1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ysisatasten taistelu - E900 vs. D900

Keskustelu osiossa 'Samsung', aloittaja Legend82, 22/8/06.

1. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Uuden kännykän osto on edessä, kun pari vuotta vanhassa D500:ssa petti luurin kuulokeosa (eli en kuule mitään mitä toinen puhuu). D500 oli ensimmäinen kännykkä, josta todella pidin. Minusta tällainen liukukansimalli on todella tyylikäs ja ylicool. Lisäksi D500:n näyttö oli hyvä ja sen käyttäminen oli helppoa (mielestäni helpompaa kuin Nokian kännyköiden). Ainoa mainitsemisen arvoinen miinus oli minusta akkulaturiaukon suojaläpän helppo irtoaminen, joka voi johtaa sen katoamiseen.

Eli seuraavan kännykän pitää myös olla liukukansi-malli (mielestäni siinä juuri yhdistyvät tavallisen ja simpukka-mallien plussa-puolet). Nokian liukukansimallit eivät mielestäni ole ergonomia eivätkä tyylikkäitä. Hetken mua jo kiinnosti Motorolan tuleva RIZR, joka on eittämättä hyvin hyvin tyylikäs, mutta Motorolan käyttis ei kuulemma ole juuri mistään kotoisin.

Eli Samsungilla jatketaan. Kun tarkastelee valikoimia, niin esiin nousee kolme mallia: yksi aavistuksen vanhempi malli, yksi uusi malli ja yksi tuleva malli. Eli siis Z400, E900 ja D900. Näistä olen jo hylännyt Z400:n, koska A) se ei ole uudempi kuin nuo kaksi muuta ja B) en tarvi niitä 3G-ominaisuuksia.

http://www.samsung.com/fi/products/mobilephone/gsm/sgh_e900.asp

http://www.newmobile.nl/eur/en/news.php?news_id=c2dd3e

Eli E900 vs. D900. E900:n päällimmäiset edut ovat sen saatavuus ja edullisempi hinta. Miinuspuolena on ehkä tämä kosketuspaneeli, joka on saanut aika ristiriitaisen vastaanoton saaden muun muassa "Samsungin suurin munaus" kommentteja. Tulevaa D900:aa on fanitettu aika paljon, ja on aika kiintoisaa, että sen tuntuvinta ominaisuutta, 3MP:n kameraa, ei ole niin hehkutettu. Valokeila on näköjään enemmän ollut tämän mallin ohuudessa ja tyylikkyydessä.

Koska mä itse säilytän kännykkääni esim. farkkujen taskussa ja kassissa ja koska mä olen vähän sellainen, että saatan juosta ja bailata baarissa kännykkä taskussa, niin olen päättänyt, että siihen tarvitaan hyvät perustelut ennenkuin ostan toista lähes tai yli 500 euron kännykkää. Jos D900 ei tarjoa juuri muuta merkittävää E900:n nähden kuin paremman kameran ja hieman ohuemman ulkokuoren, niin minusta se ei oikeuta sitä n. 450 euron hintaa. Tietenkin, vaikka E900 n. 100 euroa vähemmän, niin jotenkin tuntuu, että tuo kosketuspaneeli voi olla hienoinen riski. Vaikka mä olen sellainen, että haluan "nätin" puhelimen, niin toisaalta en mä halua sellaista kännykkää, jossa on panostettu vain ulkonäköön eikä kestävyyteen ja helppökäyttöisyyteen.

Mielipiteitä?

2. Jonne70

Tykkäykset:
    0
    Minulla oli viikon käytössä E900 mutta myin sen sitten pois. Se oli upean näköinen näyttöruutua ja valikkoja myöten, mutta mielestäni ei kovin käytännöllinen, eikä itse fyysinen laatu vakuuttanut. Sitä pitää puhdistaa vähintää kerran päivässä, takakansi on ohutta kiiltävää muovia johon tuli hienoja naarmuja heti ensimmäisestä päivästä lähtien vaikka käsittelin sitä todella varovasti. Ja se kerää todella herkästi sormenjälkiä.

Liukukansi löystyi muutaman päivän käytön jälkeen siten, että kun puhelin oli auki, niin ylä- ja alakannen väliin tuli vasemmalla puolella pieni väli, joka antoi halvan tuntuman kun käytti vasemmanpuoleisia kosketusnäppäimiä. Kosketusnäppäimiin kyllä muuten tottui aika nopeasti mutta puhelimen käyttö vaati aina pientä malttia, muuten tuli helposti virhepainalluksia.

Eli jos osaa käsitellä esineitä hellävaraisesti, ei stressaannu kovin helposti ja haluaa yksi markkoinoiden parhaimman näköisistä puhelimista niin tämä on oikein sopiva; ominaisuuksia riittää ja kamerakin yllättävän ok. Mutta käytännölliseki sitä ei voi oikein sanoa.

Itse odotan tällä hetkellä D900 mutta ei ole varmaan tuleeko se Suomeen/Pohjoismaihin ollenkaan, ja voi menää loppuvuoteen asti. Saksassa myytävässä D900:ssa ei ainakaan (fonemarkt.de:n mukaan) ole Suomen/ruotsinkielistä T9:ää. Joten huonolta näyttää... D900:n kameralla saa kyllä otettua todella hyviä kuvia, ihan K800-tasoa, mutta ainakin yhden arvostelun mukaan kamera on hidas.
    Tässä yksi kuvavertailu jossa D900 mielestäni on joidenkin kuvien osalta paras:
    http://www.mobile-review.com/review/samsung-d900-cam.shtml (sorry venäjäksi)

3. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Joo, no tätä mä aavistelinkin E900:n kohdalla. :( No siis onhan tämä mun D500:kin tällainen muovinen ja tosiaan takaa se naarmuuntuu aika äkkiä, mutta minusta tämä on silti ollut todella korkealaatuinen puhelin, ja sitä väittämää tukee muun muassa sen valinta vuoden puhelimeksi. Tosin moni onkin sanonut, että D500:n ajoista Samsungin liukukansimallien laatu on heikentynyt.

Mutta eipä muita vaihtoehtoja kyllä ole. Normaalityylistä puhelinta en halua, koska se jotenkin näyttää niin urpolta, kun numeropadi näkyy. Simpukkamalleissa taas ärsyttää se koko avausmekanismi ja se miltä kännykkä näyttää ja tuntuu avattuna. Ja kuten sanottu, eipä muilla valmistajilla ole tarjota parempia liukukansimalleja. Toiveet murenivat RIZR:nkin suhteen, kun jostain kuulin vähän sellaista puhetta, että edelleen sama vanha Motorolan käyttis tulee olemaan siinä.

Pitää varmaan odotella D900:aa ja toivoa parasta. Ja jos ei onnaa, niin sitten kai pitää vaikka Z400 valita tai joku halpa Nokialainen.

4. jonne

Tykkäykset:
    0
  5. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
  6. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Jonkin ajan päästä sitten pitää ostaa luuri, ja kyllä nyt kun vähän enemmän on tullut tietoa ulos näistä kännyköistä, niin E900 on mun valinta. Se on paremman näköinen kuin D900 ja vaikka se on paksumpi niin toisaalta mä en välttämättä näe sitä, että puhelin on maailman ohuin liukumalli hyvänä asiana. Onhan se ihan jees jos luuria hädin tuskin tuntee taskussa, mutta tosiaalta sitä on sitten vaikeampi pitää kädessä ja ei se ole kivaa, jos joku vähän tönäisee, luuri lipeää sormista ja menee rikki.

E900:n hintakin Puhelinkioskissa on nyt jo minusta todella mukava, vähän päälle 330 euroa, kun taas D900 tulee hinnoittumaan sinne 450 euron tietämille, mikä musta on kyllä tekee siitä selkeästi ylihinnoitellun kännykän (oli se sitten maailman ohuin ja 3MP:n kameralla varustettu vaan).

Satuinpa huomaamaan joltain foorumilta aika tärkeän asian: varustepaketti kuulemma vaihtelee maittain, ja esimerkiksi välttämättä USB-kaapelia ei tule mukaan. Minusta on tosi tärkeää, että se tulee mukaan, ja jos jommassa kumassa sitä ei tule, niin se kyllä vaikuttaa ostospäätökseen. No eihän se data(/USB)-kaapeli maksa erikseen ostettuna kuin sellaiset 20-30 euroa, mutta minusta tämä on periaatekysymys.

Eli E900 tulee olemaan mun valinta. Kyseinen luuri on todella tyylikäs ja se että se on paksumpi kuin D900 (joka muuten taitaa olla vastaavasti leveämpi kuin E900) on hyvä asia minusta. Samsungeissa yleensä miinusta annetaan kuuluvuudesta, "muovimaisuudesta" ja soittoääni-ratkaisuista, mutta nykyinen D500 esim. on minusta loistava luuri (tai oli, nykyään joudun aina käyttämään HF:ää kun korvaantuleva osa ei toimi). Ja mitä tulee E900:n kosketusnäppäimiin, niin vaikka niistä vahinkopainalluksista ja sormenjäljistä jaksetaan mekastaa, niin veikkaampa, että jokaista mekastajaa vastaan on 3-10 rakastajaa. =)

7. nilikki

nilikki

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 Plus
    Mulla on taisteluparina X820 vs. E900, enkä osaa päättää noiden välillä. Mut uus luuri pitäs jo saada, alkaa tää E730 jo kyllästyttään:)

Raportoihan tänne sit, miten sulla akku kestää käytössä ja muutenki, miten kapula pelaa?

8. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Pistetään vielä lopullinen kamppailunelikko (näitä olen eniten harkinnut):

http://www.puhelinvertailu.com/index.php?p1=e900&p2=d900&p3=6288
    http://www.mobilewhack.com/reviews/motorola_rizr_z3_cell_phone.html

Samsung E900 vs. Samsung D900 vs. Nokia 6288 vs. Motorola RIZR

Samsung E900: Erittäin tyylikäs ja kohtalaiset ohut liukumalli, jossa on hyvät ominaisuudet. Kosketusherkkä etupaneeli on jakanut mielipiteitä, mutta enemmistö näyttää olevan sitä mieltä, että kyse on vain tottumisesta. Vahinkopainalluksia silti varmastikin voi tulla.

Samsund D900: Todella ohut liukumalli, jossa on 3MP:n kamera. Hinta on korkea ja tyylillesesti ei samalla tasolla E900:n kanssa. Ohuudesta voi aiheutua mahd. kestävyysongelmia.

Nokia 6288: 3G-liukumalli, jossa on hyvät ominaisuudet ja Nokia-laadukkuus, mutta ulkonäkö ja käytettävyys häviävät aika paljon Samsungin malleille.

Motorola RIZR: Vaikuttaa todella coolilta, mutta Motorolan käyttöjärjestelmää ja -logiikkaa moni pitää heikompana kuin kilpailijoidensa. Kun hintakin tulee olemaan ainakin alkuun 400 euron paremmalla puolella ja kun moni epäilee kyseessä olevan vain "päältä kaunis sisältä ruma" luuri, niin riski tämän hankintaan voi olla turhan suuri.

Tällä hetkellä pidän Samsungin E900:aa selvänä ykkösvaihtoehtona. Nokian malli tulee kakkosena ja D900 kolmantena. RIZR on suuri kysymysmerkki.

9. jonne

Tykkäykset:
    0
    Tässä uunituoreet arvostelut D900:sta:
    http://www.amobil.no/tester/mobiltester/samsung_d900/31658
    (norjaksi)
    ja
    http://www.mobileburn.com/review.jsp?Id=2733&source=HOMETOP
    (englanniksi).
    Amobil.no:sta löytyy myös E900:n arvostelu.

Näisä selviää mm. että sekä E900:ssa että D900:ssa Javasovellukset pyörivät hitaasti, musiikkisoitin ja mukana seuraavat kuulokkeet ovat huonot, kauitintoiminnossa on siinä ja siinä, kuuleeko vastapuoli. Lisäksi oma kokemukseni E900:sta ja Chip.de:n mukaan myös D900:ssa niin äänenlaatu kun puhuu puhelimessa on vaikkakin suht. kirkas niin todella nasaali, eli aika terävä ilman bassoa.

Itse luulen, että seuraava puhelimeni onkin SE K800i. Kunpa se vain olisi pikkasen ohuempi niiin olisin hankkinut sen jo kauan sitten... Tosin siinä ei ole liukukantta.

Jaa tämä viestiketju