1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ympäristökysymys... Kuinka usein vaihdat kännykkää

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja J.J-75, 5/3/07.

1. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=95&news_id=20075514&rss=4

Ilmastomuutos on edennyt kännyköiden käyttöön asti. Digijätteitä raahataan EU:n alueelta Afrikkaan ja kipataan ne viidakkoon. Sieltä vuotava digijäte sotkee Eskimoiden kalavesiä. Monella kalalla maksat pilalla ja niitä syötetään koirille kun ihmisille ne ei kelpaa.... jne jne...

Kuinka usein vaihdat kännykkää siis ja miksi? Olisiko syytä jättää se vähemmälle? Keinoja asian ratkaisemiseksi?

Nokiallahan on kierrätysmerkit olleet kauan puhelimissaan. Miten lie vaikuttaa. Onkos muita puhelimia joissa kyseisiä merkintöjä? ja vaikuttaisiko kierrätettävyys valintoihinne?

2. samumanu Vieras

Kännyjä vaihdan ku sukkia mut ekasta lähtien olen ne kierrättänä jos oon jostain luopuna, onnistuu kierrätys itellä nimittäin ihan työn kautta eli en kai ihan pahimpia roskaajia ole..

K750i:n akussa on kierrätysmerkki näköjään ja puhelimessa kielto ettei saa roskiin laittaa eli kai sekin kierrätystä si tarkottaa.

3. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Keskimääräisesti olen pitänyt yhtä puhelinta sellaisen puoli vuotta (jos ei paria ensimmäistä lasketa, joita pidin ihan budjettipuolen takia sen pari vuotta), ja aina olen myynyt ne eteenpäin, eli roskiin ei ole vielä yhtään puhelinta mennyt.

4. rixa Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Heti kun akku loppuu niin vaihdan uuteen..näin säästyn turhalta sähkön kulutukselta, jota syntyy kun lataan akkua.

xD

5. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ihan hyvä pointti JJ:ltä. Hyvä juttu, että kierrätetään, mutta eri asia sitten miten se elektroniikkajäte kierrätetään ja paljonko loppupeleissä saadaan hyödynnettyä ja paljonko myrkyllisiä kemikaaleja dumpataan jonnekin kehitysmaihin?

Muutenkin tuntuu yleisesti, että ihmiset ostavat halvinta kulutuskrääsää "made in china", mutta eivät yhtään ajattele tuotteen elinkaarta. Ajatellaan, että kun ei maksa juuri mitään, niin uuden voi ostaa heti kun vanha hajoaa. Samoin monen sadan euron luuria pidetään niin huonosti, että välillä tuntuu rahojen kasvavan puissa... Noh, ihminen on turhamainen, harvemmin ajattelee omaa napaansa pidemmälle.

Juuri ostin uudenveroisen kännykän ja läppärin, säästin about 400 euroa yhteensä ja kunto kumpaisellakin kuin uutena. Läppäriin sain vielä täyden kahden vuoden takuun kuin jos olisin ostanut sen kaupan hyllyltä. Eli kannattaa vähän miettiä, miten kulutuselektroniikkansa hankkii :)

6. Ernesti

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 5S
    Ite en vaihda luuria ennenkuin tulee läppämalli windows mobilella ja wlanilla. Eli varmaankin vielä parivuotta pidän tätä nykyistä.

7. slayer666

slayer666

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Apple iPhone 4 ja Sonera
    kyllähän noita puhelimia on tullut n. puolen vuoden välein vaihdettua... nyt on kuitenkin kytkyluuri ja sitä pidän sitten seuraavan kaks vuotta

8. ossipoika

Tykkäykset:
    0
    Kaiken kaikkiaan oon omistanu 3 kännykkää. pidin jokaista vähintään 1.5v. Oon vasta 14 vuotias. Ihmettelen vaan, kun jotkut täällä pitää kännykkää maksimissaan puol vuotta. Rahaahan siinä menee. Missä käytössä niitä kännyköitä oikein pidetään jos puolet vuoden välein on vaihdettava vai onko aina pakko saada se uusin ja hienoin.

9. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Sekä nykyinen, että edellinen SE:n luurini oli valmistettu Kiinassa. T68i oli käytössä noin 2½v. Ostan toki heti uuden, kun vanha hajoaa.

10. rixa Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ekat puhelimet pysyivät pari vuotta..Sitten alkoi vaihe jolloin vaihdoin puolenvuoden välein. Nykyään puhelimet vaihtuu noin 2-3kk välein..=(

En tiedä mikä siinä on niin kiehtovaa. Aina kun on uusi puhelin hankittu niin lupaan itselleni että "tää puhelin pysyy nyt vähän aikaa"..mutta aina ne on vaihtunu. (ja vielä entistä nopeammin..) xD

Ikinä en heitä puhelimia pois, vaan myyn ne.

11. espenleka

Tykkäykset:
    0
    Toisaalta SE:n nykyiset mallit eivät ole hinnaltaan eivätkä laadultaan aivan sieltä halvimmasta päästä.

12. espenleka

Tykkäykset:
    0
    Löytyihän niistä kytkyliittymistä vihdoin jotain positiivistakin! ;)

13. stadia

Tykkäykset:
    3
    3110

Nokian 3110 ostin "joitain" vuosia sitten kun se kauppoihin tuli ja sen jälkeen en ole yhtään puhelinta ostanu (lukuunottamatta nykyistä puhelinta). Kaikki puhelimet oon saanu ku ei oo muille enää kelvannu :) Ja hyvin oon aina pärjänny. Eli vaihdan kännykkää aina kun "uusi" on saatavilla.

14. jpop

Tykkäykset:
    0
    Kymmenen viimeisen vuoden aikana mulla on ollut kaksi kännykkää (tuota aikaisemmat olivat sellaisia romuja, ettei niitä kauaa viitsinyt katsella). Ensin oli Nokian banaani ja nyt on vieläkin Motorolan Accompli 008. Banaani oli mahdollisesti paras koskaan tehty matka_puhelin_, mutta aika ajoi sen ohi. Accompliin tottuminen vei aikansa, mutta hyvin se on loppupeleissä pelittänyt - aivan viime aikoihin saakka. Nyt se alkaa olla jo monestakin syystä sellainen raato, että pitää vaihtaa jo ihan mielenterveydellisistä syistä. Yritän juuri etsiä puhelinta, johon olisin tyytyväinen ainakin seuraavat neljä vuotta.

15. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    Tuohon kun kaikki tähtäisivät niin se olisi varmasti planeettamme kannalta tervettä, pätee myös kaikkeen muuhun elektroniikkaan :)

16. espenleka

Tykkäykset:
    0
    Lähde: http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=2678

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Siis maksaako tuo SMS 2 euroa vai jotain muuta?

18. espenleka

Tykkäykset:
    0
  19. Ookkeri

Ookkeri

Tykkäykset:
    13
    Puhelinmalli:
    iPhone5s, Nexus5
    Reilun kymmenen vuoden aikana mulla on ollu muistaakseni 10 tai 11 puhelinta. Eli keskimääräinen puhelimen ikä mulla on n.1v. Kaikki luurit olen myynyt eteenpäin, joten siinä mielessä en ole ainakaan itse saastuttanut.

Luonnonsuojelu on hyvä asia. Pystyn itse kuitenkin tekemään luonnon hyväksi enemmän muilla keinoilla kuin pitämällä luureja pidempään.

20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    He, ok.
    Eli Suomeksi vanhat asiakkaat voivat käskeä Saunalahden lahjoittaa 2 €.

Jaa tämä viestiketju