1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Yleistä keskustelua tietokoneista

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja Peppokani, 23/12/06.

1. Peppokani Vieras

Kotkiksen ja minun kaksinpuhelun perusteella uskallan avata topikin, jossa keskustellaan YLEISESTI tietokoneista.

Voin aloittaa topikin erittäin asiantuntevasti ja kertoa omia kokemuksia Media Centerin "toiminnasta".
    Ensimmäiset fiilikset oli, että Media Center on keskeneräinen SUSI! Tuntui, että tukea ei löydy kaikille laitteille ja toimintakin on vähän sitä ja tätä. Nyt nettiä vähän aikaa kolunneena olen saanut kaikki palikat toimimaan. Silti itse Media Center on aika mysteeri. Esimerkkinä otettakoon vaikka se, että kävin laittamassa subbarin vahvistimen päälle -> Media Center hävitti tv-signaalin. Käynnistin koneen uudelleen -> töllö näkyi ok. Kävin laittamassa subbarin vahvistimen pois päältä, töllösignaali hävisi taas.
    Lisäksi Canal+-kanavia ei koko kone löydä laisinkaan. Samoiten ei Anyseen boksikaan. Kun liitän tuon boksin kannettavaan, näkyy Canali ihan normaalisti. Mainittakoot se, että MTV3 Max jne. löytyy ihan normaalisti.
    Kun laitan leffan dvd-asemaan ja yritän alkaa katsomaan sitä Media Centerin kautta, ei se onnistu. Aluksi järjestelmä ei löytänyt koko levyä ja sitten kun viimein sen löysi, ei äänet toimineet lainkaan.

Jos jotain positiivisia puolia etsii, niin järjestelmä tallentaa ohjelman, mitä katsoo, automaattisesti. Eli ohjelmaa ei tarvi erikseen laittaa nauhoittamaan, vaan järjestelmä nauhoittaa kaiken, mitä katsoo. Tietenkin, kun koneen sammuttaa häviää nämä muistista..kai ;)

Kaikenkaikkiaan tästä koko systeemistä on hiukan kaksijakoinen mielipide. Toisaalta kaikki vaikuttaa todella helpolta (ja välillä onkin) ja toisaalta taas kaikki on välillä prkeleen hankalaa.

Jos suunnittelette Media Centeria olohuoneeseen/mihin tahansa huoneeseen, kannattaa miettiä muutaman kerran. Helpompaa on, kun pitää töllön ja digiboksin. Jos haluaa nauhoittaa lähetyksiä, ostaa tallentavan digiboksin.

(jos jollain on jotain kysyttävää tästä, voin kyllä vastailla mieluusti.)

2. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Kaverilla on tuollanen, kummastelin valikoita aikani. Ihan kätevältä peliltä vaikutti, tiedä sitten onko samoja ongelmia ollut. Jotainhan se manasi, oisko just jotain signaaleista kans ollu.

3. apache

apache Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    507
    tyhmä kysymys, jos mediacenter-softa bugaa, onko sitä sitten pakko käyttää?

samalla tavalla samat toiminnot voi käyttää muilla softilla, no ei nyt ihan yhtä helposti mutta onnistuu kuitenkin. turha taistella jos on korvaavia menetelmiä samoille asioille

4. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Eipä tuo minulla ainakaan bugaa. Tosin käytössä "normaalina" tietokoneena eikä kotiteatterijärjestelmässä kiinni, mutta toisaalta kuvittelisin että jos ulostuloa vain muutetaan niin tuskin tuo sisääntulevaan signaaliin mitään vaikuttaa.

Töllössä itsessään on digiboksi ja DVD kytkettynä HDMI piuhalla AV-vahvistimeen josta ohjataan HDMI-piuhalla telkkariin ja hyvin toimii. Vahvistimen perässä ei vielä kaiuttimia ole koska ostin sellaiset kaverilta mutta ei ole vielä noita tuonut. Tänään pitäisi tulla nekin.

5. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mulla kaveri osti sen siksi kun se ei halua kumpaakaan tietokonetta olohuoneeseen, Ei läppäriä tai pötämalliakaan. Se ei malta olla räpläämättä kuitenkaan sitä tai siitä tuntuu, että se on töissä kokoajan. Mulla on 3 konetta... ;) mulle on ihan sama. Sillee ihmiset on vaa erilaisia.

6. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Mä alan kohta tulemaan epätoivoiseksi oman htpc:n suunnittelun kanssa; ilmeisesti ei ole minkäänlaista(?) keinoa saada rgb-kuvaa tavalliseen kuvaputkitöllöön ns. normaaleista näytönohjaimista? Kalliissa (luokkaa 500 eur) korteissa (esim: ATI All-In-Wonder X800XL 256MB ) on tuollainen liitäntä, mutta kaikista halvimmissakin korteissa on nykyään digitaalinen dvi-liitäntä. Ymmärtääkseni tuosta dvi-liitännästä saa digitaalisen signaalin esim. kaikkiin lcd-töllöihin yksinkertaisella dvi->hdmi -välikappaleella, mutta vanhaan scarttiin ei millään...
    Ei viittis hyvää televisiotakaan vielä tuon takia pois heittää tai tyytyä huonompaan kuvaan huonommalla liitännällä. Toisaalta mihinkään purkkaviritelmiinkään en ole innokas ryhtymään...
    Onko tilanne todella näin surkea, vai enkö vain tajua jotain..? ;(

7. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Usein nuo bugit ja muut epäloogisuudet sun muut virheet softassa huomaa vasta pitemmän ajan kuluessa omassa käytössä. Siellä kaupassa kun tulee ihmeteltyä vain pintapuolisesti eri toimintoja ja yleensä vielä lyhyen aikaa, sikäli mikäli ylipäätään on tuollaista multimediakäyttistä mahdollisuus livenä testata.

8. apache

apache Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    507
    totta. mutta peppokani kirjoitti että hän on itse kasannut ko koneen, eli softankin hän on itse sinne työntänyt. eli ei ole mitään liikkeessä testannut ja näin ollen todennut toimivaksi/toimimattomaksi. ja näin ollen kun hän on nyt se todennut että ongelmia on, niin ei hätää koska samat toiminnot hän saa käyttöönsä muilla softilla

9. espenleka

Tykkäykset:
    0
    Oleellisinta on tietää, onko kyseessä DVI-D (100% digitaalinen) vai DVI-I (Integrated) -liitäntä? Jos jälkimmäinen, niin siitä saa tarvittaessa ulos VGA-signaalia ja edelleen mahdollisesti myös SCARTiin sopivaa signaalia. Nopeasti guuglaamalla löysin seuraavanlaisen virityksen VGA to SCART -liittimen toteuttamiseen: Erikoistyö: VGA-TV-muunnin. Toivottavasti on apua :)

Jos taas tuossa näyttiskortissasi on DVI-D-liitäntä, niin alkaa mennä taas kalliiksi: DVI-D to VGA Converter 282 USD...

10. espenleka

Tykkäykset:
    0
    Microsoftin Media Center nyt sattuu olemaan yksi harvoista puhtaasti multimedian ja -laitteiden pyörittämiseen tarkoitetuista käyttiksistä, joka on omien kokemusteni perusteella myös varsin helppo asentaa ja ylläpitää. Tämä on ainakin itselleni yksi tärkeä kriteeri, kun alan uutta softaa asentamaan.

Toisena vaihtoehtona on kyhätä joku Linux-pohjainen viritys, mutta jos tiedät vähääkään mitä käsite Linux-pohjainen pitää sisällään, niin säätöä tulee varmasti n-kertainen määrä Microsoftin MMC:iin verrattuna. Yleisesti Linuxissa on myös kehnompi laitetuki uusimmille laitteille, kun taas Microsoftin käyttiksille ko. laitteiden valmistajat antavat suoraan tarvittavat ajurit mukaan laitteen myyntipaketissa. Ja kummastakin löytyy varmasti bugeja ja puutteita.

Oikeastaan ainoa merkittävä etu Linuxissa Windowsiin nähden on kohtuullisemmat vaatimukset raudan suhteen (sekä tietysti GPL): Pentium 3:lla ja 512 MB muistilla pystyy jo pyörittämään tuollaista tee-se-itse HTPC:tä.

11. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Joo, olen kyllä tuonkin löytänyt, mutta niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoitin:
    Minkäänlaista näytönohjainta ei vielä ole, mutta olen ymmälläni millaisen ostaisin, että saan mahdollisimman hyvän kuvan (laaja)kuvaputkitöllööni..? Netistä kun noita erilaisia juttuja lukee, osa tuntuu pärjäävän pelkällä emolevyn integroidulla näytönohjaimella. Tuntuis silloin melkoiselta tuhlaukselta pistää n. 500 euroa scartilliseen näytönohjaimeen, varsinkin kun pelkkä tv:n/dvd:n katselu ei uskoakseni mitään ihmeellisiä 3D-kiihdytyksiä tarvitse...

12. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Osaakos tuo Media Center jo muuten YLE:n tekstitykset?

DVBViewer Pro on hyvä, varsinkin hintaansa (15 eur) nähden. Itselläni on se läppärissä ja monipuoliselta ohjelmalta tuntuu. Osaa tekstitykset ja mm. osaa tallentaa samasta kanavanipusta toista kanavaa samalla kun katsoo toista. (Osaisko periaatteessa jopa tallentaa useitakin kanavia samaan aikaan samasta nipusta, saattaa olla?) Samaten useampi viritin toimii ilmeisesti moitteettomasti.

13. Peppokani Vieras

Toimii ainakin täällä. Tosin tuon tekstityksen saaminen toimimaan on osaltaan vissiin riippuvainen myöskin digivirittimestä.

Eipä tuo windowsin puolikaan toimi kokoaikaa niinkuin pitää. Anysee ei tällä hetkellä löydä tv-signaalia, mutta samaan aikaan Media Centerin puoli sen löytää. MAksulliset kanavat ei toimi vieläkään (säädön jälkeen).
    Kovasti silti uskon, että saan tuon toimimaan niinkuin sen pitääkin...

14. apache

apache Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    507
    Media Center-softa tosiaan on todella helppokäyttöinen, siitä ei pääse mihinkään. Mutta ihmettelin sitä että jos tosiaan hermot menevät ongelmien johdosta niin ei ole mikään pakko sitä käyttää. Piste.

Ainakin "paketista" vedetty MC ei osaa dvb-tekstejä näyttää, jostain olen lukenut että softauksella se korjaantuisi, en ole asiasta kuitenkaan varma. Kyllä MC itseänikin kiinnostaa, pitäisi vain jostain nykäistä muutama huntti rahaa. Asiaa tosin mutkistaa se että asun kaapelitaloudessa, ja ulkoista antennia ei tänne helposti saa koska asun talossa juuri "väärällä" puolella suhteessa mastoon... tai tokihan voisin viritinkortin itse vaihtaa dvb-c-kortiksi, eipä taida missään valmiissa paketissa vielä sellaista olla?

(tästä näyttää tulevan htpc ketju)

15. kimmo Vieras

Tästä Kotkikselle kolvausohjetta.
    PS muista vaihtaa tuo kuvassa näkyvä naarasvga urosmalliseksi.

16. apache

apache Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    507
    tuon ohjeen kotkis jo itse postitti ;)

pahalta näyttää että purkkaviritykseen joudut turvautumaan, itse kyllä tyytyisin suosiolla komposiitti/s-videoliitäntään. eipä se putkitv:n kuva hirveästi kummene, oli liitäntätapa mikä tahansa

17. kimmo Vieras

No perskuta..jäipi epähuomiossa huomioimatta. Mitä nyt tulee tohon "purkkaviritykseen", niin uskoisin että tuosta saa ihan siistin liitännän, kun vaan hieman aikaa ja vaivaa siihen käyttää. Koko paketin voi sitten vaikka koteloida, niin siisti on.
    Liitäntapojen eroihin voi vaikka tutustua dvdplaza-foorumilla. Siellä on guruja jotka kertovat miten eri tavalla kierretty johto vaikuttaa kuvan laatuun, puhumattakaan sitten johdinpäällysteen värieroista ja niiden vaikutuksista.

18. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Joo, sieltä on tullut etsittyä vastausta, tuloksetta. Noihin kolvaushommiin siirrytään siellä samantien.
    Toinen ongelma siellä on, että valtaosalla on tykki tai lcd-näyttö, tietysti.

19. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    No kyllä komposiittiin eron huomaa ainakin aivan selvästi. S-Videoon en ole tarkkoja vertailuja tehnyt, mutta ainakin periaatteessa RGB on parempi.

20. Peppokani Vieras

Onko kellään käytössä koneessaan Wiimotea/gyrohiirtä (onko edes tuon niminen?) Jos on, niin saisiko käyttökokemuksia?
    Myöskin kaikki tieto gyrohiirestä olisi tervetulleita (hinta. jne)

Jaa tämä viestiketju