1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Yleistä keskustelua lakiin ja asiakkaiden oikeuksiin liittyen

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja J.J-75, 20/4/11.

  1. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Täällä välillä putkahtelee keskustelua laista, lainalaisuuksista ja oikeuksista tai sen polkemisesta. Antaa palaa, missää mättää ja miten pitäs hoitaa asiat. Nyt ne löytyy yhdestä paikasta...

    Ensimmäisenä on kuluttajaviraston "uutinen". Kuluttajavirasto varoittaa kahden liittymän loukuista. Hmm.. No muutoksia on tullut ja käytännöt muuttuu. Ilmeisesti jonkinlaiseen sopuun päästy noissa neuvotteluissa. Saas nähdä jäikö porsaanreikiä vielä.

    http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-F...yjan-kanssa-ala-jaa-kahden-liittyman-loukkuun

    Kuluttajaviraston arvion mukaan yritysten tavoitteena on sitoa sekä uusia että vanhoja asiakkaita kuukausimaksullisiin kahden vuoden sopimuksiin.

    Taustalla vaikuttaa 25.5.2011 voimaan tuleva viestintämarkkinalain muutos, jonka seurauksena kuluttajat voivat operaattoria vaihtaessaan siirtää vanhan numeronsa uudelle operaattorille. Tämä ei ole ollut aiemmin mahdollista, jos kuluttajalla on ollut määräaikainen sopimus.Numeron siirtomahdollisuudesta huolimatta kuluttajien on kuitenkin maksettava vanhaan sopimukseensa liittyvät maksut sopimuskauden loppuun asti. Jos kuluttajalla on esimerkiksi kahden vuoden määräaikainen kytkysopimus, hän joutuu maksamaan uuden liittymän maksujen lisäksi vanhalle operaattorille sekä puhelimeen liittyvät maksut että liittymän kuukausimaksun sopimuksen loppuun saakka. Puhelin on yleensä myös sim-lukittu, joten sitä ei voi käyttää toisen liittymän kanssa ennen kuin puhelimen hinta on maksettu kokonaan.Jos kuluttajan liittymän laskutus perustuu ensisijaisesti käyttöön, hän voi yleensä vaihtaa operaattoria ilman, että siitä aiheutuisi hänelle suuria kuluja. Operaattoreiden pyrkimyksenä onkin sitoa asiakkaat kuukausimaksullisiin liittymiin, koska silloin heillä on korkeampi kynnys vaihtaa operaattoria.

    Kuluttajavirasto varoittaa tiedotteessaan kuluttajia puhelinmyyjien houkuttelevilta tarjouksilta. Vähintäänkin kannattaa selvittää ennen uuden sopimuksen allekirjoittamista se, onko nykyinen liittymä määräaikainen vai ei
     
  2. Xaser

    Xaser Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/9/03
    Viestit:
    1267
    Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    1020
    Oltas samalla voitu kirjata lakiin että nämä puhelinmyynti jutut kiellettäisiin kanssa liittymien osalta ainakin.
     
  3. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Mjoo... tästähän on ollut aikasemmin just kädenvääntöä, jos ajatellaan kuluttajaviraston linjauksia, ettei ne ainakaan suosittele mitään vaikeasti myytäviä tuotteita ainaakan. Ehkäpä kuluttajat älyävät olla ostamatta näitä sitten mielummin.
     
  4. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/saat+pitaa+puhelinnumerosi++paanvaivaa+puhelinmyyjalle/a634955

    Saat pitää puhelinnumerosi - päänvaivaa puhelinmyyjälle

    Jos kuluttajalla on esimerkiksi kaksivuotinen sopimus, hänen pitää vaihtaessaan operaattoria maksaa vanhan sopimuksen kiinteät kulut sopimuskauden loppuun.

    Kuluttaja saa siis laskea tarkkaan, missä vaiheessa siirto on taloudellisesti kannattavaa. Tämä tuo lisää haasteita asiakkaita houkutteleville puhelinmyyjille, pelkää DNA:n Väisänen.

    ”Merkittävä osa siirroista käynnistyy puhelinmyynnin seurauksena. Puhelinmyyjän on mahdotonta tietää, ymmärtääkö asiakas, minkälaisia velvoitteita siirrosta syntyy”, Väisänen sanoo.


    Kylläpä se on kummallista, vaikka nimenomaa kuluttajalautakunta ei hyväksy liian vaikeita soppareita myytäväksi puhelimessa, pitää väen vängällä yhä hankalampia asioita käsitellä. Jos myyjä ei tajua, käsittääkö asiakas, hänen ei saa myydä mitään! Ei kannata hankkia asiakasta joka on mahdollisesti tyytymätön, kunei myyjäkään käsitä mistä on jauhamassa.



    Viestintäviraston lakimies Sanna Hughes sanoo, että kaikki asiakkaat eivät ole tienneet, ettei määräaikaisesta liittymäsopimuksesta voi kesken kauden siirtää numeroa toiselle operaattorille.

    Osa asiakkaista ei ole edes ymmärtänyt, että sopimus on määräaikainen.

    ”Asiakkaat eivät ole tienneet, mihin he ovat sitoutuneet”, Hughes sanoo.


    Miksi sitten ei voida asiasta muistuttaa ajoissa. Määräaikanen on määräaikanen, harva muistaa edes viikon päästä milloin liittymän otti käyttöön. Miksi tuommosia pitäs edes muistella kenenkään?



    Kilpailija DNA olisi kuitenkin valmis kieltämään kännykkäliittymien myynnin puhelimitse kokonaan. Pekka Väisäsen mukaan liittymien myynti on valvotumpaa silloin, kun se tapahtuu internetissä tai liikkeessä.

    Ainoa järkevä päätös, sitä päänvaivaa on tuntunu olevan jokasella. Ei kiitos enään soiton soittoa. Ennen tuli viikossa 2 puhelua milloin mistäkin. Rikosilmotuksen jälkeen soitot loppui kuin seinään.
     
  5. Msf

    Liittynyt:
    7/7/09
    Viestit:
    46
    Tykkäykset:
    1
    DNA haluaa kieltää puhelinmyynnin koska heidän kilpailijat vievät älyttömiä määriä
    asiakkaita omiin leireihinsä joka päivä.

    Operaattoria vaihdettaessa asiakkaan kanssa selvitetään tarkasti kuinka monta kuukautta hänellä on määräaikaisuutta nykyisellä operaattorilla, sekä lasketaan asiakkaan arvioon perustuva loppulasku.

    Useimmissa tapauksissa joissa vaihto suoritetaan, niin että asiakkaalta puretaan määräaikaisuus, asiakas hyötyy moninkertaisesti uudelta operaattorilta saatavalla kampanjalla, vaikka loppulasku tulisikin usealta kuukaudelta.
     
  6. thehulk

    thehulk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/6/03
    Viestit:
    1965
    Tykkäykset:
    130
    Puhelinmalli:
    Samsung Area 52 Radio edition
    Mistäs puppu generaattorista tämä on kaivettu??

    Miten asiakkaalle soittava, kilpailevan operaattorin myyjä, voi millään tiedää asiakkaan vanhan sopimuksen laatua?? Ei mitenkään. Harva asiakas kuitenkaan osaa kertoa kuinka kauan määräaikaisuus on voimassa ja jopa omanliittymätyypin muistaminen samantien on usealla hankalaa.
     
  7. shadow

    Liittynyt:
    10/4/03
    Viestit:
    755
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N95
    Veikkaisin, että Msf yritti sanoa, että moraalisesti oikein toimiva puhelinmyyjä yrittää kysyä asiakkaalta vanhasta liittymästä ja selvittää mikä tilanne on ja sen jälkeen laskea paljonko vanhasta sopparista tulee vielä kuluja. Toinen juttu on sitten se, että kuinka moni myyjä alkaa vänkäämään ja laskemaan kaikkia kuluja ja muistuttamaan vielä mahdollisesta sim lukituksesta yms...
     
  8. Msf

    Liittynyt:
    7/7/09
    Viestit:
    46
    Tykkäykset:
    1
    Juuri näin, uuden viestintämarkkinalain mukaan asiakkaan kanssa täytyy käydä läpi kuukausi milloin edellisen liittymän
    määräaikaisuus loppuu, sekä liittymätyyppi, ja näiden tietojen avulla kertoa asiakkaan arvioon perustuva loppulasku.
     
  9. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Posti hukkasi nettioperaattorilta tulleen laskun ja jälleen asiakkaalta koitetaan periä huomautuksesta summaa. Ei millään voi muistaa ulkoa milloin tasaisesti jotkin laskut peritään, joten asiaa ei tule kysyneeksi aivan heti. Yleensä lasku ehtii tulla huomatuksien saattelemana näin käydessään asiakkaalle. Soitin paikallisen operaattorin laskutukseen ja kerroin tasantarkkaan yrityksen tekevän sopimuksen postin kanssa. Postien ehtojen mukaisesti he lähettävät myös kirjeensä asiakkaille. Asiakas jos ei saa luukusta kirjettä, niin miksi asiakkaan pitäisi maksaa tämmönen toiminta? Eihän vastaanottaja tee mitään sopimusta postin kanssa tai muutakaan rikettä. Asiakas laitetaan maksamaan yrityksen toiminta, jonka kanssa ei ole mitään sopimusta. Perikää postilta huomautuslaskunne. Montakohan miljardia tällä huijataan muiden yrityksien asiakkailta? Kymmeniä vuosia tästä on ihmiset maksaneet.

    Asiakasta usein kehoitetaan valittamaan myös Postille Postin toiminnasta, miksi? Toisen yrityksen puolesta, jonka kanssa ei ole edes sopimusta?
     

Jaa tämä viestiketju