Yleistä keskustelua uutisista IV

Don Quiote

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2468
Puhelinmalli
S7
Siinähän se taika olisikin että millälailla ja aikataululla tuo pitäisi toteuttaa että menisi mahdollisimman kivuttomasti kaikkien kannalta. Kertarysäys ei tietäisi kuin ongelmia.
Ongelma on jo. Joskus se laastari kannattaa repäistä kerralla nopeasti.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
Tästä voisi vääntää ikuisuuden. Kaikki rahankäyttö on sijoittamista ja sijoittamista on niin monenlaista + saman kategorian alla vielä eettiset valinnat jne. Pankkitileillä makaa rahaa vain sen takia, että joillain on sitä liikaa ja ehdottomasti se kannattaa laittaa jonnekin muualle, olen samaa mieltä. Itse olen sen verran nuori, etten ole koskaan nähnyt aikaa jolloin rahaa olisi kannattanut pitää tilillä. Hauskana kuriositeettina 83miljardia on 15K€ suomalaista kohden :D

Enkelisijoittajat on oma asiansa, mutta sijoittamisesta seuraa aina niin hyvää kuin pahaa. Lopulta aina pahaa (paitsi sijoittajalle itselleen) kun aletaan repiä maksimaalisia voittoja sijoittajille. Yrittäminen ei koskaan ole riskitöntä eikä sen pitäisikään olla, mutta puhtaasti sijoittajilta tulevaan rahoitukseen nojaavat yritykset eivät myöskään ole toimivia vaan kyllä sen olisi hyvä ihan omaakin tulosta tehdä.

Tuo on kyllä pakko kysyä, että mihin mielestäsi konkreettisesti 15€/kk on riittävä summa ?
Voin vääntää tästä vaikka ikuisuuden, koska markkinatalous on toistaiseksi osoittautunut parhaaksi vaihtoehdoksi. Jopa "kommunistinen" Kiina on tämän todennut. Esitä parempi teoria, niin jaksan kyllä kuunnella. Ensinnäkin, ne joilla on mielestäsi "liikaa rahaa" (tätä en oikein tajua) ovat juuri niitä, jotka eivät sitä tilillä makuuta. Toiseksi, mikä on mielestäsi eettistä sijoittamista? Itse omistan eettisiin yrityksiin sijoittavaa maailmanlaajuista rahastoa (SRI ETF) ja suunnitelmissa on sijoittaa myös tuulivoimaan. Mutta ne ovat kaikki liiketoimintaa, onko joitain muita vaihtoehtoja? 83 miljardia on iso summa, jonka jaoit koko väestömäärällä, et niillä, joilla on oikeus oman tilin hallintaan. Mutta voihan sen jakaa miten vaan, se on silti Suomen mittakaavassa käsittämättömän suuri summa rahaa.

Pakko kysyä, miten enkelisijoittajat liittyy tähän juttuun mitenkään? Yleensähän he ottavat helvetin isoja riskejä ja keskimäärin pääsevät about 10% onnistumistasoon. Muuan enkelisijoittaja onkin todennut, että he ovat se viimeinen vaihoehto, jos muuta rahoitusta ei löydy. Heidän bisnes on juurikin piiskata yrittäjä huippusuorituksiin ja sen ihan avoimesti kertovat.

Sanoin että 15 €/kk riittää aloittamiseen, ainakin Nordnetin kuluttomissa super-rahastoissa. Monelle sekin on iso raha, mutta uskon, että moni siihen myös pystyy. Pääasia on, että aloittaa.

Sijoittamiseen liittyy paljon epäluuloja, väärinkäsityksiä ja suoranaisia valheita. Tiettyjen poliittisten ideologioiden piirissä sitä on myös demonisoitu. Näiden piirien intressiin ei kuulu väestön vaurastuminen, köyhää on helpompi ohjailla.

Kokeile sijoittamista vaikka siellä Nordnetissa. Et menetä mitään, et edes euroja pitkän päälle. Varsinkin jos olet nuori.

Edit: Kuluton rahasto tarkoittaa, että ostaminen, pankin säilytys ja myyminen ovat kuluttomia. Yleisesti mikään em. asioista ei ole kuluton.

Viimeksi muokattu:

sataratas

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
1858
Puhelinmalli
iPhone
Mä sijoitin 2001 tonnin rahastoon. 2013 otin 750€ takaisin, eli takkiin tuli. Ei sijoittamista mulle enää...

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
5   0   0
Reaktiopisteet
372
Voin vääntää tästä vaikka ikuisuuden, koska markkinatalous on toistaiseksi osoittautunut parhaaksi vaihtoehdoksi. Jopa "kommunistinen" Kiina on tämän todennut. Esitä parempi teoria, niin jaksan kyllä kuunnella. Ensinnäkin, ne joilla on mielestäsi "liikaa rahaa" (tätä en oikein tajua) ovat juuri niitä, jotka eivät sitä tilillä makuuta. Toiseksi, mikä on mielestäsi eettistä sijoittamista? Itse omistan eettisiin yrityksiin sijoittavaa maailmanlaajuista rahastoa (SRI ETF) ja suunnitelmissa on sijoittaa myös tuulivoimaan. Mutta ne ovat kaikki liiketoimintaa, onko joitain muita vaihtoehtoja? 83 miljardia on iso summa, jonka jaoit koko väestömäärällä, et niillä, joilla on oikeus oman tilin hallintaan. Mutta voihan sen jakaa miten vaan, se on silti Suomen mittakaavassa käsittämättömän suuri summa rahaa.

Pakko kysyä, miten enkelisijoittajat liittyy tähän juttuun mitenkään? Yleensähän he ottavat helvetin isoja riskejä ja keskimäärin pääsevät about 10% onnistumistasoon. Muuan enkelisijoittaja onkin todennut, että he ovat se viimeinen vaihoehto, jos muuta rahoitusta ei löydy. Heidän bisnes on juurikin piiskata yrittäjä huippusuorituksiin ja sen ihan avoimesti kertovat.

Sanoin että 15 €/kk riittää aloittamiseen, ainakin Nordnetin kuluttomissa super-rahastoissa. Monelle sekin on iso raha, mutta uskon, että moni siihen myös pystyy. Pääadia on, että aloittaa.

Sijoittamiseen liittyy paljon epäluuloja, väärinkäsityksiä ja suoranaisia valheita. Tiettyjen poliittisten ideologioiden piirissä sitä on myös demonisoitu. Näiden piirien intressiin ei kuulu väestön vaurastuminen, köyhää on helpompi ohjailla.

Kokeile sijoittamista vaikka siellä Nordnetissa. Et menetä mitään, et edes euroja pitkän päälle. Varsinkin jos olet nuori.
Mää en koska mulla ei ole aikaa siihen. Plus jokaikisillä "kekkereillä" saa nykyään kuunnellaan "talousalan itseoppineinen ammattilaisten" vääntöä ja keskustelua sijoittamisesta, lainoista ja rakentamisesta (vaikkei yksikään olisi edes ikinä nähnyt ruuvia). Ehkä eniten kuitenkin ottaa aivoon nämä päivittäiset "uutiset" miten "Kahdeksan lapsen työtön YH-isä/äiti sijoitti euron kuussa ja on nyt multimiljönääri"
En tiedä mitä niillä ajetaan takaa.

Halusin vain kuulla vastauksen tuohon 15€/kk juttuun, mutta ei nyt jaksa enää vääntää siitäkään.

Mulla on keyesti sijoitettua rahaa, mutta ei siitä ainakaan vielä ole mitään tullut. Kieltämättä kevyesti ketuttaa, että olen simulaatiomaailmassa pärjännyt erittäin hyvin sijoittamisessa ja osunut kaksi kertaa pottiin, mutta tosielämässä sitten lopputulos onkin jäänyt laihaksi.

Don Quiote

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2468
Puhelinmalli
S7

Sanoin että 15 €/kk riittää aloittamiseen, ainakin Nordnetin kuluttomissa super-rahastoissa. Monelle sekin on iso raha, mutta uskon, että moni siihen myös pystyy. Pääasia on, että aloittaa.

Edit: Kuluton rahasto tarkoittaa, että ostaminen, pankin säilytys ja myyminen ovat kuluttomia. Yleisesti mikään em. asioista ei ole kuluton.
Se vaan kun siitä markkinataloudesta kovaa ääntä pitävät käyttää kuitenkin sosialistin tavoin hyväkseen yhteiskuntaa ja veronmaksajia.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
Mä sijoitin 2001 tonnin rahastoon. 2013 otin 750€ takaisin, eli takkiin tuli. Ei sijoittamista mulle enää...
En ala jälkiviisastella tässä, noin voi käydä ja on minullakin noita huonoja sijoituksia. Voi joko luovuttaa tai oppia.

Minulla sijoittamisessa on muutama perussääntö.
1 = rohkeus: Osta kun muut myy ja myy kun muut ostaa. Helppo sääntö, jota en läheskään aina itsekkään kykene noudattamaan. Ehkä vaikein asia sijoittamisessa.
2 = maltti: Älä myy huonoina hetkinä jos et tarvitse rahaa mihinkään.
3 = aika, joka on ainakin Zenin puolella. 10 vuotta on melko lyhyt aika, siihen mahtuu max. yksi taantuma. 30 vuotta on jo hyvä.
4 = tilanne: Seuraa edes vähän markkinoita, tyyliin onko nyt taantuma (= osta) vai korkeasuhdanne (= myy). Todella pitkäjänteiselle sijoittajalle neljäs sääntö on merkityksetön.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
Mää en koska mulla ei ole aikaa siihen. Plus jokaikisillä "kekkereillä" saa nykyään kuunnellaan "talousalan itseoppineinen ammattilaisten" vääntöä ja keskustelua sijoittamisesta, lainoista ja rakentamisesta (vaikkei yksikään olisi edes ikinä nähnyt ruuvia). Ehkä eniten kuitenkin ottaa aivoon nämä päivittäiset "uutiset" miten "Kahdeksan lapsen työtön YH-isä/äiti sijoitti euron kuussa ja on nyt multimiljönääri"
En tiedä mitä niillä ajetaan takaa.

Halusin vain kuulla vastauksen tuohon 15€/kk juttuun, mutta ei nyt jaksa enää vääntää siitäkään.
Klikkiotsikoita noi YH-äiti jutut on, paskaa jolla ei ole todellisuusperustetta. Sijoittaminen ei vaadi mitään erityisosaamista, siksi ei myöskään tarvita itseoppineita eikä kirjaviisaita "ammattilaisia". Itse asiassa päin vastoin. Rahastot ovat parempi sijoitus kuin mihin yksikään sijoitusneuvoja kykenee.

Tämä ei ole sijoitusneuvo, mutta tuolla 15 €/kk tarkoitin, että voit Nordnetissa (siis ihan netissä, on pohjoismainen pankki) sijoittaa 15 € minimikertasummalla vaikka Superrahasto Suomeen. Silloin sijoitat Helsingin pörssin 25 vaihdetuimpaan osakkeeseen, keskimääräinen tuotto 7,5% / vuosi (joka toki vaihtelee markkinatilanteen mukaan). Et tartte mitään sijoitusneuvojia,ne on ennemminkin tuotemyyjiä. Jos oikeasti kiinnostuit, niin laita yv. Pistä sinulle ohjeet.

En mä täällä trollaa, haluan ennemminkin muuttaa asenteita ja auttaa alkuun.

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
28   0   0
Reaktiopisteet
12023
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 8
Et tartte mitään sijoitusneuvojia,ne on ennemminkin tuotemyyjiä. Jos oikeasti kiinnostuit, niin laita yv. Pistä sinulle ohjeet.

En mä täällä trollaa, haluan ennemminkin muuttaa asenteita ja auttaa alkuun.
Eli haluat antaa neuvoja, ihan kuin sijoitusneuvoja, mut et kuitenkaan ole tuotemyyjä?

Miksi sitten YV? Tänne vaan julkisesti ny alottelijan ABC sijoittamiseen.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
Se vaan kun siitä markkinataloudesta kovaa ääntä pitävät käyttää kuitenkin sosialistin tavoin hyväkseen yhteiskuntaa ja veronmaksajia.
Täsmennätkö hieman? Suomen vuosibudjetti lienee n. 55 miljardia ja siitä yritystukiin (start-up:it, tuotekehitys) menee n. 950 miljoonaa. Yritysten tukeminen on työllisyyden tukemista. Mihin sinä käyttäisit tuon rahan tuottavammin? Sosialismiin sitä on turha verrata.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
Eli haluat antaa neuvoja, ihan kuin sijoitusneuvoja, mut et kuitenkaan ole tuotemyyjä?

Miksi sitten YV? Tänne vaan julkisesti ny alottelijan ABC sijoittamiseen.
Joo, en ole sijoitusneuvoja tai myyjä, kun en taloudellusesti hyödy mitään. Ihan pyyteettömästi kirjoittelen. Sitä paitsi sijoitusneuvonta on luvanvaraista. Siksi kerron vain esimerkkejä ja yleisohjeita. Voin toki tänne ohjeen postata, jos se foorumin sääntöihin sopii. Toisaalta jos tämä aihe muodostuu näin v***un vaikeaksi niin voin kyllä ihan kevyesti luovuttaa. Ei ole minulta mitään pois.

Qwertyi

Palaute - 100%
28   0   0
Reaktiopisteet
12023
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 8
No joo, luottaako sitten sellaisiin ohjeisiin ja neuvoihin mitä ei julkisesti voi kirjoittaa.

Kuten tuolla sijoituskeskustelu ketjussa jo kysyin semmoista rautalankamallia, nii miksei semmoista voisi kirjoittaa? Ei kiellä foorumin säännöt, ei kiellä laki, ei ole luvanvaraista.

Mut joo, eipä ole minultakaan pois.

Don Quiote

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2468
Puhelinmalli
S7
Täsmennätkö hieman? Suomen vuosibudjetti lienee n. 55 miljardia ja siitä yritystukiin (start-up:it, tuotekehitys) menee n. 950 miljoonaa. Yritysten tukeminen on työllisyyden tukemista. Mihin sinä käyttäisit tuon rahan tuottavammin? Sosialismiin sitä on turha verrata.
Enpä taida viitsiä täsmentää, kun tuollainen puolustusrefleksi tuli jo nyt.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
Enpä taida viitsiä täsmentää, kun tuollainen puolustusrefleksi tuli jo nyt.
Käsittääjseni vain perustelin kantani. Toki se on puolustautumista. Haluatko vastaasi jonkun keitetyn lampaanpään? Valitan, en ole se. Tiedän markkinataloudesta ja yhteiskuntatieteistä sen verran paljon, että arvuuttelijat joutuu kantansa perustelemaan tai perääntymään.

andy

Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
7404
Puhelinmalli
S10
Toiset täällä onneksi edes yrittää perustella omia näkemyksiään. Mutta kun maailmankatsomus on kaverilla ihan kaikissa asioissa täysin mustavalkoinen niin järkevä keskustelu ei ole millään tasolla mahdollista. @Sniper ihan turhaan tuhlaat aikaasi, vaikka arvostankin yritystäsi :)

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
No joo, luottaako sitten sellaisiin ohjeisiin ja neuvoihin mitä ei julkisesti voi kirjoittaa.

Kuten tuolla sijoituskeskustelu ketjussa jo kysyin semmoista rautalankamallia, nii miksei semmoista voisi kirjoittaa? Ei kiellä foorumin säännöt, ei kiellä laki, ei ole luvanvaraista.

Mut joo, eipä ole minultakaan pois.
Laki on vuoden 2018 jälkeen ärsyttävän tiukka. Osto ja myyntinäkemykset on ihan kielletty. Voi kyllä kertoa mitä itse osti/myi. Ei voi myöskään kertoa, että rahasto xyz on tuottanut hyvin, kannattaa harkita. Noin esimerkkinä. Laki kieltää siis monta asiaa, joita maalaisjärki ei käsitä.

Qwertyi

Palaute - 100%
28   0   0
Reaktiopisteet
12023
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 8
Nii, et kirjotan tähän "Ostin vuosi sitten rahastoa x satkulla ja vuoden päästä tienasin satkun." nii aamulla on sit poliisit oven takana viemässä minua linnaan talousrikoksesta? Vähän ja ehkä enemänkin epäilen.

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
Toiset täällä onneksi edes yrittää perustella omia näkemyksiään. Mutta kun maailmankatsomus on kaverilla ihan kaikissa asioissa täysin mustavalkoinen niin järkevä keskustelu ei ole millään tasolla mahdollista. @Sniper ihan turhaan tuhlaat aikaasi, vaikka arvostankin yritystäsi :)
Mikä näkemys on jäänyt perustelematta? Vaikka siis mulle ihan sama.

andy

Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
7404
Puhelinmalli
S10
Mikä näkemys on jäänyt perustelematta? Vaikka siis mulle ihan sama.
Ymmärsit väärin ja ehkä myös kirjoitin hieman epätarkasti. Tarkoitin siis, että onneksi sinä kuitenkin perustelet näkemyksiäsi!

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
155
Puhelinmalli
Note8
Nii, et kirjotan tähän "Ostin vuosi sitten rahastoa x satkulla ja vuoden päästä tienasin satkun." nii aamulla on sit poliisit oven takana viemässä minua linnaan talousrikoksesta? Vähän ja ehkä enemänkin epäilen.
En ota sitä riskiä tämän foorumin takia, kun FIVA on huomautuksia jaellut! Mikä v***un järki olisi edes jakaa näkemyksiä näin vastentahtoisella foorumilla.

Top Bottom