1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Yksikköhinta kännykkäliittymiin

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja lemon, 13/7/04.

  1. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Tänään sitten Kuluttajavirasto on oikein avautunut Turun Sanomissa. Kännykkäliittymien vertailu on liian vaikeaa ja niihin pitää saada yksikköhinta
    Olisi kiva tietää miten tuo tehdään. Eihän kaikki puhelut ole samanhintaisia. Miten menetellään, jos soitetaan ulkomaille tai lisäarvopalveluihin? Entä miten yksikköhinnassa tekstiviesti ja puhelut laitetaan samalle viivalle?

    Siis liitymissä ei saisi olla mitään veloituksia? Miksi sitten lankaliittymässä saa olla puheluissa aloitusmaksu ja kuukausimaksu, mutta kännykkäliittymissä ne on kielletty? Onhan näihin päiviin asti kännykkäliittymässä ollut kuukausimaksu. Vasta viime aikoina siitäkin on luovuttu, mutta vastapainona on sitten korkeampi minuuttiveloitus. Täytyy kuitenkin myöntää että Elisa on tuonnut markkinoille lankaliittymän jossa ei ole aloitusmaksua. Mikä siis tekee kuukausimaksun nykyään kielletyksi?

    Jutussa mainuttu Tele2 yhteys, 'ylivertaisuus', jälleen ihmetyttää. Mielestäni vaikka Tele2 on tuonut markkinoille vain yhden heidän mielestään helppohintaisen liittymän. Itse olen kylllä toista mueltä asiasta. Tele2:lla on niitä harvoja liittymiä jossa ei ole sekunttiveloitusta vaan pidemmällä aikavälillä oleva porrastettu hinnoittelumalli.
     
  2. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Kieltämättä vähän Tele2 painotteiselta vaikuttaa...

    lainaus Turun Sanomista
    http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,4,0,0,171646,2004-07-13

    Yli 20 Euroopan maassa toimiva Tele2 on tuonut Suomen markkinoille vain yhden, ennalta maksetun (pre paid) ja minuuttihintaan perustuvan liittymätyypin.

    - Kuluttajien pitää pystyä maksamaan vain käyttämistään palveluista. Silloin kun laskutetaan vain puheajasta ja tekstiviesteistä, on hintojen seuraaminen helppoa, sanoo Finland Tele2:n toimitusjohtaja Kimmo Rannisto.

    Tele2 on teettänyt TNS Gallupilla tutkimuksen, joka selvittää kuluttajien hintatietoisuutta. Tutkimuksen mukaan 51 prosenttia kuluttajista pitää hintavertailua eri operaattoreiden välillä hyvin tai melko monimutkaisena. Selvästi yli puolet kyselyyn vastanneista ei tiennyt oman liittymänsä minuuttiveloitusta ja neljä viidesosaa ei tiennyt tekstiviestiensä hintaa.
     
  3. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Miten se nyt on vaikeata eikä silloin, kun Sonera Privat Duossa oli kymmenen eri hintaa riippuen siitä mikä puhelin oli, oliko Duo-alueella, mihin aikaan ja mihin liittymään soitti. Tietysti nyt operaattoreita ja liittymiä on enemmän, mutta eihän se voi olla huono asia.
     
  4. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Juuri samaa ihmettelen. Toivottavasti joku meitä todella paljon viisaampi osaa kertoa miksi tähän täytyy mennä ja miten se toteutetaan.

    Valitettavasti vaikuttaa siltä että kuluttaja saa nykyään olla entistäkin dillempi. Mm. Nyysseissä rivien välistä karkeasti ymmärrettynä yksityinen saa spammata toista yksityistä laillisesti sillä tietokoneet ovat leluja.
     
  5. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Niinpä, parempaan suuntaan tässä ollaan menossa (muutamia ylilyöntejä lukuunottamatta). On paljon parempi että eri operaattoreilla on erilaisia liittymätyyppejä erilaisille käyttäjille kuin että olisi vaan yksi liittymä joka ei välttämättä sovi kaikkien käyttäjäprofiiliin. Kuluttajien kannalta on myös parempi se, että markkinoilla on enemmän operaattoreita kuin ennen. Pakostakin se tekee liittymien hintojen vertailusta monimutkaisempaa, mutta on myös laskenut hintoja kaikilla operaattoreilla.
     
  6. lasselusse

    Liittynyt:
    22/3/04
    Viestit:
    198
    Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    android cell
    tele2 on ilmeiseti luopunut 10 sekunnin sykäys hinnoittelusta kun en enää löydä kun tämän maininnan.
    http://www.editorial.fi.tele2.se/?p...celist&t2page=palvelut_mobile_prices&nomenu=1

     
  7. SYS 49152 Vieras

    Sanopa muuta ja Privatissa oli ainakin aikoinaan vielä niinkin että kesällä oli eri hinnat kuin talvella..tai siis tarkoitan kesälomakautta. :D

    Mun mielestäni kanssa tuo alkaa mennä jo niin saivarteluksi. Kyllä tämä nykyinen systeemi on ihan hyvä, ehkä jonkun mielestä sekava mutta eipä noita selkeämmäksi voi tehdä. Kuin vain niin että joko laitetaan kaikki maksut pois tai aletaan myydä kuluttajalle liittymiä pakettimaksulla tyyliin Maraton tai Favorite, tosin sitten pitäisi sisällyttää kai kaikki kotimaan puhelut siihen. Mutta no joo, kyllä tuo menee jo ylilyönniksi vaikka kuinka koitetaan olla kuluttajan puolella.
     
  8. Saukki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2966
    Tykkäykset:
    0
    Voisi sanoa että melkein täysin mahdotonta, ihmisillä on niin erilaisia tarpeita ja ihmisten tarpeet voivat olla hyvinkin vaihtelevia.

    Operaattorit ovat huomanneet myös että TV ja internetti on hyviä apuvälineitä liittymien mainonnassa, varsinkin silloin kun liittymän pääasiallinen myynti tapahtuu netissä, voinen väittää että moni ainakin nuorempi kuluttaja on eksyny näin jonkin operaattorin sivuille vertailemaan omaa nykyistä liittymäänsä operaattorin tarjoamiin liittymiin.

    Kuinka perus kuluttaja päättää vaihtaa liittymäänsä? Tässä pari esimerkki mallia:

    Malli 1
    Eli otetaan esimerkkinä että kuluttaja on 20-vuotia nuori jolla on ollut käytössä tuttu liittymä siitä asti kun hän sai puhelimensa, hän vaihtoi liittymänsä saman operaattorin sopivampaan liitymään vaihtaessaan puhelinta puhelinliikkeessä puoli vuotta sitten. (Myyjä suositteli vaihtoa). Kuluttaja olettaa nyt että hänellä on nyt edullinen liittymä . Kuluttaja näkee TV:essä liittymän mainoksen jossa mainostetaan liittymää jonka voi tilata netistä ja hinnat vaikuttavat edullisilta, kuluttaja päättää tutustua netissä liittymään (ei tuota kynnystä, toisin kuin liikkeessä käyminen). Kuluttaja vertailee operaattorin sivuilla omaa liittymänsä kyseisen operaattorin liittymiin ja huomaa että siellä on juuri hänen tarpeisiinsa sopiva mukavasti edullisempi vaihtoehto. (Kuluttaja vaihtaa liittymää) Kyseinen kuluttaja on taas tyytyväinen. (Eikä välttämättä jaksa enää kiinnostua GSM liittymistä joita mainostetaan.) Kuluttaja ei tutustu välttämättä muihin vaihtoehtoihin.

    Malli 2
    Vanhempi ihminen päättä vaihtaa vanhan puhelimensa uuteen ja tepastelee lähimpään matkapuhelinliikkeeseen ja tekee myyjän kanssa sopivasta puhelimesta kaupat. Myyjä kysyy kuluttajan liittymä asioista ja kehoittaa tutustumaan liittymiin. firma myykin kilpailevan operaattorin liittymiä mitä kuluttajalla on. Kuluttaja vertailee omaa liittymäänsä kilpailevan operaattorin liittymiin ja löytää sieltä halvemman vaihtoehdon ( Kyseinen vaihtoehto olisi voinut löytyä myös kuluttajan nykyisen operaattorin valikoimista) ja päättää vaihtaa siihen. Kuluttaja ei näinkään tutustu kaikkiin vaihtoehtoihin.

    Malli 3
    Hintatietoinen kuluttaja kertoo edullisesta liittymästä ja innostaa kyseisen kuluttajan vaihtamaan siihen.

    Malli 4
    Kuluttaja tarttuu operaattoriin tarjoukseen ja hankkii liittymän ilman isompaa tutustumista edes liittymään. Ja mielestäni näissä pitäisi tieodottaa paremmin kuluttajalle aiheutuvat kustannukset tässä liittymässä, eräässäkin suuremman firman liittymässä tarjotaan houkuttelevaa tarjousta mutta hintatietojen onkiminen on vaikeamman puoleista.

    Kyseiset kuluttajat eivät tiedä edes välttämättä muusta tarjonnasta tai eivät jaksa kiinnostua, tämä mihin liittymään kuluttaja päättä tutustua on monesti kiinni tuotteen mainonnasta, kiinnostaako se kuluttajaa, tai se mitä operaattoria liike edustaa jos kuluttaja hankkii puhelimen liikkeestä.

    Eli näkisin tällä hetkellä perus kuluttajan kannalta tärkeäksi operaattoreiden sisäisten liittyminen vertailtavuuden kuluttajan omiin tarpeisiin. (En sanoisi että tämä on ainakaan huono kaikilla operaattoreilla) Perus kuluttaja ei välttämättä näe tarvetta että hänen tarvitsee tutustua kaikkiin operaattoreihin ja niiden liittymiin, yleensä myös vanha voidaan nähdä tuttunu ja turvallisena eikä siitä haluta vaihtaa pois.

    Tietysti Suomesta löytyy paljon myös hyvin hintatietosia kuluttajia jotka tutkivat monien operaattoreiden hinnastoja ja muutenkin erilaisia kuluttajia.
     
  9. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Pitää myös muistaa summien suuruusluokka. Jos kohtuupuhuja sattuu valitsemaan väärän liittymän, hän kärsii korkeintaan n. viisi euroa kuussa. Paljon puvuvalle tietenkin voi tulla enemmän tappiota, mutta hän luultavasti on kiinnostunutkin ottamaan selvää asioista.
     
  10. Suomen Huippu Vieras

    Kyllä on ihmiset avuttomia nykyään! Eihän kännykäliittymiä vertaillessa tartte kuin katsoa puhelujen ja tekstiviestien hinnat sekä kuukausimaksu, jos ei ole ihan erikoinen liittymä. Ne paljon vauhkotut puhelumaksutkin taisi jäädä lyhytaikaiseksi villitykseksi. Täydelliset hinnastot löytyy helposti jokaisen operaattorin nettisivuilta.
     
  11. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Niinpä. Otetaan yksi mun tuttu esimerkiksi: luokittelisin häntä ns. suurkuluttajaksi, laskut ovat melkein poikkeuksetta yli 100€ / kk. Liittymä oli alunperin oikein otettu, dna perusliittymä, mutta kun kaikki tutut (noh, 6 henkeä ;)) on vaihtanut liittymänsä eri operaattoreille dnan entisten juttujen takia, niin melkein kaikki puhelut menee sillä 0,17€/min. Vielä soittelee paljon päivisin (n. 10-15 min puheluita) ja melkein poikkeuksetta muulle kuin dna-operaattorille (slahti, sonera, elisa yms).

    Olen kauniisti sanonut hänelle aina kun valittaa että laskut on isot että vaihda liittymää, edes liittymätyypiksi vakio M (vaikka vakio L olisi oikea). Jepjep, liittymä on ollut menossa vaihtoon viime marraskuusta asti: jouluna oli sonera lähellä kun oli tarjouket, mutta hermot meni kun oli pitkät jonot kaupassa.

    Ihan perstuntumalla säästöä tulisi noin 20-30%, mutta kun mies ei "muista/jaksa/ehdi/huvita" tehdä mitään niin minkäs teet.
     
  12. FinCoder

    Liittynyt:
    9/7/04
    Viestit:
    179
    Tykkäykset:
    0
    Niin ja on sitä merkkiuskollisuutta, mitä typerimmistä syistä...
     
  13. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    Meni kauppaan jonottaan = Ei tiedä homman hoituvan tekstiviestillä. :(
     
  14. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Varmaan periaatteen mies, haluaa aina mustaa valkoiselle. Tekstiviestissä tai puhelintilauksessa sitä ei luotettavasti jää minnekkään.
     
  15. Rasbelin

    Rasbelin

    Liittynyt:
    17/8/03
    Viestit:
    493
    Tykkäykset:
    20
    Itse kylläkin veikkaisin, että hän ei vain yksinkertaisesti tiennyt asiasta. Eritoten kun ei näyttänyt edes tuntevan DNA:n uudempia liittymätuotteita, vaan oli pysynyt DNA Perusliittymän käyttäjänä. Erittäin moni matkapuhelinkäyttäjä ei tunne lisäpalveluita ja muita operaattorin liittymätuotteita.
     
  16. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    100 euroa perusliittymällä muihin operaattoreihin vastaisi n. 500 minuuttia. Vakio L:llä tämä maksaisi 60 euroa ja siitä ringillä voisi saada jopa 10 euron alennuksen. Halvin vaihtoehto olisi Telen, Saunalahden ja Kolumbuksen 7,9 sentin liittymät, n. 46 euroa. Ilmeisesti ei kannata ahnehtia liikaa vaan pyydä häntä vaihtamaan pelkkää liittymätyyppiä. Jos pienellä puhelinsoitolla säästää 500 euroa vuodessa, niin ihme on jos tee. Painota sitä, että vain laskutus muuttuu puhe menee perille ihan samalla lailla.

    Muutoksen voi tehdä myös tekstiviestillä:

    VAKIO M TILAA tai
    VAKIO L TILAA numeroon 14000.
     
  17. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kyllä molemmilla myyntitavoilla pitäisi ainakin tulla kotiin sopimuspaperi (myyntiasiakirja) josta käy ilmi mitä on tilattu ja milloin. Kiistatilanteissa molempien osapuolten omakätisesti allekirjoittama paperi on ehkä hitusen luotettavampi, mutta ei mielestäni ratkaisevasti ellei ole jostakin erityisestä tilanteesta kyse.
     
  18. BuZu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/2/03
    Viestit:
    1509
    Tykkäykset:
    0
    Tiedän monta tyyppiä, jotka eivät vaihtaneet Soneran Privat Duoa halvempaan, kun "siitä laskusta saa poonusta..."
     
  19. Erkkimerkki

    Liittynyt:
    22/1/03
    Viestit:
    223
    Tykkäykset:
    0
    Ajatellapa sitten vaikka maitoja. Niitä myydään kahden desin purkissa, puolen litran ja litran tölkeissä. Osa maidoista on hylaa, osa kevyttä, osa rasvatonta. Jotkut ovat Suomesta, toiset Saksasta tai Virosta. Joskus jossain liikkeissä maitoa myydään jopa tarjouksessa! Miten kuluttaja voi vertailla hintoja näiden maitojen välillä? Pitäisikö maidon hinnoittelun läpinäkyvyyttä lisätä? Pitäisikö luoda standardimaito?
     
  20. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Maidossa hintavertailua on helppotehdä litroissa. Matkaviestinnässä tilanne ei ole aivan yhtä helposti johdeltavissa. Käsittääkseni maidossa ei ole kuukausimaksua, maitoa ei osteta litroissa ja ostamisen alkaessa ei peritä mahdollista aloitusmaksua. Lähimpänä yksikköhinta-ajattelua lienee kaupoista verrattavaa ostokori-ideaa. Tämäkään ei anna yksiselitteistä vastausta edullisuuteen.
     

Jaa tämä viestiketju