1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Xperia Z -sarjan itsestään hajoavat näytöt - valmistajan vastuu?

Keskustelu osiossa 'Sony', aloittaja Vulture, 26/7/15.

  1. Vulture

    Liittynyt:
    26/7/15
    Viestit:
    11
    Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Kokeillaas ketjun tekoa modejen ohjeiden mukaan uudestaan.

    Omaan Z1 Compactiin ilmestyi kaksi hiusmurtumaa näyttöön, ja näyttö lakkasi toimimasta. Ehdin tuossa vähän asiaa googletella, ja taitaapi olla kyseinen ongelma Xperia Z -sarjan (Z, Z1, Z2, Z3) jokaista mallia koskeva tyyppivika. Ympäri maailman on tuhansittain samanlaisia kokemuksia, näyttö menee hiuhalkemille laitteen ollessa pöydällä tai latauksessa. Sonyn support forumilta löytyy sivukaupalla ketjuja, joissa ihmiset kertovat kokemuksiaan:Search - Support forum

    Ohessa vielä kuva tyypillisestä hajoamisesta, eli ei mitään ulkoista vauriota mutta näyttö on halki:
    [​IMG]

    Englannissa Sony venkoili asian kanssa pitkään, kunnes viime vuonna julkisuuden paineessa joutui myöntämään, että tällainen vika on olemassa ja laitteet korjataan takuuseen. Paikallinen Kuningaskuluttaja -ohjelma käsitteli aihetta vuosi sitten: BBC’s Watchdog investigates Xperia Z1 cracking screen issue; Sony responds | Xperia Blog

    Omalta osaltani SCF -huolto totesi ykskantaan, ettei kuulu takuuseen vaan menee itse maksettavaksi. Itse jätän puhelimen korjaamatta, koska ei ole mitään järkeä maksaa 160€ vian korjauksesta, joka voi uusiutua seuraavana päivänä.

    Onko muilla vastaavia kokemuksia Suomesta eli hajosiko Xperia Z sarjan puhelimesi näyttö tai takalasi itsestään, ja miten asia eteni korjauksen kanssa? Onko Suomessa Sony ottanut asiaan mitään kantaa, vai piiloutuuko kilvekseen valitseman SCF -huollon (aivan hatusta vedettyjen) lausuntojen taakse?

    Kyseessä on mielestäni suunnittelu- ja valmistusvirhe, jonka korjauksen Sony yrittää maksattaa asiakkaillaan. Kuulostaako reilulta? Ei minun mielestäni. Haluaisin siis kuulla, miten asia on muilla Suomessa edennyt, onko mennyt takuuseen ja jos on, niin kuinka kovan taistelun takana on ollut? Eli kannattaako asiasta lähteä isommin vääntämään.
     
    Viimeksi muokattu: 27/7/15
    iNdo and Benefon like this.
  2. Mauski Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/4/04
    Viestit:
    672
    Tykkäykset:
    65
    Mitäs jos olet yhteydessä suoraan Sonyyn asiasta?
    Ja kannattaa lähteä kyllä sen verran puoliaan pitää, että saa laitteen korjattua takuuseen
     
  3. Vulture

    Liittynyt:
    26/7/15
    Viestit:
    11
    Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Pitänee yrittää vielä Sonyn kautta. Pelkään vain pahoin, että he vetoavat huollon lausuntoon "mekaanisesta viasta", ikään kuin puhelinta ostaessa ostettaisiin pelkkä softa...
     
  4. Sevk

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    92
    Tykkäykset:
    0
    Täällä kuluttajat ovat niin hajallaan, että valmistajat luottaa siihen. Kuluttajavirasto on nyt täysin mu*aton taho hoitamaan mitään kuluttajiin liittyviä asioita. Ryhmäkanne on yksi tie viedä koko firma raastupaan vastaamaan laadustaan.

    Kumma ettei oma Z1 hajonnut vaikka tippui useita kertoja lattialle ja rappusiin. Viimeisin lyhyt isku lattialle pimenti näytön, mutta lasit molemmilta puolilta ovat täysin ehjät. Ei mitään suojaa, eikä kuoria ollut yli vuoden käytön aikana.
     
  5. Infra

    Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    21262
    Tykkäykset:
    6575
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Oliko sulla joku pointtikin?
     
  6. Vulture

    Liittynyt:
    26/7/15
    Viestit:
    11
    Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Ilmeisesti mä olen ainoa, jolla kyseinen vaiva on Suomessa ilmaantunut? Kuulostaa ihan mun tuurilta... :D.

    Ei näistä kukaan jaksa mitään ryhmäkanteita alkaa ajamaan, kun taloudelliset tappiot on parin satasen luokkaa. Ja Sony on esim. Appleen verrattuna niin pieni valmistaja, ettei tällaiset edes tiedotusvälineitä kiinnosta. Tosin jos olisin asiasta ennen ostopäätöstä tiennyt, niin ostamatta olisi jäänyt.
     
  7. Nightuser

    Nightuser Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    31/8/14
    Viestit:
    7656
    Tykkäykset:
    2123
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S4 Black Edition
    Kun Z3 ja Z3 compact tuli myyntii niin siellä muutamalla tuli vastaan lasien itsekseen paukkumiset. Käyttökokemus ketjuissa on ollut asiaa siitä..
     
  8. jartsuli Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    15/6/11
    Viestit:
    1707
    Tykkäykset:
    355
    Tuo on totta, kuluttavirastolla ei tunnu olevan kovinkaan enää otetta näihin 'pikkujuttuihin'. Ovatkohan ylityöllistettyjä vastaavien keikkojen osalta.

    Mitä tulee takuuseen, niin sehän olisi luontevin reitti vaurion korjaamiseen mutta jos sanotaan että ei enää kuulukkaan takuuseen, tilanteen luulisi kuuluvan virhevastuun piiriin.

    Kuluttajasuojan osalta luulisi olevan jokin EU laajuinen toimija joka voisi ajaa yhteistä linjaa asioissa, se että vastaava keissi on briteissä takuunalainen mutta suomessa ei, ei kuulosta yhdenmukaiselta varsinkin kun kyseesssä on saman firman tuote, ja samat takuuehdot EU laajuisesti.

    edit EU laajuinen virasto löyty::.. Tästä asiasta kannattaisi jonkun lähestyä ECC:tä (European Consumer Centre Finland) ecc.fi
     
    Viimeksi muokattu: 28/7/15
  9. TaioJ

    TaioJ

    Liittynyt:
    7/6/12
    Viestit:
    287
    Tykkäykset:
    20
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3+
    Serkulla hajosi compactissa povarissa ollessa. Sanoi ettei ole kolhinut mihinkään ja näytössä nyt kulmasta kulmaan halkeama. Korjautti omaan piikkiinsä.
     
  10. Vulture

    Liittynyt:
    26/7/15
    Viestit:
    11
    Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Eipä tunnistanut Suomen Sony tämän ongelman olemassaoloa oman puhelimeni osalta. Myyjä teki vielä erikseen takuuhakemuksen Sonylle, jossa kertoivat ongelmaa olevan yleisemmin ja etteivät itse huomanneet puhelimessa mitään jälkeä ulkoisesta vauriosta. Sony totesi yhtyvänsä SCF -huollon lausuntoon: "Laitetta käsitelty valmistajan takuuehtojen vastaisesti - ei takuuta. Näyttömoduli mekaanisesti vaurioitunut ulkoisen rasituksen seurauksena. Kustannusarvio n. 160€. Vauriokuvat otettu".

    Eipä paljoa Sonylle rispektiä tipu, enkä kyllä näillä kokemuksilla suosittele kyseisen valmistajan laitteita kenellekään.

    Kuten kuvista helposti huomaa, niin ulkoisen rasituksen (tiputtamisen tms.) jäljethän siinä näkyy? Näytön päällä ei ole naarmuakaan, ei edes siinä helposti naarmuuntuvassa ASF -kalvossa: lasi on haljennut alhaalta päin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. jacce

    jacce Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/2/04
    Viestit:
    1583
    Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung
    Entäs jos syynä on se kun luuria pitää housujen taskussa. Ja se hieman taipuu istuessa tms liikkeessä. Silloin jännitys rungossa saa aikaan hiusmurtuman? Itse en pidä koskaan kosketusnäyttöluuria housun fikassa. Tuo sonyn luuri olisi muuten kiinnostava, mut jos on tollasia ongelmia ni antaa olla.
     
  12. amdnow

    amdnow Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/11/02
    Viestit:
    6458
    Tykkäykset:
    6051
    Puhelinmalli:
    Fiskarssin 10
    Epäuskottava väite sinänsä, koska puhelimet kuitenkin testataan ja niille on tietyt vaatimukset jotka pitää täyttää. Esim. mikään operaattori Jenkeissä ei ottaisi puhelinta myyntiin mitä ei saisi / kannata pitää housujen taskussa näytön hajoamisen vuoksi. Siellä olisi ryhmäkanne ylhäällä nopeammin kuin kukaan kerkiää edes sanomaan "oho".

    Eli kyllä epäilen tuota vahvasti valmistusviaksi joka vain on jossain Sonyn puhelimissa ja Sony tietää sen aivan varmasti itse. Jos se myöntäisi yleisesti ja oma-aloitteisesti että näin on ja lasi saattaa haljeta itsekseen, niin Z mallien korjauskustannukset hyppäisivät pilviin. Tämä taas painaisi firmaa entistä enemmän tappiolle.

    Näin ollen kannattaa vain äänestää lompakollaan ja pysyä näistä Sonyn "lasisämpylöistä" erossa mikäli haluaa mielenrauhan.
     
    Viimeksi muokattu: 11/8/15
    iNdo tykkää tästä.
  13. jarca

    Liittynyt:
    22/7/12
    Viestit:
    11
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Motorola RAZZR MAXX
    Oma sonyni, kuten käyttökokemusketjussa jo kirjoitin, sai näyttöönsä kolme pientä halkeamaa päiväunien aikana puhelimen ollessa yöpöydällä. Näyttö ei halkeamien yläpuolella reagoinut enää kosketuksiin.
    Lähetin SCF:lle, josta tuli tuomio mekaanisesta vauriosta jne.
    Pyysin kuvaa ja sainkin. Kuvassa näyttö on täynnä halkeamia, joista iso osa on tullut selkeästi kuljetuksen aikana tai scf:n oman varaston käsittelyssä.

    Nyt jännään, kantaako posti tai scf finland vastuuta tapauksesta. Voi olla kuluttaja heikoilla, kun kuvaa lähetystilanteesta ei ole.

    On vain käsittämätöntä, että sony ja SCF Finland voivat huseerata markkinoilla tähän malliin joutumatta vastuuseen.

    Scf finland vain jankkaa, ettei heidän "logistiikkansa" ole merkinnyt vaurioita paketin osalta eli vaurioita ei ole voinut tulla. Aivan kuin puhelimen rikkoutuminen vaatisi aina hurjaa, paketin rikkovaa räjähdystä.

    En tiedä ketä kohtaan hyökkään. Sonya ja vähintään yhtä paljon tuota huoltoliikettä ehkä.
     
  14. amdnow

    amdnow Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/11/02
    Viestit:
    6458
    Tykkäykset:
    6051
    Puhelinmalli:
    Fiskarssin 10
    Koska sinulla ei ole valokuvaa todisteena laitteen kunnosta silloin kun sen SCF:lle lähetit, niin valitettavasti olet todella heikoilla tämän suhteen.

    Tässä kohtaa en usko että on muuta tehtävissä kuin niellä tappio ja laittaa puhelin vaikka kotivakuutuksen piikkiin.
    Lisäksi kannattaa pysytellä kaukana noista Sonyn lasisämpylöistä niin kunnes tuo tyyppivika saadaan korjattua.
     
  15. Vulture

    Liittynyt:
    26/7/15
    Viestit:
    11
    Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Oma keissini päättyi "onnellisesti", kun jälleenmyyjä päätyi korvaamaan puhelimen virhevastuuseen eli sain kauppahinnan kokonaisuudessaan takaisin. Jouduin tekemän valituksen Kuluttajariitalautakuntaan, ja heidän yhteydenottonsa sai jälleenmyyjän taipumaan.

    Mitä tästä opin: 1) Älä osta Sonya tai mitään muutakaan merkkiä, joka käyttää SCF -huoltoa 2) Suojaa puhelin aina hyvin. Huoltofirmat vetoavat mitä ihmeellisimpiin nirhaumiin kun yrittävät luikerrella takuukorjauksesta ulos. 3) Ota aina kuvat puhelimesta ennen kuin lähetät sen huoltoon. 4) Ei kannata tarrata ensimmäiseen tarjoukseen mikä myyjältä/valmistajalta/huollosta tulee.
     
    Master of the Universe tykkää tästä.
  16. Nightuser

    Nightuser Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    31/8/14
    Viestit:
    7656
    Tykkäykset:
    2123
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S4 Black Edition
    Tämä voi olla vaikeaa koska aika moni jälleenmyyjä käyttää juuri kyseistä huoltoa, mutta voit toki käyttää muutakin huoltopaikkaa halutessa, kunhan se vaan on sitten ostamasi puhelinmerkin valtuutettu huolto.
     
  17. juvet

    Liittynyt:
    19/11/15
    Viestit:
    1
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung
    Tyttäreni Z2 puhelimen näyttö halkesi itsekseen puhelimen ollessa pöydällä. Puhelimessa ei näy ulkoisia vauriota. Tottahan tuo SCF-huolto väittää muuta ja Sony pakenee vastuutaan huollon lausunnon taakse. Näinhän se toiminta pelaa tiedän itse kokemuksesta (kodinkoneasentaja). Päämies (Sony) ilmoittaa huollolle että näyttö ei voi hajota itsekseen. Sitten huolto kirjoittaa sen mukaisen lausunnon johon Sony sitten turvautuu. Olin itse yhteydessä sekä huoltoon että Sonyy mutta omasta kukkarosta joutui rahat korjaukseen kaivamaan. Taidan viedä asian kuluttajariitalautakuntaan ihan piruuttaakin vaikka häviäisinkin jutun.
     

Jaa tämä viestiketju