1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

WAPpia, mustavalkologoilua ja .otb-muunnoksia

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja SYS 49152, 27/6/06.

1. SYS 49152 Vieras

Neuvokaa miten tai pikemmin millä muunnan sopivan kokoisen (logo 72x14 ja kuvaviesti 72x28) mustavalkoisen kuvan .otb-tiedostoksi (OTA) jotta sen voisi ladata logoksi tai kuvaviestiksi nimenomaan wapin kautta. Olen etsinyt ja googlettanut hermostumiseen asti ja tarjolla on kaikenlaista ympäripyöreää sekä kalliita softia, open source ja freeware olis tervetulleita. Tai sitten joku ohje/kaava miten voi esmes wbmp:n, tai jonkun portable bitmapin muuttaa .otb:ksi. Sattuu olemaan vanhoja basiceja ja niillä "muunnosohjelman" tekeminen onnistuisi jos vain tietäisi miten noita tiedostoja pitäisi tavu tavulta rukata että saa aikaiseksi otb-tiedoston.

Myös neuvo siitä miten saan logon nimenomaan wapin kautta, värilliset logot saa koska riittää esim. gif kuva ja koodin pätkä esim. PHP:llä, jossa kerrotaan sopiva mime-tyyppi. Mutta mustavalkologot tarvii kai myös MCC ja MNC koodit, sisällytetäänkö ne itse kuvaan vai miten homma toimii?

2. MiCO

MiCO Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Itse tein joskus noita kuvaviestejä niin, että ihan vain paintilla piirsin oikean kokoisen mustavalkoisen kuvan ja tallensin sen normaalina bitmappina (.bmp), sen jälkeen nimesin tiedostopäätteen uudellen .ota:ksi ja tsädäm, toimivat ihan normaalisti kun siirsin luuriin :)

3. SYS 49152 Vieras

Mutta millä konstilla siirsit? Se siirtotapa taitaa olla aika oleellinen, nimittäin Logomanagerillahan tuo ei ole temppu eikä mikään mutta jos pitäis laitella omilla wap-sivuille niin olen saanut tällä haavaa vain värilogot ja väritaustat toimimaan suoralla wap-latauksella. Mutta ongelmaksi muodostunut juuri noi mustavalkoiset logot ja mv-kuvaviestit..en tiedä miksi. Olen kokeillut tuotakin että nimetä .bmp-tiedosto uusiksi otb-päätteelle mutta ei onnistunut lataus. Eikä sekään että muunsin vihdoin löytämäni ImageMagickilla bmp-tiedoston otb-formaattiin. Ja kuvien koot ainakin olleet oikein eli mv-logo 72 x 14 ja mv-kuva 72 x 28 ja siis 1-bittisenä eli kaksivärisenä. Etsin ja löysinkin sopivat mime-tyypit mutta jostain syystä sekään ei auta.

Ainakin yhdellä kännykällä tulee vain ilmoitus "Tuntematon tiedostotyyppi" tms. kun koittaa ladata.

Tässä on muuten koodin pätkä esim. tiedostoksi col-logo.php jolla voi ladata värilogon:

<?php
    header('Content-type: image/vnd.nok-oplogo-color');
    readfile("logo2.nol");
    ?>

Tämän olen siis saanut toimimaan ja puhelin ilmoittaa että Verkon tunnus vastaanotettu. Tuo .nol-päätteinen tiedosto on kyllä oikeasti ihan normaali 100 x 50 kokoinen gif mutta tiedostopääte uudelleennimetty .nol-päätteeksi, varmuuden vuoksi.

Tässä puolestaan muuten sama mutta jolla koitin ladata mv-logoa:

<?php
    header('content-type:image/vnd.nok-oplogo');
    readfile("logo2.otb");
    ?>

Tässä sitten vielä se mv-kuvan php-tiedosto

<?php
    header('content-type:image/vnd.nokia.ota-bitmap');
    readfile("picmes.otb");
    ?>

4. MiCO

MiCO Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Muistikortinlukijalla vain siirsin oikeaan kansioon. Ei hajuakaan miten tuo onnistuisi wapin kautta.

Jaa tämä viestiketju