1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

W950-käyttökokemukseni!

Keskustelu osiossa 'Sony', aloittaja stounde, 29/12/07.

1. stounde

Tykkäykset:
    0
    Ensiksi, loin tämän ketjun, koska ko. puhelimesta ei oltu vielä jätetty käyttökokemuksia keräävää ketjua! Toiseksi aloitan itse muutamalla painokkaalla sanalla, jotka toivottavasti innostavat teitä muita ottamaan osaa tähän ketjuun. Kolmanneksi, olen epätoivoinen tämän luurin kanssa, joten te jotka tunnette Ericsoneja, voisitteko yrittää lohduttaa minua siitä huolimatta, että minulla on Sony Ericsson W950i ns. smartphone!?

Eli tässä tulee Lyhyt summarize koko roskasta, puolen vuoden kokemuksen jälkeen!

Minun teesini on: puhelin rikkoo kaikkia mahdollisia käytettävyysheuristiikkoja!!!

Tässä puhelimessa on raiskattu kaikki hyvät käytettävyysperinteet! Näppäimet ovat liian pienet (puolen vuoden harjoittelulla sinuiksi, ehkä). Puhelimeen on laitettu useita sellaisia painikkeita, kuten navigaatiorulla vasemmassa kyljessä, tai back-näppäin samassa kyljessa, jotka ovat äärimmäisen epäkäytettäviä. koska niiden sijainnin takia puhelimen käyttäminen vaatii kaksi kättä, koska yhdellä kädellä operoitaessa ranne menee epäergonomiseen asentoon, joka johtaa kipuun ja tuskaan. Puhelimen navigaatiorullaa on helpointa käyttää vasemmalla kädellä, vaikka ihmiset ovat jo oppineet käyttämään puhelinta oikealla kädellä! Lisäksi äänensäätönapit painuvat pohjaan, kun käyttää rullaa painikkeena, koska sormien täytyy ottaa toisesta laidasta kiinni, joka taas aiheuttaa jatkuvia keskeytyksiä esim surffatessa äänenvoimakkuudensäätöikkunan aina pongahtaessa esiin!! Nämä kaikki ovat niin raivostuttavia piirteitä!!

Käyttöjärjestelmä on sitten oma juttunsa. Se on Hiiiiidas ja tahmainen, eikä puhelimessa toimi seuraavat perustoiminnot, jotka pitäis walkman-multimedialaitteessa olla ehdottomasti kunnossa: videot eivät toimi!!! Netissä ei voi kattoa videoita, eli videopleierit on ihan p*****tä!!! Puhelin ei toimi modeemina tietokoneessa!!! Sitten kun selain lataa nettisivua, koko puhelin jäätyy siihen asti kunnes sivu on ladattu!!! Usb:llä siirtäessä tiedostoja tietsikalta puhelimeen puhelimen muisti täyttyy mutta tiedostoja ei löydy mistään tiedostonhallinnasta!!! Puhelimen tiedostonhallintaohjelma on täys KATASTROFI. Eikä samassa yhteydessä voi valita tallennushakemistoa! Esim podcastit täyttävät puhelimen varsinaisen muistin todella nopeasti, eikä tiedostoja voi ohjata tallentumaan paljon mainostetulle 4gb:n kovalevylle!!! Tämän kaiken käyttämisessä kosketusnäyttö on täysin hyödytön! Eikä tässä ole edes kaikki...Tämä ei ole smart-phone, tämä on stupid-phone!!!

Vihaan tätä laitetta, koska tässä on tuhottu kaikki hyvät jutut mitä matkapuhelinten evoluutio on meille käyttäjille kehityksessään antanut! Tai oikeastaan, mitä Nokia on antanut! Tässä puhelimessa on lähdetty keksimään pyörä uudestaan! Voin sanoa, että sappeni on tummunut puhelimen kuoren väriseksi, tätä käyttäessäni! Ja olen niin epätoivoinen tämän suhteen, etten enää uskalla toivoa, että voisin katsella tällä esim. youtubessa videoita, tai uutisia yleltä. Olen kyllästynyt siihen, ettei tässä mikään toimi! Niin, koska tässä ei toimi messengerikään, eikä skype, vaikka sanotaan, että koska tämä on tietokonepuhelin, niin tässä saa kaikki ohjelmat toimimaan samalla logiikalla kuin perinteisissäkin tietokoneissa. Se on niin puppua!

Osaako joku sitten sanoa, että olen väärässä? Jos osaa, voisitko ottaa minuun yhteyttä ja kertoa miten saisin esim nuo videot tai messengerin toimimaan!?!? Kiitos. Se siitä lohduttamisesta.

Edited:
    Niin ja tietääkö kukaan sitä, voisiko tuo august 2007 firmware update täydentää noita softapuolen puutteita?! Mitä se apdeitti sitten pitääkään sisällä!? Asennan sen jokatapauksessa heti kun pystyn. Niin sittenhän se nähdään!

2. samumanu Vieras

Oisko ny vaan käynä niin et väärälle ihmiselle väärään käyttöön väärä puhelin. Otitko selvää mikä toimii tahi mikä ei ennen ostoa?

3. *BLUESTAR*

*BLUESTAR*

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC DESIRE+SAUNALAHTI NOPSA
    :)

Tätä lukiessa oli jo hauskaa :)

4. HumanErection

HumanErection Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    42
    Puhelinmalli:
    Nokia 1520 + Tele
    Eli ostit puhelimen säkissä, etkä koskaan oppinut käyttämään sitä.
    hauska vuodatus kyllä, siitä pisteet.

5. *BLUESTAR*

*BLUESTAR*

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC DESIRE+SAUNALAHTI NOPSA
    Stounden Pitäs laittaa ehdottomasti oma Puhelin Blogi Vireille.. :)

6. slayer666

slayer666

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Apple iPhone 4 ja Sonera
    jos koet puhelimen liian hankalaksi/huonoksi niin miksi olet kiduttanut itseäsi sillä puoli vuotta?? myy se pois ja osta Nokia 1110i (tai joku vastaava)

7. Laza

Tykkäykset:
    2
    Allekirjoitan kyllä osan noista käytettävyysjutuistasi, tosin lähinnä itseäni kyrsii UIQ3:n jotkut 'featuret' jotka mielestäni ovat huonompia kuin aikasemmissa käyttöjärjestelmäversioissa (lue: P800ssa) olleet. Eniten kyrsii se, että tuosta on tehty S60 tyylinen, monissa sovelluksissa käytettävä näyttöpinta-ala on älyttömän pieni kun sovelluksen päällä on turhaa tilaa hukattu näyttämään sovelluksen ikonia ja nimeä...höh

Mutta kyllä olet hakoteillä muuten, luepas se käyttöohje uudelleen.

-Puhelin toimii hyvin modeemina, luot sieltä pc ohjelmapaketista itsellesi dial-up kuvakkeen niin on ihme jos ei sillä lähde toimimaan.

-USB-kaapelilla tiedostoja ei käsittääkseni edes saa millään siirrettyä puhelimen 'sisäiseen' muistiin, ne menevät aina sinne 'media memory':lle eli 4GB flashille. Tiedostonhallinta näyttää kyllä tiedostot, ei ongelmia siinä. Ns. fiksumpia tiedostonhallintasoftia löytyy myös verkosta jos kaipaa lisätoimintoja.

-Kosketusnäyttö tuntuu varmaan turhalta jos Nåkia-tyyliin yrität näppäimistöltä tehdä kaiken. Koitapa joskus käyttää sitä kosketusnäyttöä siihen mihin sitä on suunniteltu, töki sitä! Itse ainakin saan vaikka tekstarit sen virtuaalinäppäimistön avulla paljon nopeammin kirjoitettua kun napeilta näpytellen. Käsialatunnistuskin toimii loistavasti.

Ja joo kannattaa asentaa se fall update. Ota ennen sitä backuppi.

8. Aranwe

Tykkäykset:
    0
    Omistin vastaavan laitteen tuossa aikaisemmin ja postailinkin avautumisiani siitä siihen yhteen malliin liittyvän ketjuun, joka ei varsinaisesti ollut käyttökokemusketjuksi otsikoitu.

Allekirjoitan monet väittämistä ihan täysin. Puhelin on ehdottomasti yksi huonoimmista, mitä olen koskaan omistanut. UIQ:lla varustettu P1i tuntui suorastaan lentävän W950i:hin verrattuna, joten kenties laitteen suoritinteho oli liian onneton?

Näppäimet olivat liian hankalat mm. tekstiviestien kirjoittamiesen ja kosketusnäytön näppäimistö liian pienikokoinen. Kun käsialan tunnistuskin toimi miten sattuu, niin en edes viitsinyt kirjoittaa viestejä enää.

Musiikkisoittimena se toimii ihan mainiosti, muttei pärjää käytettävyydessään iPodille mitenkään päin.

Softapäivityksiä tuntui tulevan tiuhaan tahtiin. Yhdessä päivityksessä lisättiiin käynnistykseen progress bar, koska käynnistys kesti niin pitkään, että sai aina epäillä jumiutumista. Yksi päivitys särki herätysäänet, jolloin ne kuuluivat niin hiljaa, ettei siihen herännyt enää. Ilmeisesti malli tuotiin hyvin keskeneräisenä myyntiin ja sen kyllä huomaa.

9. arjal Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    37
    Melkoista mainospuhetta luurille. Meinasin juuri hakea Luurinetistä 280:llä eurolla. Viestien kirjoitus oli tikulla mukavaa R380:ssä ja P800:ssa joten siitä kiinnostus tähänkin. Kirjoituksissa kiinnitti huomiota että ei kai vain tässäkin luurissa ole suurta näyttöä tuhottu liian pienillä merkeillä jolloin käyttö on hankalaa. Eikö esimerkiksi kosketusnätön näppäimistöä saa säädettyä tarpeeksi isolle fontille?

10. Aranwe

Tykkäykset:
    0
    Ei sitä mielestäni saanut säädettyä lainkaan.

11. blomberi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    nokia 6131 liittymä dna
    Tyyppi itkee nyt täällä ku osti väärän puhelimen :D

12. Skutah

Skutah

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE W950i ja Saunalahti
    Mä käydän hyödyllisiä ohjelmia mitkä nopeuttaa esim valikoiden selausta. Vastaan laajemmin tähän topicciin ku pääsen himaan koulusta.

13. stounde

Tykkäykset:
    0
    Vuodatusta joo

Kiitoksia kommenteista!

Se minkä olen panevinani merkillä viestini aikaansaamasta keskustelusta on se, että Ericssonin ihmiset tuntuvat karttelevan tätä ketjua! Eikä siis ärhäköitä puolustuspuheita ole pidetty! Voisitte (te jotka olette sitä mieltä että erkka on paras) kyllä pikkusen ryhdistäytyä ja edes yrittää katkaista tällaiselta holtittomalta palautteelta siivet! Mutta kuitenkin olen iloinen, ettei minua ole vielä lynkattu kirjoituksieni perusteella.

Mutta, on tosiaan tainnut käydä niin, ettei tuo luuri tyydytä tarpeitani. Eli ostin sen liian hätiköidysti, ehkäpä jopa kuin säkissä! Mutta tässä on vielä 1,5 vuotta aikaa suunnitella toimenpiteitä, ja ottaa neuvoja vastaan, miten tuosta vielä saadaan asiansa ajava luuri aikaiseksi. Päivitystä ei ole vielä asennettu, eikä käytettävyyttä parantavia softia ole haeskeltu. Firmware-päivitysten tehtailu on lopetettu, koska ilmeisesti ko.luurin tuotannosta vastaavat ovat vaieten päättäneet luopua toivottomasta yrityksesta pelastaa tuo epäonnen puhelin.

Siispä ne jotka kyseisen luurin omistavat, ja joilla on kokemuksia luurin kanssa kuhertelusta, eivät saa nyt vaieta, vaan heidän täytyy avata sanainen arkkunsa tämän tekohengitysprojektin eteen! Heitänkin tässä ilmaan sellaisen kysymyksen, että mikä Teidän mielestä on tässä puhelimessa parasta? :)

14. Skutah

Skutah

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE W950i ja Saunalahti
    Ohjelmat mitä käytän:

Tweak peaks - Nopeuttaa valikoissa liikkumista
    http://invitel.hu/zolea/cps/tp.htm

Swiss manager pro - Tiedostonhallinta ja muistin tweakausta sun muuta
    http://invitel.hu/zolea/cps/sm3.htm

Virtual radio - Nettiradio ohjelma jossa on valmiita kanavii klassisesta nykypäivään esim Sky.fm ja DI.FM
    http://www.vradio.org/index.php?js=a

Agile messenger - mese ohjelma
    http://www.agilemobile.com/

GDesk - työpöytä-ohjelma
    http://gdesk.wetpaint.com/?t=anon

M3 converter - Windows ohjelma millä voi muuttaa esim avi-filejä mp4 muotoon jotta ne pyörisi sulavasti puhelimessa. Tekstitykset voi integroida mp4 fileen sisään.
    http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=136929

Gview - kuvankatseluohjelma
    http://gview.sourceforge.net/

Noilla käyttö on tullut tosi mukavaksi. GDesk on niin hyvä et voit vaikka itse tehdä oman työpöydän missä on vaan tarvittavat ohjelmien pikakuvakkeet.

Toi SE W960i kiinnostaa ku siin on enemmän käyttömuistii, 8gigaa muille tiedostoille ja Wlan. Mä kuuntelen paljon trancesettejä ja katson käännettyjä sarjoja koulus niin ei toi 4gigaa välillä riitä.
    Kyllä mä muuten oon tyytyväinen W950i. Loppu kesästä ostin BT-kuulokkeet (Plantronics P590). Ai että mikä nautinto ku ei ole johtoja puhelimen ja kuulokkeiden välillä.
    Viel ku hankin SE:n BT-kellon niin sit on kaikki täydellistä.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0998

15. Aranwe

Tykkäykset:
    0
    Mukavan kokoinen näyttö ja 4 gigan flash-muisti ehkä ne ensimmäisenä mieleen tulevat ominaisuudet. Tietysti myös vehkeen backuppaus onnistui Windowsin kanssa mainiosti siten, että päivityksen jälkeen puhelin oli helppo palauttaa täsmälleen ennalleen.

16. arjal Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    37
    950 tuli hankittua. On se ruma.
    Puhelimen suuren leveyden vuoksi on hankala tekstailla yhdellä kädellä mistä tuossa edellä olikin puhetta. Tikulla tökkien puhelimen käyttö helpottuu paljon tosin virtuaalinäppäimistö on ällistyttävän pieni. Musiikki soi hyvin ja napit pysyy hyvin korvissa. Megabassolla ei tee mitään koska särkee pahasti riittävällä voluumilla mutta eipä tuota tarvitakkaan.
    Sain kuitenkin mitä halusin että se siitä. Kun vain löytyisi joku ohjelma millä saisi kirjasinkokoa isommaksi myös virtuaalinäppäimistön osalta.

17. teemupi

Tykkäykset:
    0
    Eipä tuo ainakaan minulla mp4:ia suostunut tekemään, käänsi avit aveiksi. Tiedostopäätteen koitin vaihtaa avi -> mp4 muttei suostunut P1i toistamaan. Täytyykö puhelimeen olla joku oma leffakatseluohjelma?

18. Skutah

Skutah

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE W950i ja Saunalahti
    Mä siirrän sen mp4 tonne videokansioon. Sit vaan käynnistän ton video-toisto-ohjelman. Se on siin uiq3 sisällä.

Se ohjelma pienentää resoluutiota puhelimen näytön kokoon. Video ja audio streamii tiputtaa sopivaksi. Noi mitä on koneella katsottavaksi niin on liian raskaita puhelimelle.

Sun pitää varmaan valita siit ohjelmasta vaikka p990 tai W950.

19. |-|-|

|-|-|

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC TyTn 9600 - Kolumbus
    On se hirveetä nurinaa tästä laitteesta. Mun mielestä ihan hauska peli oli, mutta ei tarpeeksi laajennettavissa. Ainoa miinus tuli tuosta kosketusnäytön naarumuuntumisesta ja lievästä hitaudesta. Mutta ei se nyt kuitenkaan helvetillinen laite ollut. Näin tämä mun mielipide menee.

Jälleenmyyntiarvo on kyllä ihan muuta. Onneksi ostin oman niin suurella alennuksella että ei haittaa.

20. dad

Tykkäykset:
    3
    Minulla on ollut käytössä puhelin karvan ylivuoden. Ärsyttävimmät piirteet:

- volumenappi pohjaan vahingossa= 5sekunin pause

- ei mitään pelejä/mitään ellei maksa 20-30$/ohjelma!!!! 5€/peli, freeware tarjonta lähes olematonta.

-miksi 2 walkman nappulaa, edessä ja sivussa. sivunappula toimii ärsyttävästi vaikka on näoppäinlukko, ongelmaan auttaa clockSS(freeware)

- jos haluaa "imuttaa" jotain ei voi käyttää opera miniä vaan avata sivu integroidulla operalla.

-Vakio theme! jos käyttää gdeskiä vakio menut erottuu liian selvästi, ja jos tekee omia teemoja ja ei löydä juuri oikeaa imagea joka kohtaan, on puuttuva kuva vakion oranssi, ei sovi oikein haaleille teemoille jos välistä paistaa kirkas oranssi. Nykyään haenkin ensiksi sopivan teeman ja sitten vasta muokkaan gdeskillä gdeskin teeman samankaltaiseksi.

-mielestäni jos puhelin maksaa samanverran kuin kannettava, pitäis siinä tulla OHJELMIA mukana (ei demoja), jolla puhelimesta saisi edes puolet irti. Jos ostaisin tähän mese/skype ohjelman, swiss manager pro:n, adobe jutut jne. tulisi kokonaishintaa luultavasti yli 1000e jotta saisin kaikki irti.

Plussat:

-iso näyttö

-kestävä akku, kuuntelen musaa koko duunipäivän ehkä pari sähköpostin kirjoitusta ja muutama soitto, on akkua reilusti yli puolet jäljellä, kun pääsen kotiin.

-koko/muoto

-4 gigaa muistia, sinne mahtuu sopivasti musiikkia ja muutama pätkä, kumminkin puhelin on viikottain piuhan päässä joten sisältökin vaihtuu usein, tämän tuskin on tarkoitus olla mikään median säilömislaite.

Kyllä tämä puhelin vielä taskussani vuoden säilyy jos ei pääse hukkumaan, ja nykyään on parempia laitteita markkinoilla, mutta ilmestyessään tämä oli oikea ihmelaitos, tosin hintakin oli ihmetys.

Ohjelmia joita suosittelen ovat gDesk, clockSS, iSkoot(skype)

Jaa tämä viestiketju