1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

VR kokeilee kännykättömiä vaunuja

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Birk, 11/1/05.

1. Birk

Tykkäykset:
    0
    Saattaa olla jo vanha, mutta itse ainakin tämän huomasin vasta tänään.

http://www.mtv3.fi/cgi-bin/mtv3tekstikanava_gettext?sivu=119

Miten tuo kuulostaa jotenkin älyttömältä - mitäköhän seuraavaksi kielletään? Makuuvaunussa tms. tuon kiellon ymmärtää (tai siis kännyt ja muut härpättimet hiljaiselle), mutta rantaradalla tuskin makuuvaunuja niin hirveästi tarvitaan... Saako noissa vaunuissa enää edes puhua vierustoverin kanssa? Ei helv* - mihin tämä Suomi on menossa?

2. ninokoo

Tykkäykset:
    0
    Mielestäni tuo on varsin hyvä kokeilu. Kun Hesarin mielipidekirjoittelua olen asian tiimoilta seurannut, niin tosiaan tuntuu siltä, että joitakin tuo puhelimeen puhuminen junassa häiritsee. Eipähän tarvitse enää valittaa ja varmasti löytyy niitä ihmisiä joille tuo on erittäin tervetullut uudistus - itse saattaisin ainakin valita hiljaisen vaunun, jos junaa käyttäisin.

Käsittääkseni näitä hiljaisia vaunuja on ainakin Englannissa ollut käytössä jo hyvän aikaa.

3. Guest Vieras

Kukaan ei pakota sinua hiljaiseen osastoon?

4. Birk

Tykkäykset:
    0
    Kerrotko mikä niitä ihmisiä puhumisessa häiritsee? Tämä on se kohta mikä ei nyt oikein valkene.

5. Derryth

Tykkäykset:
    5
    Oletko ikinä junassa yrittänyt keskittyä esimerkiksi kirjaan tai johonkin työ- tai opiskelujuttuun, kun juuri takanasi oleva huutaa kännykkäänsä jotain edellisen viikonlopun baarireissusta? Jossain tilanteissa, voisin kuvitella hyvinkin haluavani matkustaa hiljaisessa vaunussa. Varsinkin niille, joille junassa matkustaminen on usein tapahtuvaa, voi olla tärkeää käyttää tuo aika hyväksi johonkin järkevään. Silloin ei kiinnostaa yhtään kuunnella muiden juoruiluja tms. Tuo kovaan ääneen puhuminen kun näyttäisi joillekin olevan kunnia asia matkapuhelimeen puhuttaessa, varsinkin jos ollaan julkisella paikalla.

6. Birk

Tykkäykset:
    0
    Olen yrittänyt keskittyä ja onnistunutkin :). Suurin ongelma lukemisessa tai muuta keskittymistä vaativassa hommassa ei ole ole ollut kännykät. Jos haluat rauhaa niin laita vaikka korvatulpat tai kuuntele musiikkia korvalapuilla.

No tuo on valitettavasti totta, mutta on vain huonoa käytöstä...

7. Eos

Tykkäykset:
    0
    Vaikka olisi tällaisessa hiljaisessa vaunussakin, ei se takaa keskittymistä työ/opiskelujuttuun. Jos ei siis osaa keskittyä pienimmässäkään melussa. Aina löytyy ihmisiä, jotka pitävät aivan liikaa melua. En tahdo olla epäkunnioittava vanhoja ihmisiä kohtaan, mutta juuri viime junamatkallani Tampereelta sain kuunnella muutaman vanhemman naishenkilön kovemmanpuoleista kaakatusta joulusta ja kaikista sukulaisista.
    Oma lukunsa on sitten tietenkin lapset.

On toki hyvä, jos saa kännykättömän vaunun valita, jos tietenkin vain ei tarvitse soittaa tai mitään kesken matkaa. Itse en ehkä juuri sen takia kännykättömään vaunuun menisi.

8. kontti

kontti

Tykkäykset:
    2
    Ihan hyvä kokeilu.
    Aiemmin kun usein yöjunilla työhommissa reissailin niin kännisten varusmiesten jälkeen seuraavaksi kettumaisinta oli nämä jotka eivät raaski laittaa kännykkäänsä ainakin hiljaiseksi tai sitten mölytään isoon ääneen puhelimeensa että "mis oot!?".

Joku voi kyetä hyvinkin keskittymään metelissä, jotkut eivät ja näillekin pitää sallia oma rauhansa...

Ja ainahan sieltä hiljaisestakin vaunusta pääsee vaikka toiseen osastoon tsekkaamaan viestit ja/tai soittelemaan...

9. Guest Vieras

Kai siellä nyt äänettömällä luurilla viestitellä voi?

10. JonesI

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Nyt kyllä VR:lle tästä täysi kymppi!

Vaikka itsekin paljon puhelinta käytän jo pelkästään töitteni vuoksi niin täytyy kyllä sanoa että olen jo pitempään kaipaillut junamatkoilla rauhaa. Varsinkin iltaisin/öisin on aika ärsyttävää kun (hiljaisessa) vaunussa vuorotellen jokaisella luuri vinkuu ja kun siihen puhelimeen ei todellakaan malteta puhua hiljaa.

Täst mie tykkään!! =)

11. kontti

kontti

Tykkäykset:
    2
    Lähinnä aattelin notta vastaajan viestien tsekkailua ja jos on tarvis sitten sen mukaan soitella takasin jonnekin... =)

12. Derryth

Tykkäykset:
    5
    Minä itse kuulun siihen "onnellisten" joukkoon, joka ei voi keskittyä kunnolla, jos ympärillä on paljon melua. Normaali puhuminen ei niin haittaa, ja harvemmin olen onneksi törmännyt mummoihin tai pappoihin, joiden kuuntelulaitteessa on jotain vikaa. Mikään ei kuitenkaan riko keskittymistä niin pahasti, kuin se nokia tune ja sitä seuraava hillitön karjuminen (jos ihmiset käyttäisivät värinähälytystä tai pitäisivät soittoäänen voimakkuuden junassa järkevällä tasolla plus eivät huutaisi kuin palosireenit, eivät kännykät haittaisi minua lainkaan).

Luulisin, että kyseessä on se sama efekti, joka syntyy, kun olet lähes äänettömässä huoneessa ja joku pistää viereisessä huoneessa television päälle kohtalaisen kovalla volumella. Keskittyminen ainakin minulla siirtyy väistämättä tarkastelemaan, mistä tämä uusi häiriön lähde tulee (normaalin taustamelun vielä pystyy kohtalaisesti sulkemaan pois). Jos minä haluan matkustaa hiljaisessa vainussa, eihän se keneltäkään muulta ole pois. Normaalisti sinne en kuitenkaan välttämättä menisi, paitsi ehkä iltaisin tai öisin matkustettaessa.

13. Jussi2000

Jussi2000 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Jotenkin ainakin meikäläisen korvaan ottaa se kun siihen känyyn puhuttaessa täytyy joittenkin kailottaa niin että koko vaunu tai esim. linja-auto kuulee. Ei sitä tarvitse huutaa asioitaan kaikkien kuullen, normaaliäänellä käyty känykeskustelu ei kylläkään häiritse.

14. juhilus

juhilus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    Aivan. Tai joku teinityttö pui takanasi kovaan ääneen ihmissuhdeongelmaansa samoin sanoin sadalle kaverilleen. Alkaa jossakin kuudennen kerran kohdalla keittää aika pahasti. Nimimerkillä kokemusta on.

15. tonyyq Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Iphone
    No kyl se mut jos pitkänkin matkan viettää junassa, niin nii tulee puheluita tai kyl normaalisti soitan. Mutta johonkin Hämeenlinna - Tampere välille ihan sama

16. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Itsekin olen saanut "nauttia" junassa näistä tyypeistä, joilla on soittoäänenä Nokia tune ja puhelimen huudetaan kurkku suorana. Kerran oli erityisen kiva, kun taakse sattui istumaan joku mieshenkilö, joka oli puhelimessa jatkuvasti. Välillä helähti Nokia tune soimaan täysillä ja ukko huusi kurkku suorana muutaman minuutin puhelimessa. Sitten soi tekstaripiippaus ja ukko alkoi lukemaan viestiä ja vastaamaan siihen. Asiaan tietysti kuului, että näppäinäänet olivat täysillä ja painallukset olivat pitkiä... Ja tätä jatkui ja jatkui... ;)

17. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Eipä tuo kokeilu ole minulta pois vaikka en kyllä tarvetta moiselle koe. Jos joku teinityttö haluaa täällä olleen esimerkin mukaisesti, tai kuka tahansa muukin minulle elämäntilanteensa jakaa, niin aivan vapaasti, lähinnä se on heidän oma ongelmansa (välillä kyllä ihmettelee miten jotkut haluavat intiimimmätkin asiansa välttämättä joko vaunulle jakaa). Ne kännykkäkopit ovat nimittäin ihan käteviä jos on jotain tärkeämpää/henkilökohtaisempaa asiaa.

Ainoa missä tuo kännykänkäyttö häiritsisi on nukkuessa, mutta torkkuosastoissa on käsittääkseni tuo kielto ollut jo pitkään (jos ei virallisesti niin ainakin kaikki ovat sen itsestäänselvyytenä ymmärtäneet).

Edit: Poikkeuksena voisi kyllä sanoa jotkut peliäänet, en ymmärrä miksi niitä yleensä pidetään päällä yleisellä paikalla, mutta tasaiseen tahtiin kuuluva konemainen "bling" tai "boing" on kyllä huomattavasti puhelinkeskustelua tai satunnaista Nokia Tunea ärsyttävämpää.

18. Suomen Huippu Vieras

Tottakai saa, kanssamatkustajien jutteluiden kuunteluhan on aina mielenkiintoista. Mutta kännykkään pölöttävät junaterroristit vain häiritsevät, koska jutussa ei pysy kärryillä kun kuulee vain toisen osapuolen.

No onhan siellä junassa niitä kännykkäkoppejakin, osa on entisiä korttipuhelinkoppeja joiden korttipuhelinten ohi ajoi kännykkäaika.

19. zSx Rauhaton jäsen

Tykkäykset:
    839
    Puhelinmalli:
    Huawei P9
    Onneksi nämä tapaukset alkavat olla jo harvinaisia Suomessa. Keski-Euroopassa junalla matkatessani noin joka toisella oli mm. juuri soittoäänenä se Nokia tune. Uskomatonta... En ymmärrä kyllä alkuunkaan sitäkään, kuinka joku voi pitää näppäinääniä kovimmalla asetuksella, varsinkaan vanhemmissa puhelimissa. Jo vuonna 1999 sanoin suomalaiselle kaverilleni Yhdysvalloissa, että ovat nämä aika dorkia kun pitävät aina Mäkitorppaa puhelimensa soittoäänenä. ;)

Jaa tämä viestiketju