1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Voiko nokiasta luopua?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Carassius, 10/10/04.

1. Carassius

Tykkäykset:
    0
    Olen käyttänyt nokiaa, vain nokiaa, enkä mitään muuta kuin nokiaa kohta 10vuotta. Kertokaas ihmiset, jotka olette kauan käyttäneet nokiaa ja sitten vaihtaneet merkkiä, että onko ollut vaikeaa totutella uuteen käyttikseen. Tarkoitan nyt peruspuhelimia eli s40 ja vanhempia nokioita. Älypuhelimelle ei oo tarvetta, mutta esimerkiksi siemensin ja samsungin peruspuhelimet on mukavan näköisiä.

Mihin asioihin pitäis kiinnittää huomiota kun vaihtaa nokiasta toiseen merkkiin? Eli mitkä on ne suurimmat erot?

2. saeaetaejae

saeaetaejae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kyllähän tuollaista kännykkää oppii nopeasti käyttämään. Eri asia on sitten tykkääkö uudesta käyttöliittymästä.

3. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Kyllä merkin vaihto onnistuu, kunhan on halu oppia ja ymmärtää, että myös muu kuin Nokia on hyvä. Joskus, kun joku asiakas on ostanut vaikkapa Siemensin, vaikka on aiemmin käyttänyt Nokiaa, he ovat yrittäneet seuraavana päivänä perusteetonta kaupan purkua, väittämällä puhelinta liian vaikeaksi käyttää. Kun sitten on käyty vielä pikakertauksena peruskäyttö läpi ja olen näyttänyt pikanäppäinten ohjelmoinnin ja muut sellaiset käyttöä helpottavat pikkujutut, asiakas on päättänyt vielä yrittää. Pari viikkoa myöhemmin monet ovat sitten ohi kulkiessaan käyneet moikkaamassa ja kiittäneet, etten purkanut kauppoja ja ovat olleet tosi tyytyväisiä uuteen puhelimeensa.

4. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Käännän otsikon toisinpäin, kun olen ensimmäistä Nokiaa odottelemassa (9500). Voiko oppia Nokian jos on muita merkkejä käyttänyt >10vuotta. Tietenkin voi.
    Tulee mieleen kun nykyiseen työpaikkaani menin töitä kyseleen n.15v sitten ja vietiin aikamoisen "laitteen" luokse ja kysyttiin "no, mitä luulet, onnistuisiko..." vastasin siihen, että ei kai sellaista laitetta ole tehtykään, jota ei käyttämään opi. (Sain työpaikan)
    Sama koskee eri käyttöliittymiä puhelimissa, ominaisuudet ovat kuitenkin lähestulkoon samat kaikissa, vain nappuloiden painamisjärjestys vaihtelee.

5. Ollilan Jokke

Tykkäykset:
    0
    Henkkoht en halua luopua. Ja en jaksa perustella. =)

6. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    786
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    itse vaihdoin merkkiä, nokia>benefon>nokia>motorola>samsung>samsung>SE>SE>Motorola>sharp>samsung.

jatkossa taidan samsunggissa pysytellä, mutta mieleenikään ei tulisi nokiaan palata. mitä olen kavereiden ja isän kännyköitä räpläillyt.

ja siinä menee yleensä pari päivää ennen kuin uuden merkin juonet oppii mutta hyvin siihen sisään pääsee. voin todella lämpimästi suositella merkin vaihtoa

7. saeaetaejae

saeaetaejae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Sama vika. Ei ole tullut esim. tietokone-softaa vielä vastaan, mitä ei olisi opittua... jos vain halua on ollut.

8. must1

Tykkäykset:
    0
    Omasta mielestäni 'perus'nokialaisissa on aika huono käytettävyys. Useimmissa käyttämissäni (S)E:n ja Siemensin kännyissä on ollut helppokäyttöisempi ja loogisempi käyttöliittymä.
    Jopa näitten S60-kännyjen kanssa saa joskus tuskailla, kun joku ominaisuus oli paljon fiksummin toteutettu jo vuosia sitten (muitten kuin Nokian valmistamissa) peruskännyissä.

Känny kuin känny tulee tutuksi kun pari iltaa jaksaa sitä räplätä. Jopa nokialainen :)

9. rasse

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Nexus 6
    Omat kokemukset ovat päinvastaisia, mutta nämähän ovat käyttäjäkohtaisia asioita.
    Tuota olen itsekin välillä harmitellut.

10. wolle

Tykkäykset:
    0
    Nokian vaihtuminen Samsung luuriin oli paras teko... :eek:)

11. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse olen käyttänyt vuosien varrella yhden jos toisenkin merkin puhelinta, mutta viimeiset 2 vuotta olen ykköspuhelimena nokiaa käyttäny. Totaalisen pa*kojen kuuden T68 ericssonien jälkeen ei ole ollut tarvetta vaihtaa, eikä nuo SE:n tuotteet vieläkään kutsu tarpeeksi haluttavasti (en nyt muista montako vuotta vannoin olevani erossa moisista). Samsung oli tuossa edellisenä kesänä, ihan ookoo oli.

Käytön oppiminen on täysin kiinni omasta asenteesta, eikä ne lopulta enää paljoa toisistaan eroa, perusidea on sama monessa eri merkissä.

12. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Ite vaihoin nokian ekan kerran siemensiin, oli parikuukautta, takas nokiaan, kun ei miellyttänyt. Sitten jonkiaika sitten ajattelin ostampa seuraavaks samsungin, ku niitä alkaa olee paljon ja suosittuja. Oli 5pvää ja olen taas nokian käyttäjä, joten itse en suosittele vaihtoa. Kyllä sitä käyttämään oppi, mut muuten en sitten pitänytkään puhelimista.

13. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Itekin aina Nokiaa käyttäneenä on vaikee kommentoida, mutta sen verran mitä oon kavereitten Siemensejä, Samppoja, Erkkejä ja Sonyerkkejä koitellu niin ei niitten käyttäminen mitään aivokirurgiaa oo... onhan ne erilaisia ku Nokian käyttikset, mut kyllä ne helposti oppii jos vaan vähän jaksaa näppäillä.
    Vanhat Ericssonit oli kyllä hyvin pitkälti pyllystä, mut SE (K700i) on onneks pistäny rutkasti paremmaks.

14. Universumin Keisari

Universumin Keisari

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Desire Z / Elisa
    Voi toki...
    ...kunhan luurissa on series 60 käyttis...

15. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    No, kyllä tätä Siemensiä ainakin on vähintään yhtä helppo käyttää kuin Nokioita, joita mulla on ollut. Siemens on mun mielestä paljon muokattavampi puhelin, ja sen vuoksi mukava käyttää. Mut Nokia oli kyllä 100 kertaa luotettavampi. Siemensin käyttöliittymässä mua häiritsee kirjoitusvirheet (kun puhelin ei noudata äidinkielen sääntöjä), ja kaikki pikkuviat mitä tässä on ollu, on saanut mut tekemään päätöksen takaisin Nokiaan siirtymisestä (tai ehkä samppaan tai sonyerkkiin)..

16. Proi

Tykkäykset:
    0
    Ei voi :)

Kokeilin tuossa vasta siirtyä SE:hen, mutta katsoin sitten parin viikon jälkeen kuitenkin olevan enemmän kotonani Nokian kanssa. Voisin koettaa uudelleen jos jokin kilpaileva puhelinmalli tarjoaisi huomattavia etuja, mutta kyllä se Nokian käyttöliittymä ja tyyli on niin tuttu että huvikseni en ihan heti ole vaihtamassa.

17. Nickers

Tykkäykset:
    0
    Itse vaihdoin tuossa kesällä Nokiasta Siemensiin, eikä mitään suurempia ongelmia Siemensin kanssa ole ilmennyt. Toisaalta täytyy tunnustaa, että kyllä minulla paikoittain on tullut ikävä Nokiaa ja luulenkin seuraavan puhelimen olevan jälleen Nokia (ellei esim. Samsung tai SE vakuuta). Itse kaipaan tiettyä Nokian varmuutta ja jouheata käyttöliittymää eri tilanteissa, mitä Siemens ei aina tarjoa. Nopeutta Siemensissä (CF62) kaipaisin erityisesti kalenterin toiminnassa ja tekstiviestien kirjoituksessa. Vaikka tämä Siemens on ollut käytössä jo monta kuukautta, silti tunnen yhä olevani enemmän kotona Nokian käyttöliittymän kanssa. Olen toki silti avoin myös muiden valmistajien tuotteille.

18. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Kuin suoraan mun ajatuksista..

19. oxigin

Tykkäykset:
    0
    Toi oli kanssa mun valinta kriteeri.

Meinasin vaihtaa ja mielessä oli mm. samsungin läpät, mutta kun tutustuin tarkemmin ne olivat minun maakuni huonoimmat vaihtoehdot. Ei Bluetoothia, muistikorttia ja mikä pahinta ei s60 symbiania jne. Joten mikä merkki jää jäljelle jos on tollaset vaatimukset ;)

MUTTA, jos nuo edelliset eivät ole tarpeellisia eli ostaa kännyn vain siihen tarkoitukseen mihin se on tehty(lue puhumiseen ja tekstiviesteihin), merkin vaihto onnistuu helposti. Esim. tuo vanha samsungin läppäpuhelin(malli viestin ala reunassa) oli mielestäni oikein mainio peli kun siihen tottui ja vielä suhteellisen nopeasti. Mutta sen jälkeen tuli markkinoille s60 luurit, erehdyin sitten ostamaan tuollaisen 3650an kun kaverin vastaava luuria räpelsin ja lopun arvaatte...

20. ColonelFoxhound

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Huawei Honor 6 Plus
    Offtopic:

Mun ensimmäinen s60 on latautumassa, katsotaan jäänkö minäkin riippuvaiseksi...

/Offtopic

Itse käytin edellistäni 3 vuotta, sen jälkeen olisi mikä tahansa muu känny tuntunut paremmalta. Ainakaan minunlaiselle nuorehkolle miehenalulle ei vaihto olisi ollut hankala.

Jaa tämä viestiketju