1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Voiko mastot häiritä kännykkäpuheluja?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Bird, 29/3/03.

1. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tällaista asiaa on nyt ihan pakko kysyä. Varsinkin tässä viime aikoina on käynyt aivan jatkuvasti niin, että soittaessani kotoota kännykällä puhelu vähän väliä menee yksisuuntaiseksi (siis vain toinen kuulee toisen), ääni ikään kuin katoaa jonnekin kellarin kuminaan ja näiden seurauksena puhelu välillä jopa katkeaa.

Ja tämä sama ongelma on kaikilla Panasonicin puhelimillani eikä liittymälläkään (Radiolinja/Sonera) tunnu eroa olevan. Ja kummaa kyllä, niin jos on esim. kaupungilla, niin ei tällaista ongelmaa esiinny juuri lainkaan, joten vahvasti alkaa näyttää siltä, että paikka vaikuttaa. Kuitenkin kotonani molemmilla liittymillä on puhelimen mukaan täydet kentät, ihmekään ole, kun asun aivan korkean linkkimaston alla (masto on tarkalleen ottaen tossa noin 50 metrin päässä rinteessä vähän ylempänä, erittäin suora näköyhteys, koska asun talon ylimmässä kerroksessa), missä on tiettävästi myös ainakin RL:n tukiasema.

Eli voiskos toi masto tossa jotenkin nyt sitten häiritä puheluja? Mitään muuta ainakaan itse keksi ja joskus muistan kuulleeni myös jonkun muun talossa asuvan valitelleen asiasta..

2. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Juttua vanhalta foorumilta.

Tuolla väitettiin, etteivät toisen operaattorin vermeet voi vaikuttaa toisen kuuluvuuteen. Itselleni Soneran "verkkovastaava" tjms. henkilö sanoi, että kyllä sillä voi olla vaikutusta. Myös parissa muussa tietyssä paikassa ovat tuttavani sanoneet, että kun viereen tuli RL:n masto, niin Soneran liittymällä kuuluvuus heikkeni.

3. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eli voisko olla niin, että tossa mastossa ois ollu ennestään vain RL:n tukiasema ja nyt siihen olisi jokunen aika sitten tullut myös Sonera ja tämä yhteisvaikutus olisi aiheuttanut kuvailemani ongelmat kummankin liittymän kanssa..?

4. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Aika mahdotonta sanoa ilman että pääsee mittailemaan arvoja tarvittavilla laitteilla.

Periaatteessahan taajuudet voivat "vuotaa" toistensa päälle, mutta en osaa miten todennäköistä tämä (kyseisessä tapauksessa) on.

Ennemmin nostaisin liian läheisen sijainnin linkkimastoihin ongelmaksi. Tai sitten tukiasemien säätöjä on jostain syystä muutettu ja Panasonicit eivät pysy enää mukana pelissä. Olet koittanut muun merkkisellä puhelimella ja toimii hyvin...?

5. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    En sitä vertaa, että mitään kovin luotettavaa päätelmää voisi vielä tehdä. Se vähä mitä olen yhdistelmällä Motorola/Dna soitellut, niin on muistaakseni sujunut ihan ongelmitta.

6. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Mä oon itse sen huomannu että kun oon menny Sönerän liittymällä radiolinjan mastoa lähelle niin tippuu verkon pykälät yhteen...

7. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    no tuossa voi tulla kyseeseen myös maston katvealue. esim espoossa sijaitsevan tv/radio -maston välittömässä läheisyydessä ei tv kuva ole mikään paras mahdollinen..

8. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mutta kun palkit näyttää täyttä...

9. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ei takaa mitään.

Puhelimesi voi silti olla ns. katvealueella.

10. zap

Tykkäykset:
    0
    Hmm? Selittäisitkö tarkemmin! Ymmärrän kyllä ettei palkkeihin sokeasti voi luottaa, mutta kai ne nyt jotain kertoo?

11. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Yksinkertaistettuna rautalankamallina ilman sen suurempia speksejä.
    Masto jonka juurella oleskelee, voi aiheuttaa sinulle itsellesi heikon katvealueen. Eli jos menet ihan maston juureen, niin todennäköisesti et ole rekisteröitynyt siihen mastoon jonka juurella olet, vaan johonkin kauempana olevaan. Mastoissa olevat linkit on asennettu paikalleen niin, että ne on suunnattu eteenpäin säteileviksi, ei alaspäin. Toki jotkut säteilee myös taaksepäin miltei pakostakin, mutta pääasiallinen tiedonkulku niin lähettävänä kuin vastaanottavana on eteenpäin. Linkkiä ei ole vielä minun nähdäkseni suunnattu niin paljoa alaviistoon, että kunnolla saat siitä juurelta yhteyden, eikä siinä olisi kokonaispeiton suhteen mitään järkeäkään...

Eli liian lähellä ollessa tulee samat ongelmat kuin liian kaukana ollessa, ainoa mikä poikkeaa on tuo kännykän kenttämittari, joka hämääntyy tuosta etäisyydestä.

Näin minä olen oppinut tämän, joku fiksumpi ojentakoot minuakin jos olen kaukana hakoteillä teorioissani...

12. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuntuisi kyllä hieman kummalta tuo maston katvealue-selitys, koska asun kuitenkin kaupungissa - vieläpä kohtalaisen korkealla paikalla - joten yhteyden luulisi pelaavan myös johonkin/joihinkin toisiin tukiasemiin.

13. zap

Tykkäykset:
    0
    Ok, tähän asti selkee homma. Mutta nyt hakekaa lisää rautalankaa :)

Hämääntyy miten ja miksi? Birdin ongelmahan oli, että palkit ovat täynnä mutta kuuluvuudessa on silti ongelmia. Eli miksi känny näyttää palkit maksimissaan jos ne eivät todellisuudessa sitä ole?

14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Sinulla oli ongelmana lähettäminen. ja jos muut merkit toimii viittaa ongelma vähän laite/verkkon väliseen yhteensopivuus ongelmaan juuri tuolla paikalla.

15. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Näin minäkin sen ajattelin, varsinkin kun Motorolalla homma toimi OK. Tietty vähän turhan pieni otos tutkimusta varten, mutta... ;)

Jaa tämä viestiketju