1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

voiko laskuttaa

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja mikkox9x, 6/7/04.

  1. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Miten buumi tai joku muu esim. maf laskuttaa taustakuva kun menee sinne wap sivuille ja lataa ne taustakuvat suoraan sieltä voiko ne tosiaan laskuttaa sen puhelin laskussa suoraan olen aina luullut ettei wapin kautta voi vahingosakaan ladata mitään maksullista mutta buumi maf ja mtv3 sivut näköjään toimii niin että tiedostot voi näköjään ladata suoraan vaan sieltä sitte ne laskuttaa ne puhelin laskussa. Miten mistää niitten ohjeista ei lödy selitystä asiaan siellä vaan selitetään että kuvat tilataan tekstiviestillä ja ladataan wapista.

    Eihän tuolla wapissa uskalla enää liikkua kun saattaa vahingossa ladata jotain maksullista. Liittymäni on dna niin oisko niillä dna kans sitte joku sopimus tästä laskutuksesta. Viesti voi olla ehkä vähä väärällä puolella mutta kiitos jo etukäteen vastauksista
     
  2. SilentPoet

    Liittynyt:
    28/10/02
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Corby Pro & Elisa
    En nyt välttämättä ymmärtänyt pointtiasi, mutta oman käsitykseni mukaan nuo linkit ovat kertakäyttöisiä, eikä niitä voi käyttää enää sen yhden käyttökerran jälkeen. Maksu taustakuvasta suoritetaan tekstiviestin hinnassa, kun lähetät tilausviestin buumiin tms. palveluun.

    Joku viksumpi voi varmaan korjata, jos meni aivan mettään
     
  3. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Viesti on vähä sekava ymmärtää tarkotan sitä että miten voi olla tämmönen mahdollista että jos menen vaikka mafin wap sivuille valitsen sieltä sitte vaikka osion missä on kuvaviestejä kun sieltä valitsee kuvan niin siinä on linkki tilaa tuote tästä ja kuvan hinta lukee vierestä. Sitten kun linkin valitsee niin tulee ilmoitus kiitos tilauksesta ja siinä on linkki jossa sanotaan että lataa tuote tästä sama homma toimii mtv3 kans laskutetaanko se sitte puhelinlaskussa.
     
  4. SilentPoet

    Liittynyt:
    28/10/02
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Corby Pro & Elisa
    ok, käsitin siis väärin.
    En osaa sanoa, kun en ole tarkemmin palveluihin tutustunut, mutta katsellaan jos vaikka joku avulias forumilainen ryntäisi hätiin : )
     
  5. keke_

    Liittynyt:
    4/2/04
    Viestit:
    43
    Tykkäykset:
    0

    Vastaus on kyllä. Hinta linkissä kertoo paljon klikkaus maksaa ja se laskutetaan seuraavassa matkapuhelinlaskussasi. SMS-tilauksissa laskutus tapahtuu viestin lähetyksessä jonka jälkeen tuote haetaan WAP:n yli mutta WAP:sta tilatessa laskutus tapahtuu operaattorin proxyssä tai vastaavassa jonka kautta kaikki laskutusheadereilla varustettu liikenne menee. Operaattorilla ja palveluntarjoajalla on laskutussopimus jonka mukaisesti operaattori tulouttaa palveluntarjoajalle tämän jälkeen heille kuuluvan osuuden.

    Muutenhan WAP:ssa surffaillessa maksetaan vain datansiirrosta....
     
  6. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Mun mielestä tuosta maksutavasta pitäis informoida sivuilla paremmin buumissa esim. ei ole minkäänlaisia ohjeita asiasta ja missään ei varoiteta että mitä linki painamisesta tapahtuu ja että se maksaa jotain.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Hinta pitää olla selkeästi esillä, eli ilman että asiakas on hinnan hyväksynyt ei saa laskuttaa.

    Jos näinkuitenkin käy, niin reklamaatiota.
     
  8. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Niin ja se reklamaatio pitää kohdistaa sinne logopalveluntarjoajalle eikä matkapuhelinoperaattorille.
     
  9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jutun voi oikeastaan heittää kumallekkin (tai tiedoksi operaattorille), jotta operaattori saa tiedon epämääräisestä toiminnasta, kun palveluntarjoaja toimii kuitenkin operaattorin luottamuksella.
     
  10. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    No mielestäni ei sitä operaattorille tarvitse heittää kun kyse on kuitenkin sen palvelutarjoajan virheestä ja kuuluu heidän asiakaspalvelunsa käsiteltäväksi. Kyllä minun mielestäni tähän on mennessä on aina se hinta selkeästi ilmoitettu, useimmiten kyseessä on vain käyttäjän virhe.
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Yleensä, kerran olen törmännyt tapaukseen jossa pystyi varmasti käyttään palvelua niin ettei hintatietoa saanut asiallisesti (käyttäjälle tuli varsin merkittävä lasku). Palveluntarjoaja ei heti reakoinut, operaattori sai myös tarkan kuvauksen ongelmasta, ja sattumalta palveluntarjoajakin innostui sopimaan kinan erittän hyvin.

    Pari muuta tapausta jossa reklamoin selvistä virheistä palveluntoteutuksesta ei kukaan vastannut ja muutaman kuukaden päästä systeemi muuttui. En tiedä syntyikö virheellistä laskutusta.

    Näissä WAPin yli veloitettavissa palveluissa on aika suuresta luottamuksesta kyse, joten mielestäni operaattorin on hyvä tietää ongelmista.
     
  12. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kunhan ottaa ensin selvää mihin palautteen roiskaisee ja mielummin vielä kirjallisena jos mahdollista.

    Esimerkiksi olen itse "muutaman" kerran sivussa huvittuneena seurannut kun eri yritysten palvelupisteissä ihmiset käyttävät kallista palveluaikaa kertoilemalla pitkiä suullisia palautteita asiakaspalvelijoille. Arvaatte varmaan miten useimmissa tapauksissa niille palautteille käy...asiakaspalvelijoilla ei useinkaan ole järkeviä mahdollisuuksia ja resursseja kirjata asiakkaiden vuolaita vuodatuksia ylös. Kannattaa siis laittaa se palaute kirjallisena (edes suunnilleen) oikeaan paikkaan niin siitä on jotain hyötyäkin. (Ja se voidaan tarvittaessa helposti siirtää oikealle taholle kun sellainen yrityksen sisältä löytyy.)
     
  13. keke_

    Liittynyt:
    4/2/04
    Viestit:
    43
    Tykkäykset:
    0

    Periaatteessa hyvä idea, mutta usein asiakkaan on vaikea löytää edes toisen (esim. palveluntarjoajan) yhteystietoja niin aika valveutunut tarvii reklamaation tekijän olla että osaa pistää vielä tiedoksi toiselle osapuolelle oikeaan sähköpostiosoitteeseen. Reklamaatiot kannattaa mielestäni tehdä ehdottomasti kirjallisesti koska silloin voi todistaa että mitä on luvattu/sanottu ja milloin.

    WAP-laskutushan on olemassa tällä hetkellä vain Soneralla, DNA:lla ja Elisalla ja ainakin näistä kaksi ensimmäistä ovat erittäin tarkkoja siitä että hinnat ovat oikein näkyvillä. Kyllä mielestäni kaikilla isoimmilla palveluntarjoajilla on nykyään nuo hintatiedot kohdillaan, jos ei ole niin kyllä siitä tulee välittömästi palautetta niin asiakkailta kuin operaattoreiltakin. Soneran ohjesääntö hintatiedoistahan antaa kaksi vaihtoehtoa: hinta on ilmoitettava selkeästi joko sivun ylälaidassa tai jokaisessa linkissä erikseen. Ensimmäinen on näistä epäselvempi asiakkaan kannalta, mutta ei kuitenkaan riko mitään ohjesääntöjä...
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kyllä yhteystiedot ovat yleensä suhthelppo löytää, mutta voi olla että menee joillain hakuammunnaksi. Eli siis asiakas kääntyy operaattorin puoleen.

    Jep, en ole pariin kuukauteen törmännyt "virheisiin", Pari varsin epäselvää, mutta ilmeisesti niistä ei aiheudu virheellistä laskutusta.

    Niin en tiedä, mutta sen takia palautetta on tärkeä antaa. Ja joillakkin (isoilla taloilla) ollaan vaikeita, jolloin operaattorille annettu palaute vauhdittaa.

    Mutta kokonaisuutena ja normaalisti käyttäjä ei tietämättään maksullista palvelua käytä / synny virheellistä laskutusta.
     
  15. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Mun mielestä operaattirin pitäisi vaatia vielä logopalvelun tarjoajalta semmonen että sivuilla pitäis olla selvät ohjeet laskutus tavasta ja olla ilmoitus että laskutus tapahtuu linkkiä painettaessa.

    Buumista en ole löytänyt vielä sanallakaan mainintaa tästä laskutus tavasta. Mulle tuli ainaki yllätyksenä että tämmönen laskutus tapa on olemassa kun missään ei tästä ole mainittu.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En ole buumia testaillut, mutta voiko siellä pelkällä WAPilla maksaa?
     
  17. mikkox9x

    Liittynyt:
    4/7/04
    Viestit:
    267
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Kyllähän siellä tuntuu pystyvän wapilla maksaan ei tarvi ku pari kertaa klikata niin saa kuvat otettua tulee äkkiä aika kalliiksi ku on niin helppoa ku ei tarvi ku klikkailla.
     

Jaa tämä viestiketju