1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sonera Virasto: Varokaa Sonera-rästien karhuajaa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja espenleka, 18/5/07.

  1. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Lähde: Taloussanomat.fi

    Onko kukaan tämän foorumin käyttäjistä törmännyt moiseen? Kuulostaa melko sikamaiselta touhulta.
     
  2. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15120
    Tykkäykset:
    3447
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Kummalta sikamaista, Soneralta vai perintätoimistolta?
     
  3. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Sekä että. Soneralta siinä mielessä, että myyvät perintätoimistolle jo vanhentuneita laskuja (vai onko TeliaSoneralla lakimiehet olleet unella tämän asian suhteen?) ja perintätoimistolta siinä, että yrittävät periä niitä.

    Sinustako tuossa on kaikki mallillaan?
     
  4. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15120
    Tykkäykset:
    3447
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Tuossa ei ole mikään mallillaan.
     
  5. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Ensin Elisa, nyt sitten Sonera petraa oikein kunnolla myymällä kyseenalaisia perittäviä laskuja Sergelille. Ihme touhua!

    Opetus on jo toisen kerran: kannattaa oikeasti pitää ne laskut saatavilla sen kolme vuotta...
     
  6. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15120
    Tykkäykset:
    3447
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Elisa sentään taisi julkisesti tiedottaa opearaatiostaan etukäteen medioiden kautta.
     
  7. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7460
    Tykkäykset:
    507
    perintä on vaihtunut aktiv capital finlandista sergelille. ei tuossa sen kummemmasta ole kyse
     
  8. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0
    Onhan se kummallista, jos vanhentuneita laskuja yritetään periä.
     
  9. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7460
    Tykkäykset:
    507
    sehän ei liity soneraan, koska sonera ei ole se joka perii
     
  10. rbrbrb

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    887
    Tykkäykset:
    0

    En ymmärrä kommenttiasi. Totesin vain, että on kummallista jos vanhentuneita laskuja yritetään periä.
     
  11. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Saatavat myydään yleensä perintätoimistolle "könttänä" ja riippuen kaupan ehdoista toimiston tehtäväksi jää yleensä saatavien selvittäminen ja periminen. Joten operaattori ei suoranaisesti ole vastuussa perintätoimiston virheistä. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kökkö juttu joka tapauksessa.
     
  12. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    "Sergel on ostanut TeliaSoneralta noin 140 000 kappaletta saatavia."

    Miten tuo mainitsemasi entinen perintätoimisto liittyy nyt kerrottuun uutiseen?
     
  13. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Eikö operaattoreilla ole mitään kontrolla vanhentuneiden laskujen suhteen? Nykyään on teknisesti erittäin helppoa karsia ja/tai rajata tietokannasta mm. sellaiset laskut, joiden eräpäivästä on jo 3 vuotta tai enemmän aikaa. Minusta tämän seikan huomioon ottaen myös operaattorilla on vastuu, jos myydään vanhentuneita laskuja eteenpäin perintätoimistolle. Missä siis mättää operaattorin puolella, kun tällaista pääsee tapahtumaan? Tekniset syyt eivät ainakaan voi olla syynä. Tai sitten Teliasoneran systeemit eivät jostain syystä tämän osalta toimi niin kuin niiden pitäisi.
     
  14. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Minulla ei ole tietoa millaisia järjestelmiä TS:lla on tuolla saralla käytössä, mutta yleisestikin ottaen voin kertoa monella tätä foorumia lukevalla "atk-nörtillä" (älä ota henkilökohtaisesti) olevan vähän liian ylioptimistinen kuva siitä millaisia järjestelmiä suurilla yrityksillä on käytössä ja miten vähän (tai oikeamman paljon) järjestelmien uusiminen ja testaaminen viimeisintä huutoa olevaksi maksaa. Teknisesti on mahdollista tehdä hyvinkin älykkäitä ja monimutkaisia sovelluksia. Kustannukset ja vaaditut resurssit ovat oma lukunsa.

    Kustannukset ovat varmasti myös merkittävä tekijä tässä suhteessa. Saatavien periminen ja seuranta eivät kuulu ydinliiketoimintaan, joten näiden hoito mieluusti ulkoistetaan kokonaan...esimerkiksi perintätoimistolle, jonka tehtävä on selvitystyö tehdä omilla resursseillaan.

    Kuten olen itse sanonut, niin en yritä puolustella vaan tuon toisen näkökulman asiaan. Olen siinä suhteessa samaa mieltä, että kuluttajan kannalta tilanne on inhottava. Perintätoimiston tulisi korjata virheet mahdollisimman pian.
     
  15. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    ihanaa olla sonera pomo!
    Saa periä itselleen kuuluvia saatavia ja sit jotkut nilkit jättää ne tyylikkäästi maksamatta kun velka on vanhentunut..

    lähdenkin tästä 1000000e nostoon pankkiin ja katoan 10v arabiemiraatteihin

    Velkahan vanhenee...
     
  16. pellavalaavu

    Liittynyt:
    17/9/02
    Viestit:
    278
    Tykkäykset:
    0
    Tyhmintä tässä asiassa on laki, kyllähän velkojalla pitäisi olla oikeus saataviinsa maailman loppuun saakka, joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta.
    Kaiken maailman pitkätukat ja liimanhaistelijat jättää tietoisesti laskunsa maksamatta, joskus heistäkin osa järkiintyy ja elää normaalia elämää, silloin olisi aika kuitata velat.
    Toinen käsittämätön ryhmä on velkasaneerauksen läpikäyneet, muutama vuosi näytettiin velkojille pitkää nenää ja ollaan taas "yhteiskuntakelpoisia", vaikka asiat olisi sillä mallilla että voisi hoidella laskuja pois.
     
  17. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Olisikin mielenkiintoista tietää, minkälaiset laskunhallintasysteemit Soneralla on käytössään, jos näinkään yksinkertainen juttu ei onnistu?

    Toki nythän Elisa uudistaa omaa järjestelmäänsä, josta voi hyvin nähdä että se on kaikkea muuta kuin kivuton operaatio. Liekö syynä uudistukseen juuri tämä taannoinen laskutussekoilu, jossa perittiin takautuvasti perimättä jääneitä laskutussaatavia?

    Mutta on kyllä perintätoimistokin pahasti pihalla, ellei ole tarkastanut lähettämiään laskuja. Onneksi asiasta on uutisoitu aika laajalti eri medioissa. Toivottavasti tieto asiasta saavuttaa kaikki ao. henkilöt.

    Olisi kyllä reilua asiakkaita kohtaan, jos TeliaSonera itsekin tiedottaisi omatoimisesti tästä asiakkaitaan - vaikka asia ei enää heidän kontollaan olisikaan.
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Oikeusturvan takia on kohtuullista että on vanhenemisaika. Vanheneminen ei tarkoita etteikö saatavaa voisi periä "mailmanloppuun asti", jos on vain ajoissa liikkeellä.

    Valkasaneeraus on periaatteessa hyvä juttu, normaalisti sillä ei voi keplotella ja saneeraus vaatii velkojien suostumuksen. pahiten siitä voi kärsiä takaajat.

    En sitä kiellä etteikö jotkut yksilöt käyttäisi sitä uudenkierteen aloittamiseen.
     
  19. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7460
    Tykkäykset:
    507
    siten että skandaalinen hakuinen otsikko ei kerro totuutta, tai siitä mistä tässä on kyse. perintätoimisto on vaihtunut, ja uusi tsto on nämä kirjeet lähettänyt
     
  20. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Itse en osaa liittää entistä perintätoimistoa em. uutiseen mitenkään, sori nyt vaan.

    Uutisessa selvällä Suomen kielellä mainitaan vain, että Sergel osti ~140 000 kpl perittäviä laskuja Soneralta. Mitä tekemistä entisellä p-tstolla on tämän jutun kanssa? Sonera on vaihtanut p-tstoa, jonka seurauksena jompi kumpi (tai molemmat), Sonera tai Sergel, on ryssinyt pahemman kerran. Varmaankin voinet vääntää hieman enemmän rautalankaa, jotta minä(kin) tajuan mitä tässä yrität ajaa takaa?

    Ja mitä skandaalinhakuisuutta otsikossa, joka varoittaa vääristä karhuamisyrityksistä, on?
     

Jaa tämä viestiketju