1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Vielä pari sanaa kuuluvuuksista

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja dreamy83, 10/1/03.

  1. dreamy83

    Liittynyt:
    23/7/02
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    Vaikka suomessa alkaa lähes kaikilla operaattoreilla olemaan valtakunnallisesti hyvää kuuluvuutta, yksi asia kuitenkin kismittää ja näyttäs olevan ongelma monessa paikassa. Miksei ratayhteyksiä saada verkotettua, junassa ei pysty käyttää kännykkää juuri lainkaan (ellei mene pendolinossa, jossa taitaa olla oma vahvistin)? Luulisi tuon operaattoreitakin kiinnostavan, koska kotimaan junaliikenteessä tehdään vuosittain 12 000 000 matkaa. Kyllä siinä liikkuisi enemmän puhetta+viestiä jos olisi kunnon yhteydet.
     
  2. tkorpela

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    120
    Tykkäykset:
    0
    IC-vaunuissa on myös toistimet junan tietyissä osissa (löytyy myös kännykkäkoppi vahvistimella, jota suositellaan pitkille puheluille ettei häiritse muita matkustajia) ja olen ollut näkevinäni myös joissain sinisissä pikajunavaunuissa myös antennin katolla (1. luokka?).
    Tietävämmät voivat kertoa vahvistavatko ne muita verkkoja kuin Sonera/RL?
     
  3. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kyllä Intercityissäkin on vahvistimet (ainakin niissä kaksikerroksisissa vaunuissa) ja uudemmat vaunut on suunniteltu hieman ystävällisemmiksi kännykän signaaleja kohtaan.

    Ilmeisesti syy on ihan raha, operaattorit ovat katsoneet ettei ole kannattavaa lisätä kuuluvuutta ja/tai kapasiteettia kaikissa junaratojen katvealueissa.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    [mutu]Vanhat vaunut eivät taida olla kovin optimaalisia läpäisemään GSM singnaaleja, ja totta että ne junat menee välillä kyllä aika korvessa.[/mutu]
     
  5. dreamy83

    Liittynyt:
    23/7/02
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    kyllä se kuuluvuus kusee ainakin vanhoissa pikajunissa ja intercityissä. Itse käytän usein sellaista yhteysväliä, jossa ei edes kulje kuin pikajunia ja yksikerroksisia intercityä. Ja mitä tulee päärataan (Tampere-Helsinki) on siinä matkalla jotakin tölliä koko matkan.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kyllä siellä joidenkin operaattoreiden korteilla pärjaa online kokomatkan, joidenkin SIMeillä ei käytännössä tee mitään.
     
  7. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Kuten moni muu sanoikin jo, on huonon kuuluvuuden syynä junanvaunujen rakenteet jotka läpäisevät huonosti signaaleja. Operaattorit ovat panostaneet paljon kuuluvuuteen suosituilla reiteillä, mutta aukotonta kuuluvuutta on käytännössä mahdotonta tehdä ilman vaunukohtaisia toistimia.
     
  8. Pakana

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    551
    Tykkäykset:
    0
    Junanvaunuthan ovat metallia, joten siitä kohtaa signaali ei ainakana mene läpi ja ikkunat ovat lyijylasia, joka myöskin aika tehokkaasti jarruttaa signaalin kulkua. Että kojainen kännykkä pelaisi myös junassa pitäisi niitä tolppia olla muutaman sadan metrin välein siinä radan varrella kuuluvuuden takaamiseksi.

    Mikäli asia harmittaa kannattaa siirtyä VR:n puoleeen valituksineen.
     
  9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Samasta syystä (ikkunat) on myös kovasti eroja eri automalleilla.
     
  10. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Olisi hyvä jos junissa olisi erikseen gsm-vaunut ja hiljaiset vaunut, välillä joutuu junalla matkustelemaan ja joidenkin jatkuva kälätys puhelimeen on aika rasittavan kuuloista, varsinkin kun eivät vieläkään ole oppieet että jos puhe pätkii niin huutaminen luuriin ei auta asiaa..
     
  11. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Voi olla etukäteen aika vaikea ennakoida sitä, jos vaikkapa joku sattuu soittamaan tärkeällä asialla. Eri asia sitten, jos on ihan periaate siitä, että junassa ei kännykään puhuta. Näin tuskin kuitenkaan kovin monella on. Entistä hankalammaksi tällainen järjestely tulisi myös VR:n kannalta.

    Henkilökohtaisesti suosittelen kaikille vähänkin pidemmille junamatkoille kannettavaa cd-soitinta tai korvalappustereoita, saahan peitettyä sen kaiken taustamelun ja matka menee muutenkin nopeammin. Varsinkin kovaääniset kakarat, joita vanhemmat eivät osaa/halua laittaa kuriin ovat joskus todella raivostuttavia.
     
  12. J3ke

    Liittynyt:
    7/8/04
    Viestit:
    496
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä ne vahvistimet vahvistaa mutta jotenkin se puhelinkoppi ei iske, mulla se kuuluvuus vaan huonontu mutta matkustan 2kertaa vuodessa junassa ettei se kauheasti haitta :).
     
  13. Saukki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2966
    Tykkäykset:
    0
    Itse kun kuljen junalla, kuljen paljon pikajunalla (IC ei kulje vielä Rovaniemelle asti) ja kuuluvuus on todella tökeröä monella välillä, mutta itse ainakin olen ymmärtänyt sen, ja huomas myös että akkua syö tuo jatkuva verkon etsiminen aika rajusti puhelimesta.
     
  14. nzip

    Liittynyt:
    23/11/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Junakuuluvuuksista löytyy tietoa (spekulointia) myös tästä säikeestä:

    http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=9478

    Ja huomatkaa, että IC-2 junissa vain alakerta on vahvistettu:

    http://www.vr.fi/heo/junat/ic_2002.pdf

    pdf puhuu radiolinjan ja soneran vahvistamisesta, mutta luulisi että vahvistin ei ole niin älykäs vehje, että se erottelisi operaattoreita, vaan pistää samantien koko 900Mhz alueen. Mutta tämäkin selviää jos vain viitsii kysyä vr:ltä :) yleensähhän vr on vastannut erittäin tunnolisesti matkaan-lehdessä jopa voimakkaasti vr:ää kritisoiviin palautteisiin.
     
  15. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Dna:n huonommassa junakuuluvuudessa on ainakin osittain kyse siitä, että Finnet ei saanut GSM 900-alueen lupaa kaikkialle. Pääkaupunkiseudun, Tampereen, Turun ja Oulun alueilla GSM 900-taajuudet on annettu kaikki Elisalle ja Soneralle. Pääkaupunkiseudulla Finnetin GSM 900-raja tulee vastaan Inkoon-Riihimäen-Porvoon tienoilla (tieto lemonilta). Olen itsekin todennut, että Finnetin verkossa GSM 900-kanavia alkaa löytyä vasta Riihimäellä. Finnetille on myönnetty GSM 900-kanavat 60-75, jotka siis ovat suurimmissa kaupungeissa Elisalla ja Soneralla. Suomessa ovat käytössa GSM 900-alueen kanavat viittä ylintä lukuunottamatta eli kanavat 1-119. Soneran alue on 1-58/68 ja Elisan 70/77-119 alueesta riippuen. Vahvistimia lienee vaikea toteuttaa siten, että vahvistaisivat vain alueen ylä- ja alaosan, mutta jättäisivät keskiosan vahvistamatta?

    Missä Finnetillä ei ole GSM 900-verkkoa, siellä on tyytyminen GSM 1800- ja EGSM 900-taajuuksiin. GSM 1800 saattaa olla junassa ongelmallinen erityisesti liikuttaessa suurella nopeudella. EGSM 900-tukiasemia löytyy Finnetin verkosta sieltä täältä, myös radan varsilta (mm. Pasilan aseman tienoilla on Finnetillä paljon EGSM-verkkoa), mutta lemonin mukaan vahvistimet luultavasti eivät vahvista EGSM-alueen kanavia.

    Eli siis Finnetin junakuuluvuus ei välttämättä häviä suurille niillä alueilla, joilla Finnetiltä löytyy 900 MHz:n verkkoa, eli lähes koko Suomen alueella.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No ainakin pääkaupunki seudulta lähtee minne päin tahansa niin ero mututuntumalla on merkittävä, eli tuolla ns. normi 900Mhz kanavien puuttumisellä ei sitä voi perustella.
     

Jaa tämä viestiketju