1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Videot ja matkapuhelimet

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja matti.o., 8/3/06.

1. matti.o.

Tykkäykset:
    0
    Sain käyttööni Nokian N90:n ja hämmästyin videokuvan kohtuullisen hyvästä laadusta.

Aiheesta innostuneena ajattelinkin, että olisko tässä oman ketjun paikka eli aiheina puhelimella kuvatut videot, niiden pakkaaminen ja siirtäminen nettiin. Samalla kai tässä voisi jutella myös puhelimella katseltavista videoista.

Itse olen kuvannut aika paljonkin lapsiani ja laittanut videoita kauempana asuvien sukulaisten katseltavaksi. Videot (mpg4) olen pakannut Flash Video Encoderilla flash videoiksi ja laatu on pysynyt hyvänä.

Kokeilin tuoda videopätkiä myös Premiereen editoitavaksi, mutta ainakaan Pro 1.5:n ei tue kyseistä muotoa. Ei kukaan sattuisi tietämään jotain laajennusta, jonka avulla pätkiä saisi tuotua Premiereen?

Entä editoiko yleensä kukaan muu kameralla kuvattuja videoita? N90:n omaa videoeditointimahdollisuutta en ole vielä kokeillut.

Tein myös hyvin yksinkertaisen php-uploadin palvelimelleni ja hämmästyin kuinka helppoa puhelimesta on tavaran siirtäminen nettiin.

Asiasta viidenteen, onko kukaan tehnyt matkapuhelimiin tarkoitettuja videoita? Käsittääkseni videon pakkaaminen onnistuu esim Nokia Multimedia Converterilla. Olen puuhaillut jonkin verran töitteni takia webvideoiden kanssa ja niiden jakamiseenhan on olemassa omia palvelinohjelmistoja kuten Flash Communication / Media Server ja Realin Helix. Onko mobiilivideoille vastaavia tuotteita ja onko kukaan päässyt testaamaan niitä? Käsittääkseni kännyköille tehtyjä videoita voi kyllä jakaa tavalliseltakin palvelimelta.

2. nokiani

Tykkäykset:
    0
    Kiva kuulla että joku muukin on kiinnostunut samasta aiheesta.

Minulle mielenkiinto videoihin on hyvin tuore. Innostuin siitä pari kuukautta sitten kun sain N70-puhelimen. Laatu ei ole sama kun N90-puhelimessa, mutta ihan ok nettiin.

Ohjelmia joita olen käyttänyt mm QuickTime Pro ja ilmainen Windowsin Movie Maker.

Vinkkinä GoogleVideo jonne voi lähettää tiedostoja jotka automaattisesti muunnetaan Flash-tiedostoiksi. Haitta tietenkin se että laatu kärsii.

Ajattelin myös omalle saitille koota jotain perustietoa digikuvaamisesta, muokkaamisesta ja editoinnista. Ei ole vielä ollut aikaa. Sain viikonloppuna tehtyä kuvapankin kamerapuhelimen kuville. Tiedätkö jos netistä löytyy jotain perusinfoa oppaita tällaisista asioista?

http://www.puhelimeni.fi/galleria/

Jaa tämä viestiketju