Verotus - keskustelua veroista ja veronpalautuksista ja veromätkyistä

Pasi_1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
17   0   0
Reaktiopisteet
5291
Puhelinmalli
NoPhone
No jossei halua mätkyjä. Verokeskustelu on ihan ihmeellistä kun kaikki tekee kaiken (jonkun mielestä) väärin.
Oon ihmetelly kans että miks pitää aina kommentoida et antaa valtiolle ilmasta lainaa. Nehän on omia rahoja mitkä säästyy kivasti kun prosentti on vähän korkeempi. Mätkyjä en meinannu maksaa ikinä.

htavilap

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
351
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro Max
Oon ihmetelly kans että miks pitää aina kommentoida et antaa valtiolle ilmasta lainaa. Nehän on omia rahoja mitkä säästyy kivasti kun prosentti on vähän korkeempi. Mätkyjä en meinannu maksaa ikinä.

Tätä mätkyjen pelkoa mä en just käsitä. Ei ole vaikea seurata tuloja ja verrata niitä omaan ennakonpidätysprosenttiin. Tällä tavalla on helppoa varautua mahdolliseen mätkyihin. Vai tuleeko joka tapauksessa tuhlattua aina kaikki mitä tulee?

Pasi_1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
17   0   0
Reaktiopisteet
5291
Puhelinmalli
NoPhone
Tätä mätkyjen pelkoa mä en just käsitä. Ei ole vaikea seurata tuloja ja verrata niitä omaan ennakonpidätysprosenttiin. Tällä tavalla on helppoa varautua mahdolliseen mätkyihin. Vai tuleeko joka tapauksessa tuhlattua aina kaikki mitä tulee?
Jep. Kaikki menee mitä tulee ja en todellakaan jaksa koko vuotta kytätä jotain veroprosenttia. Lasken aina maksimin mukaan niin ei koskaan tuu mätkyjä. Sit aina palautuksilla tehdään isompia investointeja.

jacce

SD % gangFI
Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
3848
Puhelinmalli
Samsung
Ehkä se on se huoleton elämä ja kerran vuodessa kuittaa omansa takasin. Eipähän tartte paljoa funtsia sitten sen eteen. Voi vaikka keskittyä vaihtelee luureja tms. rakentelua tjsp.

htavilap

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
351
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro Max
Jep. Kaikki menee mitä tulee ja en todellakaan jaksa koko vuotta kytätä jotain veroprosenttia. Lasken aina maksimin mukaan niin ei koskaan tuu mätkyjä. Sit aina palautuksilla tehdään isompia investointeja.

Kukin tyylillään. Se on vaan minun mielestä kummallinen käsitys, että olisi jotenkin ”järkevää” pitää korkeaa ennakonpidätysprosenttia, jos tulot on vaikeasti ennustettavissa. Taloustaidot on keskimäärin valitettavan huonot ihmisillä.

Ruismies

VIP-leipä
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
1318
Puhelinmalli
A51 5G
Kukin tyylillään. Se on vaan minun mielestä kummallinen käsitys, että olisi jotenkin ”järkevää” pitää korkeaa ennakonpidätysprosenttia, jos tulot on vaikeasti ennustettavissa. Taloustaidot on keskimäärin valitettavan huonot ihmisillä.

Miten se on sulta pois että ihmiset ei halua mätkyjä? Tosi kiva, että jollain on puskuria maksaa kuinka korkeat mätkyt tahansa mutta kyllä mulle on helpompaa saada pari satkua palautusta kuin iloita parin huntin mätkyistä notta "enpä lainannut valtiolle mitään yay!"

massimo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
1606
Kerran kokeilin että mitä tapahtuu kun hyväksyin verottajan ehdotuksen. Toki katsoin että on järkevä ja ei mitään unohtunut. Mätkyjä sain noin 500€.
Sitä olen ihmetellyt että verottaja luulee että tulot pienenee seuraavana vuonna. Esim jos tienasi 50 000€ vuodessa, niin seuraavana vuonna verottaja arvioi että tienaat 40 000€. Kertokaapa te hyvät taloustaidot omaavat henkilöt miten verottaja vuosi tulot katsoo. Minä en siis tiedä. Nuo yllä olevat vuositulot ovat esimerkkejä, ei mun tulot 😀

vodee

Iphone 12 Pro #pitopeli
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
2823
Puhelinmalli
Iphone 12 Pro
Kerran kokeilin että mitä tapahtuu kun hyväksyin verottajan ehdotuksen. Toki katsoin että on järkevä ja ei mitään unohtunut. Mätkyjä sain noin 500€.
Sitä olen ihmetellyt että verottaja luulee että tulot pienenee seuraavana vuonna. Esim jos tienasi 50 000€ vuodessa, niin seuraavana vuonna verottaja arvioi että tienaat 40 000€. Kertokaapa te hyvät taloustaidot omaavat henkilöt miten verottaja vuosi tulot katsoo. Minä en siis tiedä. Nuo yllä olevat vuositulot ovat esimerkkejä, ei mun tulot 😀
Pienet erot tuossa arviossa selittyy että se tulee voimaan vasta helmikuussa, eli tammikuun palkka puuttuu vuosiarviosta.

EDM

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
11710
Puhelinmalli
Xiaomi Mi 11 Lite 5G
Toikin saattaa vaihdella. Mä en koskenut viime vuonna ollenkaan mun veroprosenttiin, koska ajattelin koko ajan niin, että kyllähän ton pitäis riittää tän koronan takia, että ei tule mätkyjä, koska en pahemmin tehnyt ylkkyjä sillon. Veikkasin, että menis aika hyvin, että tulis joku satasen takas, mut näköjään jäi sen verran kuitenkin vajaaks, että tuli toiseksi eniten mitä olen koskaan saanut takas. Itellä tosiaan tulot vaihtelee kuukausittain tosi paljon, mutta toki vuositulot on yleensä nousseet, mutta nyt ei niin käynyt, vaan tulot laski vähän. Siksi varmaan palautuksia tuli odotuksia enemmän.

JoeBlack

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
179   0   0
Reaktiopisteet
3981
Puhelinmalli
Vaihtuu
Sitä paitsi valtiolta saa sentään esim vuonna 2021 0,5% koron palautukselle. Eli ei ole ilmasta lainaa valtiolle. Jos niitä hilloaa pankkitilillä niin ainakin OPssa taitaa olla käyttötilin korko pyöreä nolla vuonna 2021.

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
11785
Puhelinmalli
Mi 10T Pro
Sitä paitsi valtiolta saa sentään esim vuonna 2021 0,5% koron palautukselle. Eli ei ole ilmasta lainaa valtiolle. Jos niitä hilloaa pankkitilillä niin ainakin OPssa taitaa olla käyttötilin korko pyöreä nolla vuonna 2021.
Sijoituksiin ne pitää hillota. 🤔

massimo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
1606
Pienet erot tuossa arviossa selittyy että se tulee voimaan vasta helmikuussa, eli tammikuun palkka puuttuu vuosiarviosta.
Eikö verottaja huomioi todellakaan 12kk tuloja vaan 11kk tulot. Miksi se 1kk häviää joka vuosi. Sori, mutta näin ymmärsin. Jos näin on, niin ihmetellä pitää. Luulin että verottaja katsoo 12kk ajan jakson oli vuoden vaihde missä tahansa. Sen tiedän että vero tulee voimaan helmikuussa. Opin uutta.

jacce

SD % gangFI
Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
3848
Puhelinmalli
Samsung
Väliin tällainen.
Saako työtön veronpalautuksia jos on jotain kotitalousvähennyksia laittanut? Jos on siis koko vuoden ollut työtön ja tukiaisilla.

vodee

Iphone 12 Pro #pitopeli
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
2823
Puhelinmalli
Iphone 12 Pro
Väliin tällainen.
Saako työtön veronpalautuksia jos on jotain kotitalousvähennyksia laittanut? Jos on siis koko vuoden ollut työtön ja tukiaisilla.
Varmuutta ei ole mutta miksei saisi? Maksaahan se yhtälailla veroja myös työttömyyskorvauksista.

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
16784
Puhelinmalli
iPhone 12 128 gt musta
Näköjään palautusta 81,82 euroa. Eläkkeen päälle tulee vuokratuloa ja vähän käyttökorvauksia Sanastolta, niin tulot eivät suuria heittele.

kurrre

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
1212
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S21 Ultra 5G
Palautusta 0.11e 🥳

..toki kaikki tietää ettei tollasta makseta, taas saa valtio ilmasta valuuttaa 🤬🤣

Nuutti

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
88
Eikö verottaja huomioi todellakaan 12kk tuloja vaan 11kk tulot. Miksi se 1kk häviää joka vuosi. Sori, mutta näin ymmärsin. Jos näin on, niin ihmetellä pitää. Luulin että verottaja katsoo 12kk ajan jakson oli vuoden vaihde missä tahansa. Sen tiedän että vero tulee voimaan helmikuussa. Opin uutta.

Tammikuu verotetaan edellisen vuoden kortin mukaan ja loppuvuosi kuluvalla vuodella. Toki uuden verokortin voi hakea jo vuoden alusta omatoimisesti. Ja toki verottaja koko vuoden tulot lopullisessa verotuksessa huomioi, niin ei ole pelkoa, että jotain pääsisi verottomasti vahingossa tilille asti

massimo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
1606
Tammikuu verotetaan edellisen vuoden kortin mukaan ja loppuvuosi kuluvalla vuodella. Toki uuden verokortin voi hakea jo vuoden alusta omatoimisesti. Ja toki verottaja koko vuoden tulot lopullisessa verotuksessa huomioi, niin ei ole pelkoa, että jotain pääsisi verottomasti vahingossa tilille asti
Juurikin näin. Pakkohan se uusi verokortti on hankkia koska verottajan tuloarviot ovat aina pielessä.

Top Bottom