1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Verkkokauppa.comin takuukäsittely ei toimi

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja rasanttu, 30/11/08.

1. rasanttu

rasanttu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    12
    Kerron oman tarinani varoittavana esimerkkinä ja samalla kyselen muiden mielipiteitä, onko tässä menetelty oikein.

Tuote on Nokia N78, jonka näppäinmatto ensin irvisti nurkasta ja lopulta irtosi kokonaan. Oma tulkintani on, että liimaus on pettänyt ja näppäimistö irronnut. Tämä tapahtui normaalissa käytössä, eikä esim puhelin tippumisen myötä.

Kokemusta minulla on myös Nokia 5500 Sport-puhelimesta, joka kärsi samanlaisesta vaivasta => meni takuuseen, takuuta ei käsitellyt tosin Verkkokauppa.com

Meninpä Ruoholahteen Verkkokauppa.comin huoltoon. Näytin puhelinta asiakaspalvelijalle, joka totesi että ei usko menevän takuuseen. Syy hänen mielestään se, että puhelimen nurkissa oli naarmuja ja nämä viittasivat ulkoisesta voimasta joka on aiheuttanut näppäimistön irtoamisen, tosin 99% varmuudella hän näin sanoi. Menköön tai ei halusin puhelimen huoltoon lähettää jotta saan asiasta varmuuden. Tiedot oli kirjattu ja asia valmiina kun asiakaspalvelija muistutti, että joudun maksamaan kustannukset noin 60 euroa, mikäli laite ei mene takuuseen. Siinä vaiheessa otin puhelimen ja peruuttaa huollon. Pyysin asiakaspalvelijan kirjallista tietoa tästä, ja siitä että hän 99% varmuudella ei usko puhelimen menevän takuuseen. Eipä suostunut kirjoittamaan.

Verkkokauppa.comin huoltopalvelu on muutenkin aivan ala-arvoinen. Myyntipuolella on se 10 tiskiä palvelemassa ihmisiä, mutta kellarin huoltopalvelussa korkeintaan yksi ihminen ja useita asiakkaita odottamassa.

Summa summarum: Onko todella näin, että jos viet laitteen huoltoon ja on epävarmuutta meneekö se takuuseen vai ei joudut maksamaan KAIKKI tästä aiheutuneet kulut. Tähän asti en ole tälläiseen menettelyyn törmännyt ikinä.

Esimerkkinä: Tuote B meni huoltoon, sieltä tuli tieto että ei mene takuuseen ja palautettiin minulle. Mukana oli kustannusarvio mitä korjaus MAKSAISI jos haluaisin sne heillä korjauttaa.

Mielenkiinnolla vastauksianne odottaen, minulla oli todistaja matkassa joten asian vieminen eteenpäin ei ole vaikeaa.

2. KaKe

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Glaxy S2, Saunalahti
    Mielestäni tässä on toimittu ihan oikein kun on valistettu sinua siitä että huoltoliikkeet voivat veloittaa kuluja jos vian korjaaminen ei kuulu takuun piiriin. Myyjä on vain välikäsi kun puhutaan Nokian takuuhuolloista.

Helsingissä on mahdollista asioida suoraan Nokian valtuuttamien huoltoliikkeiden tiskillä joten suosittelen viemään asiaa eteenpäin sitä kautta. Pystyvät lähes aina heti siellä tiskillä sanomaan meneekö takuuseen vai ei. Eikä maksa mitään..

3. rasanttu

Tykkäykset:
    12
    Valistus oli ehkä ok, sitä en kiistä. Myyjä (yritys) ei voi paeta vastuutaan vetoamalla tälläisiin seikkoihin olemalla vain välikäsi, luonnollisesti sitä yritetään näköjään. Minä olen maksanut tuotteesta myyjälle (yritys) en valmistajalle tai huoltoliikkeelle, joten on varsin selvää kenen kanssa asioin ja kuka on vastuussa.

Kävin asioimassa toisessa liikkeessä aiemmin, joka oli valtuutettu Nokia huolto. Vastaus oli "Ei me tiedetä meneekö takuuseen, voidaan lähettää Saloon tutkittavaksi, sieltä tulee sitten kustannusarvio jos ei mene". Käsittelykuluja olisivat kuitenkin perineet 20 euroa, koska minulla ei ollut ostokuittia. Kuluttajansuojalaki lähtee siitä, ettei kuittia tarvitse esittää, jätin sen asian kuitenkin sikseen. Tämä liike ei kuitenkaan olisi veloittanut mitään muita kustannuksia, jos laite ei olisikaan mennyt takuuseen.

Minä olen ollut siinä uskossa, että kuluttajalle on ilmaista todentaa kuuluuko laitteessa oleva vika takuun tai virhevastuun piiriin. Se pitää saada kirjallisena ja sellaiselta henkilöltä, joka todella sen pystyy toteamaan. Nyt näyttää siltä että laite jää takuun/virhevastuun ulkopuolelle maallikkojen arvauksien perusteella, koska minulla on parempaakin tekemistä kuin lotota Verkkokaupan kanssa 60 eurolla siitä.

4. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Keskustelun voisi siirtää tuonne.

Rasantulle:
    Takuusta höpissyt on toiminut väärin mun mielestä. Ei asiakas voi tietää valittaessaan, mikä menee läpi ja mikä ei. Tuon vois tulkita kiristykseksi. Olet saanu takuun, ja missään sopimuksissa ei lue rikkoutuneen laitteen huollosta erillisiä tutkimuskuluja. Tietysti jos asiakas on selvästi turhaan tuonut laitteensa korjattavaksi, se on eri juttu. Voi vaatia korvausta tutkimuskuluista, mutta se ei tarkoitakaan ihan kaikkea... Vaikkapa on joku heittäny puhelimensa seinään ja valehtelee päin naamaa asioita. Nyt kun näyttö on epäselvää, niin asia pitää tutkia mutta ensisijainen näyttö on kyllä takuun antajalla. Veisin tapauksen kuluttajaneuvojalle, joka osaa varmasti auttaa mikäli asia ei etene. Naarmuihin ja muihin voi vastata, että on avaimien aiheuttamia. On luontevaa, että matkapuhelinta pidetään taskussa ja joskus siellä voi olla avaimia. Yksittäisen asiakaspalvelijan oletus ei voi vastata tutkimuksia joten ei voi vaatia, että asiakaskaan sen tietäisi. Varsinkaan jos ei ole näyttöä siitä selvästi asiakaspalvelijalla. Mun mielestä sen pitäs vastata itse sellasia joka niitä työkseen tutkii. Oletus ei ole sama kuin näyttö asiasta ja 60 euroa näppäimistön tutkimisesta on kyllä täysin kohtuutonta.

Force, se voima joka Starwarsissa on ymmärrettävänä voimana, on selvästi oleva sinun kanssasi. Mahdollinen viittaus puhelimen sisäiseen voimaan tuskin on aiheuttanut moista vaivaa. Ei vaadita kovinkaan suuria ponnisteluja aivotoiminnassa, että voimankäyttö tulee aina ulkopäin. Se että, onko kestänyt normaalia käyttöä ja sitä mihin et ole viitannut käyttäneesi, on täysin asiatonta puhua muusta kuin siitä mitä puhelimella olet kertonut tehneesi.

Näppäinmatto vikoja on ollut kuorien kanssa myös 5140:ssa muutes...

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Osto aika ja paikka on kuitenkin kyettävä osoittamaan ja ilmeisesti ei edes ollut tuolta liikkeestä hankittu.

6. Pomppa

Tykkäykset:
    1
    Ainakin omien kokemusten perusteella jo se, että huolto tutkii esim digikameran vian maksaa sen 60 euroa. Jos kameran on asiakas itse hajottanut, hänelle kerrotaan paljonko huolot tulisi maksamaan. Jos hän ei halua omaan piikkiin korjauttaa (mikä on yleisin vaihtoehto) jää hänelle tottakai maksettavaksi se 60 euroa mikä aiheutui vian tutkimisesta. Eihän sekään nyt voi kaupan maksettavaksi jäädä, huollot kun sen kuitenkin joltain velottavat.

7. samumanu Vieras

Kuluttajavalittajat on aikoinaan todenneet et jos lähettää esim puhelimen takuuhuoltoon mutta vika johtuukin asiakkaasta saa siitä velottaa kohtuulliset tutkimiskulut. Tää tieto on peräisin kaverilta joka työskentelee huollossa, toi 60€ kuulostaa kyl tosi isolta koska kaveri perii just ton 20€.

8. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Tähän pitäisi saada mielestäni ennakkotapaus oikeusasteesta, koska kuten rasanttu sanoi niin minunkaan oikeustajuuni ei mene, että kuluttajalle jää kustannusriski laitteen takuukorjauksesta. Laitteesta ei aina näe ulospäin mikä toimimattomuuden aiheuttaa. Tiedän ainakin muutaman tapauksen jossa huollon mielestä vika johtuu asiakkaasta, mutta kukas asiakasta puolustaa jos laitteessa on vaikkapa rakenteellinen suunnitteluvirhe jota valmistaja ei suostu tunnustamaan. Esimerkiksi erään matkapuhelinvalmistajan laturiliitin on tehty niin heppoiseksi ettei se normaalikäytössä kestä kovin kauaa ja yhdessä liikkeessä niitä hajonneita laitteita oli seinänvieruksella useampi. Luultavasti kaikki hylsynä huollosta palanneita tai hylsylappua hakemaan lähdössä.

Ymmärrän huoltoa sen osalta, että laitteen tutkiminen vie nykyään niin kovalle tasolle arvotettua työaikaa. Mielestäni laitteen tutkimisen maksaminen kuuluu jollekin muulle taholle kuin kuluttajalle. Jos huollon pitää saada kaikesta rahaa niin olkoon se sitten kauppias tai valmistaja.

Lopuksi on todettava se ikävä seikka, että soppaa hämmentävät ne härskit tapaukset, jotka yrittävät saada selkeästi oman toiminnan seurauksena kastuneita tai muuten rikkoutuneita puhelimia takuuhuollettua ja tuhlaavat kaikkien aikaa.

9. samumanu Vieras

Ei kaverin mukaan, heillä ainakaan, oteta tota maksua kuin todella selvissä tapauksissa. Niitäkin kuulemma tulee useita päivässä ja jos niistä ei rahaa sais ois kuulemma mahollista et huoltoja tippuis useita pois senkin takia ja ei ainakaan palvelua paranna, tiiä sit mikä on oikein tahi väärin mut ymmärrän ite kyllä ton maksun todella selvissä tapauksissa. Lisäks heillä allekirjotetaan lappu aina ennen kuin puhelin otetaan huoltoon eli asiakas on 100% tietoinen asiasta, muitten käytännöstä en tiiä.

10. rasanttu

Tykkäykset:
    12
    Kiitos kommenteista,

Ymmärrän, että veloitetaan kulut jos yritetään takuuseen laittaa selvästi itse vioitettua laitetta. Tähän sopii esim. järveen tippuneet jne.

Kuluttaja on poikkeuksellisen heikoilla näillä matkapuhelinmarkkinoilla näköjään. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että jos puhelin katsotaan takuuttomaksi kuluttajan virheellisesti käytöstä se on selvästi kyettävä osoittamaan huollon / valmistajan toimesta. Tällä menolla valmistaja voisi irtisanoutua kaikista vastuista vetoamalla erinäisiin seikkoihin joita kuluttajan on vaikea todistaa toisin.

Pari naarmua puhelimessa ei riitä osoittamaan sitä, että puhelimeen on kohdistunut ulkoisia voimia jotka ovat rikkoneet sen. Jokainen tietää että puhelimeen tulee käytönjälkiä. Minusta pitäisi lähteä siitä että puhelin kokee elinkaarensa aikana ulkoisia voimia ja sen tulee niitä kohtuullisessa määrin myös kestää.

11. Haloo

Haloo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    51
    Samansuuntaisia kokemuksia Verkkokaupan "takuukäsitelyistä" ainakin puhelimien kohdalla. Aivan vakiovastaus kyseisessä puljussa...

"Huollon" toimintatapa on juuri kuvatun lainen, pelastuit viime hetkellä....

12. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Käsittämätöntä moraalia, että huolto vastaisi kaikille asiakkaille näin vain siksi, että erottuu mahdolliset maksajat suoraan kättelyssä, jotka eivät pistä hanttiin.

13. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Jottei nyt menisi aivan Verkkiksen mollaamiseksi tämä ketju, niin kerrotaan nyt omatkin kokemukseni kyseisestä puljusta.

Itse olen kolme kertaa vienyt tuotteen sinne takuuhuoltoon, ja joka kerta olen saanut uuden vastaavan suoraan hyllystä mukaan ilman mitään venkoiluja.

14. Xenonit Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Itsekin sekä Hakkapeliittaa, Procasteria, pienoishulivipteriä yms. on tullut kiikuteltua Verkkokaupan huoltoon ruoholahteen ja aina saanut hyllystä heti vastaavan uuden tuotteen tilalle..

Puhelimien kanssa en ole siellä pelannut..

Puhelimen takuuhuolto on muutenkin kuin rangaistus.
    Mielummin myis vaikka kunnon turskalla puhelimen heti eteenpäin jos ja kun siinä ilmenee jokin ongelma.
    Takuuhuollon kanssa tappelu tuntuu turhalta saavutettuun hyötyyn nähden.
    Uusiahan saa aina kaupasta

15. Haloo

Haloo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    51
    Oletko näillä kerroilla asioinut puhelinasioissa?

Puhelimissa omankokemukseni mukaan menee juuri kerrotulla tavalla... muissa tuotteissa palvelu on ollut kyllä asiallista.

16. june74

Tykkäykset:
    0
    Myöskin omasta N70 alkoi irtoilla näppäimet noin vuoden ikäisenä, mutta minkäs teet koska näppäimistö kuuluu kuoriosiin ja on vain 6kk takuu, ilmeisesti valmistaja tietää kohtuu hyvin mitä osat kestää. Korjasin ne siten että ensin puhdistin molemmat pinnat ipa:lla ja sitten leikkasin ohuesta kaksipuolisesta teipistä sopivat palat ja niillä kiinnitin takaisin (tosin käsittely piti uusia muutaman kuukauden välein, koska teippi "suli" pikkuhiljaa.)

17. rasanttu

Tykkäykset:
    12
    Näyttää olevan helpompi tilata kiinasta 15$ koko kuorisetti runkoineen, näppäimistöineen päivineen, kuin alkaa tappelemaan Verkkokaupan järjettömän takuupolitiikan kanssa.

Jatkossa tietää ainakin mistä puhelinta ei kannata ostaa! Minulla on erittäin hyviä kokemuksia monesta muusta liikkeestä joissa puhelin on huollettu tai vaihdettu uuteen aivan asiallisesti.

Verkkokaupan itse maahantuomat hakkapeliitat ja procasterit varmaan vaihtuu kivuttomasti uuteen kun niitä ei kannata edes huoltaa tai tutkia vikaa.

18. Xaser

Xaser Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    1020
    Angloservicehän ottaa 22e jos laitteessa havaitaan ei takuualainen vika.

Joten jos aasiakas on itse laitteensa möhlinyt niin tottakai huollolla on oikeus vaatia rahaa tarkastuksesta johon on mennyt aikaa (puhelin purettu tuhannen p-päreiksi siihen huoltopöydälle.

Kerran minulle itselle vieläkun näissä hommissa olin on tyrkytetty puhelinta mihin on limsat kaatunu päälle sekä pop-port mennyt rikki fyysisesti kunnon iskusta. Aasiakas koittaa pokerinaamalla todeta, että tollasseeksi se meni taskussa, juu ei.

Niin ja kyllä asiakkaan kuuluu huolehtia takuukuitsta, ei se ole todellakaan liikkeen vastuu.

19. Mie

Mie Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    35
    Puhelinmalli:
    Moto Z Play
    Ilmeisesti Verkkokauppa.comin puhelimien takuuhuoltokäytäntö ei siis toimi. Nyt herääkin sitten kysymys että miksi asiasta valitetaan täällä eikä vaan yksinkertaisesti viedä puhelinta jonnekin muualle huoltoon? Pääkaupunkiseudulla kun noita vaihtoehtojakin on sen verran että ei muuta jalkaa toisen eteen...

20. Xaser

Xaser Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    1020
    Ja virallisesti Nokian mukaan, kaikkien liikkeiden jotka Nokiaa myy niin kuuluu ottaa laite huoltoon, jos asiakkaalla on esittää kuitti/ostotodistus. Eli osta puhelin Verkkokauppa.comista ja vie vaikka huoltoon Gigksuun

Jaa tämä viestiketju