1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Valtakirja numeronsiirtoon Saunalahdelta?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja peitsamo, 4/9/09.

1. peitsamo

Tykkäykset:
    1
    Sain tänään postissa aika erikoisen kirjeen. Otsikkona kirjeessä lukee "valtakirja numeronsiirtoon ja määräaikaisen sopimuksen purkamiseen".

Olen avautunut aiheesta tuolla hauku/kehu operaattoria -viestiketjussa. Lyhennettynä Dna on luvannut purkaa perusteettomasti laitetun määräaikaisuuden nykyiseen liittymääni jo parisen kuukautta siinä kuitenkaan onnistumatta (eikö olekin hankalaa). Tässä välissä olen pariin kertaan yrittänyt tilata Saunalahdelta liittymää kuitenkaan onnistumatta siinä Dna:n lupausten osoittautuessa katteettomiksi.

Kummastelen vain ovatko tällaiset kirjeet ihan normaaleita? Kävin juttelemassa asiasta tuossa toista viikkoa sitten Elisan myymälässä ja ihmettelen tässä onko myyjä ollut niin omatoiminen ja ajatellut, että hoidetaan asia tätä kautta?

2. dongeli

Tykkäykset:
    0
    Ilmeisesti Elisa-Saunalahdella ihan oikeasti haluavat sinut asiakkaakseen, ja haluavat helpottaa siirtymistä tällä tavoin. :)

En sen paremmin ole seurannut tapaustasi, mutta kuulostaa kyllä todella ihmeelliseltä miksi Dna ei pysty irtisanomaan määräaikaista sopimustasi.

Onko kyseessä 12 kk mittainen määräaikaisuus vai joku muu? Jos kyseessä on tällainen perus 12 kk mittainen sopimus, niin Dna:llahan pitää lusia se 12 kk kiltisti jonka jälkeen määris jatkuu kuukauden pätkissä. Eli 12 kk jälkeen voi irtisanoa, irtisanomisaika vain on se 1 kk.

Ollessani vielä Saunalahden liittymäjälleenmyyjä 90% Dna:n asiakkaista, jotka halusivat siirtyä Saunalahdelle, kohtasivat ongelmia koska eivät yksinkertaisesti tienneet että heille aikoinaan kaupiteltu 12 kk määräaikainen soppari jatkuukin kuukauden pätkissä niin kauan kunnes asiakas itse tajuaa sen irtisanoa. Eli asiakas joutui odottamaan kuukauden ylimääräistä, jotta voi siirtyä kilpailevalle operaattorille. Ja hommaa ei voinut hoitaa kilpaileva operaattori, vaan asiakkaan piti henkilökohtaisesti hoitaa asia. Ja siinä vaiheessa yleensä operaattorinvaihto peruuntui, koska Dna tyrkytti asiakkaalle ilmaista puheaikaa uudella 12 kk määräaikaisuudella. Noh, kuten jake79 sanoi niin kiusa se on pienikin kiusa. :)

3. peitsamo

Tykkäykset:
    1
    Dna:lta on luvattu jo parisen kuukautta sitten purkaa tuo perusteettomasti laitettu määräaikaisuus, mutta jokin siinä tuntuu maksavan. Seuraavalla viikolla saan luultavasti lisää informaatiota asian suhteen.

Tilasin keväällä puhelinmyynnin kautta toisen liittymän. Kyseessä on joko virhe tai väärinymmärrys, koska huomasin kesäkussa yrittäessäni vaihtaa liittymää, että minulla on kuuleman mukaan määräaikainen vuoden kestävä sopimus liittymässä. Olen saattanut mainita ohi mennen, että laita se etusopimus tuohon vanhaan liittymään samalla. Niin hullu en kuitenkaan ole, että olisin lupautunut tähän mikäli olisi tiennyt, että tämä johtaisi vuoden määräaikaiseen soppariin.

Ilmoittelen tässä miten asia etenee..

4. kimmo Vieras

Eli siis loppujen lopuksi tilanne sellainen, että olet ottanut liittymän Dnalta ja siihen sitten sopinut mukaan jonkun määräaikaisen sopimuksen ja saanut siitä jotain etuakin kenties..nyt sitten Saunikselta parempi tarjous ja haluaisit vaihtaa operaattoria..ei kuitenkaan onnistu, koska määrä-aikainen sopimus päällä ja täällä sitten haukut molemmat operaattorit?
    Tokihan näitä määräaikaisuuksia hieman heppoisin perustein kytketään(itselläni esim. "viikonloppuetu" vaikka muutenkin 3000min/kk ilmaisia puheluita), mutta jos jokainen perutaan aina kun asiakas sanoo "ettei tiennyt", niin eiköhän olisi sama kieltää sitten ne kokonaan.
    Jatkakaa..

5. peitsamo

Tykkäykset:
    1
    Asian voi toki käsittää tuollakin tavalla halutessaan. Pitäydyn kuitenkin siinä, että etäkaupan yhteydessä on tapahtunut väärinkäsitys ja olen toiminut vilpittömässä mielessä. Kuvailemasi kaltainen kärjistetty esimerkki on toki mahdollinen.

Ja eikä tässä loppujen lopuksi ole mitään kiistaa ollut mistään missään vaiheessa. Asia on ollut sovittu jo pitkään, mutta ei tunnu etenevän.

6. IngenioX

IngenioX

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    Honor 7, SG K Zoom ja "pari" muuta..
    Mielestäni kaikki määräaikaiset sopimukset, jotka tehdään puhelimitse, pitäisi vahvistaa vaikkapa erillisellä kirjallisella sopimuksella. Siis siten, että paperissa varmistetaan nimenomaan, että asiakas ymmärtää tehneensä määräaikaisen sopimuksen.

Itse otin Welholta laajakaistaliittymän puhelimitse ja tilauksen yhteydessä asiakaspalvelija kävi tarkasti läpi kaikki määräaikaisuuteen liittyvät asiat ja varmisti vielä erikseen (kohteliaasti eikä mielestäni mitenkään antaen ymmärtää minun olevan tyhmä ;) että olen varmasti ymmärtänyt sopimusehdoista määräaikaisuuden ja vielä erikseen sen, ettei määräaikaista sopimusta voi sanoa irti kesken sopimuskauden. Lisäksi hän kertoi erikseen sosiaalisista purkuperusteista. Asia tuli siis hoidettua asianmukaisesti ja varmasti siten että vähemmänkin liittymien kanssa tekemisissä ollut ymmärtää. Näin ei kuitenkaan aina tapahdu, joten siksi olen tuon kirjallisuuden kannalla. Aikaisempia määräaikaisia sopimuksia olen tehnyt Soneran (laajakaistasopimus netissä), TeleFinlandin (mobiililaajakaista puhelimitse) ja Saunalahden (mm. 3G netissä) kanssa eikä kertaakaan ole näin selkeästi käyty asioita läpi tai muutoin esitetty. On niistä toki jossakin muodossa mainittu, mutta...

Ei enkä ole haluamattani kiinni missään sopimuksessa, kunhan kerroin vain esimerkin.. :)

7. kimmo Vieras

Mutta miten varmistetaan että asiakas lukee sen kirjallisen sopimuksen? :)
    Tämä on hankala asia, johon ei ole yksiselitteistä ratkaisua, muutenhan sellainen olisi jo käytössä. Iso osa(?) täällä olevista ymmärtää kytkyt ja niiden merkityksen, "taviksista" en sitten menekään mitään sanomaan.
    Ihminen joka ymmärtää kytkyn merkityksen ja mihin on sitoutumassa, osannee arvostaa sopimisen helppoutta, jos pelkästään puhelimessa juttelemalla onnistuu..Ei kenties olisi tyytyväinen, jos puhelinmyyjä sanoo lähettävänsä parin viikon sisään sopimuspaperit ja sitten palautatte allekirjoitettuna ja sitten vasta saatte uuden N97/iphonen/mikävaan.
    Kuten olen aiemminkin (idiootiksi/vajakiksi nimittelystä huolimatta)maininnut, niin itselläni on Soneralta kytkyläppäri, enkä ikinä ole saanut sellaista selvitystä puhelimessa olevalta myyjältä, kuin sillä hetkellä sain. Asia meni juuri kuten sanoit ja kaikki asiat varmistettiin useampaan kertaan..silti koko asiasta jäi positiivinen kuva, eikä itselleni jäänyt tunne että minua tyhmänä olisi pidetty.
    Tuo kirjallinen ei kuitenkaan tuo mitään isompaa apua ongelmaan. Kuten vamasti hyvin tiedät, tänä päivänä pitäisi vaikkapa jonkun ohjelmiston asentamisen yhteydessä lukea vaikkapa 17 sivua ulkolaista sopimustekstiä, lisäksi sen lisäksi voi olla vielä linkkejä joillekin sivuille missä pitää jotain "disclaimereita" käydä tavailemassa. Ei siinäkään mitään järkeä ole.
    Jokainen liittymiä myynyt tietää varmasti tämän ongelman ja jos sinulla pätevä ratkaisu asiaan on joka jokaista osapuolta tyydyttää, niin uskoisin että sille menekkiä löytyisi.
    Lisäksi vielä asiakkaat jotka tietävät ottavansa määrä-aikaisen, mutta paremman tarjouksen tullessa sanovat tulleensa "huijatuksi".

Ei minullakaan mitään sellaista ole, mistä irrottautua haluaisin..toki edelleen ihmettelen tätä useamman vuotta sitten ottamaani saunista josta jo kytkykin loppu..liittymään kuuluu kuitenkin 3000min/kk "ilmaisia" puheluita, silti viikonloppuetu käytössä, joka siis sauniksen mukaan sitoo liittymän aina vuodeksi kerrallaan.
    No, asia jäänyt ihmettelyn asteelle koska ei ole ollut tarvetta liittymää mihinkään siirtää, eikä siten testata tuon "edun" lainvoimaa.
    PS minusta tämä nyt ei enää oikein alkuperäistä aihetta käsittele ja voisinkin siirtää tämän keskustelun jonnekin muualle, kunhan vaan ensin löydän sopivan ketjun.

8. IngenioX

IngenioX

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    Honor 7, SG K Zoom ja "pari" muuta..
    Sitä ei voikaan varmistaa, mutta silloin on olemassa mustaa valkoisella siitä, että henkilö on saanut nuo ehdot luettavakseen. Sillehän ei voi mitään, jos on idiootti.. ;) Vaihtoehtoisesti nuo puhelut, joissa tilaus tehdään, pitäisi tallentaa. Tai ainakin niiltä osin, jossa myyjä kertaa tiiviisti mistä nyt on kysymys. Siis tyyliin: Sopijaosapuolet, tilattu palvelu ja mahdolliset määräaikaisuudet jne... Tallenne olisi hyvä olla kuunneltavissa vaikkapa sitten siellä "oma.saunalahdessa" tms.

Jaa tämä viestiketju