1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Vaihtoehtoinen numerointisuunnitelma

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja oikeusturva, 12/5/13.

  1. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    Vaihtoehtoinen numerointisuunnitelma

    Toisessa viestiketjussa on keskusteltu PIN2 -koodin käytöstä "saldorajana".

    http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/f...-alleeuronpaivat-napparana-saldorajana-72704/

    Sen yhteydessä, ja muutenkin, voi havaita nykyisen numerointisuunnitelman olevan laadittu lähinnä operaattorien ehdoilla.
    Ei toisaalta mikään ihme, kun katsotaan kuka, ja mistä organisaatiosta on ollut keskustelemassa mahdollisista muutostarpeista:

    1.1
    3 (43)
    JOHDANTO
    Taustaa ja tehtävän rajaus
    Viestintävirasto perusti numeroinnin kehittäminen -työryhmän
    27.2.2006. Ryhmän tehtävänä oli selvittää verkkotekniikan muutosten
    vaikutukset televerkkojen numerointiin, numeroiden riittävyys eri palve-
    luille ja verkoille, VoIP-numerointi kiinteissä ja matkaviestinverkoissa se-
    kä puhelinnumeron siirrettävyyden mahdollinen laajentaminen.
    Raportissa on kartoitettu numerointi- ja osoitusjärjestelmien tulevaisuu-
    den näkymiä ja käsitelty tarkemmin viestintäverkkojen käyttäjille näky-
    vän ITU-T:n suosituksen E.164 mukaisen puhelinnumerointijärjestelmän
    kehitystarpeita. Lisäksi on käsitelty Viestintäviraston myöntämiä viestin-
    täverkkojen sisäisiä teknisiä numeroita ja tunnuksia ja arvioitu niiden
    myöntämisessä olevia muutostarpeita.
    Työryhmän työhön ovat osallistuneet seuraavat henkilöt:
    Pekka Koskenheimo
    Tero Forsström
    Lasse Halttunen
    Seppo Hirvonen
    Mikko Kaplas
    Kari Korhonen
    Marko Lahtinen
    Klaus Nieminen
    Ville Nurmi
    Rauli Rautavuori
    Pekka Sillanmäki
    Jouni Tiilikka
    Paavo Tolvanen
    Simo Tossavainen
    Hannu Turto
    Veli-Pekka Valkonen
    Erkki Virtanen
    Risto Väinämö
    Antti Pokela
    Viestintävirasto, puheenjohtaja
    Saunalahti Group Oyj
    Finnet-liitto ry
    TeliaSonera Finland Oyj
    Viestintävirasto
    DNA Verkot Oy
    Viestintävirasto
    Viestintävirasto
    Teleforum ry
    Elisa Oyj
    Viestintävirasto
    DNA Verkot
    Sonera Carrier Networks Oy
    TDC Song Oy
    Finnet Carrier Oy
    Elisa Oyj
    Sonera Mobile Networks Oy
    Viestintävirasto
    Viestintävirasto, sihteeri
    Työryhmä on kokoontunut 6 kertaa.

    koko pdf on ladattavissa täältä:

    www.ficora.fi/attachments/suomiry/5jvrznvGs/TRaportti042006.pdf

    Mutta tässä oma vaihtoehtoni asiaan:

    Lankaverkon suuntanumerot uudistetaan seuraavalla tavalla:


    092 Turun ja Porin telealue
    093 Hämeen telealue
    095 Kymen telealue
    096 Vaasan telealue
    098 Oulun telealue
    099 Helsingin telealue

    083 Pohjois-Karjalan telealue
    084 Keski-Suomen telealue
    085 Mikkelin telealue
    086 Lapin telealue
    087 Kuopion telealue
    088 Ahvenanmaan telealue
    089 Uudenmaan telealue

    Lisäksi tehdään päätös, että mikään 08 tai 09 -alkuinen numero ei saa olla millään tavalla mitattuna kalliimpi soittaa kuin normaaliin lankanumeroon soittaminen. Mikäli 08 tai 09 -numeroavaruuksissa on tällä hetkellä numeroita, joihin soittaminen on kalliimpaa kuin normaaliin lankanumeroon soittaminen, tulee kyseistä numeroa hallinnoivan operaattorin (mahdollisesti yhteistyössä asiakkaansa kanssa, jos kyse on sellaisesta lisämaksullisesta numerosta, josta tilitetään asiakkaalle osuus, tosin näitähän on pääsääntöisesti 0200, 0600 ja 0700 -numeroissa) tehdä jompikumpi seuraavista päätöksistä:

    a) numero vaihdetaan toiseksi, joka ei ala 08 eikä 09.

    b) numeron hinnoittelu muutetaan siten, ettei siihen soittaminen ole kalliimpaa kuin normaaliin lankanumeroon soittaminen.

    Sensijaan 0800 -ilmaisnumerot voivat säilyä vanhalla alkuosalla. Tästä ei ole mitään haittaa, sillä jos sallit tällaisessa vaihtoehtoisessa
    numerointisuunnitelmassa 08 ja 09 -alkuisiin numeroihin soittelun, ei pitäisi olla mitään haittaa siitä, jos samalla tulee sallituksi 0800 -ilmaisnumeroihin soittaminen. Sensijaan 0800 -alkuosan voi sallia erikseenkin jos ei halua sallia 08 ja 09 -numeroita.

    Samalla saadaan hieman lisää numeroavaruutta kahdellakin tavalla:

    a) lankanumeroihin voidaan sallia myös sellaiset, joissa paikallinen tilaajanumero alkaa 9, jos on jotain tarvetta siihen, miksei myös 0-alkuiset, toki 0 -alkuisien salliminen edellyttäisi sitä, että lankanumerot muuttuisivat sellaisiksi, joissa suuntanumero olisi kiinteä osa numeroa ja valittava aina, aivan kuten matkapuhelinnumeroissa on jo nyt.

    b) nykyiset lankapuhelinten suuntanumerot 08 ja 09 -alkuosia lukuunottamatta vapautuisivat muuhun käyttöön. Erityisesti 051..058 (059?) -alkuiset numerot sopisivat erityisen hyvin matkapuhelinnumeroiden mahdollisiin tulevaisuuden lisätarpeisiin. Tämä siksi, että silloin olisi yhtenäinen käytäntö, jossa matkapuhelinnumerot alkavat 04 tai 05.

    Samassa yhteydessä olisi syytä ottaa käyttöön vaihtoehtoinen valintatapa puhelinnumeroille (HUOM: tämän vaihtoehtoisen valintatavan läyttö on aina soittajalle vapaaehtoista, EIKÄ kenenkään OLE missään tilanteessa PAKKO käyttää ko. vaihtoehtoista valintatapaa).

    Tuo vaihtoehtoinen valintatapa olisi esim. tällainen:

    161 operaattoritunnus puhelinnumero.

    Tämä toimisi niin, että

    a) soitettaessa, jos valitsee esim. 161 49 040558123x, niin puhelu menee perille vain, jos kyseinen numero on TeliaSoneran liittymä, muussa tapauksessa puhelu ohjautuu maksuttomaan tiedotteeseen "Tämä numero ei ole TeliaSoneran liittymä. Voit soittaa siihen ilman 161 -etuliitettä tai vaihtamalla oikean operaattoritunnuksen 161:n jälkeen".

    b) soitonsiirtojen yhteydessä: jos soitonsiirto (esim. **21*puhnro*11# tai **62*puhnro*11# jne. ) on tehty 161xx -alkuiseen numeroon, niin silloin soitonsiirto ei ole voimassa, jos kohdenumero ei ole sen operaattorin liittymä, jonka operaattoritunnus on näppäilty soitonsiirtoa tehtäessä 161:n jälkeen. Tällöin siis puhelin voi soida, vaikka siinä olisi täyssiirto kytkettynä, jos täyssiirto ( = 21 -siirto ) on tehty käyttäen 161 -etuliitettä ja operaattoritunnusta, eikä kyseinen kohdenumero ole potetiaalisesti siirtyvän puhelun tullessa enää sen operaattorin liittymä, joka soitonsiirrossa on annettu 161:n perään.

    Muutenkin voi kysyä, miksi esim. valtakunnallisia yritysnumeroita on niin monella alkuosalla (010, 020, 030, onko myös 029 jne) ?

    Kyllä huomaa, että asiasta keskustelevassa työryhmässä ei ole yhtään esim. kuluttajien tai (pien)yrittäjien edustajaa, ainoana poikkeuksena Ville Nurmi teleforum ry:n edustajana, Teleforumhan on lisämaksullisia palveluita tuottavien palveluntuottajien edunvalvonta- ja itsesäätelyjärjestö.

    Itsesäätelyn tarkoituksena on ollut luoda alalle tietyt pelisäännöt, koska palveluntuottajien näkökulmasta on parempi, että he itse ovat laatimassa sääntöjä, kuin että valtiovalta sanelee ne yksipuolisesti.

    Lisämaksullisia tekstiviestipalveluista:

    Tulisi uudelleennumeroida myös osa näistä (lisämaksullisia tekstiviestipalveluista).

    Itse jakaisin nämä seuraaviin ryhmiin:

    1) palvelut, joissa asiakas maksaa ainoastaan itse lähettämistään viesteistä, ja kiinteän hinnan.

    2) palvelut, joissa asiakas maksaa näennäisesti ainoastaan itse lähettämistään viesteistä, mutta vaihtuvan hinnan, ja siksipä todellisuudessa tekninen toteutus on sellainen, että asiakkaan itse lähettämä viesti onkin asiakkaalle maksuton, mutta palveluntuottajan asiakkaalle lähettämä viesti veloitetaan asiakkaalta. Tähän ryhmään sallittakoon vain palvelut, joissa palvelu lähettää asiakkaalle korkeintaan yhden viestin kutakin asiakkaan palveluun lähettämää viestiä kohden.

    3) palvelut, joissa asiakas maksaa saapuvista viesteistä, ja joissa ei ole voimassa "vain yksi tuleva viesti yhtä lähtevää viestiä kohti" -rajoitus.

    Nykyisistä tekstiviestipalveluista kohdan 3 mukaiset tulisi uudelleennumeroida siten, että ne kaikki alkavat samalla numerolla. Näin voisi laatia estoluokan, joka estää ryhmään 3 kuuluvien tekstiviestipalveluiden käytön.

    Lisäksi operaattorit tulisi velvoittaa järjestämään tällainen palvelu:

    Esim. numero 16000 tulisi vapauttaa tähän tarkoitukseen, jos se on nyt muussa käytössä. Jos 16000 on käytössä ja jollain niin tärkeäksi katsotulla tarkoituksella, ettei sitä voi vapauttaa tähän, niin sitten pitäisi keksiä joku muu hyvin helposti muistettavissa oleva numero. (tai ainakin operaattorit velvoitettakoon tallentamaan ko. numero SIM -kortille nimellä "STOP_tekstaripalvelu".

    Jos asiakas esim. saa ei -toivottuja viestejä numerosta 1712x, niin asiakas voisi toimia näin:

    lähetä tekstiviesti STOP 1712x numeroon 16000. Tämän jälkeen operaattori asettaa automaattisesti eston, ettei asiakkaan liittymän ja numeron 1712x välillä viestit kulje kumpaankaan suuntaan, ja näistä kulkemattomista viesteistä ei myöskään veloiteta asiakasta.

    Miksikö näin, sensijaan että asiakas lähettäisi viestin STOP numeroon 1712x ?

    Siksi, että asiakkaalla voi olla jo esto, ettei voi lähettää viestiä numeroon 1712x, mutta tämä esto ei ilmeisesti nykyisellään estä palveluntuottaja lähettämästä asiakkaalle maksullisia viestejä numerosta 1712x.

    (x esittää tässä mitä tahansa numeroa, mutta päätin korvata numeron x:llä, jottei se sattumalta osuisi yksiin jonkin todellisen palvelun kanssa, koska kyseessä on vain esimerkki).

    Mutta mitä pitäisi tehdä, jotta viestintäviraston työryhmiin saataisiin myös asiakkaiden (= sekä henkilö- että yritysasiakkaat) edustajia ?

    Nythän siellä ovat siis edustettuina:

    1) operaattorit (erityisesti verkko-operaattorit, en löytänyt joukosta yhtään sellaista palveluoperaattoria, jolla ei ole omaa verkkoa !)

    2) viestintävirasto itse

    3) ainoana edustajana, joka ei kuulu edellämainittuihin kahteen ryhmään: Ville Nurmi Teleforum ry:n edustajana.
     
    1 henkilö tykkää tästä
  2. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Tällaisia ei tarvita ollenkaan. Ne ovat puhtaasti huijauskäyttöön. Nykyään erilaista sisältöä on netin kautta saatavilla rajoittamattomasti, joten näitä palveluita ei yksinkertaisesti tarvita. Väärinkäyttö on ollut aivan liian yleistä. Emme tarvitse yhtään Glomobi Braintestiä.

    Jos on tarve tuollaiselle palvelulle, voivat osapuolet sopia siitä ja sen laskutuksesta erikseen. Samalla voitaisiin muutenkin suitsia näitä maksullisia palveluita. Ajatus, että voi ostaa kymppien pizzat kännykkälaskuun on järjetöntä.
     
    1 henkilö tykkää tästä

Jaa tämä viestiketju