1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Väärät käsitykset kaupan purusta

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja MoonMan, 25/10/05.

  1. MoonMan

    MoonMan

    Liittynyt:
    30/9/02
    Viestit:
    897
    Tykkäykset:
    23
    Nyt kyllä täytyy sanoa että alkaa suuresti ihmetyttämään se, että mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä että tuotteilla (yleensäkin kulutustavaroilla) on palautus- vaihto-oikeus? Ihan kuukausittain tulee vastaan asiakas, joka on ostanut puhelimen edellisenä päivänä ja tulee liikkeeseen tyyliin "vaimo ei tykännyt väristä" tai "napit oliki liian pienet".

    Kaikkein huvittavinta on että edustamani sukupuolen lajitoverit eivät suostu uskomaan myyjää, vaan väittävät naama kovana laissa määrätystä palautusoikeudesta. No, puhelu kuluttajaneuvojalle sitten sen selittää, eikä näistä sepoista ja pirkoista myöhemmin pahemmin kuulu.

    Onko tämä palautusoikeus opittu TV-Shopista yms etämyynnistä?
     
  2. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2118
    Tykkäykset:
    1
    Vääriä käsityksiä tulee, kun asiakkaat lukevat näitä Iltasanomien/Iltalehtien kuluttaja-osion juttuja joissa levitellään suoranaisesti vääriä tietoja.
     
  3. MoonMan

    MoonMan

    Liittynyt:
    30/9/02
    Viestit:
    897
    Tykkäykset:
    23
    Eli medialukutaito puuttuu. Koulun penkille koko sakki, prkl. :)
     
  4. nujumi

    nujumi

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    827
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 820, E71, 9300
    Kyllä yhdellä Pohjoismaisella tavaratalollakin voi olla jotain osuutta asiaan, kun myöntää 14vrk palautus oikeuden kaikille tuotteilleen ja palautus onnistuu kun selittää jotain tyyliin" tämä ei ollut...". Ihmiset saattavat hyvin ymmärtää, että tämä käytäntö on käytössä myös muualla.
     
  5. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Gigantilla on tietyillä tuoteryhmillä (tai oikeammin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) 30 vuorokauden palautusoikeus eikä kysymyksiä kysellä. Mainostavat vielä isolla tätä ominaisuutta mainoslehdissään ja myymälässään.

    Kuluttajan kannalta hieno juttu, mutta aiheuttanee edellä kuvattua hämmennystä ja turhia odotuksia kun asioidaan muissa liikkeissä. Lakihan ei moista palautusoikeutta tunne, liike voi sellaisen halutessaan lisäetuna tarjota.
     
  6. adapter-

    Liittynyt:
    2/1/05
    Viestit:
    459
    Tykkäykset:
    5
    Olen ihmetellyt ihan samaa asiaa, mutta nytten kun näiden kuluttajien kanssa on neljä vuotta leikitty, niin alkaa mennä jo rutiinilla. Meiltä löytyy kuluttajaviraston ohjeistukset suoraan paperilla. Siitä voi sitten asiakas lukea, miten nämä hommat oikeasti menevät. Kuten olen monesti todennut, Suomalaiset ovat pullamössö kuluttajakansaa, jotka ovat tottuneet saamaan kultapossukerhon kortilla vähintään jotain ilmaiseksi.
     
  7. samumanu Vieras

    Vääriä käsityksiä kyl on hirveesti, on tullu törmättyä.

    Mut kai se on opittu myös tv:stä. Amerikoissahan voit palauttaa melkein minkä vaan liikkeesen ku meet ja sanot ettei sopinu hyllyyn yms.(Opittu dr.Phil ohjelmasta ku ei patsaat sopinu, häpeällä tunnusta kattoneeni..) En tiiä onko se siellä laki vai markkinoille tullu tapa mutta kumminkin.
     
  8. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Kyllähän näitä riittää.. Esimerkiksi pari vuotta sitten joulukuun alussa pojalle lahjaksi puhelinta hankkinut isä, joka parin viikon päästä soitti ja halusi palauttaa puhelimen. Syyksi sanoi, ettei poika haluakaan sitä mallia, mutta todellinen syy mahtoi kuitenkin olla naapuriliikkeen lehtimainos, jossa sama malli oli 10 euroa halvempi. Samaten eräs Nokia 1101:n ostaja tuli seuraavana päivänä vaatimaan rahoja takaisin kuluttajansuojaan vedoten, kun oli nähnyt paikallisen puhelinyhtiön myyvän Nokia 3100:a samaan hintaan. Muutenkin näihin törmää melkein viikoittain nykyään. Ja kaikki olettavat, että maagisen sanan "kuluttaja-asiamies" (se on kuluttajaneuvoja oikeasti, joka hoitaa näitä asioita, mutta asiakas ei sitä tiedä) mainitseminen panee myyjän polvilleen ja rahaa alkaa tippumaan tiskiin. Itselläni löytyy työpaikan koneesta suosikeista linkki kuluttajaviraston sivuille ja lisäksi takuukäytäntöön ja kaupan purkuun liittyvät tiedot on vielä printattu paperille. Tämä ei kuitenkaan kaikkia tyydytä, vaan he aikovat "ottaa kuluttaja-asiamieheen yhteyttä".
     
  9. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Varmaan kyseisen äijän toimistossa hajoillaan näihin idiootteihin. Noh, tiedän tapauksen jossa eräs suivaantunut naisasiakas teki vähän vastaavassa tilanteessa ilmoituksen tasa-arvovaltuutelulle, oli kieltämättä vaikea pitää pokkaa kun kuulin kyseisen asiakkaan avautumisen ja toimenpiteet :)
     
  10. wit_

    Liittynyt:
    23/12/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Nuo väärinkäsityksen varmaan suurimmaksi osin johtuvat siitä, kun nyt internet-kaupan lisääntymisen myötä joka paikassa huudetaan ihmisille sitä etä- ja postimyynnin 14 päivän palautusoikeutta.

    Normaalissa kivijalkakaupassahan kyseistä oikeutta ei ole, mutta joidenkin liikkeiden vapaaehtoisesti tarjoama vaihto-palautus-takuu osaltaan varmasti lisää tätä väärinkäsitystä.

    Tiedän kyllä monta kauppaa jotka tuotteen ottavat takaisin jos se on tosiaan moitteettomassa kunnossa etkä vetkuta sen palautusta sitä kahta viikkoa, vaan tuot sen heti takaisin kun huomaat ettei se ole sopiva. Tämä on mielestäni sitten taas vain hyvää palvelua :)
     
  11. ekto

    Liittynyt:
    6/5/05
    Viestit:
    283
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N900 Elisa
    Tämä on yksi hyvä syy jättää ostamatta liikkeestä. Kun tilaa netistä saa saman tuotteen halvemmalla, tai samaan hintaan, mutta palautusoikeudella. Eli liikkeessä on hyvä käydä kokeilemassa tuotetta ja sitten tilata netistä halvimmasta liikkeestä. Ainoa miinus on se, että toimitusaika on hitusen pitempi, mutta yleensä toimitus onnistuu viikon sisällä.

    Muistan kun katottiin muijalle MP3 soitinta mm. top ten liikkeestä. Ostohetkellä sitten kysyin, että kai tämän voi sitten palauttaa jos se ei olekaan äänenlaadultaan/toiminnoiltaan hyvä. Tuotetta kun ei voinut testata liikkeessä. Palautusoikeutta ei myönnetty, joten jätin ostamatta ja tilasin netistä saman tuotteen.

    Kaiken lisäksi monessa liikkeessä myyjät ei todellakaan osaa ollenkaan myydä/esitellä tuotetta. Kun kysyy jotain, niin myyjä vie oikean hyllyn kohdalle ja pyytää katsomaan paketin takaa. Sitten jos yrittää tiedustella eroja, niin aika laihaa tekstiä tulee.
     
  12. exichlo

    Liittynyt:
    11/4/04
    Viestit:
    450
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Note 2
    Tilatkaa VAIN jos aiotte osta tuotteen, älkää testauksen takia koska saatte 14pv palautusoikeus. Tämä on hyvin harmillista, aikaa vievää, ja tappiollista toimintaa nettikaupoille. Käykää vaikka Gigantissa testaamaan ensin, tilatkaa vaikka sen jälkeen netistä.

    Tai testakaa siellä kunnes kyllästytte ko. tuotteeseen, lähtekää sitten kotiin. :)
     
  13. Peurasaari

    Peurasaari Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    30/10/02
    Viestit:
    1033
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Itselle kävi kerran sellainen tapaus että nuori poika osti käytetyn puhelimen ja ennen myyntiä konetta testattiin. Toimi moitteetta. Muutama päivä kaupanteon jälkeen poika toi puhelinta näytille että soittoääni ei kuulu. Toinen myyjämme testasi konetta ja hänen mielestään toimi moitteetta. Sitten siitä meni vajaa viikko sama puhelin taas tuotiin pöydälle. Tällä kertaa tuojana isä. Kauhea huuto ja möykkä.... suomessa ei saa myydä viallisia tuotteita (mitenkähän olisi mahdollista myydä 100% toimivaa tuotetta), ei alaikäiselle saa myydä puhelimia jne... sitten tosiaan toi legendaariinen uhkaus -KULUTTAJANEUVOJALLE OTETTAAN YHTEYTTÄ-

    Olisimme korjauttaneet puhelimen mikäli tämä olisi ollut mahdollista mutta isä oli suutuspäissään heittänyt puhelimen seinään jollain siitä oli mennyt näyttö rikki. Ei kuulu enää meille. En tiedä missä vaiheessa tilanne etenee mutta uhkaili asianajalla vielä lähtiessään... oli erittäin vaikea pitää itse hermonsa kyseisessä tilanteessa. Teki mieli vetää äijää turpaan, nakata ukko ulos liikkeestä ja antaa porttikielto.

    laitahan linkit mitä käytät niin katsotaan onko samat mitä itse näytän asiakkaille jotka alkaa tinkaamaan.
     
  14. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2118
    Tykkäykset:
    1
    Kyllähän näitä on ollut, kun myyjänä olin.

    Ehkä ärsyttävimpänä jäi mieleen eräs turkkilainen (tai vastaava) asiakas, joka oli ostanut videokameran tarjouksesta. Hän oli sitten ottanut kameran käyttöön, kuvannut n. 10 minuuttia kunnes akku oli tyhjä. Tuli meille räyhäämään, että haluaa purkaa kaupan (meillä oli 8 päivän vaihto- ja palautusoikeus). No olin lähettämässä kameraa huoltoon, mutta asiakas vaati rahojen palautusta. En suostunut, joten tämä etelänmaalainen veti karmeat raivarit ja haukkui rasistiksi. En edelleenkään palauttanut rahoja, vaan lähetin kameran huoltoon.

    Kamera tuli sitten n. viikon päästä takaisin. Huollon pojat totesivat huoltolähetteessä, että akku olisi hyvä ladata ennen käyttöönottoa jotta kuvaaminen olisi mielekkäämpää. Ilmoitettuani asiakkaalle, että hän voi noutaa kameransa, tämä ilmoitti että pitäkää koko paska, hän ilmoittaa kuluttajaneuvojalle. Ilmoitin kohteliaasti, että kamerassa ei ollut mitään vikaa ja se on toimipisteestämme noudettavissa. Kun asiakas viimein tuli hakemaan kameraa, lisäsin "kiitokseksi" yhden MiniDV-kasetin mukaan, ikäänkuin kaupanpäälle.
     
  15. juppelis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/9/02
    Viestit:
    5460
    Tykkäykset:
    9
    Ei sitten turhaan avautunut, kun sai lahjuksia :)
     
  16. MoonMan

    MoonMan

    Liittynyt:
    30/9/02
    Viestit:
    897
    Tykkäykset:
    23
    http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6507&id=9731&mode=readdoc

    Tosin monet eivät tuotakaan usko, mutta tässä toisenlainen kertomus.

    Eräs nainen uskoi taannoin minua, kun halusi vaihtaa 7610:nsä väriä. Hän oli liikkeestä josta luurin oli ostanut, kysynyt voiko vaihtaa (1 päivän vanhan) ostamansa valkoisen 7610:n mustaan. Hänelle oli sanottu että voi, mutta 120e pitäisi antaa väliin. Hän tuli kysymään minulta voiko näin menetellä, sanoin että voi koska kyseessä on käytetty puhelin.

    Tarjosin hänelle parempaa kauppaa, eli tarjosin satasen välirahalla tuota vaihtoa. Nainen suostui, koska oli kuulemma saanut toisessa liikkeessä huonoa palvelua. :)

    E: Tuli muuten kallis puhelin: oli maksanut 595e, ja sitten värin vaihto satasen. Meiltä olisi saanut sen mustan alkujaankin 495e.
     
  17. Peurasaari

    Peurasaari Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    30/10/02
    Viestit:
    1033
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Ilmeisesti nainen ei ollut kovin hyvän näköinen kun et tarjonnut kuorien vaihtoa... :D

    samalla sivulla tulee itsekkin käytyä.
     
  18. MoonMan

    MoonMan

    Liittynyt:
    30/9/02
    Viestit:
    897
    Tykkäykset:
    23
    Toi 7610 ei ollu sillon kovin kauaa ollut markkinoilla, kuoria ei oikein saanu. Eikä kyllä oo missään vaiheessa kuulunu valikoimaan... =)

    E: Näitä "kauppiastopicceja" pitäisi olla useemminkin.
     
  19. ekto

    Liittynyt:
    6/5/05
    Viestit:
    283
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N900 Elisa
    Monasti tuotteiden testaus ei vain ole mahdollista.

    Kun olin ostamassa digikameraani, niin aluksi vertailin eri malleja netissä noin 2kk verran. Kameran osto kun ei ole se helpoin homma. No lopulta päädyin tähän Casion EX-700 Pro malliin.

    Suomessa sitä oli näytillä tasan yhdessä paikassa, eli ISON omenan kodak liikkeessä. Menin paikan päälle, niin sain käteen kameran, jossa ei ollut virtaa. Kysyin voisiko sen ladata, jos tulisin myöhemmin takaisin, mutta se ei onnistunut.

    Eli olisi pitänyt ostaa kamera, kokeilematta olenkaan kuvaustoimintoja, näyttöä, jne. Hintakin oli noin keksinkertainen verrattuna Lauttasaaressa olevaan verkkokauppaan.

    Ostin kameran sitten sieltä lauttasaaressa, siksi että jos se kamera olisi ihan susi, niin voisin palauttaa sen. Huomasin 2 kuumaa pikseliä kennossa parin päivän päästä, joten soitin liikkeeseen. Antoivan suoran osoitteen Anglo Serviceen ja pyysivät laittamaan vikaselosteen mukaan. 3 arkipäivän päästä kamera tuli korjattuna takaisin.

    Kamera on edelleenkin kovassa käytössä ja ihan hyvä hintaansa nähden. Olisin saattanut ostaa sen liikkeestä, jos olisin päässyt sitä testaamaan ja myyjä olisi edes yrittänyt myydä sitä :)
     
  20. MoonMan

    MoonMan

    Liittynyt:
    30/9/02
    Viestit:
    897
    Tykkäykset:
    23
    Nettikaupoista tilatessa ja tuotteisiin tutustuessa kannattaa muistaa, että kuluttajansuojalaki kertoo "tuotteeseen voi tutustua ja sitä voi kokeille kuten kaupassakin". Eli jos revit kännykästä suojamuovit pois, soitat pitkiä puheluita tai revit tilaamasi Nokian alkuperäiskuoren pakkauksen, et voi enää tuotetta palauttaa. Jos vain ihminen osaisi, se voisi ajatella "voiko myyjä vielä myydä tämän tuotteen täyteen hintaan?"...
     

Jaa tämä viestiketju