1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Uusi ympäristöpainotteinen käyttömaksu

Keskustelu osiossa 'Liikenne', aloittaja ajs, 30/12/07.

  1. ajs Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    12/1/07
    Viestit:
    1919
    Tykkäykset:
    195
    Maksuja, korotuksia, uudistuksia, muutoksia jne.. Autoilu maksaa, eikä purnaaminen juuri auta. Siksi en ole niin suurta kiinostusta näihin asioihin tuntenutkaan, vaan valinnut auton tarpeen mukaan enkä pelkästään sen mukaan mitä sen käyttö maksaa..

    Nyt kuitenkin koitin hieman kiinostuneena hakea tietoa tuosta uudesta paino/päästö-perusteisesta käyttömaksusta. En varmuudella saanut edes selvää, koska se astuu voimaan saatikka listoja yleisimpien autonmerkkien/mallien tulevasta maksusta. Ne arviot mitä googlella löysin, olivat melko ristiriitaisia; osassa tietyn mallin maksun laskettiin putoavan, osassa taas sama malli kallistuisi.

    Voisiko joku asiaan vihkiytynyt valaista (eli vääntää rautalangasta) hieman tuota ja jos linkkejä/taulukoita eri mallien maksusta jo on, ne kiinostavat myös.

    Itselläni on tällä hetkellä V70/2,4 bensa vm-00. Sinänsä sen maksun muuttuminen on samantekevää, jos säästää haluan, kuljen polupyörällä/suksilla.. Mutta jos ja kun tämä uudistus on tulossa, ihmeen vähä keskustelua siitä on silmään sattunut, vai onko se vain mennyt minulta ohi..?
     
  2. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Tulee voimaan 2010 alusta, eli ei kiirettä.
     
  3. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1480585

    Nyt kun ollaan päästöissä päästy sopuun ja verotuskäytännöstä kaiketi. Miten tuo meneekään oikeasti asia? Tehdas voi ilmoittaa mitä haluaa, ja sitten asiakas ostaa auton. Katsastuksessa huomataan, että autosta tulee päästöjä rutkaasti enemmän kuin tehdas ilmoittaa. No eikös veron kuuluisi nousta sitten samalla tai käytännön jotenkin vaikuttaa? Kummallista kähmintää luvuilla... Katsokaapa...
     
  4. pezku^

    pezku^

    Liittynyt:
    26/12/07
    Viestit:
    107
    Tykkäykset:
    1
    Taas on iltasanomat vähän kärjistänyt asioista ja lähtenyt kirjoittamaan asioista, joista kirjoittaja ei ymmärrä mitään.
    Ensinnäkin sanottakoon, että autojen kulutus mitataan dynamometrissä, eikä missään random keskustassa/maantiellä. Mittauksessa päällä ei ole ohjaustehostin, ilmastointilaite eikä joitain muitakaan apulaitteita. Myös ilmanvastus jäänee osittain huomioimatta. Myös päästöt mitataan samalla tavalla, joten ei ole mikään ihme, että autobildin testeissä tulokset ovat suurempia. Nopealla vilkuilulla mielestäni yksikään valmistaja ei ilmoittanut päästöjään yläkanttiin, joten selitys on aivan selvä.

    Sitten toisekseen, katsastuksessa ei ilmoiteta mitään kilometrille kohdistuvia päästöjä, vaan ne mitataan pääasiassa joutokäynnillä, joten ne eivät ole millään lailla vertailukelpoisia näiden kilometripäästöjen kanssa. Vertailukelpoisuutta on vain katsastuksen taulukoissa, joiden mukaan tarkistetaan auton päästöt tietyssä haarukassa.
    Päästöverotus ei myöskään mene katsastuksen mukaan, vaan kuten sanottu, tehtaan ilmoittamien lukemien mukaan. Katsastuksen tarkoitus on selvittää auton moottorin toimiminen sillä hetkellä, ja antaa korjauskehoitus tai hylkäyspäätös, mikäli päästöt ylittävät sallitut joutokäyntirajat ko. mallin osalta.
     
  5. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Eli mittaus on Iltikseen kirjotettu ja tehty Autobildissä päin persettä? Tuolla ei lue onko ne tehty samalla tavalla ne mittaukset.

    Eipä ihme jos en tiedäkään, kun kaikkialta tulee eri informaatiota, että miten homma toimii.
     
  6. karvis

    karvis Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/4/06
    Viestit:
    3973
    Tykkäykset:
    428
    Puhelinmalli:
    S7 Edge
    Luin tuon jutun silloin kuin se ilmestyi ja muistini mukaan tuo "todellinen" päästölukema saatiin aikaan jonkun tiellä muun liikenteen seassa ajetun lenkin perusteella,tuollainen "testi" aiheuttaa satunnaishajontaa tulosten välillä ja ne eivät ole keskenään vertailukelpoisia.

    Oikeassa direktiivin mukaisessa päästötestissä autoa ajetaan rullilla tietyn,erittäin tarkan syklin mukaan johon sisältyy kaikenlaisia ajo-olosuhteita,Suomessa ainoastaan VTT:llä on laitteet jolla pystyy tuon testin tekemään. Katsastuksessa auton päästöihin vaikuttavien laitteiden toimintaa valvotaan OBD-testin avulla,todellisten hiilidioksidipäästöjen mittaus konttorilla on mahdotonta.

    Tehtaathan eivät menettele väärin ilmoittaessaan eu-direktiivin mukaisen päästölukeman,vaan AB pyrkii tekemään provosoivia juttuja samaan tyyliin kuin 7-päivää paskalehti. Yritän katsella jostain tuon lehden jos se minulta vielä löytyy(epätodennäköistä).

    Ja tuollaisen aiemmin mainitun Volvon käyttömaksu tulee nousemaan jos käyttömaksupykälä toteutuu 2010 kuten nyt on suunniteltu. Esim. Tuulilasi-lehden artikkelin mukaan ~178g/km tupruttelevan auton käyttömaksu pysyisin suurinpiirtein ennallaan, 120g/km tiputtaa käyttömaksun ~puoleen nykyisestä.
     
  7. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Voiko tilanne sitten muuttua verotuskohtelun myötä kun päästöjä olisikin erimäärä kuin on tehtaalta ilmotettu?

    Nyt kun ei ole tietoa, on pakko kysyä samalla... Muuttuuko kuinka paljon auton päästöt auton ikääntyessä ja onko sillä käyttömaksuun sitten jokin arvo, lisäävä tekijä? Mun mielestä ois kummallista, että jos auto myytäisiin vähäpäästöisenä ja sitten siinä parin vuoden päästä joutuisi maksamaan enemmän käyttömaksua.



    Samaan aikaan kun nihlistit sitten säätävät entistä tiukempia päästörajoituksia Suomessa ja suomalaiset maksaa kalliimmasta tekniikasta. Tekevät kiinalaiset 100 uutta lentokenttää ja päästöistä ei kannata varmaan puhuakaan.

    http://www.uusisuomi.fi/raha/12379-kiina-aikoo-rakentaa-lahes-sata-uutta-lentokenttaa-vuoteen-2020


    Me suomalaiset saamme vastaamme autoverotuksen, jota on alennettu ja tehty on päästörajoituksia. Se tekniikka ei ole nyt ilmaista kuitenkaan. Ei tule olemaan kovinkaan iso merkitys, autoveron alennuksella, jos säästetty summa kostautuu auton hinnan nousuna. Bemari jos halutaan samaan luokkaan kuin Prius, maksaa tekniikka kuulemma 5000-7000e. Tästä ei ole nyt kuin suuntaa antava tieto ja linkkiä aiheeseen ei ole. Kuitenki haluan vain korostaa, että miten hullua on kieltää suomalaisilta autoilua, puuttua siihen, maksattaa uudesta tekniikasta, kun samaan aikaan maapallon toisella puolen, yli 200 kertanen määrä ihmisiä tekee just päin vastoin. 100 lentokenttää varten rakennetaa lisää autoteitä ja autoja markkinoille... se siellä lisää hiilidioksidia ha muuta päästöjä varmasti enemmän kuin Suomessa. Tällä en halua myöskään puolustella, että meidän ei tarvitsisi tehdä mitään. Mutta korostan sitä, että miksi sen juuri suomalaisille pitää maksaa aina niin hemmetin paljon suhteessa kiinalaisiin.
     
  8. markkuk

    Liittynyt:
    6/1/04
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    -
    tässä verouudistuksessa mua ihmetyttää, että miten dieselveron käy?

    tästä on mun mielestä oltu niiiiin hiljaa, että pakkohan se on olla vuoden 2010 jälkeenkin? ;)
     
  9. karvis

    karvis Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/4/06
    Viestit:
    3973
    Tykkäykset:
    428
    Puhelinmalli:
    S7 Edge
    Tottakai se on ja pysyy,kuten väliaikaiset autovero ja viinasen laastari eli käyttömaksu. Eihän hyvää lypsylehmää kannata tappaa.

    Itsekin ajan dieselillä (bensa on pensseleiden pesuun) ja kyllä tuo D-vero sylettää,mutta sen poisto on vähän 2piippunen juttu. Maksaako D-veroa vai ostaa dieseliä bensaa kalliimmalla hinnalla?
     
  10. Samu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/2/03
    Viestit:
    928
    Tykkäykset:
    190
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2
    Itseasiassa dieselin hintaa pitäisi korottaa ja roimasti, ainakin jos ratsastetaan jälleen kerran ekologisuudella. Tuosta päivän sanasta on tullut uskomaton rahasampo hallitukselle erilaisten sen verukkeella väsättyjen verojen muodossa. Menneiden ja tulevien...

    Mutta asiaan. Eli eri lähteiden mukaan (ei mitään AutoBild -soopaa), alkaa dieselteknologian kehitys olla aika huipussaan eikä näköpiirissä enää ole kovinkaan halpoja tahi yksinkertaisia teknisiä ratkaisuja. Ja samaan aikaan EU suunnittelee päästönormeja näille dieselin hiukkaspäästöille, itseasiassa ne ovat jo tulossa muistaakseni EU 5 tai 6 -muodossa. Päästöjä, joita ei nykyään ympäristöä verojen verukkeella pelastettaessa juurikaan huomioida eikä niitä myöskään veroteta. Tästä oli viimeksi muistaakseni TL:ssa juttua.

    Joku haastateltu ei-niin-tyhjänpäivänen ison autovalmistajan edustaja taannoin ennusti, että nykymuotoinen dieselmoottori alkaa tulla tiensä päähän ja tulevaisuudessa yhä tiukentuvat päästönormit tullaan alittamaan liki yksinomaan bensiinimoottorisilla autoilla.

    Disclaimer: Teksti on kirjoitettu kokonaisuudessaan ulkomuistista pikapikaa kaffepaussilla kesken työpäivän, joten siinä voi olla asiavirheitä..

    EDIT: Tämän päivän Kauppalehdessä on pientä juttua siitä, miten älytöntä hallituksemme polttonesteveropolitiikka etenkin pitkällä juoksulla on..
     
  11. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Adblue ei ole vielä tullut henkilöautoihin. Sitä en tiedä, että onko tuo sitten pieneen henkilöautoon miten hyvin toteutettavissa. Tai sitä, että onko tuo halpa ratkaisu.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/AdBlue
     
  12. dille Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/1/03
    Viestit:
    2790
    Tykkäykset:
    1
    Mielestäni nykyratkaisu on täysin toimiva, koska Suomen kaltaisessa maassa tavaran on pakko kulkea dieselin voimin. On siis täysin järkeen käypää, että paketti- ja kuorma-autot pääsevät halvemmalla, kuin henkilöautot käyttövoimaveroineen. Vuodenvaihteen polttoaineverojen korotuksen jälkeen esimerkiksi Fazer Amican hinnat nousivat 5-10%. Hintojen nousun selitykseksi tarjottiin juuri dieselin kallistumista verotuksellisista syistä. Mitenköhän paljon hinnat nousisivat, jos diesel maksaisi esim. sen mitä 95 maksaa?
     
  13. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Tää vähän kesti, sorry :p
    TM:n artikkeli ja veron määrä suhteessa co^2-päästöihin.
    http://www.tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/TM 2010/0210_4_.pdf
    ja tarkemmat taulukot:
    http://www.tmnet.fi/autot/muut/ajoneuvoveron-uudistus,1
    http://www.tmnet.fi/autot/muut/ajoneuvoveron-uudistus,2



    Nyt kun vielä tietäis, että mitä se oma ajokki tuottaa, laskusta kait sen näkee viimeistään.
     
  14. karvis

    karvis Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/4/06
    Viestit:
    3973
    Tykkäykset:
    428
    Puhelinmalli:
    S7 Edge
    Ja rekisteriotteesta ;)
     
  15. Kaljamaha

    Kaljamaha Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    28/3/07
    Viestit:
    7575
    Tykkäykset:
    1172
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Täältä tuntuisi löytyvän joidenkin autojen tiedot. Näyttäisi osaltaan päästöt heittävän häränpyllyä tuolla.
     
  16. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/tietosivu.asp?hk=32891

    Tuossa ehkä lähinnä omaani vastaava, eroina S-tronic ja hiukan vihreämmin pyörivä moottori, CO2 174g/km. Omassani manuaalivaihteisto ja 162kw, 214g/km.
     
  17. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    No niin. Nyt oli tullut e-lasku, jossa ensimmäisen kerran joutuu maksamaan auton päästöjen mukaan. Muutama kymppi tulee vuodessa lisää.

    Pitäiskö kysyä?? So f**king what? Nyt se ilmastonmuutos pysähtyi. Kattokaa vaan, seuraavat pari kk tulevat olemaan viileämpiä, kuin edeltävät pari kk.
     
  18. Ewert Oktan

    Ewert Oktan Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    26/7/02
    Viestit:
    4502
    Tykkäykset:
    113
    Eipä sitä vielä näillä toimilla edes hidasteta.
     
  19. Kreivi S

    Kreivi S Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/6/04
    Viestit:
    9003
    Tykkäykset:
    60
    Pitäisi autoveroliput tulla jo tämän mukaan. Minulle tuli vielä vanhan hintainen, joka siis kalliimpi. Taitaa Ake valita itselleen edullisimman autoveron laskutavan.
     
  20. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Eikös se mene kaikille saman päivämäärän mukaan? Omassakin osa vanhaa mallia ja osa korkeampaa. Vuoden lappu siis, jospa maksat useammissa erissä?
     

Jaa tämä viestiketju