1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Uusi liittymä Telefinlandilta, mutta liittymä suljettu ja numero menetetty!

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja punadiiva, 11/12/08.

  1. punadiiva Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    11/12/08
    Viestit:
    4
    Tykkäykset:
    0
    Nyt alkaa hyvät ideat loppua...

    Sonera lopettaa lankapuhelinpalvelut ensi vuonna äidiltäni, joten siirtyminen kännykän käyttöön on pakollista vaikkakin hankalaa. Gsm-sovitinta emme halunneet, vaan yritän parhaani mukaan opettaa äitiäni käyttämään kännykkää jotta voi sitten lähettää vaikka tekstareita tai mms:iä toisinaan...

    Varsinainen ongelma on, että ennakoin ja otin sopivan numeron Telefinlandilta viime syyskuussa. Uusi telefinlandin sim-kortti saapui, samoin vahvistus ml. liittymäsopparit. Niissä em. puh.nro, sim-kortin nro jne. aivan oikein. Kokeilin sim-korttia jopa puhelimessa, ja se löysi verkon ja puhelut sekä tekstarit toimivat. Jätin sen sitten toistaiseksi hyllylle odottamaan, kunnes lankapuhelut katkeavat ja pitää siirtyä kännykän käyttöön.

    Nyt kun olin menossa äitini luokse, ajattelin että olisi hyvä aika alkaa opettamaan hänelle kännykän käyttöä ja laitoin sim-kortin äidilleni ostamaani Nokian puhelimeen sisään. Mutta nyt tuli ilmoitus, että sim-kortin rekisteröinti epäonnistui. Ajattelin, että josko sim-kortti on viallinen, joten soitin telefinlandin aspaan (jonne sai jonotella yli 25 min, huoh.....). Siellä tarkistivat lopulta aina sim-kortin nroon asti, mutta totesivat että ko. liittymää (nro, sim-kortti) ei koskaan ole muka heillä ollutkaan. Ja että nyt ko. nro on toisella henkilöllä. Sanoin, että olen kokeillut sim-korttia, soittanut ja lähettänyt sillä tekstareita ja minulla on sopimuspaperit sekä toimitusvahvistus, miten voi olla mahdollista. Vastaus oli että käykää Soneran toimipisteessä papereiden ja sim-kortin kanssa, mutta todennäköisesti eivät sielläkään voi asialle enää mitään.

    Mitä minä voin tässä tapauksessa tehdä? Numeron perään en muuten surisi, mutta kun se on suuntanumeroa (ennen 0x, nyt 040) lukuunottamatta sama kuin äitini nykyinen lankanro, ja halusin sen siksi että se olisi äidilleni helppo muistaa, samoin hänen ystävilleen jne. Voinko vaatia nroa takaisin itselleni, hyvityksiä tms. ja jos voin, niin minkä perusteella. Haluaisin "kättä pidempää" ennen kuin marssin soneran liikkeeseen. Itsestäni tämä tuntuu aivan käsittämättömältä, miten tällainen on mahdollista??

    PS. pojallani oli hetken aikaa telefinlandin liittymä mobiililaajakaistaa varten pelkästään, joka sitten suljettiin. Kuitenkin tästä tuli vielä kuukauden päästä lasku, ja kun kokeilin sim-korttia puhelimessani löysi se verkon ja oli täysin aktiivinen. Sitä ei siis oltu suljettu kuten olin aiemmin pyytänyt. Joten soitin uudestaan, jolloin asiakaspalvelija sanoi että viimeistään tunnin kuluttua sulkeutuu ja samalla hyvittävät kuukauden ajalta perusteettomat maksut. Nyt olen miettinyt, että ovatko kenties sulkeneet väärän liittymän (eli äidilleni tarkoittaman liittymän) ensimmäisellä kerralla?...

    Kohta alan miettiä jo operaattorin vaihtoa, jos tämä pelleily jatkuu...
     
  2. irritus

    irritus Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    16/1/05
    Viestit:
    1598
    Tykkäykset:
    203
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Aika hankala tilanne jos numero on jo toisella käytössä. Itsellenikin on käynyt samantapainen kämmi aikoinaan Telen kanssa. Liittymä ei alkanut toimimaan ja kun otin yhteyttä aspaan, numero oli jo ehditty kytkeä toisaalle. Annoin numeron mennä suosiolla, vaikka se oli juuri samankaltainen 940.../90... pari.

    Tiesithän että siitä lankanumerosta ei ole pakko luopua. Jos äitisi luona kuuluu dna:n tai Elisan matkapuhelinverkko, siirrä lankanumero dna Kotiluuriin tai Saunalahti Kotipuhelimeen, niin saat numeron pysymään täsmälleen samana (myös suuntanumero) - päätelaite vain vaihtuu lankapuhelimesta gsm/umts:ksi.

    Miinuksena tosin ettei noissa kahdessa liittymässä juurikaan toimi matkapuhelinverkosta tutut palvelut. Eli teksti- ja multimediaviestit saa lankaverkon numerolla unohtaa unohtaa.
     
  3. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Todellakin ongelmallinen tilanne. Toki voi tiedustelusta selvittää kenen tuo numero nykyisin on, ja koittaa hänen kanssaan asiasta sopia, jos numero on tärkeä.

    Toinen vaihtoehto on kysellä muilta operaattoreilla onko heillä kenties samaa numeroa omalla numeroalullaan saatavilla. Ainakin DNA:lta saa numeroita ihan käsin poimien ilman lisämaksua (ainakin ennen sai). Eli alku olisikin sitten esim. 045, 050 tai 044.
    Jos ei ole niin toki voi myös tiedustella lähellä olevia numeroita, esim. vain yksi numero vaihtuu vanhaan verrattuna.

    Lisäksi noiden kotipuhelin GSM:ien lisäksi vaihtoehtona on Saunalahden Nettipuhelin. Ellei äitisi valtavia määriä puheluita vastaanota (yli 3000min/kk) niin soitonsiirrot Saunalahden GSM:ään ovat maksuttomia. Huonona puolena toki soittaessa näkyy eri numero (tai valinnaisesti ei numeroa ollenkaan), mutta toisaalta tällöin vanha lankanumero toimisi sellaisenaan, ilman edes alun muutosta. Ja myös muut matkapuhelinpalvelut toimivat, toisin kuin tuossa "Lanka-GSM:ssä). Nettipuhelin ei maksa mitään tuossa käytössä (jos sillä ei soita, ja nuo soitonsiirrot ovat max 3000min/kk)
    Viimeisen ja ensimmäisen voi toki yhdistää molemmat, jos Saunalahdelta löytyy sama/samankaltainen numero vapaana.

    Toki kannattaa tarkistaa operaattorien kuuluvuus alueella ennen päätöksen tekoa. Helpoiten onnistuu hakemalla joka Saunalahden ja DNA:n prepaidit R:ltä, tällä hetkellä yht. 9,90€ (Sonera ilmeisesti jo testattu), jollei sitten itsellä tai muilla perheen jäsenillä jo ole muiden operaattorien liittymiä.
     
  4. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Ei kai tuossa ole mitään, sinulla on sopimus numerosta x, mutta ei operaattorilta tullutta irtisanomisilmoitusta tms. Se miten operaattori hoitaa numeron tai korvauksen äidillesi on sen asia.

    Käytännössähän tuo ei varmasti ole aivan noin helppoa, mutta periksi ei kannata antaa heti. Jos viitsit häiritä numeron omistajaa, soita ja kysy milloin liittymä on avattu yms. tietoja, voihan olla että hän on "oikeampi" omistaja joka tapauksessa. Tilaa vaikka puheluerittely omasta numerostasi testiajalta jolla voit ehkä näyttää että olet ollut yhteydessä numeroon pian sopimuksen teon jälkeen.
     
  5. villeS

    Liittynyt:
    20/12/02
    Viestit:
    71
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4s / iPhone 5s / töissä Lumia720
    Nyt kannattaa lukea sopimusehdot tarkkaan. Ymmärtääkseni sinulla on mahdollisuus saada korvaus asiasta tai liittymäsi takaisin koska Tele Finland ei voi purkaa sopimusta ilman ilmoitusta asiasta ja normaalin irtisanomisajan puitteissa (tod.näk.2kk) tai force majure syytä.

    Ethän itsekään voi vain purkaa sopimusta ja ilmoittaa ettet maksa mitään ilmoitus hetkestä eteenpäin, vaan myös kuluttajalla on irtisanomisaika (esim.2vko) tai jos kuviteltaisiin tilanne toisin päin eli et ilmoittaisi mitään vaan vuoden päästä kertoisit aspalle että irtisanoit liittymäsi mutta et ilmoittanut siitä etkä aio maksaa viimeisen vuoden ajan maksujasi ja ikävää jos he eivät ole huomanneet että se ei ole käytössäsi.

    Ja force majure syyhän ei ole aspan mahdollinen kämmi tässä asiassa.

    Kannattaa yrittää selvittää asiaa, sinulla on kuitenkin kättä pidempää koska olet saanut sopimusvahvistuksen. Mielestäni myöskään sinun ei kuulu ottaa yhteyttä numeron nykyiseen haltijaan vaan TeleFinlandin ja hoitaa homma kotiin, jos Tele Finland ei tunnu yhteistyökykyiseltä niin ota pikaisesti yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, sieltä saattaa saada joskus suht nopeastikin suositus vastauksen joka ei tosin ole lainvoimainen mutta yleensä riittävä asioiden hoitumiselle.


    Tuli myös mieleen että onkohan nykyinen numeron omistaja maksanut sinun kokeilu soittosi ja tekstiviestit...
     
  6. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Periaatteessa näin, mutta enpä jaksa uskoa että kovin isoa korvausta saa edes tappelemalla vaikka menisi käräjille asti, kun mitään vahinkoa ei ole näytettävissä.

    On minullakin vastaavasti käynyt tosin uudemmassa liittymässä, eli liikkeessä avattu uusi liittymä, joka ei sitten aukeakkaan ajallaan, ja sitten operaattorilta tulee ilmoitus että numero on vaihdettu, kun sovittu ei ollutkaan saatavilla (ei kyllä kovin hyvää palvelua kun vaihdetaan kysymättä edes asiakkaalta uudestaan, luulisi että olisivat hyvitykseksi tarjonneet mahdollisuutta käsin poimia). En tosin valittanut, kun kyseessä oli lypsyliittymä ja numerolla merkitystä tasan 0.
     
  7. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Samoja kokemuksia täälläkin ja vieläpä samaa mieltä. Itselleni kävi siten, että tilasin mokkulaliittymän netistä (en tosin TF:lta) ja numero olikin ehtinyt mennä jollekin toiselle (ilmeisesti numeroita ei mitenkään varattu tilausprosessissa vaan vasta liittymää avatessa). Olivat sitten avanneet liittymän toisella numerolla sen tarkemmin kyselemättä ja ilmoittivat sähköpostilla uuden numeron ja miksi numero oli muuttunut.

    Minunkin mielestäni olisi voinut tosiaan soittaa ja kysyä sopiiko uusi numero tai onko jotain toiveita sen suhteen. Mokkulaliittymäksi kun tuli niin numerolla ei kovin suurta merkitystä ole, mutta jos tavallisten liittymien kohdalla toimitaan samoin niin ei hyvä.

    Kyllähän näistäkin voisi alkaa vääntämään jos haluaa, mutta kuten sanottua onko vaivan arvoista ja aiheuttaa melko paljon ylimääräistä työtä kaikille. Ehkä silloin kannattaa jos numero on jostain syystä todella tärkeä (esim. liiketoiminnan vuoksi), mutta harvemmin tällaisia tilanteita näissä tapauksissa taitaa olla...?
     
  8. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Näin, tosin tietysti riippuu mitä vääntäminen on. Tuota jos käyttöliittymään vastaava numeronmuutos tapahtuisi niin voisin vaatia että saan valita uuden numeron, jos uusi ei mielytä.

    Tosin ykkösliittymän numero nyt on jostain 90-luvulta anyway, joten ei noita nyt kovin usein vaihdella.
     
  9. punadiiva Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    11/12/08
    Viestit:
    4
    Tykkäykset:
    0
    Itse asiassa tiedän jo nimenkin, jolla ko. puhelinnro tällä hetkellä on, koska telefinlandin asiakaspalvelija sen vahingossa minulle kertoi. Eli voisin toki kysäistä nykyiseltä omistajalta ehdottamanne jutut, mutta vähän sellainen olo kyllä on että ei enää auta.

    Saunalahden Nettipuhelin kuulostaa hyvältä ajatukselta, pitääkin tutustua siihen tarkemmi, äitini tuskin 3000 min vastaanottaa puheluita yhdessä kuukaudessa.

    Laskua esim. kk-maksuista (kyseessä Pulina-liittymä) ei ole tullut vielä kertaakaan, mutta ilmeisesti noissa laskuissa on joku minimi jota ennen laskua ei lähetetä? Joten laskua ei ole näyttää, ja en ole varma alanko maksullista puheluerittelyäkään tilaamaan.

    Korvauksia varmasti aion vaatia, eri asia sitten ovatko ne luokkaa 5 euroa vai mitä. Ja tosiaan hyvä neuvo tuo, että kysäisee suoraan eri operaattoreilta voiko heiltä valita vastaavaa numeroa.

    Mutta summa summarum, paha mieli tästä jäi, numeron piti olla joululahja äidilleni. :(
     
  10. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Tietysti tilaat, ellei operaattoriltasi löydä nettipalvelusta, ja laskutat sen kuten sen tilaamisesta aiheutuneet puhelinkulut ja käytetyn ajan Tele Finlandilta. Ei laskun läpimenosta pitäisi olla mitään epäselvyyttä jos sulla on todella voimassaoleva sopimus ja liittymätyyppi oli sellainen ettei se voi sulkeutua käyttämättömyyden vuoksi. Tosin kannattaa siellä liikkeessäkin käydä näyttämässä papereita jo tänään.
     
  11. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Eipä taida mikään liittymätyyppi sulkeutua 3kk käyttämättömyyden vuoksi.

    Ja käsittääkseni käyttämättömyyden vuoksi eivät muutenkaan sulkeudu kuin prepaidit. Sopimusliittymistä pitäisi tietääkseni tulla irtisanomisvahvistus, jos operaattori haluaa käyttää sopimusehtojen mahdollisuutta irtisanoa käyttämättömänä ollut kuukausimaksuton liittymä.
    BTW, TF ei ainakaan irtisanonut omaa Piipperiäni vaikka se makasi pari vuotta käyttämättömänä. Mitä sitä turhia operaattorin liittymämääriä pienentämään.
     
  12. villeS

    Liittynyt:
    20/12/02
    Viestit:
    71
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4s / iPhone 5s / töissä Lumia720
    Mites tämän kanssa nyt kävi??
     
  13. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Ketjun aloittaja sai bannit, koska oli erittäin todennäköistä, että kyseessä on toisella tunnuksella esiintyvä bannattu käyttäjä ja koko juttu on keksitty..
     

Jaa tämä viestiketju