1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Työpaikan/alan vaihto?

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja jhietala, 28/4/16.

1. jhietala

jhietala Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1811
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Minkäslaisia kokemuksia porukalla on tuosta? Alan vaihtoon tietysti kuuluu mahdollinen opiskelu/koulutus. Ongelmat, hyvät ja huonot?

Itseä ruvennut tässä kiinnostamaan toisenlaiset hommat ja mahdollinen parempi palkka, mutta itsellä ei kuitenkaan ole minkäänlaista paloa opiskeluun ja ihan senkin takia, että taitaa mennä talous kuralle kun on lainaa ja tiettyjä menoja ihan riittävästi. 10v sitten jäi korkeakoulututkintokin lopputyötä vaille, kun ei vaan ollut eikä ole edelleenkään motivaatiota tehdä sellaista. Varsinkaan tuolle kyseiselle alalle.

Itseä kiinnostais hitsaajan ammatti (opetella tekemään kunnon jälkeä, mutta eriasia miten onko hommia ja pääseekö tekemään muuta linjan päähän päivästä toiseen samoja kappaleita), lvi (töitä varmaan riittää) ja hammasteknikko (josta myöhemmin erikoishammasteknikko).

Miten ootte itse selvittäneet tienne toisiin hommiin? Miten radikaaleja vaihdoksia olette tehneet? Ongelmat ja onko menny kaikki niinku piti?

Tähän viestiketjuun kaikki aiheeseen liittyvät, sopivat ja sivuavat jutut.

gogland, tth78 and amu like this.
  2. cinse

cinse Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    4550
    Puhelinmalli:
    onhan noita
    Paraikaa prosessi menossa, itse päädyin tähän terveysongelmien takia. Amkki pohjalla ja nyt amiksessa tässä kotona olemisen ohessa, kohta valmistun ja yritän sitten hakea yliopistoon. Katsoo jos sinne pääsis. Mä teen pari vuoroa kuukaudessa, säästöillä ja tuilla + emännän hyvä liksa. Ihan ok tässä pärjää. Mulla on itellä kyllä kova motivaatio oppia uutta ja käydä koulua. Tosin tohon Datanomin tutkintoon joudun aika paljon potkimaan itseäni eteenpäin kun siellä ei hirveästi uutta tule eteen. Tietojenkäsittelytiede tai it-paperit ois hakusessa, katsellaan mihin pääsee. Vai pääseekö mihinkään.

3. Arvo

Arvo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    438
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    Olen tässä jo hyvän aikaa hautonut työpaikan ja alan vaihtamista. Ongelma on etten keksi mitä lähtisin tekemään. Tällä hetkellä olen töissä valtionomisteisessa, nurmikkoa leikkaavassa viestinvälitysyhtiössä.

allukai, nowaypablo, Megaman ja 7 muuta tykkäävät tästä.
  4. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4683
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Eikös tuossa kesällä nyt sitten tule "alanvaihtoa" ihan oman firman puolesta?

allukai, hulkkmi, MGM ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  5. tth78

tth78 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3376
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Itsellä ei varsinaista alaa oikein olekaan kun 14 eri ammatin töitä on tullut tehtyä. Sähköpuolelle ei terveys enää kestä ja inssipuolelle ei taida päästä kun ei kokemusta ole. Psykologiset testit rajaa sosiaalipuolen pois, joten jokin uudi ammatti tässä pitäisi keksiä kun ei edes laitoshuoltajaksi pääse.

Motivaatiota opiskeluun on hirvittävän vaikeata löytää kun alavalinnat ovat tähän mennessä menneet aika persiilleen. Meinasin hakea Meyerille laivasuunnitteluun, mutta sinnekin tod näk hakee 500 muutakin työtöntä inssiä...

Työkkäri tukee ammattiin opiskelua kaksi vuotta, mutta korkeakouluun ei enää kun sellainen on jo käytynä.

Ylempää amk:ta olen hakenut neljä kertaa ja isännöinnin koulutukseen kolme kertaa.

Vähän on umpikujassa oleva olo

6. Unnoticed

Unnoticed Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    927
    Puhelinmalli:
    Oppo Find 7
    Maanviljelijästä sähköasentajaksi, sähköasentajasta maanviljelijäksi ja samalla agrologikoulua käyn, kesäloma alkaa tänään, eli työt alkaa huomenna. En tiedä jäänkö kotitilalle jatkajaksi vai lähdenkö Agronomiksi vielä opiskelemaan. Vaikka maanviljelyä on tehnyt koko elämänsä, niin opintoja siihen pitää kuitenkin käydä, mutta paljon on niistäkin uutta oppinut.

gogland tykkää tästä.
  7. Arvo

Arvo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    438
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    Se on vapaaehtoista.

8. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3138
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Jos elämäntilanne antais myöden=velaton, niin tekis kyl mieli vaihtaa alaa, koska nykyään vituttaa nykyinen firma, joka vaan polkee työntekijöitä eikä vähät välitä niiden hyvinvoinnista. Tarkoitan nyt semmoista mikä oikeasti motivoisi siihen työntekoon. Nykyään niin seurattua koko homma, että joka päivä vituttaa nykyään mennä siihen paikkaan töihin. Onneks työkaverit on sentään pääosin ihan jees. Sitten toki toinen, että mihin alaan sitä menis......

9. Arvo

Arvo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    438
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    Et kai vaan ole kanssani samassa työpaikassa?

10. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3138
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Melkein toivoisin, että olisin. :D

11. tth78

tth78 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3376
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Onko niitä muunlaisiakin firmoja? Omien kokemuksien mukaan ei, korjatkaa jos olen väärässä

Domeus tykkää tästä.
  12. cinse

cinse Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    4550
    Puhelinmalli:
    onhan noita
    Kyl mä oon yleensä ollu ihan tyytyväinen

13. xniko

xniko Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1906
    Puhelinmalli:
    S7
    Onhan näitä alanvaihtoja tehty tai ainakin yritetty.. Alla kaksi ammattitutkintoa ja insinöörin paperit nyt uusimpana. Metalliteollisuuden monipuolisia tehtäviä tullut tehtyä koko "työelämä" eli jotain 11v ja nyt sitten 3 viikkoa sitten vaihdoin aivan täysin alaa. Vaikea nyt sanoa vielä oliko viisaasti tehty mutta mutta, eiköhän se selviä aikanaan.

14. Mithrandir

Mithrandir Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    570
    Puhelinmalli:
    Paratiisin kielletty omena
    Onhan tätä välillä aina tullut mietittyä. Nyt taas, kun yt:t painaa päällä. Itse olen peruskoulupohjalta lähtenyt työelämään ja mielestäni kovalla työllä ja vaivannäöllä päässyt nykyiseen toimihenkilön tehtävään. Työ on sinänsä ihan jees, työstä maksettava palkkakin ihan kelvollinen (aina saisi olla enemmän), mutta kun taas yt:t... Pitäisi tässä juuri valmistua ammattitutkintoon, jota olen suorittanut nykyisen työni ohella (kuuluu tähän alaan kyllä), mutta periaatteessa nyt tämän jälkeen aukeaa mahdollisuudet korkeakouluihin. Motivaatiota vaan ei ole, asuntolaina päällä, samoin autolaina. Enkä kyllä lopultakaan tiedä, jos mahdollisuus olisi, niin mitä sitten... :)

Kiva kun näköjään on kohtalotovereita. Niin ja lisätään vielä sen verran, että työelämää olisi jäljellä varmaan se 30v nyt ainakin.

15. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2641
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    On niitä.

Nismo- tykkää tästä.
  16. Qwertyi

Tykkäykset:
    4683
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Alaa olen vaihtanut, tosin kun uusille urille lähdettiin niin työtön olin. Mutta voinen kuvitella nykytilanteessa miten epävarman olon voi tuollainen alan vaihto eiheuttaa, kun kerran nykyisin ei työpaikan saatavuus ole niin varma.

Kyllä tässä itsekkin miettii jos vaihtaisi nahan jalometalliin ja lähtisi kouluun kolmeksi vuodeksi. Sitten taas, on vakityö, palkka juoksee, lomat kertyy jne. Asuntolaina + sitten muut leluostokset tarttis maksaa. Lähde tässä nyt kouluttautumaan. Juu, varmasti joku pysyisi, itse en siihen pysty. :D

@jhietala jutustelit tuosta hitsarin hommasta. Eikös noita löydy aikuiskoulutuksesta myös iltakoulutuksena? Eli voisi jatkaa työssä ja opiskella sitten iltasella. Toki, mehujahan sekin vaatii, mut ainakin olisi sitten tiellä uuteen ammattiin.

jhietala tykkää tästä.
  17. apek

apek VIP

Tykkäykset:
    1057
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Ammattikoulun jälkeen tein pari vuotta alan töitä ja sitten joutui vaihtamaan terveydellisistä syistä johtuen täysin eri töihin. Nykyisessä ammatissa olen ollut joku 7-8 vuotta. Mitään papereita ei tähän nykyiseen ammattiin ole. Töitä tekemällä oppinut. Toki kun työnantajana on oma isä, niin ei ole papereita tarvinnut ollakkaan ja isä on voinut yli 30 vuoden kokemuksella opettaa.

Oppisopimuksella oli tarkoitus hoitaa paperit tähän työhön, mutta se vähän kusi kun ei ole riittävästi töitä (lama alalla ollut pari vuotta). Nyt sitten on harkinnassa lähtisikö aikuisopistoon suorittamaan tutkinnon. Parilla vuodella luultavasti selviäisi. Olisihan se jatkoa ajatellen hyvä olla paperit tähänkin ammattiin. Varsinkin jos meinaan joskus isän töitä jatkaa yksinään. Toisaalta kun oma terveys on vähän mitä on, niin en tiedä jaksaako opiskelemaan lähteä, kun ei tiedä pystyykö näitä töitä miten pitkään tekemään :confused:

18. Qwertyi

Tykkäykset:
    4683
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Ei oppisopimuksella onnistu? Vaikka olisi alalla työskennelly niin luulisi onnistuvan ammattitutkinon suorittaminen myös sitä kautta. Vinkkinä, oppisopimustoimistoon kannattaa marssia alkuvuodesta. Todennäköisesti rahat on jo tältä vuodelta käytetty.

19. apek

apek VIP

Tykkäykset:
    1057
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Ei onnistunut oppisopimuksella viime vuonna, koska töitä olisi ollut niin vähän. Periaatteessa olisi ehkä voinut teoriat suorittaa, mutta niitä ei tietysti kovin paljoa olisi ollutkaan. Olikohan että kymmenenä viikkona olisi ollut teoriaa, pari päivää kunakin viikkona. Muuten olisi työskentelyä, mutta ilman töitä se on vähän vaikeata :D

Oppisopimustoimiston kanssa juteltu ja työkkärin tietysti myös. Työkkäri lupautui jo pari vuotta sitten maksamaan 700 euroa kuukaudessa koulutuksen ajan, jos koulutukseen menen ja oppisopimustoimiston kautta mahdollista saada lisää. Toki jokaiselle vuodelle pitää uudestaan hakea tukea, mutta sieltä on siis vihreätä valoa jo näytetty.

Mutta tilanne tosiaan vielä elää, niin töitten suhteen kuin oman terveyden suhteen. Ei tässä niin kiirettä ole papereille, koska isällä on vielä työikää noin 10 vuotta jäljellä, ellei mitään ihmeitä tapahdu, niin jos tässä nyt parin vuoden sisään edes opiskelemaan pääsisi.

yepp tykkää tästä.
  20. jhietala

jhietala Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1811
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Juu periaatteessa onnistuis kai.

Jaa tämä viestiketju