1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tutunkaupan "asiakaspalvelusta"

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Juzt, 17/4/03.

1. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    No tämmöiseen olisi kiva saada kommentteja...

Vein tässä pari viikkoa sitten puhelimeni (5510) huoltoon Tampereen Keskustorin Tutunkauppaan. Näytin myyjälle takuukuitin ja sovittiin takuuhuollosta. No viime maanantaina menin puhelinta hakemaan, ja ensimmäisenä lykättiin käteen lasku. 38.50€ eli ei sinänsä paljon, mutta kun ottaa ko. mallin arvon huomioon, ja myös sen huomioon, että kyseessä on takuuhuolto, niin aikas iso... Sovittu oli siis takuuhuollosta, joka käsittääkseni on ilmainen.
    No syytä kysellessä ilmoitettiin että oli kosteutta, ja puhelin oli infrapunapesty. Osa viosta mitä puhelimessa oli ei kuitenkaan johtunut tästä. Omituista oli se että minulle ei kukaan katsonut tarpeelliseksi soittaa ja kysyä että haluanko maksaa puhelimen arvon, jotta saisin näppäimet toimimaan kevyemmin. Se oli vika jonka kosteus (kuulemma voinut aiheutua kosteilla hiuksilla puhumisesta, kestäviä laitteita nuo Nokiat) joten ei kuulu takuuseen. Se että ei soitettu oli heidän mukaan ainoa vika joka hakemallakaan heidän toiminnastaan voidaan löytää, ja siksi he laskuttavat "vain" tuon summan, muuten tulisi enemmän. Koskaan en ole kyseisestä huollosta sopinut, mutta silti minun se maksaa pitäisi.
    No maksamaan en suostunut, ja tänään minulle ilmoitettiin että ei siinä mitään takuuta ole ollutkaan, se että minulla on Mediapuhelimen takuukuitti ei sido heitä, vaan takuu on heidän lähteidensä mukaan mennyt umpeen jo aikaisemmin. Aikaisemmin, kun selityksenä sille ettei oltu soitettu tarjottiin sitä että heidän lähteissään puhelimen takuu siis on ummessa, liikkeen myyjä oli minulle myöntänyt että asia oli heidän mokansa, kun eivät tarkistaneet asiaa liikkeessä ja pistäneet lähetteeseen että on takuu on voimassa. Kuitenkin myöhemmin tämä selitys peruttiin ylemmältä tasolta ja kerrottiin että Mediapuhelimen takuukuitti ei sido heitä.
    Kiinnostavana yksityiskohtana myyjä oli myös selvityksen yhteydessä ottanut kuulokkeet huoltoon puhelimesta (luoja tietää missä ne nyt ovat) ja edelleenkin ollut sitä mieltä että asia on selvä. Samoin liikeelle huoltopalvelut tuottava yritys sanoi takuun olevan itsestäänselvyys jos kuitti kerran on.
    No kun puhelin oli huollettu jo, niin tänään minulle soitettiin, ja kerrottiin että he pyrkivät saattamaan puhelimen takaisin samaan kuntoon kuin se oli tuodessa, eli aiheuttamaan samat viat uudestaan... Omalla kustannuksellaan luonnollisesti, eli kiusaa tehdäkseen.
    Yrityn nyt vielä soittaa että saisin kuulokkeet samalla takaisin, kun niissä kerran ei Tutunkaupan mielestä takuuta ole... ei ole kyllä ikinä missään muualla hylätty toisen liikkeen kuittia... mutta eipä tunnu sama kaveri enää vastaavan omasta kännykästään...
    Kaikenkaikkiaan olen puhunut ainakin kuuden henkilön kanssa asiasta, ja minulle on luvattu kolmena päivänä soittaa takaisin, kerran on soitettu..
    No eipä kai muuta kun odotellan kolmas viikko että saadaan uudestaan huononnettu puhelin takaisin, jonka jälkeen Mediapuhelin on ystävällisesti luvannut huoltaa puhelimen ja tehdä sen taas kunnolliseksi Tutunkaupan jäljiltä, vaikka takuu on jo nyt ummessa. Eipä voi muuta kuin suositella näiden kokemusten perusteella kaikkia pysymään kaukana moisesta asiakaspalvelun kukkasesta.

2. bull Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Todella mielenkiintoista! Mistäs sitä voi enää puhelimensa takuusta tietää jos myyjäliikkeen takuukuitti ei sido ketään? Mielestäni tuon takuukuitin pitäisi sitoa kaikkia! Eli siis saat luurin takaisin samassa kunnossa kuin oli etkä joudu maksamaan mitään? Sit vaan mediapuhelimeen ja vaatimaan et he huoltaa!

3. PoGelius

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 5
    No jo on! Itselläni on kyseisestä (ei kuitenkaan Keskustorin) liikkeestä hyviä kokemuksia.. Ja vielä "huononsivat" puhelimen takaisin samaan tilaan!?

4. mobiilisti Vieras

Olen pahoillani puolestasi. Tuohon viimeiseen lauseeseesi (huh mikä sanahirviö) ei ole paljoa lisättävää. Olisi tietysti hienoa saada tämä tapaus Nokian tietoon.

5. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Näin minulle sanottiin... että "pyrkivät saattamaan puhelimen vastaavaan tilaan kuin se oli tuodessa" No hehän siinä kärsivät kun alkavat uudestaan räpläämään ja maksamaan huollolle... ja minä kärsin kun puhelin on pari viikkoa pidempään poissa... ja Mediapuhelin kärsii kun joutuu huoltamaan jo kerran huolletun.

6. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Ei tarvi vaatia... joissakin paikoissa palvelu sentään pelaa... Eivät edes kyselleet mitään, vaan käskivät vain tuoda sinne kun saan takaisin.

7. bull Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Totta, sanamuotoni oli väärä. Mediapuhelimesta minulla on vain positiivisia kokemuksia.

8. Niko Maekinen

Tykkäykset:
    0
    No, kylläpäs kuulostaa tylyltä...

Jos asiakkaalla on ostokuitti, josta ilmenee takuuaika ja sarjanumero. Kyseessä on takuuhuolto, vaikka ns.tehdastakuu olisi jo ummessa.
    Eikä asiakasta saa laskuttaa, kun tämä on siinä luulossa, että kyseessä on takuuhuolto. Ellei asiakkaan kanssa erikseen sovita korjaushinnasta..

Eli tässä tapauksessa laite olisi pitänyt palauttaa sinulle korjaamattomana, ilman laskua. TAI. Heidän olisi pitänyt soittaa sinulle ja kertoa kosteusvaurioista. Ilmoittaa korjauksen hinta 10% virhemarginaalilla ja pyytää korjauslupaa. (Tuo kymmenen prosenttia siksi, että korjaus saa ylittää alkuperäisen arvion 10%:lla ilman, että asiakkaalle täytyy ilmoittaa. Vai olikohan se 5-15%, en nyt muista.)

Liike on oikeassa siinä, ettei heillä ole velvollisuutta ottaa vastaan puhelimia huoltoon, jos ei ole heiltä ostettu. Tai voivat ottaa vastaan, mutta voivat pyytää sinua maksamaan postikulut lähetettäessä huoltoon/takaisin. PAITSI, jos heillä on huolto samassa paikassa.
    Mutta harvempi kieltäytyy, sehän olisi tyhmää ajatellen asiakassuhteen jatkumista.

Huoltolähetteessä pitäisi olla maininta, että mitä olet tuonut huoltoon. Mukaanlukien lisävarusteet. Jos ei ole, niin sitten olet heikoilla. Milläs todistaa, että ne olivat mukana, ellei liike sitä myönnä.

Tässä tapauksessa mielestäni puhelinta ei pysty laittamaan takaisin samaan kuntoon, kun kyse on kuitenkin kastumisesta. Joten se pitäisi antaa sinulle takaisin korjattuna ilman kuluja/jollakin sopusummalla. Esim 15-25 euroa? Periaatteessa liikkeen moka ja hoitavat kustannukset... Neuvoisin ottamaan yhteyttä johonkin ylempään tahoon. Myyjät eivät aina ole tietoisia kuluttajanoikeuksista ja toimivat kuten heille on neuvottu. Mutta jos ylemmän tahon kanssa neuvottelu ei tuota tulosta, niin seuraava on kuluttaja-asiamies...

Toivon parasta taistelussa... Helpointa olisi sinun ja heidän kannalta päästä yhteisymmärrykseen. Ja sopia kustannusten jaosta, sekä kuulokkeiden korvaamisesta..

9. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    No yhteisymmärrykseen ei taideta kyllä päästä... Tosin itsekkin olen tässä jääräpäinen, että en maksa senttiäkään palvelusta, jota en ole tilannut.
    Kuulokkeet eivät siis varsinaisesti ole kadonneet, vaan pistin ne menemään perässä samaan paikkaa huoltoon, taas sama myyjä, tällä kertaa tietoisena tämän tehdastakuun umpeutumisesta otti ne vastaan kuitilla... Pitää soittaa että pistävät samassa erässä ne takaisin, niin vien suoraan Mediapuhelimeen.
    Olen keskustellut Tutunkaupan myyntipäälikön (en pistä tittelistä päätäni pantiksi) kanssa, ja hän tämän puhelimen lupasi hoitaa takaisin huonompaan kuntoon, keroen että heillä on kyllä keinot siihen... uhkaukselta moinen kyllä minun korvaan kuulostaa, mutta mikäs siinä, kai tämä on sitten kompromissi, kun kaikki osapuolet kärsivät.

10. JPJ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Semmonen tarkennus että YLEENSÄ (ainakin oulussa) Tutunkauppa ei huolla niitä. Nokialla on omat huoltomiehensä liikkeen huoltopisteessä.

11. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Anglo Service käsittääkseni tuottaa huoltopalvelut Tutunkaupalle... Tutunkaupan kanssa olen kuitenkin asioinut, ja se miten he tarjoamansa palvelut tuottavat on heidän oma asiansa.
    Anglo Serviceenkin olen soitellut asian tiimoilta, mutta sieltä ei ole juuri kannanottoja tullut, ja Tutunkauppahan tässä on se laskuttava osapuoli.
    Samoin tämä tieto siitä että heillä ei Mediapuhelimen kuitti kelpaa tuli liikkeen edustajalta.

12. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Niko kertoikin jo faktat miten asiassa olisi pitänyt toimia.

Mikäli myymäläpäällikkö on sanonut sinulle, että lupaa hoitaa puhelimen takaisin huonoon kuntoon niin soita suoraan esim. toimitusjohtajalle. Ainakaan meidän firmassa ei titteli olisi tuollaisen asiakkaalle esitetyn herjan jälkeen myymäläpäällikkö.

13. PoGelius

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 5
    Miten voi mennä näin ristiin? Niinkuin jo aiemmin sanoin Tutunkaupasta minulla on pelkkiä hyviä kokemuksia, mutta taas Mediapuhelin.. En jalallani siihen liikkeeseen (siis Mediapuhelimeen) astu, jos en saa sieltä jotain mitä en saa muualta!

14. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Jokaisessa firmassa on omat mätämunansa...

15. jeesh Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei helv#*ti, kyllä sinuna vaan jatkaisin taistelua! kun liike kerran on tehnyt tuon virheen siitä saattaa pahimmassa tapauksessa kehkeytyä tapa. Ja kyllä kyse on periaatteesta, otappa kuluttaja asiamieheen yhteyttä, sillä sekin että tahallaan laittavat puhelimesi "samaan kuntoon" kun missä se oli tuodessasi sen liikkeeseen kuulostaa hieman hämärältä. Kysyppä nokialta tai kenelle takuuhuolto nyt kuuluukaan, että mitä mieltä ovat hajonneen puhelimen huollon saattamisesta "samaan kuntoon" huollosta (oliko järkeä lauseessa?). Sano samalla tutunkauppaan että myyjäliike laskuttaa heitä huollosta joka aiheutui tutunkaupan takia --> rikkoivat korjatun puhelimen, mitä mieltä mahtavat sitten olla?

16. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Muuten tappelisin vaikka maailman tappiin, mutta kun alkaa jo nyt ottamaan päähän kun puhelin on huollossa ollut kaksi viikkoa. Kolmas menee kun Tutunkauppa pitää pääsiäisloman ja "huoltaa" puhelimen uudestaan... Sitten neljäs vierähtänee kun Mediapuhelin tekee sen oikean huollon... Tappelemisessa on se huono puoli, että se kestää, ja ku puhelin on "panttivankina" niin ei kai tässä muu auta... Loppujenlopuksi vähemmällä kai tässä pääsee kun antaa sellaisen firman hoitaa asian joka tuntee sanan "asiakaspalvelu" merkityksen. No onpahan todellakin yksi liike vähemmän mietittävänä, kun seuraavan luurin ostopaikkaa harkitaan minun tuttavapiirissäni. Ihmettelen vain miten tuollaisessa työssä olevalla henkilöllä on varaa kiusata asiakkaita, kun nykyään sana kiertää entistäkin nopeammin.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kuten kerrottu toisen liikkeen ei tarvitse toisen liikkeen asioita selvitellä, sinänsä ensimmäisen ostoajankohdan todista dokumetti ohittaa Nokian järjestelmän takuun alkamis ajankohdan. Mutta jos ko laitteessa ei ole valmistajan takuuta suomessa, ei kuitista ole apua kuin myyjä liikkeessä.
    Jos olet vienyt laitteen takuuhuoltoon jossa ei ole takuuta on toki asiallista ilmoittaa korjauksista joista veloitetaan ennen niiden tekemistä, mutta joka tapauksesta jokin pienen korvaukset olet periaatteessa heidän vaivoistaan velvollinen korvaan jos asia olisi mennyt asiallisesti.

18. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Muuten voisin ehkä olla samaa mieltäkin, jos liike itse hyväksyy ne takuuhuoltoon otettaviksi niin kai minun pitäisi voida luottaa myyjän sanaan. Tuo 38,50€ poikkeaa aika reippaasti yli sen 10% (mistä oli puhetta threadissä) 0€:sta mistä sovittiin.
    Minkäänlaiseen korvaukseen en käsittääkseni ole velvollinen jos en sellaisesta ole sopinut.

19. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Vähän sama juttu kävi turussa toimivan PC911 tietokoneliikkeen/huollon kanssa. Soitin ja kysyin, että mitäs tehtäis ku en saa emolevyllä kovalevyjä toimimaan, kaveri sanoo et tua tänne niin se menee takuuseen. (1kk takuu oli vanha prossu ja emolevy) Sit mä roudaan mun koko pöytäkoneen sinne ja seuraavana päivänä soittavat et nyt on kunnossa ja lasku on 60e ja risat. Sanoin et sanoitte, että menee takuuseen, kaveri vastaa miten luulet että menee takuuseen jos sä et osaa asentaa sitä. Vastaan niin te sanoitte, emmä muuten sitä ois tuonut teille sinne. No sovittiin että nollaa biosin ja ottaa levyt pois. No kun tulen hakemaan konetta toisen kovalevyn olivat ottaneet pois, mutta bios ei ollu nollattuna jne. Eli oli kysynyt siltä henkilöltä, kenen kanssa puhelimessa juttelin niin oli luvannut "takuuna". Eli kone toimi kunnolla kun laittoi toisen kovalevyn kiinni ja kone käyntiin eli meni periaatteessa takuuna. Loppu hyvin kaikki hyvin, ainakin itse olin tyytyväinen. En tiedä liikkeestä oliko he siellä tyytyväisiä, mutta ei se mua paljon kiinnostakkaan.

20. gupla

Tykkäykset:
    0
    Ilman eri sopimista takuuhuollon pitäisi olla ilmainen. Jos huollossa todetaan, että laite ei täytä takuuehtoja, niin asiakkaaseen pitäisi olla yhteydessä ja pyytää korjauslupa. Olen toki joskus nähnyt joidenkin liikkeiden huoltolähetteissä kohdan "jos laite todetaan kastuneeksi, on asiakas velvollinen korvaamaan..." tai jotain vastaavaa.
    Jos laitteessa on kosteusvaurio, niin silloin takuu on rauennut, riippumatta siitä milloin laite on hankittu tai mitä vikoja siinä on.
    Jos kuitista ilmenee ostopvm, liike, laite ja imei, niin on sitova. Valitettavasti edelleenkin useiden liikkeiden "takuutodistuksista" uupuu juuri srjnro tai ne ovat muuten epäselviä/epäilyttäviä.
    Mutta kuten todettua, niin kosteusvaurion vuoksi takuu on rauennut.
    Todella fiksua... Eiköhän tuossakin asiassa olisi jonkinlainen sopuratkaisu löytynyt.
    Huoltoliike ilmoittaa yleensä kustannusarvion liikkeelle, josta laite on saapunut, juuri välttääkseen tilanteita, joissa asiakas väittää ettei ole korjauslupaa antanut. Eli kosteusvauriosta on ilmoitettu Tutunkaupalle, jonka velvollisuus olisi ollut kysyä asiakkaalta, ja antaa korjauslupa vasta asiakkaan hyväksynnän jälkeen.
    Tietenkin, jos huoltolähetteestä ei ole ilmennyt, että kyseessä on takuuhuolto, niin korjaus on voitu tehdä ilman kysymistä, koska asiakasveloitteisissa huolloissahan "korjauslupa" on valmiiksi annettu. Toki yleensä kosteusvaurioista ilmoitetaan erikseen, koska silloin huollolle ei anneta työtakuuta.

Jaa tämä viestiketju