1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tuntemattoman numeron esto-palvelu

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja kaakelberg, 28/9/08.

1. kaakelberg

Tykkäykset:
    0
    Nyt rupeaa riittämään puhelut tuntemattomasta numerosta. Soittajan numeroa ei siis näy, vain teksti tuntematon numero näkyy. Kysymykseni kuuluukin, onko jollain gsm operaattorilla palvelua, joka ilmoittaa salaisesta numerosta soittajalle, ettei ko. liittymään oteta puheluita vastaan tuntemattomasta numerosta?

Pikaisesti löysin elisalta tälläisen palvelun, palvelu liittyy elisan puhekaistaan, tarkoittanee lankaliittymää.

2. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Oletko kokeillut vastaamista, jonka jälkeen soittaja ei yleensä kovinkaan kauan ole tuntematon? Voi olla helpoin ja sosiaalisin ratkaisu jos ei liikaa pelota.

Häirikköpuhelut ovat toki asia erikseen, ja jos niitä määrättömästi tulee niin asiaa voi poliisin kautt lähteä selvittämään.

Toki on jokaisen oma asia kenelle vastaa ja kenelle ei, mutta olen aina oudoksunut ihmisiä jotka eivät uskalla vastata, jos eivät näe kuka soittaa (tai pahimmassa tapauksesa: eivät uskalla vastata jos eivät tunnista näkyvää numeroa). Rasittavaa kun vaikka ulkomailta joutuu soittamaan tälläiselle tyypille, ja saa punaista luuri korvaan kun kaverille ei tule mieleen, että sille voi olla ihan syy miksi numero ei näy. (Tai vaihtoehtoisesti jos ja kun unohdan alkuu uuden puhelimen hankinnan tai softan nollaamisen jälkeen vaihtaa asetuksesita numeron näkymään, olkoonkin että siitä yleenäsä joku piankin huomauttaa soittaessa)
    Ehkä olen vain vanhanaikainen kun opin käyttämään puhelinta silloin kun numero ei ikinä näkynyt.

Edit: Niin ja salainen numero ja numero jota ei näytetä ovat kaksi eri asia. Numero voi olla salainen vaikka se näytetään, ja numeroa ei välttämättä tarvitse näyttää vaikka se tiedustelusta löytyisikin.

3. irritus

irritus Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    204
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Jos puhelu tulee ulkomailta ja numero on hukkunut matkan varrella, näytöllä lukee Puhelu, ei tuntematon numero. Harva toki tietää mitä eroa näillä kahdella on. Etenkin kun tuo Nokilaisten käyttämä teksti tuntematon numero on täysin harhaanjohtava. Kun Nokialainen väittää tuntematon numero, numero kyllä tunnetaan, mutta sitä ei suostuta näyttämään.

Ja sitten kaakelbergin kysymykseen. Asiasta on olemassa jopa EU-direktiivi että estettyjen numeroiden estopalvelua pitää tarjota. Mutta Ficora on sooloillut asiassa ja antanut määräyksen jonka mukaan teleyhtiöiden ei tarvitse täyttää direktiiviä jos heitä ei huvita.

Tämä on johtanut siihen että Suomessa on vain muutama hassu lankapuhelinyhtiö, jotka tarjoavat estettyjen numeroiden puheluiden estopalvelua. Matkapuhelimiin palvelua ei saa operaattoreilta.

Onneksi sentään osaan älypuhelimista saa tämän toiminnallisuuden erillisellä apuohjelmalla.

4. kaakelberg

Tykkäykset:
    0
    Joo, minulla ei ainakaan ole ongelmaa vastata tuntemattomiin numeroihin tai puheluihin, joissa numeroa ei näy. Tässä tapauksessa ongelmana on, että puhelut tuntemattomasta numerosta keskeytyy soittajan toimesta ennenkuin puheluihin kerkeää vastata. Puhelin hälyttää kerran tai kaksi ja linja lyödään kiinni.

Poliisin kanssa olen keskustellut asiasta ja heidän neuvonsa oli, vaihda numeroa. Jotenki tuntuu siltä, että häirikkö tuossa tapauksessa olisi voittanut ainakin ensimmäisen erän. Sen takia ajattelin tuota tuntemattoman numeron esto-palvelua. Sillähän ongelma olisi todennäköisesti ratkennut.

En vain viitsisi lähteä tuohon numeronvaihto ruljanssiin.

Tässä minun puhelimessani sony-ericsson w800i:ssä on kyllä ominaisuus, jolla voidaan määrätä läpi tulevat puhelut ja muille tarjotaan varattu ääntä. Sinänsä ok, mutta sulkee myös muut numerot oudoista numeroista.

Ehkäpä soitonsiirto lankapuhelimeen, jossa tuo ko. palvelu?

5. one

Tykkäykset:
    4
    Ihan mielenkiinnosta, onko laittaa linkkiä?

6. Rompe

Rompe Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z1 Compact
  7. kaakelberg

Tykkäykset:
    0
    Löysin tälläisen: http://www.pocketx.net/products/photocontactspro_ppc/

Lupaa ainakin tämän: Complete Privacy - Automatically Block (Reject or Hang Up) unwanted callers including Unknown and Private numbers with the new Advanced Call Filter with Profiles.

Asentuu todennäköisesti kakkos luuriin.

8. kaakelberg

Tykkäykset:
    0
    Asensin tuo Photo Contacts Pron demo version puhelimeen. Käyttöaikaa 5 päivää. Tuossa ohjelmassa on ominaisuus, jolla estetään tulevat puhelut joiden numeroa ei näytetä (ilmoittaa linjan varatuksi) ja sallitaan tulevat puhelut joissa numero näkyy. Tämä on se ominaisuus mitä minä tällä hetkellä tarvitsen.

Vaikuttaa muutenkin monipuoliselta ohjelmalta. Esim. jos joku soittaa etkä pysty sillä hetkellä vastaamaan, punaisen luurin painaminen lähettää automaattisesti ennalta määritetyn tekstiviestin soittajalle.

9. tahratonteraes

tahratonteraes

Tykkäykset:
    0
    Itselläni ollut iät ajat salainen numero juurikin noiden hemmetin puhelinmyyjien takia. Muutama harva tuntematon numero joka luuriini soittanut ollut väärä numero. Olen siis aina vastannut näihin ihan uteliaisuudesta. Jos esim olisi ollut joku lehtikauppias niin olisi kyllä saanut kuulla kunniansa!

10. tansku

Tykkäykset:
    0
    Tuntematon numero

Hei!

Minulle on nyt muutaman kerran soitettu tuntemattomasta numerosta, kun olen vastannut mitään ei kuulu, sitten vähän aikaa aina kuunnellut ja sammuttanut puhelun. Outoa tästä asiasta tekee se, että normaalisti puhelu tallentuu "vastatut puhelut" tai "vastaamattajääneet puhelut", mutta tässä tapauksessa niin ei ole. ihmettelen voiko kyseessä olla jonkinlainen sateliittipuhelin mistä minulle soitetaan? Vai mistä mahtaa olla kyse?

Kiitos vastauksista!

11. K@rtsa Vieras

Tarviiko siihen puheluiden estoon mitään apuohjelmaa? jos luo puhelimeen soitto "Ryhmiä"= laitaa vaikka kaikki simkortissa olevat nimet yhteen ryhmään niin eikö se puhelin sitten blokkaa muut puhelut pois? Soi kyllä kerran mutta jää siihen.

12. mjk Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    94
    Muuten varmaan hyvä idea, mutta samalla puhelin blokkaa myös kaikista sellaisista numeroista tulevat asialliset puhelut joissa numero näkyy mutta joita ei ole puhelimen muistissa. Jos mielikuvitus ei riitä keksimään tällaisia tilanteita, niin jos esimerkiksi joku yrittää soittaa jostain virastosta sinulle ja kyseistä numeroa ei ole sim-kortilla, niin blokatuksi menee. Tai jos kaveri on vaihtanut puhelinnumeroa ja yrittää soittaa sinulle uudella numerolla, niin blokatuksi menee. Etc. etc. etc. etc.

Jaa tämä viestiketju