1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

TrekButty puhelimessa.

Keskustelu osiossa 'GPS-paikannus', aloittaja PeeVee, 11/9/08.

1. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    TrekBuddy puhelimessa.

Seuraavana on kokeilussa ollut TrekBuddy navigointisofta. Vaikuttaa huomattavasti kevyemmältä kuin TrackMyJourney jossa kartat minulla ainakin tökkii jatkuvasti.
    En tarvitse muuta kuin että maastossa näyttää paikan jossa kulkee ja siihen TrekBuddy on hyvä keveytensä puolesta. Omat kartat asennettuna toimii nopeasti, on myös helppo asentaa Map tiedoston kanssa.
    Yksi paha vika vain on, käynnistäessä kysyy yli kymmenen kertaa saako käyttää sitä ja tätä, ok, ok, ok, ok saa laittaa jatkuvasti. Myös uuden karttaruudun näyttöön kysyy lupaa ainakin 2 kertaa.

Voiko 6121 puhelimesta jostakin poistaa tuon kyselyn ja antaa luvan käyttää omia karttoja ja datayhteyttä?

Kannattaa kokeilla tätä TrekBuddy softaa:
    http://www.linuxtechs.net/kruch/tb/forum/index.php

Kommentteja!

2. Vihtis83

Tykkäykset:
    4
    Ohjelman nimihän on TrekBuddy :) Itse olen tässä pari viikkoa tuota käyttänyt ja paremmalta tuntuu kuin TMJ. Ainakin tässä kartat pitävät prikulleen paikkansa. Karttojakin saa mukavasti tehtyä atlaksina eri zoomi tasoilla. TMJssä tosin on enemmän näyttötiloja kuten nopeusmittari yms... Ainakaan minulla SE C702:ssa ei kysele käynnistyksessä mitään. Noiden karttojen tekemiseen muuten tuo TB Cutter on hyvä ohjelma.

3. Lvt

Tykkäykset:
    0
    Kyselyitä pois

Omasta puhelimestani (Nokia 6233) noita TrekBuddyn kyselyitä saa pois viemällä kursorin ohjelman kuvakkeen päälle (siis ennen kuin menen itse ohjelmaan) ja valitsemalla "Sovelluksen käyttö" ja edelleen "Viestintä". Kohdissa "Verkon käyttö" ja "Viestintä" valitaan joko "Aina sallittu" tai "Kysy 1.kerralla". Näin kyselyt vähenevät. Googlaamalla löytyy tarkempaa tietoa mihin nämä vaikuttavat.

4. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Noinhan minä käsittäisin.
    Ohjelmien kuvakkeiden päältä aukeaa seuraavat,
    Valinnat: Avaa, Vaihda valikoonäkymää, Poista, Siirrä, Siirrä kansioon, Uusi kansio, Hae sovellutuksia, Muistin tiedot, Ohjeet, Poistu.
    Enkö minä nyt jotain löydä?
    Kiusalliset kyselyt jatkuvasti, 29 kertaa, ennenkuin kartta aukeaa!

Oon asentanu monta kertaa uudestaan, aina sama juttu.
    Pitäisköhän asentaa puhelimen muistiin eikä muistikortille?
    (edit. Ei auttanut sekään)

Onko muita ideoita?
    Puhelin on siis 6121 Classic

5. Lvt

Tykkäykset:
    0
    Jeps. Tuo sinun puhelimesi on S60 -alustainen ja minulla S40. Liekö siinä sitten tuo pieni ero. Joka tapauksessa tässä olisi ratkaisu n:eek: 2 (jos kolmas kotimainen on hallussa):

http://wiki.trekbuddy.net/index.php/Installation#Series60_Devices

Siinä otsikon S60 alla oleva ohje. Elikkä noita tietokonemaailmasta jo tutuille (?) varmenteille pitäisi antaa lupa puhelimeen.

6. Cupero

Tykkäykset:
    0
    Asetukset->Tiedonhallinta->Sovellusten hallinta

7. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Käännös em. sivulta:
    "S60
    Joissakin S60-laitteita, Thawte todistusta ei saa käyttää hakemuksen allekirjoittamisesta. (esim. N95):

1. Valitse Työkalut (tai valikko) -> Asetukset-> Yleiset-> Security->Sertifikaatin hallinta-> MIDP2 Thawte-> Asetukset-> Trust Settings
    2. Valitse Sovelluksen asennus-vaihtoehto Kyllä

Luvat asetukset: (Menu tai työkaluja, tai Menu/Tools-> Sovellukset)

Poikkeusta lukuun ottamatta (huomasin kanssa N6110 Navigator): Kun saamme yksi errormessage, kun asennat: Lataa jar ja jad tiedosto GPRS / UMTS / WiFi / USB-kaapeli (Datatransfer, ei kautta Nokia Application Installer) ja manuaalisesti aloittaa asennuksen prosessin puhelimeesi."

Paikka löytyy:
    Varmenteiden hallinta--MIDP2 Thawte--Valitse--Valitse
    Silti kyselyjä tulee saako jne.

Harmittaa niin vietävästi, kun ei saa toimimaan kunnolla.
    Saisiko vielä apuja vai pitääkö alkaa etsiä vielä jotain paremmin toimivaa gps-softaa.

8. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Miksi

Eikö kukaan osaa vai eikö kukaan ole törmännyt moiseen ongelmaan?

Melkein viikon olen pähkäillyt ja asentanut uudestaan ja koettanut selvittää TrekBuddy keskustelusivuilta Google-kääntäjällä ja kysynytkin sieltä, ei vaan selvinnyt.

Nyt olen lukenut puhelimesta ohjeita sivutolkulla ja viimein selvisi.

Tässä ohje rautalangasta väännettynä:

Lupa tietojen käyttämiseen löytyy seuraavasti:
    Valikko--Asetukset--Tiedostohallinta--Sovell.hallinta--Selaa Java sovellutuksen (TrekBuddy)kohdalle--Valitse--Avaa--Salli Java sovellutuksen käyttävän: Lue käyttäjän tietoja: Ei sallittu, sallittu, Kysy 1 kerralla, kysy aina, aina sallittu.

Ei löydy paikasta: Valikko--Sovellutukset--Omat--TrekBuddy, mistä yritin, kun ei ollut tuota rautalangasta väännettyä ohjetta!

Tämä nyt kaikille ohjeeksi, ettei tarvitse pähkäillä tuon kanssa.

Nyt vain karttoja tekemään!

Suosittelen tätä ohjelmaa maastonavigointiin, on nopea, kevyt ja helppokäyttöinen.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Sovellusahallinan (tai vastaavan) sijainti voi vaihdella puhelinmallikohtaisesti ja toki se on käyttäjän siireltävissä esim S60 luureissa.

Eli oleellista on mennä tuonne "sovellushalintaa" ja halutun java sovelluksen kohdalle määritellä oikeudet, jälkimmäinen voi yksityiskohdissa tapahtua vähän erilailla riippuen alustan versiosta.

Toki sovelluskehittäjä pitäisi antaa kohtuu ohjeet tuohon, ainakin tärkeimmän kohdealustan osalta, muuta asia on kyllä lähinnä puhelimenkäyttöohjeen heiniä, jälkimmäisestä niitä tuskin tulee etsittyä jos sitä ei ole alkuunkaan lukenut.

10. Vihtis83

Tykkäykset:
    4
  11. pullahiiri

Tykkäykset:
    0
    apua kaivattaisiin

Asentelin ko. softan puhelimeen mutta en ole vielä päässyt puusta pitkälle eli viitsisikö joku vähän valaista asiaan täysin perehtymätöntä tuossa karttojen teossa? Nyt olisi viikonloppu aikaa näperrellä mutta ei oikein avaudu kuinka tuo tapahtuu. Tarkoituksena siis saada maastokarttoja ängettyä puhelimeen ja mieluiten niin, että pitää paikkansa. :)

12. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Täytyypä kokeilla, kunhan ehtii!

Karttapaikan kartoissahan on kalibrointitiedosto, mutta kun muita karttoja kalibroi, niin OziExplorer asetukset ei oikein onnistu.
    Mikä karttaprojektio pitäisi laittaa:
    Karttajärjestelmä: WGS84
    Karttaprojektio: Latitude/Longitude, Mergator vai Transverse Mergator vai joku muu?
    Koordinaattien muoto: Lat/Long WGS84, Esim:
    60 984581 28 093234
    60 59.075 28 5.594
    60 59´4.391 28 5´35.641
    Kaikki koordinaatit ovat samasta paikasta, mutta kun ei oikein mikään tunnu toimivan oikein.
    Onko kuka tehnyt Ozilla ja onnistunut, niin millä asetuksilla?

13. pullahiiri

Tykkäykset:
    0
    Voisiko joku neuvoa hieman eteenpäin trekbuddyn karttojen kanssa. Olen nyt fetchmapilla ottanut 28x14km kokoisen alueen ja saanut sen "yhtenäisenä" avauttua oziexplorerissa ja hyvältä näyttää tähän mennessä. Mites tästä eteenpäin sitten?

Olen yrittänyt näiden ohjeiden mukaan toimia:
    http://www.gps-waypoints.net/wiki/doku.php?id=gps:ohjeet_asennukseen_ja_karttojen_tekoon

mutta tuo loppuosio "Muokataan ylläolevien ohjeiden mukaan tehdyt .png ja .map -tiedostot TrekBuddyn käyttämäksi .tar -tiedostoksi" ei oikein tahdo onnistua, joten neuvoja kaivataan.

Eli tarkoituksena saada fetchmapilla ottamani koko kartta trekbuddy-yhteensopivaksi ja puhelimeen. Kiitoksia jo etukäteen vaivannäöstä! :)

14. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Näinhän se

Pitää ladata TBCutter.exe niminen ohjelma. Käynnistetään se ja siinä on valikoissa paikka missä lisätään karttatiedosto ja toinen paikka mistä lisätään se MAP tiedosto, mikä löytyy fetchmapin kansiosta saman nimisenä karttatiedoston kanssa, mutta MAP-päätteisenä.
    Sitten vielä paikka, mihin koko tuotos tallennetaan. Hetken kun TBCutter jauhaa niitä, niin valmis tuotos, muutama tiedosto kaikkinensa siirretään puhelimen muistikortille. TrekBuddyn valikosta valitaan avaa kartta ja etsitään tallennettu kartta ja siinähän se on. Kun GPS löytää satelliitit, niin kartta siirtyy niin että paikka missä ollaan, on keskellä näyttöä ja ympyrää.
    Helppo homma ja toimii.

Toinen vaihtoehto on tehdä se MAP-tiedosto Oziexplorerilla, mikä ei minulta onnistu ainakaan vielä ilman apua!

Viimeksi kävelin karpalosuolla ja katselin puhelimesta missä mennään.

PS. Millä mittakaavalla hait kartat?

15. pullahiiri

Tykkäykset:
    0
    TBcutterilla olen noin tehnytkin mutta onko sillä väliä mihin kansioon ne luodut tiedostot kopioi puhelimeen? Yritin noita tiedostoja availla mutta jotain erroria vaan heitti. (tileset not found) tms
    Otin siis 1:16000 karttoja tuolla fetch_mapilla, joka pilkkoi tuon isohkon alueen (28x14km) moneen pienempään alueeseen png:nä. Menikö jo tässä jotain väärin?
    Miten näistä "palasista" saisi luotua tuon kartan taas "kokonaiseksi" puhelimeen..? Ei pysty ymmärtämään. :)

16. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Näin

Tuo fetch_map tekee niistä palasista yhden ison karttatiedoston, joka laitetaan TBcutteriin sekä MAP koordinaattitiedosto.
    TBcutter tekee set-kansion johon se taas pilkkoo kartan lähes puhelimen näytön kokoiseksi palasiksi.
    Lisäksi map ja set tiedostot.
    Tehdään kortille vaikka Kartta niminen kansio, johon kopioidaan set kansio karttoineen sekä siihen Kartta kansioon myös map ja set tiedosto.

Kartta aukeaa trekbuddy Valikosta-LoadMap-etsitään Kartta kansio-map tiedostoa klikkaamalla.
    Huom! ensin aukeaa TrekBuddy kansiot, ylhäältä pisteillä päästään muistikortille.

Joko onnistui?

17. pullahiiri

Tykkäykset:
    0
    Noniin suuret kiitokset PeeVee! Nyt toimii.. en sählätessäni huomannut ollenkaan tuota "kokonaista" karttafilua ja sohlasin vain noiden palasien kanssa.. Noh nyt pikatestauksella vaikuttaa juuri mahtavalta softalta tarpeisiini!

18. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    No hyvä

Odotahan, vielä mahtavampi softa on MGMaps, siinä on moninkertainen zoomaus, eikä vaadi kalibrointitiedostoa, niinkuin RekBuddy.
    Kunhan ehdin, niin kirjoitan asiasta pienen jutun.

19. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Miten

Lueskelin noita juttuja ja tuo lause jäi kytemään, niin että mitenkäs tuo onnistuu? Onko imuroitava Googlesta vai mistä? Maantiekarttoja vai, eikai maastokartoilla onnistu?

20. Vihtis83

Tykkäykset:
    4
    Noita maastokarttoja yhdistelemällä saa siis katettua isommankin alueen ja eri zoomi leveleitä tehtyä... Vaihtaa automaattisesti karttafilua kun mennään alueelta toiselle. Maantiekarttoja en itse ole löytänyt mistään.

Jaa tämä viestiketju