1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

TOP-5 Pienikokoiset ja tyylikkäät 3G-luurit (alle 450 euroa)

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja Legend82, 27/3/07.

1. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Päätinpä perustaa tällaisen ketjun, kun ei noissa tiettyä merkkiä edustavissa ketjuissa viitsi joka merkistä keskustella. Niin, tällaiselle pienikokoiselle (eli käytännössä taskussa hyvin mukana kulkevalle) ja tyylikkäälle 3G-luurille on varmasti suuri kysyntä. Moni ei halua tyytyä 100-200 euron perusluureihin (vaikkeivat muuta tekisikään kuin vain puhuisivat ja tekstaisivat niillä) ja toisaalta kyllähän nuo vähän kalliimmat tuntuvatkin laadukkaammilta. Toisaalta, jos lähdetään ajattelemaan Nokian N-sarjalaisia, jotka ovat yleensä isokokoisia, yli 450 euron hintaisia ja monille paljon tarpeettomia ominaisuuksia sisältäviä, niin ne ehkä sitten ovat normikäyttäjälle ylilyöntejä.

Itse tässä olen n. kolmisen vuotta kituutellut nykyisellä Samsung D500 -luurillani ja nyt tässä kuukauden sisään olisi tarvis ostaa uusi luuri. No, eikun asiaan. Tässä olisi oma TOP-5:teni (perustuu enimmäkseen luettuun tietoon mutta hieman myös kokemukseen) ja lyhyet perustelut:

1) Nokia 6290 (n. 330 euroa, Puhelinkioski)

- Tässä luurissa olisi minusta kaikki tasapainossa. Ulkokuori ei ole maailman trendikkäin (oikeastaan aika klassinen), mutta ei se rumakaan ole. Sen paksuus on vähän enemmän kuin monissa siroissa luureissa, mutta toisaalta Samsungin Ultra Editioneja kädessä pidelleenä voin sanoa, että mielummin vähän liian paksu kuin vähän liian ohut. Ominaisuudet ovat tässä luurissa mielestäni enemmän kuin kohdallaan.

2) Nokia E65 (n. 429 euroa, Puhelinkioski)

- Tämä luuri on erittäin hyvin tehty rakenteellisesti ja on erittäin nätin näköinen. Vaikka henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Nokia ei oikein vieläkään osaa tehdä liukukansimalleja, niin kyllä tämä luuri teki vaikutuksen. Luuri on ohut, muttei mielestäni liian ohut. Ominaisuukset ovat kohdallaan. Silti, jokin tässä luurissa vaan ei sytytä mua, vaikka periaaatteessa mitään suurimpia vikoja en keksi.

4) Nokia 7390 (n. 368 euroa, Puhelinkioski)

Minusta nämä L'Amour-mallit ovat kuitenkin ihan nättejä, vaikka maailmalla näitä on haukuttikin ulkonäkönsä puolesta. Tokihan Nokian tapa käyttää nahkaa luureissa on ehkä vähän mieleistä meille miehelle (tai miksei naisillekin), jotka saattavat luurin asettaa likaiselle baaripöydälle tai auton konepellille. Näpeissäni olen tätä luuria pitänyt, ja ihan hyvältä ja jykevältähän se tuntui, vaikka paksuutta oli ehkä aavistuksen liikaa optimaalisesta (onhan tämä silti ohuempi kuin 6290). Kameran pitäisi olla yllättävänkin hyvä, mutta muuten ominaisuudet eivät ehkä yllä ihan tämän TOP-listan muiden luurien ominaisuuksien tasoon (näin äkkiä ajateltuna). Vaikka tuo mokka-versio ei minusta ole niin naismainen, niin kyllähän tietenkin tästä luurista huokuu vähän sitä, että se on nimenomaan naisille suunniteltu, ja siksi jopa muotitietoiselle miehelle tämä voi tuntua vähän "väärältä" valinnalta.

4) Motorola RAZR maxx V6 (n. 440 euroa, Puhelinkioski)

Kyllähän nämä Motot ovat suosittuja, koska ne ovat hiton hyvin tehtyjä rakenteellisesti ja huokuvat oikein sitä jykevyyttä ja laadukkuutta -- ja ennen kaikkea cooliutta. Tämäkin luuri on tosi nätti ja varmasti monen trendikkään miehen valinta. Valitettavasti Motojen kompastuskivi (jos niillä nyt on sellainen) on aina ollut sitten se sisältö. Toki kyseinen valmistaja itsekin on vähän vihjannut, ettei niin paljon keskity hienompia ominaisuuksia tarjoamaan kuin sitten tarjoamaan perustarpeet tyydyttävän luurin laadukkaasti tehtynä. Siksi esim. Nokia N76 saa osaksi huomiota, koska monihan on sitä sanonut, että jos Moton ulkukuori yhdistettäisiin Nokian sisältöön, niin lopputuloksena olisi täysi kymppi. Itse täytyy kuitenkin sen verran kritisoida Moton rakennetta, että itse en henk. koht. pidä Moton tyylisistä näppäimistö-ratkaisuista (itse pidän niistä old-school -näppäimistästä, jotka ovat koholla). Korkea hinta, keskinkertaiset ominaisuudet ja muiden valmistajien kiinniotto design-puolella laskee tämän luurin sijoitusta ja arvoa paljon.

5) Samsung Z720 (n. 474 euroa, Luurinetti)

- Onhan nämä Samsungin liukukansimallit hienoja ja itse olen tykännyt todella paljon omasta D500:sta (sen rakenteesta). Kuitenkin kun olen kourassani D900:aa (suuremmaksi osaksi identtinen Z720:n kanssa) pidellyt, niin kyllä se tuntuu minusta aivan liian muoviselta lelulta ja liian ohuelta (neuroottisena henkilönä aina pelkäisin, että meneekö se rikki tai hukkaan). Jostain syystä Samsung ei D900:stä poiketen ottanut tähän malliin salamaa mukaan, joskin akkukesto pitäisi olla pidempi (tosin se siltikään ei ole tarpeeksi hyvä). Kyllä tuo muovisuus ja etenkin tuo liiallinen ohuus saavat minut olemaan tätä valitsematta. Jos Samsung olisi käyttänyt samoja materiaaleja kuin Motorola niin sitten ostaisin tämän luurin. Lisämiinuksia tulee vielä näppäimistä, joiden tuntumasta en oikein pitänyt.

Entä olisiko hieman kalliimmissa luureissa valinnanvaraa sitten? No Nokian N76:ta on hypetetty aika paljon netissä. Itse petyin karvaasti, kun ensin sitä mainostettiin todella kohtuuhintaisena (normikuluttajalle) luurina, ja sitten hinta onkin kuulemma pahimmillaan paljon yli 500 euroa. Lisäksi olen lukenut ennakkoarvosteluita, joissa tämän luurin ergonomia (miltä se tuntuu kädessä) on haukuttu lähes alimpaan helvettiin. Ei kiitos!

Mitä tulevia luureja kannattaa odottaa? No Samsung U700 on todella hienonnäköinen liukukansiluuri ja sitä moni odottaa vesi kielellä, mutta kun itse en oikein katso hyvällä Samsungin nykyluurien muovisuutta ja liiallista ohuutta, niin voi olla, että tämä luuri sen takia jää ykkössijasta. Motorolalta on tulossa RIZR Z8 (liukukansi) ja KRZR K3 (pienikokoinen simpukka), jotka vaikuttavat lupaavilta ja hienoilta, ja kuulemma parannusta on tulossa myös Moton OS:ään (tiedän, monet teistä pitävät Moton nykyisestä OS:stä, mutta valitettavasti se on arvosteluissa monesti kritisoinnin kohteena; enemmän kuin muiden merkkien OS:t). Uskaltaisin kuitenkin sanoa, että Samsung on menossa väärään suuntaan, ja Motot tulevat valtaamaan yhä enemmän Samsungin jalansijaa kännykkämarkkinoilla Suomessa.

Toivon, että tästä saadaan keskustelua aikaiseksi, jossa voidaan vaihtaa kokemuksia ja yhdessä pohtia esim. tuota TOP-5:tä uuteen järjestykseen, jos nykyinen on "vääränlainen".

Jaa tämä viestiketju