Toiminnankehitys

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
475
Puhelinmalli
OP3T | Nokia 8 (työ)
En löytänyt ketjua parantaa omaa/kanssatyöntekijöiden arkea erilaisia työkaluja ja käytäntöjä hyödyntämällä, siispä tämä ketju.

Itse olen töissä isossa pienessä firmassa, jossa kaikki ei ole viimeisen päälle kunnossa - yritämme tehdä parhaamme hallitussa kaaoksessa. Koska raportoin suoraan tj:lle, on minulla mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Uskon, että nykyajan ketterässä ympäristössä "hallittu kaaos" on paras tila mihin voikaan päästä.

Toiminnan kehityksessä on tärkeää hahmotella ja visualisoida ajatuksiaan, jotta niitä voisi parantaa.
Paperi ja kynä on monessa asiassa helpoin ja kätevin tapa hahmoitella asioita, mutta it-tuettu ratkaisu olisi pidemmän päälle parempi, koska siihen palaaminen on helpompaa, samoin sen jatkojalostaminen.

Viimeisin oivallus oli hyödyntää MindMap-tekniikkaa alustariippumattomasti (olen harrastanut sitä vuosia kynällä ja paperilla). Alle viikossa se on poikinut jo todella hyviä oivalluksia.

MindMap ei kuitenkaan sovellu kaikkeen hahmotukseen ja nyt onkin hakusessa erilaisia työkaluja/keinoja toiminnakehitykseen. Tänne rohkeasti omia ajatuksia....
Koen MM:n ongelmaksi sen puumaisuuden. Labeloitu MM olisi varmaan "the ratkaisu". Nykyisellään MM on hyvä työkalu kunhan pitää mielessä sen rajoitukset.

Olisiko jotain hyviä tapoja prosessien kuvaukseen?
Esim. miten tiedon pitäisi kulkea yrityksen läpi, miten sisä- ja ulkomyynnin prosessit eroavat toisistaan?

Joku työkalu laatikoiden, viivojen ja riippuvuuksien hahmotteluun?
Missä eri rooleissa tuotepäällikkö toimii, miten vastuut menevät

Ratkaisut saavat olla millä vaan alustalla, mutta alustariippumaton olisi paras.

krossi

Jäädytetty tunnus
Palaute - 100%
67   0   0
Reaktiopisteet
1427
Puhelinmalli
OP 6 + Gear S3 Frontier
Heti ensimmäisenä tulee mieleen perinteiset työkalut eli SWOT-analyysi toiminnankehittämisessä, mikä on helppo toteuttaa verkossa tai jos kokouksissa kokeilisi joskus ajattelun kuutta hattua, missä asettaudutaan tiettyihin rooleihin, mikä saattaisi tuoda selkeyttä.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
475
Puhelinmalli
OP3T | Nokia 8 (työ)
@krossi, jos sinulla hyväksi havaittuja appseja, niin laita linkkejä niihin. Jos pelkästään hyviä menetelmiä, niin linkki, josta saisi lisätietoa voisi auttaa monia.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
475
Puhelinmalli
OP3T | Nokia 8 (työ)
olen joskus kultaisella 90-luvulla istunut projektinhallinnan kurssilla, jossa fläppi-tauluun ensin listattiin tehtäviä, sitten niille tehtiin riippuvuussuhteita ja lopulta projektisuunnitelma. Onko tämän tapaista työkalua olemassa viikon/kk:n tehtävien hallintaan? En haluaisi laittaa tehtäville aikataulu tai prioriteettejä vaan loogisia riippuvuussuhteita tyliin "seinän maalaus kun kittaus kuivunut"

osaisin tuon rakentaa itse excelillä, mutta preferoisin valmista appia

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
475
Puhelinmalli
OP3T | Nokia 8 (työ)
jatketaanpa sitten yksinpuhelua.

nyt olisi sellainen ongelma päällä että pitäisi löytää keino merkitä tietoa tavalla, joka auttaa sen löytäminen myöhemmin. Jonkinlainen koko toimistoympäristön yleinen täggaus olisi hakisessa eli keino merkitä tietoa tägeillä ja hakea niitä myöhemmin sähköposteista ja raporteista.

5

50711

Palaute - 100%
1   0   0
Prosessien kuvaamiseen olen käyttänyt eri tekniikoita ja mielestäni swimlane on paras. Ohjelmana on Visio, jolla on helppo tehdä kaavioita.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
475
Puhelinmalli
OP3T | Nokia 8 (työ)
Prosessien kuvaamiseen olen käyttänyt eri tekniikoita ja mielestäni swimlane on paras. Ohjelmana on Visio, jolla on helppo tehdä kaavioita.
Jännä juttu. Olen koko ajan mennyt jatkuvan parantamisen ja elinikäisen oppimisen mukaan ja miettinyt näitä erilaisia asioita tosi paljon. Taas tuli sellainen hassu fiilis eli se mitä olen ajatellut onkin jotain, jonka joku toinen on jo speksannut. (pitkään kehittelin sisäisen yrittäjyyden periaatetta kunnes eras konsultti tämän termin minulle kertoi ;-))

5

50711

Palaute - 100%
1   0   0
Jännä juttu. Olen koko ajan mennyt jatkuvan parantamisen ja elinikäisen oppimisen mukaan ja miettinyt näitä erilaisia asioita tosi paljon. Taas tuli sellainen hassu fiilis eli se mitä olen ajatellut onkin jotain, jonka joku toinen on jo speksannut. (pitkään kehittelin sisäisen yrittäjyyden periaatetta kunnes eras konsultti tämän termin minulle kertoi ;-))
Sehän vaan kertoo, että pohdintasi on oikeansuuntaista :)

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
475
Puhelinmalli
OP3T | Nokia 8 (työ)
Sehän vaan kertoo, että pohdintasi on oikeansuuntaista :)
Pääsisi vaan hieman helpommalla jos käyttäisi muiden kehittämiä eikä itse niitä miettisi.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
475
Puhelinmalli
OP3T | Nokia 8 (työ)
Swimline / uimarata kaavioista vielä. Törmäsin niihin taas uudestaan. Eikö löydy mitään kevyt versiota windows/selain/Android ympäristöön, jolla pääsisi alkuun?

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
475
Puhelinmalli
OP3T | Nokia 8 (työ)
kiitos. Tuon on alkuun riittävä

Top Bottom