1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

TM:n satunnainen tarkkailija

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja jarini, 24/11/05.

1. jarini

jarini

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Nokia N9 ja Jolla
    Tekniikan Maailma 21/2005

Sivulla 192 satunnainen tarkkailija kertoo toimitusjohtajan, diplomi-insinöörin ja itsensä yrittäneen datayhteyksiä ja sähköpostia toimimaan kahdessa eri Nokian puhelimessa (6170 ja 6230i) Soneran verkossa. Eivät olleet saaneet toimimaan. Soneran ja Nokian asiakastuki olivat syytäneet viat toistensa niskaan lukuisien soittojen jälkeen.

Edellä mainittu huono palvelu Nokian ja Soneran asiakaspalvelussa on valitettavaa ja ilmeisesti varsin yleistä. Huonosta palvelusta onkin syytä marista.

Mutta jutussa mättää se, että satunnainen tarkkailija oli työkaveriltaan kuullut, että Sony Ericssoniin saa asetukset tilattua tekstiviestillä. Niinpä satunnainen tarkkailija oli pistänyt 6230i-puhelimen pöytälaatikkoon ja ostanut Samsungin. Ja voilá - käynnistyksestä ensimmäisen sähköpostin lukemiseen oli kulunut viisi minuuttia.

Varmaankin noin, mutta 6230i-puhelimen omistajana ihmettelen, jos asetuksia ei SE:n tai Samsungin tavoin saa Soneralta Nokialaiseen tilatttua tekstiviestillä. Ainakin Saunalahdelta saa ja kaikki toimii laakista. Toki sähköpostitilien tunnuksien ja salasanojen kirjoittamiseen menee hetki aikaa, mutta muuten kaikki toimii lähes automaattisesti. Itse jouduin alunperin asetukset manuaalisesti kirjaamaan, kun keväällä malli oli vielä niin uusi, ettei Saunalahdeltakaan saanut heti valmiita asetuksia. Kuitenkin merkonomin koulutukseni ja lähes 20 vuoden kokemus rautakaupan myyjänä riitti data-asetusten paikoilleen laittoon. Aikaa tosin meni koko ilta ja ilman nettiä hommasta ei olisi tullut mitään.

Omiin kokemuksiini verraten satunnaisen tarkkailijan ja hänen insinöörityökavereiden vaikeudet saada Nokian kännyköitä toimimaan tuntuu epäuskottavalta. Lienee Nokia tehnyt kirjoittajalle jotain muuta jäynää, josta haluaa nyt kostaa laajalevikkisen lehden palstalla.

Siitä olen samaa mieltä satunnaisen tarkkailijan kanssa, että Fazerin lakritsapatukan avaaminen auton ratissa on vaarallisempaa kuin kännykän käyttäminen.

2. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    kyllä ne tekstarit tulee noksuun samal taval, käyttäjä oli vaan epähuomios varmaaan sivuuttanut ne asetukset, ja ei niitä tilannu jälkikäteen tekstarilla...toisin sanoen turhaa marinaa

3. samumanu Vieras

Voishan noi "palvelut" olla parempiakin mut kun ei olla mistään valmiita mitään maksamaan niin tommoseksihan se on maailma männy. Kaiken pitää olla kustannustehokasta eikä noissa hommissa kunnon "ammattilaiset" yleensä ole. Kun olin myymässä aikoinaan puhelimia laitoin asetukset kyl hyvin nopeesti ihmisille kuntoon mutta ilmasta työtähän ei kukaan tee.(Tai ei ainakaan 99% immeisistä)

Noi asetushommat on kyl tehty ehkä hiukan turhan monimutkaseksi tavan pulliaisille, isolta osalta loppuu äo. Niin on tainnu käydä tj:n, dippa inssin ja kirjottajanki osalta. Siinä on sit helppo syyttää muita jos ei itse osaa. Kyllähän noi saa toimimaan mut vaatii hiukan yritystä ja perehtymistä. Ja jos ei osaa on tuttujen ja kivijalkaliikkeiden apua joskus ihan suositeltavaakin käyttää.

4. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    6230i mallin kohdalla en minäkään saanut mitään asetuksia automaattisesti ja sähköpostiasetuksiakaan ei voinut webin kautta tilata. Moniin muihin malleihin olisi kyllä onnistunut. Operaattorina Sonera, ja ongelmana se ettei 6230i -mallia löydy listalta josta valita asetuksia...

Satunnainen tarkkailija olisi voinut valita puhelinmallin, joka löytyy listalta ja tehdä vertailuja tältä pohjalta. ;)

5. WS

WS Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kai ne asetukset voi sinne manuaalisestikin määrittää? Jos on niin käsi, ettei pysty asetuksia laittamaan muuta kuin tilaamalla, niin tarviiko sitä sähköpostia edes puhelimessa käyttää..

6. psymbiote Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    17
    Tämän takia tietotekniikkaa tai siihen liittyviä laitteita ei saisi myydä idiooteille.

7. Miqqo

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    -
    Kyllä luulisi, että DI osaisi tuossa tilanteessa määrittää asetukset manuaalisesti, jos on vähääkään seurannut mobiiliteknologiaa. Tai jos asia ei näin ole, niin en kyllä kehtaisi tuossa tilanteessa tunnustaa koulutustasoani.

8. lost-soul

Tykkäykset:
    0
    itsellä oli suunnattomia vaikeuksia saada 6230:aan (ilman i:tä) toimimaan sähköpostia, koska tilattavat asetukset (nokian tukipalvelusta) eivät olleet täydelliset, eikä niitä päässyt muokkaamaan. Sama ongelma oli operaattorin asetuksissa. Myöskään tuossa mallissa nokian mukaan itse ei pystynyt tekemään noita asetuksia, vaan ne piti tilata.

(hirveän pitkää en jaksanut tuota puhelinta katsoa, joten en ole täysin varma pitääkö nuo asiat paikkansa. Ja olen siis jutellut niin Nokian tukihenkilön kanssa, kuin operaattorin tuen kanssa.)

edit: vai olikohan tuo 6820:n kanssa... ei voi muistaa

9. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Niin tein itse, mutta lähinnä ajattelin tällaisen "vertailun" kannalta, kannattaako vielä alkaa kirjoittaa juttua sillä perusteella jos vertailee laitteita joista toiselle operaattorilla löytyy tuollaiset helposti käyttöön otettavat asetukset ja toiseen ei.

10. WS

WS Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Viittasin kyllä ketjun aloittajan viestiin. Olisi pitänyt lainata.

11. Zaarin

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    X2
    Heh, nämä ovat näitä:
    "Miksi laite x ei voi toimia kuten laite z?"
    "Ehkäpä siksi, että kyseessä on eri laitteet?"

12. juzi Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    toimitusjohtaja = idiootti = DI (näin omaan kokemukseen pohjaten) :)

13. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tässä kohtaa voidaan taas miettiä, kumpi on käytettävyyden kannalta parempi vaihtoehto, saada asetukset suoraan esim. operaattorilta vai takoa ne itse käsin?

Itse olen enemmän kuin tyytyväinen, kuinka hyvin SE:n W800i:hin sai Kolumbukselta & SE:n tukisivuilta oikeat asetukset helposti ja vaivattomasti. Mikä tärkeintä: ei tarvinnut itse alkaa säätämään. Sähköposti oli toiminnassa muutamassa minuutissa.

Ja ellei parempaa palvelua vaadi, ei sitä saakaan.

14. samumanu Vieras

Eihän toi asetusten laitto oo idiooteille kyl tarkotettu mut miks ei ihminen voimennä esim. kivijalkakauppaan ja pyytää laittaa asetuksia jos ne niin tärkeet on. Ite niitä aikoinaan laittelin ja veloitin 20-30€ hiukka koneesta/tarpeista riippuen, jos ne asetukset on tärkeet ei toi ole mahoton hinta.

Ku hommasin K750i:n testasin SonyErkin sivuja ja ne osottautu ainaki loistaviksi. Ku olin sivuille päässy täytin tarvittavat tiedot ja pari minuuttia ni sähköposti toimi koneessa ku junan vessa.

15. espenleka

Tykkäykset:
    0
    Mutta jos homma toimii kuten minulla, niin jokainen voi säästää tuon 20-30 € :) Toki jos omistaa jonkun eksoottisen mallin, niin onhan tuo hyvä vaihtoehto. Tai sitten antaa sen puhelimen sille naapurin nörttipojalle, joka osaa sen homman.

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jos halutaan että käyttäjä saisi asetukset kivutta luuriinsa niin pitäisi olla mobiilioperaattorin email, ja ne asetukset tulisi automaattisesti (ja vielä parempi jos ne olisi SIMillä), tämä ei kuitenkaan ole oikotie onneen.

Sen jälkeen nykyinen systeemi.

GSM operaattorilla sivut mistä voi tilata asetukset ja siis myös täyttää lomakkeen mihin syöttää omat email asetuksensa, jotta nekin saadaan mukaan. Jälkimmäinen toisaalta taasen kuuluu enemmänkin email palveluntarjoajalle ja niillä on aikavähän asetusten lähetyspalveluita.

Kolmas vaihtoehto ja suurillamerkeillä käytössä on asetusten lähetys luurinvalmsitajan sivuilta, näissä on usein pyritty helpoutteen ja eräissä tapauksissa esim. email asetukset rajoittuu suurimpiin tarjoajiin.

Merkittävä osa ihmisistä ei tiedä omia sähköpostiasetuksiaan, joten heitä eivät paljoa auta operaattorin palvelut, koska eivät ne voi tietää asiakkaansa email asetuksi, jolloin vastuu kaatuu pitkälti emailpalvelun tarjoajalle. tai oikeastaan asiakkaanseen, jotta hän ostaisi toimivia kokonaisuuksia eikä sieltä täältä mitä sattuu.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kyseisellä operaattorilla on WAP pohjainen email palvelu jolla voi lukea ulkoisia laatikoita, on laiteriippumaton ja siis kulkee SIMin mukana. nykyisellään kohtuu helppo ottaa käyttöön.

Mainittu 6230i on lookinen sähköposti asetusten suhteen, mutta aivan eri lokiikka kuin aijemmin on ollut, joten en yllätty jos joillain ongelmia.

18. Masteri Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Itselläkin meni jonkin aikaa, ennen kuin käsisyötön jälkeen maili aikoi toimia. Surfport laite, joten muut asetukset olikin valmiina, ei muuta kuin sim sisään ja surffailemaan :)

19. espenleka

Tykkäykset:
    0
    Asiaa kuitenkin auttaa paljon, kun saadaan perusjutut puhelimeen mahdollisimman vaivattomasti. Kuten sanoit, niin suuremmilla valmistajilla tämä toimii, kaikilla pienemmillä ei välttämättä. Jokainen voi aina miettiä, minkä merkkisen luurin ostaa.

Onhan se mukavaa ajankulua kerta toisensa jälkeen kerrata, kuinka huono nykyinen tilanne on. Paljon rakentavampaa sen sijaan olisi miettiä, miten asioita voitaisiin parantaa. Itse olen sitä mieltä, että olisi enemmän kuin suotavaa jos noihin kännyköiden nettiasetuksiin saataisiin joku helppolukuinen standardimuoto, kun nykyään joka merkillä on oma virityksensä asetusten suhteen. Jos olisi sama merkistä ja mallista riippumaton standardi tapa syöttää eri operaattorien ja palveluntarjoajien asetukset luuriin kuin luuriin, olisi maailma taas paljon parempi paikka, eikä mahdollisissa ongelmatilanteissa tarvitsisi tuhlata kallista aikaansa miettimällä, että miten näitä operaattorin sivulla olevia asetuksia pitäisi tähän omaan luuriin soveltaa.

Teknisesti tuon toteutus ei varmasti ohjelmoinnin kannalta ole mitenkään mahdotonta, puuttuu ainoastaan tahtoa muodostaa tuollainen "standardi" eri valmistajien keskuudessa.

20. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Eipä tekniikkaa sitten kannata edes kehittää mikäli vaan Einsteinit yms. älyköt pystyy niitä hyödyntämään.. Eli palataan takaisin lankapuhelimiin tai oikeastaan aikaan, jolloin oli keskusneidit. Olisikohan kuitenkin vika siinä, että käyttöliittymä on hankalasti suunniteltu ja laitteesta tehty muutenkin hankalakäyttöinen.

Jaa tämä viestiketju