1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

TM:n kännykkävertailuista vertailu

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja JuhaK, 8/7/03.

1. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Mua vähän alko ihmetyttämään, kun tutkiskelin TM:n numeroita 20/02 ja 11/03. Toises oli vertailus mukana motorolan t720 ja toises t720i. T720:n ominaisuudet oli 9, ja i-version ominaisuudet 7. Mitä hittoa tuo tarkoittaa? Kyseessähän on käytännös sama luuri. Ja kuuluvuudes i-versio hakkas 10-7 =) Vai lasketaanko i-version ominaisuudet sitten paskemmalle tasolle, kun sen kanssa vertailussa oli mukana mm. 3650 ja P800? Eli ominaisuudet otettais tavallaan suhteessa vertailtaviin? Typerää, jos näin on.

2. Tonppa

Tykkäykset:
    0
    Tottakai arvosanoihin vaikuttavat muut vertailussa olevat puhelimet. Täytyyhän ne jotenkin suhteuttaa. 2110 aikoinaan keräs ison kasan kiitettäviä arvosanoja, vaikka ei nykyajan puhelimille vertailussa pärjäisi lainkaan.

3. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    no tottakai se on niihin muihin vastaaviin nähden.

jos olis vaikka 3310 vertailus niin ominaisuudet on varmaan 10. mutta sit se ois mun mielestä vasta eri tilanne jos ne arvosteltais yksittäin eikä keskenään

4. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Siis hetkinen, kyseessähän on VERTAILU joten ominaisuuksia VERRATAAN toisiinsa. Itse en näe mitään ihmeellistä tuossa, paljon järjettömämpi se olisi ehdottamallasi tavalla.

On muutenkin ihmeellistä että TM:n testejä arvostellaan ja kyseenalaistataan näin paljon, tee itse parempi jos ei kelpaa (painotuksia muuttamalla saa vaikka minkä puhelimen voittoon). Mielestäni ovat suhteellisen hyvää tasoa, mutta täällä takerrutaan kirjoitusvirheisiin ja muihin inhimillisiin mokailuihin kuin kyseessä olisi maailman loppu. Ei tämä näin vakavaa ole. Naurettavaa toimintaa..

5. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    okei, okei, mä hävisin =)
    Ottaa vaan päähän, kun halusin vertailla motorolan t720:aa ja t720i:tä, mut eihän siitä mitään tullu kun ne on eri lailla arvosteltu.
    Sitä paitsi ei mulla oo mitään noita TM:n testejä vastaan, tuo vaan ottaa päähän ku eri vertailujen puhelimia ei voi vertailla keskenään.
    Mut huomennahan tuleekin uus TM, jossa on halpispuhelimien vertailu. Toivottavasti olis noksun 3100 ja siemenssin c60 joukossa mukana.

6. Ville_A Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eihän niitä numeroita edelleenkään ole syytä sokeasti verrata. Kyllä noissa testeissä on aina ominaisuudet lueteltu, siitä vaan taulukkoa katsomaan, mikä siellä on uutta.

Numeroarviot ovat, kuten monasti todettu, vain suuntaa-antavia, ja erilaisella painotuksella saadaan aina erilaiset tulokset, niihin on turha liikaa luottaa, lue ennemmin kommentteja ominaisuuksien toiminnasta ja tee niistä johtopäätöksiä.

7. JuhaK Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    No toi ominaisuustaulukkohan on paras tapa verrata kahden eri lehden luureja. Niissä taulukoissakin vaan on hieman erilaiset kohdat.

8. Ville_A Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Vanhemmat, enemmän vakiona löytyvät ominaisuudet saattavat tietysti jäädä pois, kukapa jaksaisi enää taulukosta lukea, voiko juuri tällä luurilla lähettää tekstiviestejä....

Toisaalta tuo viimeisin vertailu oli kamerapuhelinvertailu, joten lienee painotettu ominaisuuksien listausta siltä kannalta. Kyllähän ne täydelliset ominaisuuslistat löytyvät sitten valmistajan sivuilta. Testeissä kannattanee kiinnittää huomiota varsinkin mallin uudempien ominaisuuksien toimintaan / sen raportointiin.

9. lineon

Tykkäykset:
    0
    Tekniikan Maailman testeistä

Autovertailuja lukiessa olen huomannut, että "pehmeiden parametrien" ollessa kyseessä TMssä saattaa vaikuttaa uutuus eli se, miten auto on pärjännyt jossain törmäys- tai vuoden auto -kilpailuissa, koska teknisen lehden täytyy ilmoittajien ja valmistajien tapaan löytää koko ajan uutta ostettavaa tai mainostettavaa.

Näin ollen Tekniikan Maailmaa kannattaa pitää lähinnä tiedotteena, mihin on listattu samankaltaisten laitteiden ominaisuudet sitä varten, että tietää, mitä neljännestusinaa tai puolta tusinaa laitetta lähtee itse testaamaan.

Monasti kännyköissä, missä testipisteet olisivat jokseenkin samat, on Motorolan tai Ericssonin kommentointi usein vaatimattomampaa kuin Nokian vastaavissa.

Nokiaa ei Suomessa juuri koskaan kyseenalaisteta teknisesti, vaan sen kaupallisen tavaramerkin voimaa tehdä erilaisia muodikkaita teknisiä leluja, joille ei uskalleta myöntää kovinkaan pitkää takuuta arvostetaan.

Menetettyäni Tekniikan Maailma -uskon aloin lukea lehteä uusin silmin. Luen nyt vain ominaisuudet ja listaukset ominaisuuksista sekä hintatasot ja menen itse liikkeeseen testaamaan. Ensiksi luen kuitenkin käyttöohjeet.

Tekniikan Maailma on kaupallinen lehti, ei katekismus. Se on kuitenkin kansallinen instituutio ja melko hyvää ajanvietettä.

Jaa tämä viestiketju