1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tietullit

Keskustelu osiossa 'Liikenne', aloittaja jhietala, 11/2/16.

  1. jhietala

    jhietala Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/1/08
    Viestit:
    4084
    Tykkäykset:
    1820
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Mitäs mielipiteitä ja ajatuksia näistä herää?

    Tietulleja Helsingin ympärille puuhataan taas – 340 euron lisälasku autoilijalle

    Autoliitto Helsingin tietulleista: "Varakkaat ostavat itselleen katutilaa, sujuvaa liikennettä ja lyhyempiä matka-aikoja"

    Ruuhkiin voi tuoda helpotusta aluksi, mutta lopputulema tuskin on toivotunlainen.

    Enkä jaksa uskoa, että joukkoliikenne (bussit) noilta välttyy, joten korotuksia hintoihin. Enkä myöskään usko, että saadut tulot käytetään tieverkon korjaamiseen ja kehittämiseen vaan pelkästään HSL:n kassaa kartuttamaan.
     
  2. lakritsa Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/2/10
    Viestit:
    407
    Tykkäykset:
    50
    Ruuhkamaksuja ei yleensä suunnata joukkoliikenteeseen, aika isot maksut saisi olla että hintapainetta syntyisi. ja kun aloitteen tälläkertää on tehnyt HSL, niin sillä taitaa olla ihan päinvastaiset ajatukset (turvaa omaa rahoitusta) ja ko liikenteen asiakas hinnoittelu on vahvasti poliittisesti päätettävää.

    Ei, vaan päinvastoin, silloin tarvitaan huomattavasti pienemmät investoinit. Eli pienemmät verot.

    Tuollaisten uutisointien yhteydessä kannattaa myös miettiä mikä ongelman aiheuttaa.
     
  3. Kontrolli Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/9/12
    Viestit:
    905
    Tykkäykset:
    178
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s + Iphone SE
    Sinänsä sääli että Helsingissä(kään) ei joukkoliikenne oikeasti toimi. Käyttäisin mielelläni, tilanne on se että kevyen liikenteen väyliä pitkin duuniin on n. 13 kilsaa ja autolla n. 17 kilsaa. Olen pari kertaa kokeiliut ja juoksen duuniin about samassa ajassa kun menen yleisillä. Tuon 17 kilsan taittamiseen yleisillä (kävely, odottelu, matkustaminen, kävely) menee siis n. tunti. Aika paskasti imo. En nyt tiedä mitä ongelmaa nyt tulleilla ratkaistaan? Ei tuolla nyt mitään ihmeellisiä ruuhkia ole.
     
  4. Infra

    Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    21320
    Tykkäykset:
    6608
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Onneksi täälläpäin Helsinkiä joukkoliikenne toimii ja saa aamuisin hymyssä suin katsella autojen matelua.
     
  5. Kontrolli Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/9/12
    Viestit:
    905
    Tykkäykset:
    178
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s + Iphone SE
    Kyllähän se toimii jos on menossa keskustaan, silloin ei mitään vikaa. Jos tuo duunimatka suuntautuisi sinne niin aika puolittuisi.
     
  6. jhietala

    jhietala Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/1/08
    Viestit:
    4084
    Tykkäykset:
    1820
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Ei yleensä! :D Suomi kun on kyseessä niin kyllä siellä virkamiehet ja muut päättävät elimet hieroo käsiään niistä rahamääristä.

    Samalla kun raideliikennettä lakkautetaan ja siirretään ihmisiä käyttämään busseja niin täytyy jossain olla pahasti vikaa kun vielä päälle HSL pohtii tällaisia

    Juujuu, pienemmät verot, tokkopa koskee autoilijoita.
     
  7. Infra

    Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    21320
    Tykkäykset:
    6608
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Millä perusteella? Enemmänhän ne tuosta saisi taas rahaa, vaikka ihmiset ajaisi niillä autoillaan
     
  8. lakritsa Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/2/10
    Viestit:
    407
    Tykkäykset:
    50
    Olisiko sillä mitään merkitystä, ei olisi. Näyttäisi vain aika oudolta.
    Öö, miksei koskisi ? mitä erikoisuutta olet rakentelemassa ?

    Ruuhkamaksuja voi käsitellä monella tavalla, mutta niitä kannattaa käsitellä ihan ilman tunteita ja mielipiteitäkin.
    Miettiä ihan niiden järkevyyttä ja tietenkin sitä mikä ne aiheuttaa.

    Ihan tunnepohjalla en kannata ruuhkamaksuja, toinen asia sitten onko se järkevä lähestymistapa.
     
  9. jhietala

    jhietala Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/1/08
    Viestit:
    4084
    Tykkäykset:
    1820
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Luettele autoilijoita koskevia verotuskohteita kun puhutaan auton käyttöön ja autolla liikkumiseen liittyvistä kohteista, joissa verotusta on alennettu viimeisen 20v aikana?
     
  10. jhietala

    jhietala Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/1/08
    Viestit:
    4084
    Tykkäykset:
    1820
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Eikö niitä ruuhkia pitänyt vähentää? Millä tavalla ruuhkat vähenee kun lisätään bussivuoroja, jotka on muutenkin jo tukossa nykyliikenteellä pk-seudulla.
     
  11. Infra

    Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    21320
    Tykkäykset:
    6608
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Harvemmin ne ruuhkat niistä busseista tulee.
     
  12. Master of the Universe

    Master of the Universe Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    11/10/08
    Viestit:
    4958
    Tykkäykset:
    1204
    Puhelinmalli:
    SAMSUNG, tietysti. Mikäs muu? No Huawei
    :eek: Missäs on mainittu/kirjoitettu että HSL-alueella lakkautetaan, tai vähennetään junaliikennettä ja bussiliikennettä vastaavasti lisätään? Ei taida ihan heti riittää bussit nykyisille matkustajamäärille.
     
    Viimeksi muokattu: 11/2/16
  13. jhietala

    jhietala Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/1/08
    Viestit:
    4084
    Tykkäykset:
    1820
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Kyllä ne ruuhkat on monen asian summa.

    Liikenteen sujuvoittamisesta lähtisin ruuhkia helpottamaan, mutta se vaatii rahaa ja helpoin se on nykiä autoilijan selkänahasta.
     
  14. jhietala

    jhietala Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/1/08
    Viestit:
    4084
    Tykkäykset:
    1820
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Sulta onnistuu googlettaminen helpommin, mutta onhan noita pitkin vuotta uutisissa kuullut.

    Lähes kolmekymmentä asemaa hiljenee – ministeriö lakkauttaa junayhteyksiä
     
  15. Samu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/2/03
    Viestit:
    928
    Tykkäykset:
    190
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2
    Ihan oikeasti, miten saat tuon uutisen ja Helsingin alueen ruuhkamaksut jotenkin liitettyä toisiinsa? Vastahan viime elokuussa aukesi kehärata ja ensi elokuussa raideliikenteen pariin kuuluva länsimetro starttaa. Molempien ansiosta kymmeniä, toistan kymmeniä bussilinjoja on lakkautettu. Muun muassa KAIKKI, toistan kaikki Länsiväylää Espoosta Helsingin Kampin bussiterminaaliin ajaneet seutubussilinjat lopetetaan. Että sellaista.

    Muutenkin nämä kaikenlaiset ruuhkamaksut ovat vain seurausta pk-seudulla vallalla olevasta punavihervasuriudesta, eli järjettömyydestä jonka mukaan kaikkien ihmisten pitäisi kulkea joka paikkaan (suur pk-seudulla) julkisilla, tai muuten on yksityisautoileva sika. Jonka pitää maksaa omaisuuksia jos haluaa pitää kiinni oikeudestaan kulkea milloin tahansa minne tahansa omassa rauhassa (autossa).

    Homma toimii pääpiirteittäin seuraavalla kaavalla:

    Lasketaan nopeuksia (liikenneturvallisuuden varjolla), lisätään liikennevaloristeyksiä joiden liikennevaloja pidetään näyttämässä punaista vuorokauden läpi, tietentahtoen hankaloitetaan yksityisautoilua erilaisilla liikennejärjestelyillä kuten esimerkiksi tuleva Hämeentien yksityisautoilun kielto. Samaan aikaan kun pk-seudun ihmismäärä kasvaa niin yksityisautoiluista tehdään tarkoituksella koko ajan takkuavampaa sekä epäsujuvampaa. Mitä muutakaan tästä seuraa kuin pahempia ruuhkia? Joiden varjolla ajetaan kaikenlaisia ruuhkamaksuja, tietulleja ja muita idiotismeja joista pahimpina Helsingin kaupungin päätös jonka mukaan liikennesuunnittelu painottuu tulevaisuudessa suosimaan pyöräilijöitä sekä jalankulkijoita. Vihervasuripellejen mukaan avain onneen ovat julkiset vaikka todellisuudessa avain onneen olisivat sujuvat liikennöintiyhteydet.
     
    puh, jhietala and Tune like this.
  16. Master of the Universe

    Master of the Universe Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    11/10/08
    Viestit:
    4958
    Tykkäykset:
    1204
    Puhelinmalli:
    SAMSUNG, tietysti. Mikäs muu? No Huawei
    Joo, no muistelin ensin tuota vanhaa aluejakoa Hkl-Helsinki. Ja seutualue-HKI , Espoo, Vantaa, Kauniainen... johon lisättiin kerava ja kirkkonummi...:confused:
    Mutta ei tuossa linkissäsi ollut nykyisen HSL aluejaon (Helsingin seudun liikenne (HSL) on kuntayhtymä, jonka jäseniä ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi ja Sipoo. HSL aloitti toimintansa vuonna 2010.) mukaankaan nähtävissä vähennyksiä.
    Kaukojunia eikä -reittejä lasketa Hsl:n. Eikä periaatteessa tuota Y-junaakaan, kun määräasema on Hsl:n ulkopuolella. No pääsee siihen kyytiin HSL:n alueeltakin.
    Lakkautettavista asemista mainitut Siuntio ja Inkoo eivät kuulu HSL:n alueeseen.
    Eipä niissä mitää oikeita asemiakaan ole, seisakkeet vaan.
    Menee Ne kaukojunat silti niiden ohi. Vai hyppääkö yli en tiedä :D

    Lisäyksenä komppi näihin:
     
    Viimeksi muokattu: 11/2/16
    jhietala tykkää tästä.
  17. jhietala

    jhietala Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/1/08
    Viestit:
    4084
    Tykkäykset:
    1820
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Uutiset eivät liittyneet toisiinsa, mutta eittämättä ovat lisäämässä pk-seudun ulkopuolelta tulevien yksityisautoilijoiden määrää joka taas lisää ruuhkia. Juna > bussi, bussi on ruuhka-aikana väistämättä aina myöhässä, varsinkin se pk-seudun ulkoa tuleva/menevä bussi. Ei tarvi kun seurata avovaimon kulkemista töihin täältä Porvoosta Meilahteen. Ei ihme, että kesäisin käy omalla autolla töissä. Nopeiden junaratojen ja -vuorojen lisääminen ja hintojen alentaminen on enemmän kuin kannattavaa niiden ruuhkien vähentämiseksi. Sitä päivää odotellessa kun itärataa joskus ruvetaan tekemään Helsingistä Porvoon kautta Pietariin, kulki sillä sitten Allegrot tai jopa hyvällä tuurilla metro.

    Mutta lainauksesi osui oikeaan.
     
  18. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15135
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Olikohan se viime viikon perjantaina ihan HSL:n sivuilla ja valtakunnan televiisiossakin.
     
  19. lakritsa Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/2/10
    Viestit:
    407
    Tykkäykset:
    50
    Yksikertaistettuna, yhden syyn synnyttämä ongelma (vitsi)

    Eli haluat maksaa autolla liikkumisesta enemmän ? tietulli, vai omistamisesta? vuosimaksu ?
     
  20. tth78

    tth78 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    12/10/05
    Viestit:
    5897
    Tykkäykset:
    3381
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Huvänä puolena näkisin, että maksut suuntautuisivat käyttöön. Nythän maksan 220€/a siitä, että satun omistamaan kohta 12v vanhan auton ja se on liikennekäytös. Todellisuudessa vain tuskin tulee noi maksut omistamisesta pienenemään, joten tuokin on vain uusi keino rahastaa autoilijoita.

    Mielestäni aivan turha puhua liikenteen palvelujen ja jonkun it-hömpötyksen integroimisesta kun kaikki vain kallistuu j autokanta vanhenee. Tällä vauhdilla nyt lanseeratut palvelut saavuttavat suuren kansan vasta 2030 tienoilla ja silloin maailma on hyvin erilainen mitä nyt.

    Voitaisiin myös tutkia kuinka paljon autoilijat eri verojen muodossa rahoittavat julkista liikennettä. Voi summan suuruus yllättää...

    Viimeeksi kun bussilla kuljin kouluun 2000-luvun alussa niin autolla matka taittui seitsemässä minuutissa. Bussilla ja kävellen matkaan meni 45 min ja tämä tapahtui Kotkassa 45000 asukkaan perähikiässä. Niin matka oli gmapsin mukaan 4,1 km...

    Aika on rahaa ja monikaan ei ole valmis luopumaan oman auton vaivattomuudesta ja siihen täkyyn valtio tarttuu. Sitä en sitten tiedä jos kaikki siirryttäisiin julkisten käyttäjilksi niin kuinka pulassa elinkeinoelämä olisi jos jäisi autoista saatavat verotulot väliin ja jostain pitäisi rahoitus löytää julkisille.

    Vapaa-ajan kuluessa julkisilla matkusteluun, loppuisi myös kaikennäköinen harrastaminen ja sitä kautta makrotalous kuihtuisi. Kun ihmisen elämän sisältö koostuisi pelkästään työnteosta ja työmatkustuksesta niin voisi olettaa myös itsemurhien ja erilaisten päihdeongelmien lisääntyvän.

    Voi vaikuttaa synkältä näkemykseltä, mutta ihminen lopulta on perin yksinkertainen ja muutosvastainen olento. Kun meidät on totutettu yksilönvapauteen ja vapaaseen liikkumiseen niin tuollainen häkkielämä, jossa et enää tunne voivadi vaikuttaa asioihin, tulee taatusti vähentämään mielekkyyttä ja tarkoituksen tunnetta elämässä.

    Summattuna, en siis pidä hyvänä ideana noita tietulleja nykyisiin taustoihin vedoten.
     
    amu and jhietala like this.

Jaa tämä viestiketju