1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tiedonsaanti ja tietosuojasyyt

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja merzy77, 9/5/06.

  1. merzy77

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    824
    Tykkäykset:
    2
    Yritin tuossa kysyä tulevasta laskustani, joka ei ole vielä muodostunut erästä asiaa.

    Sain operaattorilta vastauksen: "Emme voi antaa tulevasta laskusta tietoja tietosuojasyistä."

    Pikkuisen ihmetyttää, kun on kyse omasta gsm-laskusta ja itselle tulevasta tiedosta.

    Onko Suomessa menty liian pitkälle noiden "tietosuojasyiden" jojalla.
     
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Onko k.o. liittymällä joku muu käyttäjä kuin sinä itse?
     
  3. merzy77

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    824
    Tykkäykset:
    2
    Liittymä on omassa käytössä ja omistan liittymän.
     
  4. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No eipä kai siinä sitten pitäisi mitään estettä olla.
     
  5. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Voisiko tarkoittaa ettei se täti saa katsella asiakkaiden laskuja ennen kuin ne on postitettu? Toisaalta saldonhan ne näkee.
     
  6. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Välttämättä kaikilla ei ole pääsyä laskutustietoihin, joten kannattaa varmistaa soittavansa laskutukseen. Saattaa myös olla firman politiikka tietojen suhteen, eihän siitä mitään tulisi jos kaikki asiakkaat alkaisivat soitella asiakaspalveluun ja kysellä kuluvan laskutuskauden tietoja...eikös kaikilla operaattoreilla saa halutessaan erittelyn laskusta? Harvoin mikään asia niin kiireellinen on etteikö tuolla pärjäisi.

    Tietoturvaan voi periaatteessa vedota sillä perusteella, että puhelimen välityksellä asiakasta on vaikea tunnistaa vedenpitävästi ja laskutusinformaatio on kuitenkin astetta luottamuksellimpaa tietoa kuin muu perusinformaatio liittymästä. Vähän oudolta kuitenkin kuulostaa. Ehkä asiakaspalvelija vetosi tuohon kun ei muutakaan keksinyt?
     
  7. ROS

    Liittynyt:
    14/2/06
    Viestit:
    330
    Tykkäykset:
    0
    Niin siis koititko soittaa tuonne asiakaspalveluun vai lähetitkö s-postia?

    Sen ymmärrän ettei laskutustietoja haluta lähettää s-postilla, mutta kyllä soittamalla pitäisi milloin vaan saada tietää infoa laskusta.
     
  8. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15136
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Minä olen kerran törmännyt tuohonkin, ei pääsyä laskutustietokantaan oli asiakaspalvelijan vastaus.

    Tuosta puhelimen välityksellä tunnistamisesta; muutama viikko sitten soitin Surinan asiakaspalveluun, ja ennenkuin ehdin mitään kertoa itsestäni (aloitin puhelun esittelemällä itseni vain sukunimellä ja ehdin vain kysyä erästä palvelua), niin kaveri puhelimen toisessa päässä sanoi "tässä liittymässä, josta soitat on kytkettynä nämä ja nämä jne...", eli kaveri lateli sieltä kaikki liittymäni palvelut noina vain, hiukan ihmetytti mutta vasta jälkeenpäin aloin moista ihmettelemään enkä viitsinyt reklamoida.

    Ja laskutiedoista utelu etukäteen, niitä kootaan usein vasta laskuajossa, joten ihan peruteltua on olla antamatta niitä, ellei ole reaaliaikaista koontitietoa olemassa.
     
  9. -Mercury-

    Liittynyt:
    11/6/04
    Viestit:
    47
    Tykkäykset:
    0
    Kerran yritin oikoa kolumbus-laskua palautelomakkeella, tuli bumerangina sähköpostia tietosuojasta.
    Piti sitten soittaa asiakaspalveluun.
     
  10. -MAH-

    -MAH-

    Liittynyt:
    1/12/05
    Viestit:
    573
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä on mielestäni ihan kohtuullista operaattorilta pyytää soittamaan aspaan joissakin laskuasioissa. Ne ovat kuitenkin niin "arkoja" aiheita, jolloin pitää olla varma henkilöllisyydestä. Sähköpostin välityksellä tämä on vaikeaa, koska aika helppo on esiintyä toisena henkilönä netin toisessa päässä.
     
  11. kimmo Vieras

    No miten se nyt sitten puhelimessa on helppoa varmistua toisen henkilöllisyydestä?
     
  12. mjk Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    621
    Tykkäykset:
    94
    Itsestäni tuntui huvittavalta, että joskus siinä 90-luvun ihan loppuvuosina soittelin Soneran asiakaspalveluun ja pyysin heitä kytkemään jonkun soitonsiirtolisäpalvelun liittymääni josta soitin. Sanoivat, että eivät näe siellä asiakaspalvelussa numeroani josta puheluni heille tulee, joten se numero piti heille luetella erikseen siitä syystä. Kuulosti ihan järkeenkäyvältä kun numero oli salainen olotusarvoisesti.

    Soitin sitten pari päivää myöhemmin toisen asian suhteen samaisesta salaisesta numerosta sukunimen ja paikkakunnan sanoen asiakaspalveluun Soneralle. Silloin kerroin haluavani siihen liittymääni josta soiten vielä toisen lisäpalvelun. Asiakaspalvelija kysyi vain sotun loppuosan eikä muistanut kysyä numeroani ja homma oli sillä hoidettu kuntoon ja haluttu lisäpalvelu alkoi toimia.

    Eli siis joku Soneran asiakaspalvelussa ensimmäisellä kertaa valehdeltiin suoraan, etteivät he näe Soneran (salaista)numeroa josta heille soitetaan tai sitten toiselle kertaa asiakaspalvelija oli vain hyvä arvaamaan saman kaupungin satojen muidenkin samaisen sukunimen omaavista kuka sattui soittamaan ja osasi kytkeä lisäpalvelun oikeaan numeroon ja oikealle henkilölle ihan vain oikein arvaamalla. Onhan sekin tietenkin mahdollista, että Sonera ehti uusia ne systeeminsä sen kahden päivän aikana siinä välissä.

    Itse en ymmärrä miksi asiakaspalvelun pitää valehdella suoraan asiakkailleen minusta tuollaisista täysin merkityksettömistä asioista. Ehkä tuollainen suoranainen valehtelu kertoo jotain yrityksen kulttuurista. Jos se tieto, että asiakaspalvelussa näkyy kaikkien omien asiakkaiden liittymien numerot sinne soitettaessa on salaista tietoa, niin miksi numeroa ei voida pyytää kertomaan vaikka tietoturvasyistä tai jos joku kysyy asiaa suoraan asiakaspalvelusta, niin voida vain todeta sen tiedon olevan luottamuksellista.
     
  13. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15136
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Ei siellä näy mitään numeroita, joissa näyttö on estetty soittajan toimesta.
     
  14. -MAH-

    -MAH-

    Liittynyt:
    1/12/05
    Viestit:
    573
    Tykkäykset:
    0
    En ole sanonutkaan että helppo, mutta helpompi! Ja toisekseen, siinä on huima ero jos esimerkiksi mies/nainen haluaa puolisonsa liittymästä tietoja, sähköpostilla onnistuu aika helposti esiintymään toisena henkilönä, mutta yritäppä samaa puhelimessa...! Että sikäli.
     
  15. kimmo Vieras

    Ja vaikka harri hakkeri onnistuukin spostilla väärentämään lähettäjätiedot ja lähettämään toisen nimissä spostia, niin tuomo tavis ei samaan välttämättä kykene. Ja vaikka kykenisikin, niin aspa lähettää vastauksen spostina alkuperäiselle oikealle asiakkaalle, joten mitä harri hakkeri siitä hyötyy? No joo, melko turhaa tällainen. Itselleni on vaan joskus tullut mieleen, kun aspasta kysytty sotun loppuosaa ja sillä on sitten tiedetty että kimmo on kimmo, vaikka kyseessä voisi olla esim. kimmon poika.
     
  16. -MAH-

    -MAH-

    Liittynyt:
    1/12/05
    Viestit:
    573
    Tykkäykset:
    0
    Kiista jatkukoon! ;) Edelleenkin, ei se soitonkaan perusteella täysin varmaa ole se tunnistaminen, mutta helpompaa. Ja jos Kimmon poika soittaa aspaan ja kertoo isänsä hetun loppuosan, niin väitänpä että aspan työntekijä äänen perusteella osaa päätellä että kaveri joka on langan toisessa päässä ei kuulosta sen ikäiseltä kuin Kimmo on. ;) Jonka lisäksi jos tilanne on epävarma, niin kyllä varmasti aspan työntekijät osaa tehdä muitakin täsmäkysymyksiä esim. liittymää koskien.
     
  17. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Tässä nyt varmaan tarkoitettiin esim. sitä, että Herra Tavis lähettää Rouva Taviksen sähköpostista viestin, Taviksen perheessä kun välttämättä nämä sähköpostitkaan eivät sen erityisemmin ole suojattuna - saattavat hyvinkin käyttää yksissä tuumin jommankumman nimellä olevaa sähköpostitiliä, tai tilit ovat samassa ohjelmassa ja lähettäjätilinä näkyy se kumpi sinne on oletuksena joskus vuonna 2002 jäänyt.

    Ei myöskään tuota kovin kummoisia ongelmia luoda parissa minuutissa uutta sähköpostitiliä puolison nimellä ja lähetellä sieltä sitten puolisona esiintyen meiliä.
     
  18. mjk Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    621
    Tykkäykset:
    94
    Oletko varma tästä? Mistähän lie sitten Soneran aspassa tunnistaneet Soneran liittymän numeron joka oli salainen ja jossa oli kiinteä numeronnäytön esto oletusarvoisesti päällä? Siihen aikaan itsellä oli puhelimena vielä joku vanha Ericsson jossa oman numeron sai näkyviin soitettaessa vain kun erikseen joka kerta kikkaili näpytellä tai hakea ensin numeron, sitten näpytellä nuoli ylös näppäimiä ja sitten muistaakseni ok. Tai sitten tallentamalla tai näpyttelemallä halutun numeron eteen se #31# tai *31# tms. koodi.

    Todennäköisesti salaiset numerot eivät näy Soneran asiakaspalvelussa mikäli soittaa toisen operaattorin liittymästä, mutta käsitääkseni Soneran omasta verkosto tulevien salaisten numeroidenkin numerot näkyvät heidän asiakaspalvelussaan.
     
  19. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15136
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    No kerrotko mikä laki tai asetus suo heille moisen oikeuden?
     
  20. kimmo Vieras

    Ei jatku, minulla on varaa antaa periksi.
     

Jaa tämä viestiketju