Teslan kesäisen kuolonkolarin tutkinta valmis – Autopilotia ei voi syyttää

Tila
Ei auki vastauksille.

Uutissyöte

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
28.6.2015
Viestit
15395
Reaktiopisteet
103
tesla_autopilot-700x476.jpg


Viranomaiset Yhdysvalloissa ovat saaneet valmiiksi toukokuussa Floridassa sattuneen kuolonkolarin tutkinnan. Yksi ihminen kuoli, kun Autopilot-tilassa ollut Tesla törmäsi tietä ylittäneeseen raskaaseen ajoneuvoyhdistelmään. Viranomaistutkinnan mukaan Teslan Autopilotin tai automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän suunnittelussa tai toiminnassa ei ollut vikoja, jotka olisivat olleet syynä onnettomuuteen.

Onnettomuus tapahtui 7. toukokuuta Floridan Willistonissa, kun vuosimallin 2015 Tesla Model S eteni maantietä hieman yli sallitun nopeuden Autopilot-tilaa käyttäen. Tesla osui tietä ylittäneeseen raskaaseen ajoneuvoyhdistelmään ja Teslan kuljettaja sai onnettomuudessa surmansa.

NHTSA:n (Yhdysvaltain kansallinen valtateiden liikenneturvallisuuden virasto) mukaan kuljettajan olisi pitänyt nähdä yhdistelmä vähintään seitsemän sekuntia ennen törmäystä, mutta jostain syystä kuljettaja ei tehnyt ohjaus- tai jarrutusliikkeitä välttääkseen osuman. Viimeinen toimi, jonka kuljettaja autolle teki, oli nopeuden nostaminen 74 mailiin tunnissa (119km/h) alle kaksi minuuttia ennen osumaa.

Teslan omassa blogissa arveltiin, etteivät sen enempää kuljettaja kuin auton järjestelmätkään onnistuneet erottamaan vaalea perävaunua kirkasta taivasta vasten. Lisäksi poikkeukselliset olosuhteet, eli korkealla maavaralla varustettu perävaunu ylittämässä maantietä, olivat auton järjestelmille niin haastavia, etteivät ne onnistuneet törmäystä estämään. Sen sijaan esimerkiksi keulakolarin tai peräänajon järjestelmät olisivat todennäköisemmin onnistuneet estämään, kuten ne Teslan mukaan lukemattomissa muissa tilanteissa ovatkin onnistuneet.

Teslan Autopilot-järjestelmä ei nimestään huolimatta ole täysin automaattisen ajamisen tila, vaan sen on määrä olla kuljettajaa avustava järjestelmä, joka kuitenkin edellyttää, että kuljettaja jatkuvasti seuraa liikennettä ja on valmis tekemään ohjausliikkeitä autolle. NHTSA:n mukaan tämä on myös tehty kuljettajille hyvin selväksi.

NHTSAN:n mukaan AEB eli automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lähinnä kehitetty estämään peräänajoja tilanteissa, joissa edellä ajava auto hidastaa vauhtia. Sen ei voida olettaa estävän törmäyksiä risteävään liikenteeseen, kuten Floridan tapauksessa. Viranomaisten mukaan järjestelmät toimivat odotetusti, ja Tesla on onnettomuuden jälkeen myös päivittänyt järjestelmiä niin, että kuljettajien on aktiivisemmin osallistuttava liikenteen seurantaan Autopilotin ollessa käytössä.

Viranomaisraportissa mainitaan myös Teslan Autosteer-ohjauksen vaikutus liikenneturvallisuuteen. Viranomaiset selvittivät vuosimallien 2014–2016 Tesla Model S -autojen sekä vuosimallin 2016 Tesla Model X -mallin turvatyynyjen laukeamismääriä, ja totesi, että Autosteer-järjestelmän käyttöönotto vähensi törmäysmääriä 40 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että automaattiavusteisella ohjauksella varustetut autot ovat olleet turvallisempia kuin puhtaasti ihmiskuljettajien varassa liikkuneet.

Jatka lukemista...
 
Tila
Ei auki vastauksille.
Top Bottom