1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Telian laskut

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja kokovaha1, 8/5/03.

  1. kokovaha1

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    29
    Tykkäykset:
    0
    Vähän outo kysymys mutta...

    Äitini ja siskoni ottivat joulun aikoihin Telialta liittymän ja siinä kylkiäisenähän tuli se huima puheaikatarjous. Kuukaudessa hyvitetään 10 euroa muutaman vuoden ajan.

    Nyt heille on molemmille tullut muutama lasku ja ne ovat kummalakin olleet kuulemma paljon suuremmat kuin mitä aikaisemmassa operaattorissa. Vaikea sanoa mikä voi olla homman nimenä mutta eikö kuitenkin Telian puhelut ole halvimmasta päästä kun vertailee eri operaattoreiden hintoja (kotilinjoja he eivät aikaisemminkaan juuri käyttäneet)?! Onkohan siinä nyt vain käynyt niin, että molemmat ovat lörpötelleet puhelimessa tavallista enemmän näiden muutaman kuukauden aikana vai ovatko muut mahdollisesti ihmetelleet omien laskujen suuruutta Telialla? Kai sitä voi luottaa että laskuttavat oikean mittaisista puheluista..?
     
  2. col_blair

    Liittynyt:
    22/8/02
    Viestit:
    57
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä Telian laskutus on toiminut 99% moitteettomasti viimeaikoina. Tietenkin joskus tulee heittoja, mutta kyseessä ovat yleensä hyvin mitättömät summat. Kannattaa nyt huomioida 2 asiaa:

    1.Onko laskulla hyvitetty -10e puheluista ja viesteistä kampanjan mukaisesti? (joulukiireessä kampanjarasti voi unohtua myyjältä)

    2. Kannattaa myös huomioida minimiveloitus 16snt alle minuutin puheluista, eli jos puhuu paljon hyvin lyhyitä puheluita näistä voi kertyä saldoa enemmän kuin kuvittelee. Eli >1min maksaa 0,16 , tämän jälkeen sekuntiveloitus.

    Jos tuntuu vieläkin kummalliselta, niin ei muutakuin soitto aspaan ni homma selvinnee.

    E:Aivan 0,16e minimihinta. Ei aamu-unisena onnistu kaikki =)
     
  3. personal jesus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    5057
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Itse olen joutunut vahtimaan Telian laskutusta eikä ollut kyseessä mikään joulukampanja. Loppusyksystä otin liikkeessä liittymän ja vuodenvaihteen jälkeen tein puhelimitse suoraan asiakaspalvelun kanssa muutoksia perheen liittymäjärjestelyihin, minkä seurauksena olin menettää 20,- puheaikahyvityksiä (vaikka olin etukäteen selvittänyt niiden säilymisen ehdot ja toiminut ohjeiden mukaisesti) ja yli 5,- muita hyvityksiä, lähinnä palvelukytkentöjä ja niiden muutoksia.

    Kannattaa olla tarkkana ja jos itse on sitä mieltä, että selvitettävää on, niin vaatikaa asian selvittämistä. Kyllä ne sen tekevät ja jos vääryyttä on tapahtunut, sen oikaisevat ja varmaan jollakin edulla, esim. kuukausimaksuilla, hyvittelevät.
     
  4. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Minimiveloitus on 16 senttiä ei 0,16 senttiä.

    Tämä on merkittävä seikka. Omalla puheluprofiilillani tämä korottaisi tehollista minuuttihintaa n. 70 %. Käytännössä toi liittymä on yksi kalleimmista jos ei kallein. Se on jokapauksessa kalliimpi kuin RL Tandem Aina, jossa minuuttihinta on 16,65 (RL:n mukaan jostain syystä 17) senttiä/min.
     
  5. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Hinta ilmeisesti halutaan ilmoittaa noudattaen virallista rahayksikköä (suomessahan pienin virallinen rahayksikkö on sentti, näinollen hinta ilmoitetaan yhden sentin tarkkuudella) jolloin sitä joudutaan hinnastossa hieman pyöristämään vaikka "laskennallinen" hinta onkin hieman pienempi kuin ilmoitettua.
     
  6. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Kyllä Telian(kin) laskutuksen kanssa kannattaa olla tarkkana: erityisesti kampanjahyvitykset tuntuu helposti "unohtuvan" laskuista. (Sama on tosin mulle käynyt myös Soneralla.) Soitto Aspaan on kyllä toistaiseksi mulla selvittänyt aina epäselvyydet. Mutta ne laskut kannattaa siis tarkistaa - tämä pätee tietysti aina ja kaikkiin laskuihin.

    Sinänsä laskun summan suurentuminen ei kerro vielä mitään; Mikä liittymätyyppi on Telialta nyt käytössä? Mikä oli entinen operaattori ja liittymätyyppi? Minkälainen soitteluprofiili on? Kaikki nämä vaikuttaa laskujen suuruuteen.
     
  7. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Onko kyseessä Telia Plus -liittymä ja sitä on käytetty kuitenkin 2G:n verkossa, jolloin minuttihinta on huikeat 37snt/min. Taas Telian omassa verkossa hinta sisäisiin puheluihin ilman mitään vipstaakeleita on 8 snt/min. Elikä puhelin on saattanut vaihtaa heikon verkon takia vahvempaa ja unohtua sinne.
     
  8. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Hinnat kuitenkin pitää ilmoittaa todellisina, ei pyöristettyinä. Ei ole mitään lakia joka pakottaisi tollaiseen pyöristykseen tai edes sallisi sitä. Esim. bensa ilmoitetaan sentin kymmenyksen tarkkuudella. Samoin Elisa käyttää tätä tarkkuuatta: PVM esim. on 9 c + 0,9 c /min, ei 1 c/min. Tossa etu menee kuluttajan hyödyksi, mutta toisissa se menee tappioksi, esim. 12 ja 26 sentissä.

    Periaatteessa operaattori voisi tolla logiikalla laittaa kaikki hinnat muotoon
    xx.49 senttiä ja sitten pyöristää ne alaspäin.
     
  9. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Tosin tosa 8 sentissäkin on minuutin minimi, eli käytännössä hinta tulee kalliimmaksi.

    Jos käyttää VIP palvelua, kannattaa tarkastaa, että numerot on oikein sopimuksessa.
     
  10. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Mulla kävin Telian kanssa niin, että loppuvuodesta puoleen hintaan olleet tekstiviestit menivätkin täyteen hintaan. Olin tarkkana ja otin yhteyttä aspaan. Telian kunniaksi on sanottava, että homma hoidettiin siellä päästä tyylikkäästi ja kitkattomasti, toisin kuin esim. Dna:n kanssa on käynyt.
     
  11. personal jesus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    5057
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Teliassa on omalta osaltani tällä hetkellä positiivista se, että juuri tulleen loppulaskun summa on negatiivinen. En kuitenkaan missään nähnyt mainintaa, että olisin saamapuolella. ;)
     
  12. Jace

    Jace Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4509
    Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Otsikkoon sopien, muuten OT;
    Tänään tuli telian lasku, mukana asiakastiedoite, kuten aina. Selasin läpi ja katsoin, että siellä on sms-kilpailu, osallistuminen maksuton. No sitten löytyy päivä, mihin mennessä osallistuttava, 7.5..ja tänään 9.5.. Samoin oli siemens c55:n "tarjous" ja hf-napista tarjouskuponki. Nämä voimassa 10.5 asti.. Eikä todellakaan ole eka kerta, kun asiakastiedote tulee miten sattuu, että olisi noita tarjouksia/tms mitkä mennyt jo umpeen..
    Aiemmin telialla sanottiin, että laskutuskautta voidaan hieman "tarkistaa", nyt tympeä asiakaspalvelija totesi vaan että voivoi, se nyt on niin että tiedotteet tulee milloin sattuu.. Ttu mitä pelleilyä..
     
  13. sorsa

    Liittynyt:
    7/2/03
    Viestit:
    430
    Tykkäykset:
    0
  14. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Tuo asiakastiedote ongelma on ihan kaikilla operaattoreille. Laskutusryhmiä on paljon ja johonkin aikaan se on vaan julkaistava.
     
  15. krisu

    Liittynyt:
    3/3/03
    Viestit:
    193
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä ne vaan soneralla on ainakin tähän asti tullu riittävän aikaisin.
     
  16. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    No sulla on sopiva laskutusryhmä.
    (Tai Soneralla sopivan "ajatonta" infoa tiedotteessaan... :p )
     

Jaa tämä viestiketju