Eikös nykyisinkin ole jo pakko saada oikeat hintatiedot ulkomailla. Eli kun kytkeydyt verkkoon, tulee tekstari missä on puhe/sms/mms/datahinnat siinä verkossa ja omalla liittymällä. Eli periaatteessa tuo tieto pitäisi olla suht reaaliaikaisesti olemassa, jos se varsinainen datakulutus tulee "ajoissa". Eihän tuosta reaaliaikaista/sentin tarkaa varmaan millään saa, mutta ehkä 50e raja estää ainakin satojen (tai viimeistään tuhansien) eurojen yllätyslaskut. Mielenkiintoiseksi menee myös vastuukysymykset, eli jos/kun rajat ylittyy niin kuka vastaa?Käytännössä ulkomaan roaming kuitenkin saadaan melko reaaliaikaisesti näkyviin, mutta ongelma onkin juuri laskutuksessa ja etenkin siinä että datahinta ei ole sama kaikissa verkoissa. Eli laskutus laahaa perässä...
Sotku voi tulla, mutta kustannuksia ei juurikaan jos operaattorit eivät niitä itse itselleen aiheuta tappelemalle keskenään. Fakta on että tuo 50€ helposti enemmän kuin kattaa kustannukset mitä asiakas voi dataa siirtämällä ulkomailla aiheuttaa. Niinpä vaikka raja ei pitäisi ja laskua tulisikin 10 000€, vaikka antaisivat kevyen 9950€ alennuksen niin ovat voitolla silti, ei tuosta suinkaan tulisi operaattorille kustannuksia elleivät itse ole huonoon soppariin nimeään alle laittaneet. (Ja tässäkin tapauksessa vastaavasti toinen operaattori saa ilmaista rahaa).Täytyy silti muistaa että kaikki tämä kustannetaan meidän kukkaroista. Vaikka on hyvä, että regulaattori asettaa pelisäännöt ja pakottaa löytämään ratkaisut, on kaikkien etu jos asiat tehdään hosumatta. Tässä on kaikki kunnon sotkun ainekset missä rahaa palaa.
Eikös nykyisinkin ole jo pakko saada oikeat hintatiedot ulkomailla. Eli kun kytkeydyt verkkoon, tulee tekstari missä on puhe/sms/mms/datahinnat siinä verkossa ja omalla liittymällä. Eli periaatteessa tuo tieto pitäisi olla suht reaaliaikaisesti olemassa, jos se varsinainen datakulutus tulee "ajoissa". Eihän tuosta reaaliaikaista/sentin tarkaa varmaan millään saa, mutta ehkä 50e raja estää ainakin satojen (tai viimeistään tuhansien) eurojen yllätyslaskut.
En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta tuskinpa noissa roaming sopimuksissa on muita kuin niitä "huonoja sopimusta". Eli roamingoperaattori myy kotioperaattoreille nimenomaan kaistaa, ja aika neuvottelija pitää olla että saa sinne 50e laskutuskaton. Kyseessä on kuitenkin noille "roamingvoittoverkoille" miljoonabisnes ja pitävät siitä kynsinhampain kiinni.Sotku voi tulla, mutta kustannuksia ei juurikaan jos operaattorit eivät niitä itse itselleen aiheuta tappelemalle keskenään. Fakta on että tuo 50€ helposti enemmän kuin kattaa kustannukset mitä asiakas voi dataa siirtämällä ulkomailla aiheuttaa. Niinpä vaikka raja ei pitäisi ja laskua tulisikin 10 000€, vaikka antaisivat kevyen 9950€ alennuksen niin ovat voitolla silti, ei tuosta suinkaan tulisi operaattorille kustannuksia elleivät itse ole huonoon soppariin nimeään alle laittaneet. (Ja tässäkin tapauksessa vastaavasti toinen operaattori saa ilmaista rahaa).
Sotku voi tulla, mutta kustannuksia ei juurikaan jos operaattorit eivät niitä itse itselleen aiheuta tappelemalle keskenään. Fakta on että tuo 50€ helposti enemmän kuin kattaa kustannukset mitä asiakas voi dataa siirtämällä ulkomailla aiheuttaa. Niinpä vaikka raja ei pitäisi ja laskua tulisikin 10 000€, vaikka antaisivat kevyen 9950€ alennuksen niin ovat voitolla silti, ei tuosta suinkaan tulisi operaattorille kustannuksia elleivät itse ole huonoon soppariin nimeään alle laittaneet. (Ja tässäkin tapauksessa vastaavasti toinen operaattori saa ilmaista rahaa).
9090.9e euron netto roaming lasku, + 10% katetta ,jolla katetaan perusinfraa, laskutus, selvittely ja luottotappiot., eli 10 000e plus alv 22%, eli 12 200 euroa.Fakta on että tuo 50€ helposti enemmän kuin kattaa kustannukset mitä asiakas voi dataa siirtämällä ulkomailla aiheuttaa. Niinpä vaikka raja ei pitäisi ja laskua tulisikin 10 000€, vaikka antaisivat kevyen 9950€ alennuksen niin ovat voitolla silti, ei tuosta suinkaan tulisi operaattorille kustannuksia elleivät itse ole huonoon soppariin nimeään alle laittaneet. (Ja tässäkin tapauksessa vastaavasti toinen operaattori saa ilmaista rahaa).