1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tele Telefinland Tekstarin laskutus väärin perustein?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja tre21, 18/6/09.

  1. tre21

    Liittynyt:
    18/6/09
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Morjens, otin 9.4.2009 Telefinlandin Tekstari-paketin (1000 tekstiviestiä kuukaudessa hintaan 7,95€). Toukokuun lopussa minulle tuli lasku, jonka laskutusjakso oli 9.4. - 25.5. ja joka oli suurudeltaan 96,54 euroa. Olin lähettänyt em. aikavälillä 1795 tekstiviestiä sekä puhunut ja siirtänyt dataa vähän. Laskun tekstiviestit-osiossa kuukausimaksuun sisältyi 1000 viestiä, mutta ylimenevistä 795 viestistä laskutettiinkin normaalitaksan mukaisesti, yhteensä 70,36 euroa.

    Soitin asiakaspalveluun, palvelija lupasi hyvittää 70 euroa laskusta. Minusta tämä ei kuitenkaan periaatteesta riittänyt, vaan tein asiasta kirjallisen reklamaation. Se käsiteltiin nopeasti, ja kirjallinen vastaus oli, että laskua ei mitätöidä vaan se tulee maksaa kokonaisuudessaan.

    Nyt kysynkin, onko tämä aivan palvelulupauksen mukaista, jos kerta kuussa saa sen 1000 tekstiviestiä lähettää hintaan 7,95€? Tiedän kyllä laskutusjaksoista ja niiden poikkeavuuksista kalenterikuukausiin, mutta tämä kuulostaa jo kusetukselta. Miksi asiakaspalvelija puhelimessa lupasi hyvittää 70 euroa, mutta kirjallinen vastaus ei euroakaan?
     
  2. MGM

    MGM Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    17/11/08
    Viestit:
    14287
    Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Olisko kannattanut vain tyytyä siihen 70€:n? Sekin mielestäni liikaa, koska selvästi olit tietoisesti ylittänyt 1000 viestin rajan.
     
  3. tre21

    Liittynyt:
    18/6/09
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Joo olis varmaan kannattanut, pirautan uudelleen juhannuksen jälkeen. Ja totta, olin sen 1000 rajan ylittänyt tietoisesti, sillä luulin heidän lupauksensa 1000 tekstiviestiä kuukaudessa hintaan 7,95€ pitävän paikkansa. Nythän laskutuskausi oli 1kk ja 16 päivää, 9.4. - 25.5.
     
  4. irritus

    irritus Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    16/1/05
    Viestit:
    1599
    Tykkäykset:
    204
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Siis oliko raja ylitetty vai ei? Liittymään kuuluu 1000 tekstiviestiä kuukaudessa. Mikäli tre21 ei ole ylittänyt 1000 tekstiviestiä yhtenäkään seuraavista ajanjaksoista, ylimääräiset veloitukset tekstiviesteistä ovat aiheettomia:

    1.4. - 30.4
    9.4. - 8.5.
    24.4. - 25.5.
    1.5. - 31.5.

    Jos hinnastossa luvataan perusmaksuun sisältyväksi 1000 viestiä/kk, ei operaattori voi mielin määrin venytellä kuukausia vaan kyllä se laskutus pitää laittaa poikki sitten kun enintään 31 päivää on kulunut laskutuskauden alusta.
     
  5. gringo80

    Liittynyt:
    18/2/09
    Viestit:
    129
    Tykkäykset:
    0
    täysi hyvitys tai viet asian kuluttajaviranomaisten päätettäväksi. tälläistä EI saa hyväksyä. raja se on huijaamisellakin.

    kuluttajaviranomaiset tod.näk. antavat suosituksen teliasoneralle (telefinland) laskun hyvittämiseksi jonka teliasonera joko toteuttaa (siitä pelosta että joutuu mustalle listalle) tai sitten ei...

    ota siis yhteys kuluttajaneuvontaan, www.kuluttajaneuvonta.fi. siellä on hyvät ohjeet miten pitää toimia, lisäksi lomakkeet jne.
     
  6. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Veikkaan, että kirjallista valitusta käsitellyt ei ole edes käsittänyt mistä on kyse, vaan luullut, että kitiset vain siitä, että ylimenevistä viesteistä on laskutettu (kiinnittämättä huomiota laskutuskauteen).

    Sinänsä tuo kirjallinen reklamaatio oli kyllä turha, voi ihan hyvin olla että tuo koko 70,36€ olisi hyvitetty kun olisit vaan tyytynyt suulliseen vastaukseen. Minusta on ihan normaalia että sanotaan "me hyvitetään se seitsemänkymppiä" kun tarkoitetaan koko summaa, joka on muutaman sentin yli 70€ ja tuon 0,36€ olisit jokatapauksessa säästänyt takaisin jos noin pitkältä ajalta perittiin vain yksi kk-maksu.

    Jos tosiaan hait koko laskun mitätöimistä, niin siihen ei minusta ole mitään perusteita. Se oikein oleva kk-maksu, datasiirto ja puhe nyt pitää tietenkin maksaa. Toki jos operaattori haluaa asiakasta laskutusvirheestä hyvittää, se voi näin tehdä esim. puheajalla, mutta se että osa laskusta on virheellinen, ei tarkoita että koko laskun voisi jättää maksamatta.

    Soita vaikka Telen aspaan vielä uudestaa jussin jälkeen ja jos asia ei selviä niin kuluttajaviranomaisiin yhteys. Oli Telen vastaus mikä hyvänsä niin maksa laskun riidaton osa (eli se kk-maksu, puhelut ja data) eräpäivään mennessä.
     
  7. tre21

    Liittynyt:
    18/6/09
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksista.

    En toki vaatinut koko laskun mitätöimistä, vaan väärin perustein laskutetun osan mitätöimistä, mitä kenties kirjalliseen reklamaation vastannut ei ymmärtänyt (tai halunnut ymmärtää).

    Pirautan Telefinland asiakaspalveluun maanantaina, ja jos eivät puhelimessa enää tarjoudu hyvittämään rahaa, niin vien asian eteenpäin.
     
  8. LateX Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/12/03
    Viestit:
    869
    Tykkäykset:
    51
    Kannattaa huomioda että siellä aspassa oleva porukka (niinkuin muillakin operaattoreilla) on nuorta porukkaa joka ei yleensä tiedä asioista sen enempää kuin asiakaskaan mutta asiakkaan kuvauksen perusteella sitten yrittää omalta koneeltaan etsiä vastauksen. Joten kannattaa pyytää heti samantien esimiestä tai jotain team leaderia puhelimeen. Ne yleensä tietää jotain asioista.
     
  9. bhoys

    Liittynyt:
    15/4/08
    Viestit:
    50
    Tykkäykset:
    0

    OT: Pitänee paikkansa etenkin kesälomakautena kun vanhemmat palveluneuvojat on lomalla. Tosin toi esimiesten kysely ei sen kummempaa auta, koska kokemuksesta pakko sanoa, että yleensä ne tietävät vielä vähemmän kuin normaalit PN:t. Eli jos haluaa saada asian/vian kuntoon pitää vain toivoa että kohdalle sattuu joku joka osaa oikeasti auttaa, hyvityksissä tosin esimiesten puoleen kannattaa kääntyä koska eivät osaa auttaa tai selittää miten asiat oikeasti ovat, niin hyvittävät sitten hyvin että pääsevät vain tapauksesta eroon.
     
  10. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Tapaus on omituinen. Kirjoittaja ei tiedä mikä on laskutuskausi. Kesken alkanut laskutuskausi koitetaan tasata. Kirjoittajalla on täysi syy olettaa, uuden kuukauden alkaessa laskutuskauden nollautuvan ja alkavan uuden. Menettelystä olisi pitänyt kysyä etukäteen. Miten etukäteen voi kysyä jos ei tiedä etukäteen erikseen kysyttävää kysymystä ja tiedosta ongelmaa tai tämänkaltaisen laskutusepäselvyyden haitannevan käytännössä.

    Johtopäätös...

    Operaattori on toiminut ominpäin laskutuskaudella kikkailulla, jotta rahaa jäisi kassoihin enemmän.

    Operaattorin edustajan olisi pitänyt selvittää kuinka laskutus toimii mainostetulla tavalla.

    Mahdollisesti edustaja on tehnyt virheen ja raha on liikkeen ja operaattorin välisen epäselvyyden aiheuttama haitta kuluttajalle. Semmoinen haitta on yhteisvastuullisesti korvattava kuluttajalle kokonaisuudessaan.
     
  11. samumanu Vieras

    Mun mielestä tossa pitäisi laskea kuinka monta txt on lähetetty välillä 9.4-8.5 ja laskuttaa sen mukaan, tahi sitten tuoda alussa todella selvästi esille mikä on laskutuskausi. Tässä tapauksessahan noi asiat ei tule selville joten 100% varmaa vastausta hankala sanoa.
     

Jaa tämä viestiketju