1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tekstiviestiostaminen (Agile messenger subscription?)

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Zache, 27/10/05.

  1. Zache

    Liittynyt:
    12/12/02
    Viestit:
    540
    Tykkäykset:
    0
    Tapahtui sitten pikkasen 'Tomorrow is here today and I feel violated' tyyppinen tapahtuma. Eli jokin ohjelma laskutti itsensä automaagisesti p800:ssa tekstiviestillä ilman että mitenkään olisi ilmaissut tekevänsä niin sillä hetkellä tai kertoneensa mikä ohjelma oli. Koska tuo on selkeästi tulevaisuutta niin aiheesta voisi herättää keskustelua miten homman pitäisi toimia, toivottavasti ei kuitenkaan näin kuin tässä tapauksessa.

    Copypastea DNA:n aspaan menneestä mailistani, josta selvinnee mitä tapahtui (puhelin oli muuten SE P800).
    Mikä tuossa sitten mättää? Listaan tähän tulee sekaisin jututtuja jotka liittyy palveluihin, operaattoreihin, puhelimiin, softiin jne...

    - Ohjelma ei pyytänyt käyttäjältä mitään kuittausta että sopiiko tämä juttu tehdä, eikä se ollut missään vaiheessa kysynyt saako se tehdä automaagisesti juttuja

    - Mistään viesteistä ei selviä mistä on kyse, mitä on ostettu, keneltä ja mitä maksoi eikä myöskään se keneltä on jotain ostettu. Ei ole myöskään mitään tapaa oikeastaan saada sitä selvillekkään suoraan (saa nähdä mitä tuo DNA ASPA vastaa), mutta käyttäjä ei ainakaan pysty selaamaan vaikka netistä juttuja mitä on tullu ostettua (ja mistä sitä laskutetaan)

    - Jos softa on pahantahtoinen niin se voi ihan yhtä lailla pyyhkiä jäljet puhelimesta että mitään viestejä on lähetettykään ja (kuittaukset myös) jolloin ainoa paikka missä jotain näkyy jotain on lasku jossa on mystinen summa ja kun juttujen ostaminen yleistyy ja laskussa on ostettujen asioiden kohdalla joku muu luku kuin 0 niin muutaman eurojen kusetusviestejä on mahdotonta siitä laskusta erottaa, mutta niille ketä ketä tekee sillä bisnestä on mahdollista tehdä kusetus tuhansille ihmisille jolloin se on kannattavaa...

    - Operaattoreilla ei oikein ole mitään palveluita joilla tilannetta voisi hallita, data-siirtoissa ei ole rajoituksia. Siinä vaiheessa kun käyttäjällä on puhelimessaan buginen/pahantahtoinen softa joka siirtää rajoittamattomasti dataa käyttäjän huomaamatta niin käyttäjälle jää käteen vain lasku. Kuitenkin suhteellisen helppo ratkaisu olisi tehdä vaikka 100MB/kk data paketteihin saldorajan tyylinen rajoitus joka löisi poikki siirron määrän täytyttyä ja ilmoittaisi asiasta käyttäjälle tekstiviestillä... tyyliin "lähetä DATA +100 jos haluat lisää kaistaa tälle kuukaudelle (10e)"

    - Toisaalta ainakaan DNA:n saldorajakaan ei toimi riittävän hyvin, sivujen mukaan se toimii päivän viiveellä jossa ajassa saadaan huimia laskuja aikaiseksi. Tosin tämä on todettu jo mediassakin, eli ei mitään uutta tässä.

    Kuitenkin periaatteessa saldorajan tai virtuaalisen lompakon johon voi "ladata" rahaa paypalin tyyliin josta sitten ostetut palvelut laskutetaan olisivat toimiva ratkaisu tuohon, että viimekädessä toimitaan tahojen välillä joilla ei ole täydellistä luottamusta käytettävissään toisistaan. Tosin tässä täytyy muistaa, että käyttäjän kannalta toimivan systeemin luominen ei välttämättä ole operaattorien intresseissä kun ne saavat myös kusetuksista itselleen rahaa vaikka eivät itse olisikaan niihin syyllisiä vaan hyötyvät tilanteesta välillisesti.

    Joka tapauksessa pohjimmiltaan ongelma on, että järjestelmä on oletukseltaan "täydelliseen luottamukseen" perustuva, eikä ole kontrollimekanismeja sen suhteen että todellisuudessa se ei sitä ole ja jatkossa on yhä vähemmän. Ei ole enää kontrollia sen suhteen, millaisia palveluita on ympäriinsä, eikä myöskään sille miten ohjelmistot puhelimissa toimivat. Eikä käyttäjät edes halua tuollaista täydellisen luottamuksen ympäristöä, he haluavat juttuja jotka eivät vaadi sitä ilman suunnatonta säätöä ja kontrollia.
     
  2. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Agilehan tuo, itselleni kävi sama ja kieltämättä herätti ärtymystä, hyviin tapoihin mielestäni kuuluu luvan kysyminen. Ainoa tapa estää tuo on tilauksen peruuttaminen agilen asetuksissa.
     
  3. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Kannattaa jättää Agile lataamatta (sivuilla sanotaan että se on maksullinen) jos ei ole rahaa maksaa.
     
  4. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Tässähän ei ole yhtään kyse siitä onko varaa vai ei.

    Itse en pitänyt lainkaan siitä että agile lähetti ne viestit lupaa kysymättä. Oli tarkoitus pitää softa vain trial-ajan, mutta viestit lähtivät koska en muistanut poistaa softaa ennen trialin päättymistä. Softan pitäisi mielestäni trialin jälkeen käynnistettäessä kysyä halutaanko jatkaa käyttöä ja lähettää viestit, agile lähettää viestit vaikka softa ei edes olisi päällä.
     
  5. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kyllä Agile Messenger ainakin minulla kysyi ihan asiallisesti kokeiluajan päätyttyä haluanko jatkaa käyttöä tekstiviestitilauksella vai könttäsummalla luottokortilla. Ovat muuttaneet systeemiä palautteen vuoksi?
     
  6. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Agile Messengerin kotisivuilta lainaus:
    Eli joko sinua on kusetettu silmään taikka sulle on sattunut selkeä moka :)
     
  7. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Ainoa kysyminen tehtiin siinä vaiheessa kun softa oli asennettu ja käynnistettiin ensimmäisen kerran, ei tosiaan voinut arvata että viestit lähtevät automaattisesti 7vrk päästä jos softaa ei siihen mennessä poista tai erikseen käy agilen valikosta tilausta peruuttamassa. Luulisi että trialin päätyttyä olisi edes saanut valita ostaako kuukausiaikaa vai koko lisenssin.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Samaa mieltä, ostaessa pitää vielä kysä ostetaanko.
    Jos firma myy (toimittaa) tuotetta Suomeen niin ei oikein epämääriset vieraskieliset sanat lohduta, vaikka käyttäjä sen olisikin osannut viraskielisilstä sivuilta hakea.

    Seitseman päivän koe ajat vaihtelvat sovelluskesta riippuen, jotkut laskevat käyttöpäivät, toiset siitä kun ensimmäisen kerran käyttöön otettu.

    DNAn vika tämä ei suoraan ole, joten valitus olisi kohdistettava myös ohjelman tekijälle.

    DNAlel on toki hyvä infota asiasta etteivät ala maksu yhteistyöhön tälläisten sala rahastajien kanssa.
     
  9. Zache

    Liittynyt:
    12/12/02
    Viestit:
    540
    Tykkäykset:
    0
    Joo, eipä tuo minunkaan kohdallani missään muussa vaiheessa sen asentamisen jälkeen ole mitään kysellyt ja muistaakseni trialin asentamisenkin aikaankin se teki minusta jotain turhan oma-aloitteisesti.

    Mutta ei minulle mitenkään erityisen epäselvää ollut etteikö agile olisi maksullinen ja voisin olla hyvin valmis maksamaan siitä. Ainakin tähän asti se on ollut yksi parhaista puhelimelle tehdyistä softista mitä on tullut vastaan. Ainoa vain ettei laskutus ja sivujen dokumentaatio aiheesta ole samaa tasoa, joten taitaa jäädä ostamatta tuo softa ihan vain vastalauseena.

    Mutta se mikä tuossa on epäselvää on se, että miten hitossa käyttäjän pitäisi muka eroittaa yhteys mielivaltaisin aikavälein ja 'kiitos ostoksistasi' tekstiviestien ja agilemessengerin välillä? Tai sitä ettei viesti liity johonkin muuhun laskutukseen.

    Ja eihän tuo operaattorin syytä ole joka välittää viestin ja lähettää laskun, mutta en nyt näe mitään syytä olettaa että tilanne muutuisi turvallisemmiksi samalla kun järjestelmä muuttuu koko ajan avoimemmaksi kaikelle mahdolliselle, joten minusta myös laskutuksen pitäisi muuttua siihen suuntaan että se sietää tuota tuntematonta tekijää jonka tuo avoimmuus tuo tullessaan. Ja kait niiden on pakkokin jos haluavat tuon kännykällä maksamisen yleistyvän... joten ihan hyvin he voisivat ruveta tehdä speksiä siitä millainen tuon laskutettavan palvelun pitää olla ja vaatia että sitä noudatetaan myös, jos haluaa rahan virtaavan. Tyyliin että noissa reply viesteissä pitäisi olla info mihin se liittyy jne.

    Nii joo, olen kyllä pistämässä agilelle myös postia jahka saan kirjoitettua enkuksi nillitystä ja bugiraporttia esmes tuosta... Eli olenkos oikeassa kun kuvittelen että tuon "Please restart applicationin" paikalla pitäisi olla se subscriptionin lopetus kohta? :) Eli minulla on tässä softa joka laskuttaa salaa itsensä vaikka ei ole päällä ja laskutusta ei saa lopetettua, eikä myöskään ole mitään varmuutta siitä että poistaako uninstall tuon salaisen laskutusmokkelon paitsi silloin kun tulisi uusi lasku ... täydellinen bisnes tosiaan...


    [​IMG]
     
  10. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    En viitsinyt perustaa uutta aihetta...

    Onko kukaan tilannut luottokortilla? Onko asiakastunnuksessa isoja o-kirjaimia vai nollia? Yritin tiirailla, mutta S60 ei näköjään erottele noita mitenkään.
     
  11. Zache

    Liittynyt:
    12/12/02
    Viestit:
    540
    Tykkäykset:
    0
    "... When you install Agile Messenger you are forced to read a message that you will be charged monthly unless you unsubscribed twice and accept it twice. Perhaps you thought it was the usual disclaimer stuff and skipped past it without reading? ..."

    Tuollanen vastaus muuten tuli Agilelta ,eli ei se ainakaan heidän tuotetuen mukaan mitään kysy sen asentamisen jälkeen. Tuo ylempänä ollut lainaus tarkoittanee sitten sitä, että se selkeästi kertoo asennuksen yhteydessä että se on 7pv ilmanen ja sitten lähtee laskutus, jollei käyttäjä itse sitä katkaise...

    mutta nopeasti ja asiallisesti vastasivat, siitä pisteet.
     
  12. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Ilmeisesti eri versioissa on erilainen käytäntö laskutuksen suhteen. Viittaan aiempaan kirjoitukseeni ketjussa. (Käytössä S60v2.)
     
  13. jag2

    Liittynyt:
    10/12/03
    Viestit:
    101
    Tykkäykset:
    0
    jahas mielenkiintoinen homma..p900 olen tuota agilea käytellyt aina sillon tällöin ja ihmetellyt
    tosiaan kun se ei ole vielä lakannut toimimasta, muutaman kuukauden on luurissa ollut kyllä
    asennettuna.. en ole kyllä saanut mitään kuittausviestejä taikka kysymyksiä ohjelmalta maksu
    haluista. niin mistäs sen tietää onko tämmöistä päässyt sattumaan? puhelinlaskussakaan ei ole
    vilahdellut mitään outoa.
     
  14. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Puhelinlaskussa pitäisi kyllä näkyä palveluviestejä ja jos erittely niin Agile Messengerin käyttämään numeroon...

    Kannattaa tietysti myös katsoa sovelluksen tiedoista tilauksen tiedot, joista kuvankaappauskin löytyy tässä ketjussa.
     
  15. jag2

    Liittynyt:
    10/12/03
    Viestit:
    101
    Tykkäykset:
    0
    taitaa olla mulla niin vanha versio softasta ettei tuota erittelysivua ollut ollenkaan.

    no poistin noin epämääräisiä keinoja käyttävän softan ja käytän nyt tilalla Jimmssin
    java icq clienttiä, tuntuu keposemmalta kuin agile ja itse kun käytän pelkkää icq:ta niin
    sopii käyttööm mainiosti, ilmanenkin on!
     

Jaa tämä viestiketju