1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tekstiviestien ohjaaminen 020 - ja 010- numeroissa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja hamala56, 2/3/10.

  1. hamala56

    Liittynyt:
    2/3/10
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Joissain vaihderatkaisuissa 020- ja 010- numeroihin voi lähettää tekstiviestejä. Myös puhelin lähettää tekstiviestin esim. 020- numerosta tulevana, kun viestiin vastaa tekstiviestillä. Noita 020- ja 010- numeroita käytetään erottamaan työnumero siviilinumerosta.

    Työkseni kehitän palvelua, jossa lähetetään tekstiviestikyselyitä ihmisille ja kyselyt erotetaan toisistaan puhelinnumeron perusteella. Ongelma näiden 020-numeroiden kanssa on, että vastaus voi tulla esim. vuorokaudenajasta riippuen joko 020- tai 040-numerosta. Tällöin on vaikea tehdä tällaisia kyselyitä, koska vastaavasta numerosta ei ole etukäteistietoa. Onko jotain keinoa yhdistää normaali 040- numero tuohon 020- numeroon, jotta vastaajan voisi tunnistaa riippumatta kumpaa numeroa vastaamiseen käytetään?

    Miten nämä ratkaisut on teknisesti toteutettu ja missä päin verkkoa käytettävä numero valitaan? Kuinka yleisiä tällaiset ratkaisut ovat ja millaisia erilaisia on tarjolla?
     
  2. vemssi

    Liittynyt:
    12/4/10
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Teknistä toteutusta tuskin kukaan operaattori paljastaa ja ne ovat aina enemmän ja vähemmän purkkaviritysratkaisuja.

    Ainoa luotettava keino vastaajan tunnistamiseen olisi IMSI, sillä MSISDN (eli puhelinnumero) on vain virtuaalinen reititysohje (vrt. domainnimi ja IP-osoite) ja samalla IMSI:llä voi olla useita eri MSISDN:iä eri ajankohtina. Operaattori vain ei kerro IMSI:ä palveluntarjoajalle asti, joten voit turvautua ainoastaan MSISDN:ään, eli puhelinnumeroon.

    020– ja 010–palveluiden teknisestä toteutuksesta riippuu miten palvelusi saapuvan viestin lähettäjän näkee. Verkossa lähettäjänä näkyy kyllä IMSI:in sidottu MSISDN, mutta operaattori voi muuttaa sitä erilaisin keinoin, jotta esim. mainitsemasi 020– ja 010–palvelut toimisivat. Valitettavasti ainoa toivosi lienee tutustua palveluiden palvelukuvauksiin ja yrittää sitten toimia niiden pohjalta.

    Kannattaa miettiä voisiko palvelusi käyttää viestissä jotain tunnistetta, jolla vastaaja olisi tunnistettavissa; se voisi olla luotettavampaa.
     
  3. hamala56

    Liittynyt:
    2/3/10
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksesta

    Kiitos vastauksesta. Uskoisin, että tuosta on hyötyä palvelumme kehittämisessä.
     

Jaa tämä viestiketju