1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tarvitaanko ostokuitti?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja N-Kake, 28/5/05.

  1. N-Kake

    Liittynyt:
    5/12/04
    Viestit:
    126
    Tykkäykset:
    0
    Meneekö puhelin takuuseen jos jotain hajoaa, mutta ei ole ostokuittia? Vai näkeekö ne onko takuuta jäljellä niin jostain "jutusta"?
     
  2. nossi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/9/04
    Viestit:
    1164
    Tykkäykset:
    0
    Nykyisin tarvitsee ostokuitin jos vie hultoon.
     
  3. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Riippuu huollosta. Tampereella ainakaan SCF Huolto Oy ei edellytä ostokuitin esittämistä, ainakaan Nokian luureissa.
     
  4. jannyman Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    16/8/04
    Viestit:
    2700
    Tykkäykset:
    0
    Samoin Kemin TelePolar ei vaadi ostokuittia.Sanoin viimeksi kun huollatin luuria muutama viikko sitten että on mulla kuittikin jossain niin tokaisi vaan että näkeehän sen takuun tästä luuristakin.
    Kuten arivi sanoi riippuu paikasta.Jotkut kysyy jotkut ei.
     
  5. Guest Vieras

    Ihmettelen vaan mitä tuollaisesta lämpöpaperikuitista sitten mahtaa olla 2v päästä jäljellä...
     
  6. sane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    17/5/03
    Viestit:
    1761
    Tykkäykset:
    13
    jaa-a valkoinen paperinpalanen:) no kannattaa ehk ottaa se kopio nii ei tuu ongelmii
     
  7. yepp

    yepp Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    30/10/03
    Viestit:
    1996
    Tykkäykset:
    41
    Puhelinmalli:
    Oneplus2
    Mites samsungien kanssa? ku ostin käytetyn puhelimen liikkeestä, ja myyjä sanoi että puhelin on ostettu heiltä ja että puhelimessa on vielä takuuta jäljellä. Kuittia ei kuitenkaan löytynyt, mutta sanoi että powermillissä pitäisi pystyä huollattamaan IMEIn perusteella. Puhuiko ihan palturia?
     
  8. Jarso

    Jarso

    Liittynyt:
    18/11/03
    Viestit:
    114
    Tykkäykset:
    0
    Heknilökohtanen kokemus on, että Sony ericssonin huolloille on riittänyt pelkkä puhelin (imei koodi)
     
  9. Mie

    Mie Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2183
    Tykkäykset:
    35
    Puhelinmalli:
    Moto Z Play
    Näin kerrottiin viime viikolla minullekin joten vahvistetaan tietoa... ;)
     
  10. McTom™

    McTom™ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/10/04
    Viestit:
    1648
    Tykkäykset:
    0
    Itselläni on päinvastaisia kokemuksia.

    Nokian luurien kanssa ei olla kertaakaan kysytty ostokuittia.

    Mutta, niinkuin on jo todettu, niin on aikalailla huoltokohtainen kysymys.
     
  11. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Kannattaa myös muistaa että virhevastuuseen ei ikinä voi vaatia kuittia, joskin toki on voitava osoittaa että luuri on oikeasti hankittu sieltä mistä virhevastuuta perätään, ja myös ostoajankohdan osoittaminen helpottaa (aina ei liene ihan välttämätöntä, esim. jos jo puhelinmallin pohjalta on selvää ettei luuri kovin vanha voi olla.)

    Virhevastuun voi myös kohdistaa aiempaan myyntiportaaseen, esim. maahantuojaan, joka helpottaa ostopaikan todistelua.
     
  12. Jussi2000

    Jussi2000 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    6950
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Samoin, käytin Z1010:n softapäivityksessä pari viikkoa sitten eikä ollut kuittia mukana, takuuna meni silti.
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    On toki muistettava että takuu on eri asia.

    Eli virhevastuusta ei kannata kauheasti meuhkata kolmennelle ospuolelle (et niin kehoittanutkaan), eli jos ei ole huollon virheestä kyse niin eivät heitä välttämättä muiden virheet kiinnosta.

    Takuu on lisä etu, johon mm usein (käytännössä) kuuluu se että näyttövelvollisuus on pitkälti takuun myöntäjän, virhevastuussa näyttövelvollisuus on virheestä valittavalla tietynajankuluttua osoajankohdasta.
     
  14. samumanu Vieras

    Joo, se kannattaa huomata et huollot on omia yksittäisiä liikkeitänsä ja he eivät oo vastuussa tuotevirheistä. Monesti ihminen vaan ajattelee et huoltoon voi mennä meuhkaa ja he vastaa esim. valmistajan virheestä mut näinhän se ei ole, tietenkin huolloilla on monasti keinot ottaa yhteyttä ylempiin tahoihin jne.

    Kuittia ei yleensä tarvi puhelimissa mutta on joskus niin kauan ennen myyntiä seisseitä koneita että silloin kuitti on lähes ehdoton.
     
  15. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2118
    Tykkäykset:
    1
    Ainakin Anglo Service vaatii kuitin. Ja muutenkin hoitavat asian vaikeasti. Esimerkiksi meillä marketissa IMEI:t eivät päivity kassajärjestelmään, joten niitä ei kuitissa lue. Tämän korvaamme takuutilanteessa siten, että kirjoitamme IMEI:n huoltolähetteeseen käsin + puumerkki päälle.

    Tämä ei kuitenkaan Anglolle riitä, koska heidän mukaan IMEI on kirjoitettava suoraan ostokuitin kopioon + puumerkki + kaupan leima. (sen jälkeenkin, kun ovat saaneet huoltolähetteemme, missä nämä lukevat) Anglo Service onkin ainoa, joka vaatii näin pitkän kaavan mukaan tehtävän huoltolähetteen.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tuollaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä asiakkaalle takuutodistus, siis ihan myyjän kannalta, ja onhan sille asiakkaallekkin merkitystä.
     
  17. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2118
    Tykkäykset:
    1
    Kuitti toimii takuuna. Kaikki muut huoltoliikkeet kyllä kelpuuttavat näin, mutta Anglo Service pitää kiinni omasta, kankeasta tavastaan. VÄittävät vielä, että Nokia vaatii näin toimimaan. Kumma juttu, että Digiman ei sitten vaadi muuta kuin ostokuitin kopion.
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Täytyyhän ostokuitissa olla laite jotenkin yksilöity, muutenhan voi mitä tahansa saman tyypistä laitetta tarjota takuuhuoltoon tuollaisella kuiteilla.
    Yksilöintiin sarjanumero (IMEI) sopii hyvin.

    Jos tuohon riittävää kuittia tai takuutodistus ei ole, niin asiakas joutuu kääntymään myyjän puoleen reklamoinnoissa, eikä halutessaa välttämättä voi asioida esim. suoraan huollon kanssa. Ongelma korostuu tuotteissa joissa on valmistajan kahdenvuoden takuu on tullut hiljan.

    Nokian, kuten monen muunkin takuu ehdot käytännössä vaativat ostopaikan ja ajan osoittamisen, jolloin kuluttajan omatoimiminen takuaasioiden hoita hankaloituu, tämä myös kaatuu myyjän nistkaan lisätyönä.

    Toki monissa huoloissa homma toimii tietyissä tilanteissa joustavasti muutenkin, sitä en tiedä kuinka suuren riskin ottavat silloin omalla kontolleen.
     
  19. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2118
    Tykkäykset:
    1
    Kysymys on ison marketin kuittijärjestelmästä. Järjestelmä ei tue erilaisia IMEI- eikä muitakaan tunnistenumeroita. Eikä meillä ole resursseja kirjata jokaista ylös (lue: ohjelmaa). Sen sijaan kirjaamme huoltoon lähtevän puhelimen IMEI:n huoltolähetteeseen ylös. Tämä yksilöi tuotteen mielestäni riittävän tarkasti.

    Kuitissa kuitenkin näkyy tuote. Jos huoltoon tuotava tuote on poikkeava kuittinimikkeestä, niin emme tietenkään lähetä tuotetta huoltoon vaan asiakkaan on esitettävä kurantti kuitti tai muu ostotodistus.

    Lisäys1: Jos Sovelias sitä meinaat, että joku tuo samanlaisen puhelimen, kuin on ostanut mutta vanhemman version (takuuttoman) niin viimeistään huolto snaijaa sen ja laittaa bumerangina takaisin.

    Lisäys2: Ai niin, tuli se mieleen, että Nokian ollessa kyseessä liimaamme kyllä kuitin taakse sen IMEI-tarran, joka lähtee irti laatikosta.
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos teillä ei ole mitään järjestelmää mistä tarkistatte että laite on todella myyty kyseisenä päivänä, niin eihän se mitään yksilöi. näkeehän sen IMAI siitä laitteestakkin :)
    No kun kaikkea yritetään, niin esim 6600, joka on ostettu parivuotta sitten tai puolivuotta sitten on näinnäisesti tuon kuitin kaveriksi yhtäpätevä, ja myyjän on kiistatapauksessa kyettävä osoittamaan että kyseessä ei ole kuitin laite.

    Mistä huolto tietää koska laite on ostettu.
    Huolto toki näkee joitain viitteitä milloin laite on jollain tasolla toimitettu eteenpäin, mutta se ei kerro muutakuin että sitä vanhempi laite tuskin on.

    Tämäkö ei kelpaa huolloille?
    Sinänsä hyvä tapa, mutta jos tämä ei ole aina tapana, niin mikä estää asiakasta vahingossa laittamaan sinne toisenkoneen paketista tarraa vaikka vahingossa, ja documenttina aika no mielenkiintoinen.
    Asiakkaalle tuo on toki riittävä documentti osoittamaan ostopaikka ja aika ja yksilöimään laite, kun asioi myyjän kanssa joka näin yleisesti toimii.

    Ihan ehdotuksena voisi käyttää tuollaisessa tilanteessa vaikka käsinkirjoitusta ja myyjän nimmaria ja leimaa tuon päälle tai leimata tuo tarra . jos oman erillisen takuu lapun tekeminen on ylivoimaista.
     

Jaa tämä viestiketju