Talvi- & kesärengastopic

abacab

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
86
Reaktiopisteet
105
Puhelinmalli
IPhone 7 plus
Hankook Winter i*Cept iZ2 W616
Nyt sain alle. On kyllä hyvä pito 5 vuotta vanhoihin Nokian Hakkapeliitta R2:iin verrattuna, joissa pintaa oli enää hädintuskin 4 mm, eikä meinannut pysyä tiellä. Näillä kitkoilla mennään taas ainakin neljä vuotta.
 

Sane1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
10.3.2016
Viestit
114
Reaktiopisteet
127
Puhelinmalli
Iphone 12 Mini
Sain tehdä mielenkiintoisen rengastestin tänään kun vein autoni huoltoon ja sain identtisen auton nokian hakkapeliitta 10 nastoilla sijaisautoksi kun omani on nokian r3 kitkat. Molemmat sarjat ihan uusia reilusti alle 1000km ajettu.

Nastarenkailla ohjattavuus oli huomattavasti raskaampaa ja meteli tietysti hirveä. Ihan kuin panssarivaunun telaketjut olisi pyörinyt alla 😅 Nastoilla lähti todella herkästi sutimaan joka liikkeellelähdössä ja jarruttaessa myös tuntui että olisi todella liukasta.

Samoihin olosuhteisiin sitten omalla autolla kitkarenkailla ja johan oli eri meininki. Ajettavuus mukavan kevyttä ja hiljaista. Liikkeellelähdöissä pyörät eivät yrittäneet yhtään sutia ja hidastuksissakaan ei olosuhteet tuntuneet mitenkään erityisen liukkaalta vaan pitoa tuntui riittävän mainiosti.

Syksyllä tuli uutta autoa hankittaessa valittua ensimmäistä kertaa kitkarenkaat itselleni ja ei voi kyllä muuta sanoa kuin että nastoihin ei kyllä todellakaan ole enää paluuta. Mitään ongelmia ei ole missään olosuhteissa ollut näillä kitkoilla.
 

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Liittynyt
7.2.2015
Viestit
7366
Reaktiopisteet
8915
Puhelinmalli
Mi max 3, P20 pro
Sain tehdä mielenkiintoisen rengastestin tänään kun vein autoni huoltoon ja sain identtisen auton nokian hakkapeliitta 10 nastoilla sijaisautoksi kun omani on nokian r3 kitkat. Molemmat sarjat ihan uusia reilusti alle 1000km ajettu.

Nastarenkailla ohjattavuus oli huomattavasti raskaampaa ja meteli tietysti hirveä. Ihan kuin panssarivaunun telaketjut olisi pyörinyt alla 😅 Nastoilla lähti todella herkästi sutimaan joka liikkeellelähdössä ja jarruttaessa myös tuntui että olisi todella liukasta.

Samoihin olosuhteisiin sitten omalla autolla kitkarenkailla ja johan oli eri meininki. Ajettavuus mukavan kevyttä ja hiljaista. Liikkeellelähdöissä pyörät eivät yrittäneet yhtään sutia ja hidastuksissakaan ei olosuhteet tuntuneet mitenkään erityisen liukkaalta vaan pitoa tuntui riittävän mainiosti.

Syksyllä tuli uutta autoa hankittaessa valittua ensimmäistä kertaa kitkarenkaat itselleni ja ei voi kyllä muuta sanoa kuin että nastoihin ei kyllä todellakaan ole enää paluuta. Mitään ongelmia ei ole missään olosuhteissa ollut näillä kitkoilla.
Ja sitten mä heräsin
 

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
104   0   0
Liittynyt
8.10.2009
Viestit
8319
Reaktiopisteet
4450
Puhelinmalli
iPhone se
Joo ite tullu ajeltua ihan tuoreilla r2 kitkoilla ja nytkin kun kelit lauhtui, niin ei mitään pitoa risteyksissä. Mukavan hiljaiset kylläkin.
 

Sane1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
10.3.2016
Viestit
114
Reaktiopisteet
127
Puhelinmalli
Iphone 12 Mini
Joo saahan sitä uskotella itselleen mitä haluaa, mutta tuo oli kyllä ihan täyttä tuubaa.

Täytyy ilmeisesti uskoa mielummin muita kuin omaa henkilökohtaista kokemusta asiassa? 😂 Siksi asiasta kerroin kun yllätyin itsekin miten huonolta nastat tuntuivat kitkoihin verrattuna eikä näin hyvää vertailua ole itse päässyt ennen tekemään.
 

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
104   0   0
Liittynyt
8.10.2009
Viestit
8319
Reaktiopisteet
4450
Puhelinmalli
iPhone se
Täytyy ilmeisesti uskoa mielummin muita kuin omaa henkilökohtaista kokemusta asiassa? 😂 Siksi asiasta kerroin kun yllätyin itsekin miten huonolta nastat tuntuivat kitkoihin verrattuna eikä näin hyvää vertailua ole itse päässyt ennen tekemään.
Ehkä näissäkin kannattaa uskoa vaikka rengastestejä? Nastarengas on ~aina tarkempi ajettava kun rungosta voidaan tehdä jäykempi. Harvemmin myös nastarenkaita tehdään pidon osalta huonommiksi. Melua ne tuottaa enemmän kyllä.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7556
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Ehkä näissäkin kannattaa uskoa vaikka rengastestejä? Nastarengas on ~aina tarkempi ajettava kun rungosta voidaan tehdä jäykempi. Harvemmin myös nastarenkaita tehdään pidon osalta huonommiksi. Melua ne tuottaa enemmän kyllä.
Itse asiassa runko on ollut varsinkin nokialaisissa kitkoissa melko jäykkä xl jo kauan. Lamellit ne taittuu alle, mutta varjella täytyy kuivalla niitä nastojakin, ettei kovasti kurvaile niitä huonoksi. Nastarenkaan kumiseos on hiukan kovempi, kuin saman valmistajan vastaavan kitkan. Taannoin jossakin testissä oli niin, että contin nastarenkaan kumiseos oli jopa nokian kitkaa pehmoisempi ja ajokäytös pehmoisempi. Silti nokian pidosta ei ollut ongelmaa ja rullasikin paremmin.
 

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
104   0   0
Liittynyt
8.10.2009
Viestit
8319
Reaktiopisteet
4450
Puhelinmalli
iPhone se
Itse asiassa runko on ollut varsinkin nokialaisissa kitkoissa melko jäykkä xl jo kauan. Lamellit ne taittuu alle, mutta varjella täytyy kuivalla niitä nastojakin, ettei kovasti kurvaile niitä huonoksi. Nastarenkaan kumiseos on hiukan kovempi, kuin saman valmistajan vastaavan kitkan. Taannoin jossakin testissä oli niin, että contin nastarenkaan kumiseos oli jopa nokian kitkaa pehmoisempi ja ajokäytös pehmoisempi. Silti nokian pidosta ei ollut ongelmaa ja rullasikin paremmin.
Ootko pyöritelly tuollasta irto kitkarengasta? Ihan löperö koko rengas, ainakin hakka R2.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7556
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Ootko pyöritelly tuollasta irto kitkarengasta? Ihan löperö koko rengas, ainakin hakka R2.
Rengashan toimii paineen kanssa. Siis paine jäykistää rungon. Mitä enemmän painetta nykyrenkaassa, sitä enemmän se vetäytyy keskeltä sisään. Eli suoraan kädessä olevasta renkaasta ei voi päätellä koko totuutta.
 

b1mpo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
7556
Reaktiopisteet
2186
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 10+
Tässä 2020 testistä nokian loppuarvostelu.
Samanlaisia omat kokemukset on.

Kitkarenkaissa yleistä on niiden lamellien taipuminen ja ohjauksen hitaus verrattuna erityisesti kesärenkaaseen. Vaikka kitka olisi matalaprofiilinen, ei siitä lamellien taipumisesta eroon pääse. Eli syy on ennemmin siinä kumin pinnassa, ei niinkään rungossa. Pahin rengas itellä on ollut alle taipumaan talvirenkaista Michelin x-ice3. Siinä runko tuntui huolella elävän ja taipuilevan. Hkpl r2 taas oli kuivalla suuntavakauden kanssa ongelmissa, varsinkin uraisella tiellä. Parin auton alla itellä ollut r2. Nastarenkaat hiukan vähemmän kuivalla taipuvat kuvionsa puolesta, mutta eipä niilläkään tee mieli paljaalla tiellä kanttailla.
 

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
13955
Reaktiopisteet
16603
Puhelinmalli
S21 Plus
Ehkä näissäkin kannattaa uskoa vaikka rengastestejä? Nastarengas on ~aina tarkempi ajettava kun rungosta voidaan tehdä jäykempi. Harvemmin myös nastarenkaita tehdään pidon osalta huonommiksi. Melua ne tuottaa enemmän kyllä.

Kantsii sitten vaikka tutustua viimeisimpiin testeihin ;) Tuo 'aina tarkempi ajettava' kertoo kyllä kaiken ennakkoluuloista kitkoja kohtaan. Jos ei tiet sattuneet @Sane1 llä olemaan ihan umpijäässä niin ihan hyvin on voinut olla pito parempi kitkalla kuin nastalla. Esim. käsittelykokeen kierrosajoissa lumella kolme kärkipaikkaa meni TM:n testissä kitkoille ja aika marginaalisia erot muissakin olosuhteissa pl. jäätestit. Omat Contin testivoittajanastat oli toissatalven n. 9 tkm "talviajon" jälkeen niin kurjat ajettavat, ettei mitään rajaa. Nastat eturenkaissa niin liikaa ulkona, etteivät varmasti enää asettuneet pidon kannalta millään tavalla optimaalisesti tienpintaa vasten. Mutta tietysti kun se rapina = nasta puree ja pito on taattu. Voi kun joku testaisi vaikka 10 tkm ajettuja kitkoja ja nastoja, veikkaisin aika mielenkiintoisia tuloksia. Tietysti renkaiden kuluttaminen samalla tavalla on aika haasteellista.
 

Rame

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
9.12.2017
Viestit
72
Reaktiopisteet
49
Puhelinmalli
S21 Ultra
Oma kokemus hyvillä kitkoilla on, jotta lähtevät liikennevaloista eleettömästi liikkeelle oloissa joissa naapurikaistoilla jäädään nastoilla taakse raapimaan. Nykykitkat pitävät hyvin (märälläkin) jäällä. Nykyään talvipidon kannalta olennaisempaa on renkaiden kunto/laatu kuin kitka/nasta.
 

Remetrius

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
117   0   0
Liittynyt
12.7.2010
Viestit
1877
Reaktiopisteet
1231
Puhelinmalli
iPhone 12 Mini
Mulla on alla continentalin kitkat. Uudet oli kun alle laitoin. Tuli siis liisariauton mukana. En sen enempää tutkinut mallia enkä vieläkään osaa sanoa muuta kuin että ne on tehty viikolla 48 vuonna 2019 eli yllättävän vanhat.

ei ole ollut ennen contin kitkoja, enkä tiedä tuleeko jatkossakaan. Ei kyllä sovellu ainakaan tuon fordin kaksoiskytkinlootan kanssa yhteen. Ei sitten yhtään. Kaikki liikkeelle lähdöt ihan yhtä tuskaa. Ja moneen paikkaan olen jo melkein jäänyt jumiin. Jarrutuspitoa on ollut sen verran enemmän että vielä ne on alla mutta suuri pettymys on kyllä ollut.

voi kun saisi testata vaikka noita hankookin kitkoja helposti niin voisin vaikka vaihtaa jos sillä paranis. Vai onko se vain tuo ärhäkkä vaihteisto joka antaa liian äkäisesti voimaa pienemmillä vaihteilla. Sutasee ykkösellä melkein väkisin kun lähtee liikkeelle. Voi sen välttääkkib mutta silloin annostellaan kaasua todella maltillisesti.
 

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
13955
Reaktiopisteet
16603
Puhelinmalli
S21 Plus
Oma kokemus hyvillä kitkoilla on, jotta lähtevät liikennevaloista eleettömästi liikkeelle oloissa joissa naapurikaistoilla jäädään nastoilla taakse raapimaan. Nykykitkat pitävät hyvin (märälläkin) jäällä. Nykyään talvipidon kannalta olennaisempaa on renkaiden kunto/laatu kuin kitka/nasta.

Tasan samat kokemukset kuluneelta talvelta täällä PK-seudulla. Armoton rapina ja yritys vieressä mutta ihan ilman suurempaa eforttia lähtee 'viivalta' todella nätisti. Mulla vielä takavetoinen auto, tosin painava sellainen.
 

Rame

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
9.12.2017
Viestit
72
Reaktiopisteet
49
Puhelinmalli
S21 Ultra
Kantsii sitten vaikka tutustua viimeisimpiin testeihin ;) Tuo 'aina tarkempi ajettava' kertoo kyllä kaiken ennakkoluuloista kitkoja kohtaan. Jos ei tiet sattuneet @Sane1 llä olemaan ihan umpijäässä niin ihan hyvin on voinut olla pito parempi kitkalla kuin nastalla. Esim. käsittelykokeen kierrosajoissa lumella kolme kärkipaikkaa meni TM:n testissä kitkoille ja aika marginaalisia erot muissakin olosuhteissa pl. jäätestit. Omat Contin testivoittajanastat oli toissatalven n. 9 tkm "talviajon" jälkeen niin kurjat ajettavat, ettei mitään rajaa. Nastat eturenkaissa niin liikaa ulkona, etteivät varmasti enää asettuneet pidon kannalta millään tavalla optimaalisesti tienpintaa vasten. Mutta tietysti kun se rapina = nasta puree ja pito on taattu. Voi kun joku testaisi vaikka 10 tkm ajettuja kitkoja ja nastoja, veikkaisin aika mielenkiintoisia tuloksia. Tietysti renkaiden kuluttaminen samalla tavalla on aika haasteellista.
TM muutama vuosi sitten testasi. Samalla tavoin kuluneista kitka-/nastarenkaista (kaikki nastat tallella, mutta pyöristyneen) vei kitka voiton sileällä jäälläkin. Taisi olla molemmissa 5 mm pintaa.
 

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
410
Reaktiopisteet
202
Puhelinmalli
Samsung S10e
Sain tehdä mielenkiintoisen rengastestin tänään kun vein autoni huoltoon ja sain identtisen auton nokian hakkapeliitta 10 nastoilla sijaisautoksi kun omani on nokian r3 kitkat. Molemmat sarjat ihan uusia reilusti alle 1000km ajettu.
Mistä tiedät sijaisauton renkailla ajetut kilometrit? Missäpäin Suomea tämä rengastesti tehtiin ja millaiset nämä "olosuhteet" olivat?

Ainakin täällä Uudellamaalla oli tänään -7C ja kuivat päätiet, jolloin kitka toki esiintyy edukseen.

Minäkin vaihdoin renkaita pari viikoa sitten ja valitsin nastat, kuten aina. Montaa kertaa vuodessa ei ole jääkelejä, mutta silloin kun on, niin nasta puree. Testienkin mukaan nasta on myös rauhallisempi/tasaisempi käytökseltään, kun taas kitkalla pidon menetys voi tapahtua niin nopeasti, että se voi päästä yllättämään.
 

krossi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
71   0   0
Liittynyt
15.6.2014
Viestit
2879
Reaktiopisteet
2414
Puhelinmalli
Iphone
Goodyear Ultra Grip Ice 2 Soundcomfortit olleet vuoden alla. Lähes koko alkutalven saanut luistella liukkailla ja perä lähtee alta joka risteyksessä. Saanut rauhakseen ajella, mutta kun tuon tiedostanut niin nauttinut hiljaisuudesta :) Nyt meno parantunut kun tuli nämä lumiset kelit.
 

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
13955
Reaktiopisteet
16603
Puhelinmalli
S21 Plus
Renkaiden kantavuudesta pähkäilyä ja varmasti osin mutuakin. Oman auton mukana tuli syksyllä contin kitkat koossa 215/55 R18 ja ihmettelin kantavuusindeksiä joka oli 99. Eli reilusti ylimitoitettu kun suurin sallittu massa taka-akselilla on 1260 kg (edessä 1050 kg). Kantavuuden osalta 93 olisi riittänyt mainiosti mutta tuo rengaskoko kun on aika yleinen pakuissa niin ei sitä juurikaan löydy pienemmällä kantavuudella, ei ainakaan contilta. Renkaat oli vakiopaineilla jotenkin todella kummallisen kovat ja pitokin tuntui heikolta, vaikka vain sulilla ehdin noilla ajamaan. Ostin uudet renkaat kun piti saada vähän isommat ja erilaiset vanteet, muuten sama merkki ja malli renkaista mutta kantavuusindeksi 95 ja aika reilulla ylipaineellakin todella paljon mukavammat ja paremmin pitävät renkaat. Renkaan kovuus johtuu varmaan juuri rungosta joka on suunniteltu isoille massoille mutta ainakin omasta mielestä selvästi parempi vetopito oli yllätys. Ei kai kumiseos voi olla erilainen eri kantavuuden renkaissa?
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
42   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
5874
Reaktiopisteet
7550
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Renkaiden kantavuudesta pähkäilyä ja varmasti osin mutuakin. Oman auton mukana tuli syksyllä contin kitkat koossa 215/55 R18 ja ihmettelin kantavuusindeksiä joka oli 99. Eli reilusti ylimitoitettu kun suurin sallittu massa taka-akselilla on 1260 kg (edessä 1050 kg). Kantavuuden osalta 93 olisi riittänyt mainiosti mutta tuo rengaskoko kun on aika yleinen pakuissa niin ei sitä juurikaan löydy pienemmällä kantavuudella, ei ainakaan contilta. Renkaat oli vakiopaineilla jotenkin todella kummallisen kovat ja pitokin tuntui heikolta, vaikka vain sulilla ehdin noilla ajamaan. Ostin uudet renkaat kun piti saada vähän isommat ja erilaiset vanteet, muuten sama merkki ja malli renkaista mutta kantavuusindeksi 95 ja aika reilulla ylipaineellakin todella paljon mukavammat ja paremmin pitävät renkaat. Renkaan kovuus johtuu varmaan juuri rungosta joka on suunniteltu isoille massoille mutta ainakin omasta mielestä selvästi parempi vetopito oli yllätys. Ei kai kumiseos voi olla erilainen eri kantavuuden renkaissa?
Meillä tuossa katumaasturissa on kokona 235/55R20 ja kantavuus 102. Kyselin rengaskauppiaalta noita eroja, hän sanoi että halvemmalla saisi kumeja tuossa kokoluokassa, mutta kantavuus on pienempi, ja tuohon tarvitsee olla 102. Tietty tuli kysyttyä onko niissä mitä eroa, niin kuulemma runko on vahvempi ja kovempi. Muuten pitäisi olla pintakuvio ja kumi ihan samaa materiaalia jos häntä uskoo. Tuossa tapauksessa myös valmistusmäärät on suht pieniä, niin hinta nousee kantavuuden kasvaessa suht reilusti. Varmaan tuo kantavuusluokka tekee sulla noista mukavammat.
 
Top Bottom