1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Takuuvaihdettu puhelin & takuu

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja hjoy, 28/1/03.

  1. hjoy

    Liittynyt:
    11/12/02
    Viestit:
    4
    Tykkäykset:
    0
    Eli yksinkertaisuudessaan, onko kokemuksia, tuleeko
    takuuvaihdetulle luurille uusi takuu, vai onko takuu
    voimassa vain alkuperäisen ostohetkestä loppuhetkeen?
    Ja onko tästä olemassa käytäntöä/lakitekstiä?

    Harri
     
  2. djj Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    16/1/03
    Viestit:
    2742
    Tykkäykset:
    0
    Alkuperäisestä ostosta loppuhetkeen. Näin on omat kokemukset (ei ole takuupäiviä muutettu kun on vaihdossa tullut uusi puhelin) toivottavasti kukaan ei nyt vain vedä mistään sellaista ässää hihasta että päiviä olisikin pitänyt muuttaa... voi sitä itkua ja hammastenkiristystä sitten.
     
  3. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    Kyllä se noin menee, takuuvaihdetun puhelimen takuu päättyy silloin kun alkuperäisen puhelimen takuu olisi päättynyt.
     
  4. Late

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    530
    Tykkäykset:
    0
    Edelliset kommentit pitävät paikkaansa, voin todeta tämän useamman takkuvaihdetun Nokian kokemuksella. (lue: 4 kertaa ei edes riitä)
     
  5. Tanjuzka

    Tanjuzka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/7/02
    Viestit:
    3324
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Takuu menee alkuperäsen mukaan. Tosin ainakin kun mulle vaihdettiin 9210i niin siihen tuli vuoden takuu =)
     
  6. Niko Maekinen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    278
    Tykkäykset:
    0
    Alkuperäisen ostopäivän mukaan. Paitsi;
    Ostopäivä 1.1.01
    Tuotu huoltoon 31.12.01
    Huolto luovuttanut koneen asiakkaalle 12.01.02
    Huollontakuu voimassa 12.02.02
    (huollontakuu riippuu mallista)
    Nokialaisilla 1kk..
     
  7. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Eikös tuo huollon takuu 1kk, ole vähän niin ja näin, sillä jos sama vika tulee myöhemmin laitteeseen, ei sitä ole saatu kunnolla huollossa korjattua. Eli se mitä yritän sanoa, on se, että huollon takuu olisi "ajaton".
     
  8. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Ei se ajaton ole, varsinkaan korjauksissa jotka johtuvat siitä että puhelinta on esim. käsitelty varomattomasti tai kuluvia osia. Myöskään vaihdetuista komponenteista huolto tuskin alkaa ottaa sen kummempaa vastuuta - varsinkaan ikuisesti. Varmaan hyvällä pärstäkertoimella tai tutulla huollon pojalla voi saada vähän venytettyä tuota takuukäsitettä, mutta muuten luulisin että takuuajan jälkeen saa taas ottaa lompsan käteen.
     
  9. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Käytin siksi sanaa ajaton, enkä ikuinen, koska sitä aikaa voi olla vaikea määrittää. Kyllähän sen laitteen pitää toimia huollon jälkeen ainakin korjatuilta osin. Ilman muuta "vääränlainen käyttö" jää takuun ulkopuolelle. Esim. Softa on viallinen, saat uuden softan, ja siinä on sama vika, niin pitäähän siihen saada softa, joka toimii.
     
  10. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Uutta takuuta ei tule , eikä tarvikaan tulla. Mutta virhevastuuseen voit vedota. Jos myyjä haluaa tältä vastuulta välttyä , hänen tulee todistaa , että virhettä tuotteessa ei ollut kun sen sait. Sinun ei tarvi todistella mitään kenellekään. Virhevastuu on voimassa 6kk:tta siitä kun sait tuotteen.
     
  11. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Jaa, luulin että tarkoitat ajattomalla sitä ettei takuulla olisi aikarajaa. Uskoisin kuitenkin että 1-3 kk:n huoltotakuun päätyttyä ei auta kun kaivaa kuvettaan vaikka olisikin samaa vikaa kyseessä, ellei onnistu neuvottelemaan korjauksesta itse vanhentuneen takuun piiriin.

    Esimerkki tapauksesta, jollaista tarkoitan: puhelimen näyttö alkaa himmetä, takuu ummessa jo kauan aikaa sitten ja lompsassa 20 euroa. Sivuutat luonnollisesti loppuviikon ruokaostokset ja piipahdat huollattamassa näytön. Huollon kaveri vähän taivuttelee kiinnikkeitä ja myyjä esittelee odottaessasi hieman uutuuksia joihin voisit vaihtaa vanhentuneen mallisi. No, tällä kertaa pelkkä huolto riittää ja lähdet liikkeestä pois mukanasi kuitti jossa luvataan kuukauden huoltotakuu. Itse vikaan et perehtynyt sen kummemmin, näyttö vain alkoi eräänä päivänä himmetä. Jostain ölzigöpölzööstä se huollon setä oli selittänyt, mutta katselit juuri värikkäitä liittymämainoksia samalla eikä tarinoinnista jäänyt juuri mitään mieleen. Luuri pelaa moitteettomasti kunnes jälleen kolmen kuukauden kuluttua näyttö alkaa taas prakaamaan. Juutas! Ja tällä kertaa ei ole edes sitä kaksikymppistä, sillä olet juuri palaamassa täyspotista, jonka tuotto-odotukset eivät realisoituneetkaan laskemallasi tavalla ja loppuviikko ollaan muutenkin ilman ruokaa. Vaan eipä käy korjaaminen ilmaiseksi, sillä kiero huoltomies takertuu johonkin "kuukauden huoltotakuuseen" eikä suostu korjaamaan laitetta samaan hintaan.

    Eihän toki tässäkään tapauksessa mielestäni huollon sedällä ole velvollisuutta korjata näyttöä uudelleen, vaikkei se kestänytkään tämän pidempään? Komponentti toki on edelleen ehjä, mutta puhelin vain on sen verran iäkäs ettei se korjaamallakaan aivan uuden veroiseksi tule? Tieysti ymmärrän että tilanne mm. esimerkkini kaveri-paralla olisi toisenlainen jos huollon sedän viritykset olisivat levinneet käteen huoltotakuun aikana tai hetimiten sen jälkeen, toki silloin korjaus kuuluisikin suorittaa takuutyönä.
     
  12. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Olen vähän erimieltä, koska ei sen näytön itsekseen pidä ruveta himmenemään. Jos alkaa, vaikka komponentti olisikin ehjä, vikaa on rakenteessa, joka siis on ollut jo valmistushetkellä. (Ups, nyt en näköjään puhukaan enää huollon takuusta.) Oletetaan, että puhelin ei ikinä ole pudonnut tms. Eli siis olen sitä mieltä, että jos hyvin pidettyyn puhelimeen tulee täysin sama vika samasta syystä, niin kyllä se pitää saada korjautettua maksutta.
     
  13. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    Miten niin virhevastuu on 6kk voimassa? Virhevastuu voi olla voimassa vaikka vuosia, riippuen hyödykkeen laadusta, tyypistä ja tilannekohtaisista olosuhteista.
     
  14. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Niin, kivaahan se minunkin mielestä olisi jos voisi viedä puhelinta aina vaan huoltoon kun ongelmaa tulee ja ilmaista on. Johonkin raja kuitenkin piirtyy, ja tietynmittainen takuu on tasapuolinen kaikkia käyttäjiä kohtaan. Ei elektroniikkatuotteetkaan kestä ikuisesti, mielestäni esim. 3-4 vuotta on kännykälle aivan riittävästi.
     
  15. Jace

    Jace Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4509
    Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Itselläni meni kesällä sim-korttiongelman takia 7650 vaihtoon. Uuden antoivat tilalle ja tässä tapauksessa muuttui myö takuu. Parisen kuukautta tuli lisää.
     
  16. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    Niin, kyllähän valmistaja/maahantuoja/jälleenmyyjä/huolto halutessaan saa antaa vaikka kuinka pitkän (lisä)takuun. Kyse oli nyt siitä, onko siihen velvoillisuutta.
     
  17. elukka

    Liittynyt:
    16/9/02
    Viestit:
    29
    Tykkäykset:
    0
    Olkaapa hyvät:
    "Takuun antaminen on aina vapaaehtoista, mutta sen on siitä huolimatta oltava lisäetu eli sen on annettava kuluttajalle enemmän kuin mitä laissa vaaditaan. Tässä tapauksessa takuulla ei ole merkitystä, koska jo kuluttajasuojalain mukaan kuluttajalla on oikeus kuuden kuukauden aikana saada korvaus, jos tuote on virheellinen, ellei myyjä pysty todistamaan, että tuote oli virheetön ostohetkellä, selittää lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta.

    Kuuden kuukauden virhevastuusääntö tuli voimaan vuoden alusta. Se lähtee siis oletuksesta, että tuotteessa on ollut jo myyntihetkellä vika, jos se rikkoontuu puolen vuoden kuluessa myynnistä. Ennen asiakkaan piti todistaa tuotteen virheellisyys, nykyään myyjän on todistettava, että tuote oli ollut myytäessä virheetön."

    Kuuden kuukauden sääntö on voimassa kaikkien kulutustavaroiden kaupassa joitakin poikkeuksia lukuunottamatta (esim. elintarvikkeet). Myös vaatteet ja kengät kuuluvat säännön piiriin. Entä siinä tapauksessa, että vika löytyy vasta kuuden kuukauden jälkeen?

    - Laissa ei ole asetettu ajallista rajoitusta eli myyjä on edelleen vastuussa, ellei tuote kestä sitä mitä voisi olla kohtuullista odottaa. Laissa mainittu kuusi kuukautta on vain minimiaika, jonka ajan myyjä on korvausvastuussa myymästään tuotteesta.

    Eri asia on tietysti, mikäli kyseessä on tuote, jonka ei voi olettaakaan kestävän kuutta kuukautta. Tai jos vika johtuu tavaran vääränlaisesta käsittelystä, myyjä ei ole siitä korvausvastuussa".

    Eli virhevastuu vanhenee yleisen vanhenemisajan puitteissa (10v), tuolla 6kk virhevastuulla tarkoitetaan että tämän ajan puitteissa havaittu vika oletetaan olleen tavarassa sen luovuteshetkellä. Tämä aiheuttaa tällöin ns. käännetyn todistustaakan myyjälle.
     

Jaa tämä viestiketju