1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Takuuhuolto ilman ostotodistusta???

Keskustelu osiossa 'BenQ ja Siemens', aloittaja Wking, 13/3/05.

  1. Wking

    Liittynyt:
    14/2/05
    Viestit:
    45
    Tykkäykset:
    0
    Eli ottavatko puhelimen huoltoon ilman ostotodistusta esim. imei-koodin tai vastaavan avulla?
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Riippuu tapauksesta.
    Valtaosalla markkinoilla olevista luureista löytyy valmistajan järjeslemistä riittävät tiedot valmistajan takuuhuollon tekemiseen.

    Myyjän on tuotevastuu virheistä, riippuu myymälästä, eli onko heillä kassajärjestelmä jolla löytyy tiedot tuotteesta ja että se on ostettu kyseisestä firmasta (ja)tai että asiakkaalla on riittävää tietoa osoittaa hankintapaikasta ja ajasta.

    Takuu asioista löytyy useita ketjuja, joista löytyy mitä erilaisempia kokemuksia näistä asioista, eli kanattaa lueskella niitä ja jatkaa niissä jos jotain uutta. Ja huomenna voi toki kysellä myyjältä miten suosittelevat toimimaan.
    Edit typoja.
     
  3. wit_

    Liittynyt:
    23/12/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Ja Suomen kuluttajansuojalaki on niin ihana että KSL:n alle kuuluvissa tapauksissa todistusvastuu on yrityksellä.
    Eli voit kävellä kännykän kanssa kauppaan, sanoa että luuri on ostettu sieltä ja jos myyjä ei halua sitä huoltoon laittaa niin se on myyjän tehtävä todistaa että sinä et ole hankkinut tuotetta sieltä :)

    Ja sovelias puhuu asiaa viestissään.
    Kannattaa vaan ottaa suoraan yhteyttä sinne liikkeeseen, jos heitä pätkääkään kiinnostaa asiakastyytyväisyys niin eivät he käy asiasta kiistelemään kanssasi.
     
  4. Wking

    Liittynyt:
    14/2/05
    Viestit:
    45
    Tykkäykset:
    0
    Ajattelin tuota asiaa siltä kannalta, että jos esim. ostan puhelimen yksityiseltä, jossa pitäis olla takuu, mutta ei takuutodistusta niin pystyykö kännykkäliikkeen kautta tarkistamaan, että onko puhelimessa takuuta. Jos ei vaikka ostopaikkaa tiedetä..
     
  5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No ei.
    Ainoa mitä voi selvittää valmistajan järjestelmistä on valmistajan ns. tehdastakuun, joillain merkki huolloilla on joihinkin merkkeihin tälläine mahdollisuus. Huolloilla on muutakin tekemistä kuin selvitellä ehjien luurien "tahdastakuita", peeloille.

    Joistain merkeistä löytyy suuntaa antavia tietoja tyyppikilvesta tai luurista itsestään.

    Myyjän myöntämän takuun voimassaoloaika selviää papereista, tai myyjän järkestelmistä jos heillä sellainen on. Myyjät eivät voi näitä tietoja kuitenkaan holtittomasti kaikille kertoa. niin ja se myyjä pitäisi tietää...

    Tuotevastuun alaisissa virheissä pääsäntöisesti pitää kuluttajan osoittaa ostopaikka ja aika, ja puolenvuoden tai takuun loppumisen jälkeen myös tuotevirhe.

    Yksityiseltä ostaessa kuvatunlaisessa tilanteessa ei takuun varaan kanata kauppa laskea. vaikka takuuaika olisikin voimassa on se voinut raueta musita syistä, tuotevastuu asioissa pitäisi tietää myyjä. Eli jos epävarmuutta, niin osta liikkeestä ehkä vähän kalliimpi, mutta on ainakin joku joka vastaa oli takuuta jäljellä tai ei.
     
  6. wit_

    Liittynyt:
    23/12/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0
    Käsittääkseni monilla valmistajilla (kaikilla?) on mahdollisuus lähettää puhelin tehdastakuun alaiseen huoltoon kenen tahansa jälleenmyyjän kautta tai kiikuttamalla puhelin itse huoltoon.
    Tässä tapauksessa tosin pitää tietää onko puhelin takuun alla, eli alkuperäinen ostokuitti/takuutodistus tms tai voi yrittää selvitelllä soittelemalla valmistajan HelpDeskiin tai vastaavaan.

    Mutta helpointa tietenkin on ostaa luuri suoraan kaupasta ja pitää kuitit sun muut rensselit tallessa. Itse miettisin kyllä kahteen kertaan ostanko joltain toiselta kuluttajalta jotain jos takuu-/ostotodistuksia ei ole.
    Kuluttajien välisessä kaupankäynnissä sinulla ei ole mitään laillista suojaa koska kyseessä on kahden "yhtä vahvan" osapuolen sopima kulutushyödykkeen kauppa. Eli ei palautusoikeutta lain perusteella, takuita edes toiminnasta, ei mitään.
    Ja kaiken päälle tuotekin voi olla vaikka varastettu tms jos mitään lappusia ei löydy...

    Itse olen ostanut toisilta ja itse myynyt jopa vuosia vanhaa elektroniikkaa ja kaupan mukana on ollut alkuperäiset myymäläpakkaukset, kuitit, takuutodistukset jne joten niiden säilyttäminen ei ole ylivoimaisen hankalaa.
     
  7. RA72028

    Liittynyt:
    19/3/05
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    entä saksasalaiselta nettikaupasta ostettu luuri esim. siemens voinko viedä sen lähimmän siemensiä edustavaan liikkeeseen luurin hajottua
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei toisen jälleenmyyjän ole mikään velvollisuus hoidella muiden takuu/tuotevastuu asioita.
    Paitsi jos heidän edustaja sopimus niin edellyttää.
    Toki monet liikkeet voivat palveluna (Rahalla tai joskus jopa ilman) hoidella edustamansa merkin takuutoimituksia.

    Kaikille EU elueelta myytävillä tuotteille, ei edes luureilla, ole suomessa takuuhuoltoa.
     
  9. simmi

    Liittynyt:
    24/5/03
    Viestit:
    33
    Tykkäykset:
    0
    Siemensin osalta valmistusajankohta on helppo selvittää tyyppikilvestä. Soitto huoltoliikkeeseen ja sieltä selviää, että onko tehdastakuu voimassa.
     

Jaa tämä viestiketju