1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Takuuhuollon/-vaihdon kesto?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja nolifer, 9/11/05.

  1. nolifer

    Liittynyt:
    11/8/05
    Viestit:
    151
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4 32GB | Sonera
    Kuinka kauan saa takuuhuolto/-vaihto kestää?

    Vähän taustaa:

    - Tammikuussa ostettu Nokia 6100.

    - Kolmatta kertaa samassa huoltoliikkeessä samoista vioista. Nyt ollut vajaa 2vko ja odottaa varaosaa TAI vaihtokonetta. Kuulemma vastaavassa jonossa on muitakin 6000-sarjan puhelimia, mitkä on ollu siellä elokuusta asti... Eli todennäköisesti huolto tulee kestämään kauan!

    Kenelle voi asiasta soittaa ja miten asia pitäisi hoitaa? Puhelinta kuitenkin tarvitsee päivittäin.
     
  2. nolifer

    Liittynyt:
    11/8/05
    Viestit:
    151
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4 32GB | Sonera
    Ja siis odotus johtuu siitä, ettei Nokia kuulemma pysty toimittamaan varaosaa eikä vaihtokonetta.
     
  3. snb69

    Liittynyt:
    11/7/04
    Viestit:
    294
    Tykkäykset:
    0
    Mahtaa olla noitten omistajat karheena...varmaan huollonkin pitäis jotakin tehdä :p

    Laitteen myyjälle, tai soittaa huoltoon ja hoputtaa. Kuluttaja asiamieheltä saa lisää ohjeita tarvittaessa. Huollon tai myyjän pitäs pystyä asia jollain tavalla hoitamaan jos varaosan odottelu venyy kohtuuttoman pitkäksi (yli 2viikkoa).

    Kannattas aina sanoo joku kohtuullinen takaraja huoltoajalle (1vk-2vk) kun jätät laitteen huoltoon.
     
  4. Guest Vieras

    Kyllähän ne huollot tuntuu kestävän. Mulla oli mun 9500 melkeen 2 kuukautta huollossa ja loppujen lopuksi sain vaihtopuhelimen tilalle.
     
  5. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2118
    Tykkäykset:
    1
    Kuluttajaneuvojalle. Hän hoitaa asioita. Kohtuullinen aika huollolle on noin 2 viikkoa. Sen jälkeen voi tiedustella mahdollista hyvitystä. Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan huoltoon.
     
  6. lost-soul

    Liittynyt:
    2/8/05
    Viestit:
    224
    Tykkäykset:
    0
    Miten olis ennemmin laitteen valmistaja kuin laitteen jälleenmyyjä. Eipä se jälleenmyyjä pysty juuri mitään tekemään asian eteen, muuta kuin voivoittelemaan.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Asiakkaalle tärkeintä on varmaan saada laite (kunnossa) takaisin mahdollisimman nopeasti, joten silloin kyselyt kannattaa aluksi kohdistaa siihen paikkaan missä on asioinut, tässä tapauksessa ilmeisesti huolto. Jos ja kun huolto vetoaa valmistajaan, niin pyytää reklamaatioohjeet maahntuojalla/valmsitajalle (kuten sanoit.) ja vähän pidemmällä ajalla sitten hakea sieltä suunnasta hyvitystä.

    Ilmeisesti tässä tapauksessa ei ole asioitu myyjän kanssa, jolloin myyjä ei oikein voi olla vastuussa toiseten tekemisistä.
     
  8. nolifer

    Liittynyt:
    11/8/05
    Viestit:
    151
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4 32GB | Sonera
    Kuinka ollakkaan. Soitin asiasta eilen nokialle ja siellä tuntui asiakaspalvelija ymmärtävän tilanteen. Eihän tämä vajaa 2vkoa ole pitkä aika, mutta kolmatta kertaa samoista vioista ja 3kk sisään.

    Tänään aamulla tuli viesti että vaihtopuhelin noudettavissa :)

    Eli huutamatta ja riehumatta kun esittää asiansa niin homma hoituu :)
     
  9. samumanu Vieras

    nolifer kirjoitti:
    Kuulemma vastaavassa jonossa on muitakin 6000-sarjan puhelimia, mitkä on ollu siellä elokuusta asti

    snb69 kirjoitti:
    Mahtaa olla noitten omistajat karheena...varmaan huollonkin pitäis jotakin tehdä :p

    Jos pitää paikkaansa että nokia ei pysty toimittamaan huollolle varaosaa tahi vaihtokonetta ei huoltoa siitä voi syyttää. Mitä ihmettä ne voi tehdä? Jos ne ei oo asiakkaalle konetta edes myyny ei ne muuta voi silloin kuin odottaa osaa/vaihtokonetta, toki neuvoa mihin voi reklamoida.
     
  10. sonof

    Liittynyt:
    27/7/04
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    Mulla on nyt Siemens CF62 kolmatta kertaa takuuhuollossa ja tällä kertaa en saanut edes puhelinta lainaan tilalle! Kerrassaan pöyristyttävää. Myyjä sanoi, ettei ole mitä antaa tilalle vaikka hyllyt täynnä puhelimia. Tosin eivät olleet käytettyjä.

    Ensimmäisellä kerralla korjauksessa akun kylkeen oli liimattu pieni muovinpala. Kuten arvata saattaa, tällä ei ollut vaikutusta puhelimen sammuilemiseen vaan sama meno jatkui heti seuraavana päivänä ja paheni koko ajan.
    Toisella kerralla takuuhuollosta tulleessa lapussa luki: "asic-piiri juotettu, prosessori vaihdettu" Oli vaihdettu prosessori niin hyvin, ettei puhelin lähtenyt enää ollenkaan päälle! Latauksessa oli 7h ja kun yritti saada päälle, näytössä luki "Akku tyhjä! Lataa!" Ei auttanut vaikka latasi eri laturilla.
    Nyt siis puhelin kolmatta kertaa huollossa ja jälleen toista viikkoa. Sanoin myyjälle, että neljättä kertaa en ole puhelinta huoltoon laittamassa, jotta sen on parempi tulla tällä kerralla kuntoon tai aletaan puhumaan kaupanpurkamisesta.
     
  11. karkka

    Liittynyt:
    2/8/02
    Viestit:
    605
    Tykkäykset:
    2
    Mulla on nyt kolmas nokia 6670 puhelin rikki. Kaikki ovat olleet alusta asti rikki. Ovat siis joka kerta antaneet pitskun anglo servicestä rikkinäisen puhelimen edellisen rikkinäisen tilalle. On näköjään aika hyvällä mallilla Nokian huolto. Nyt olen jättänyt reklamaation Nokialle enkä siis pysty kolmatta viallista puhelinta käyttämään tai viemään huoltoon ennen Nokian vastausta. Olen odottanut vastausta kolme viikkoa. Kun soitin heille, asioista vastaavaa henkilö hoitaa kuulemma ulkomailla muita tehtäviä eivätkä pysty vastaamaan reklamaatiooni. Aika helppo keino välttää ikävät reklamaatiot. Laitetaan niistä vastaava henkilö muihin tehtäviin ja vielä kun sijoitetaan ulkomaille niin voi voi. Ei voi mitään.

    Puhelimet ovat nyt yhteensä olleet lähemmäs kuukauden huollossa tai odottamassa nokian päätöstä ja reissuja huoltoon on tullut tähän mennessä neljä. 2 muuta reissua on odotettavissa kun vien tämän kolmannen puhelimen huoltoon (sitten kun nokia päättää käsitellä valitukseni). Yhteensä taitaa siis tulla 6 reissua huoltoon vähintään. Tosin jos ovat antaneet jo kolme viallista puhelinta, on aika suuri todennäköisyys etteivät pysty koskaan toimittamaan toimivaa puhelinta.

    Käyttäjässä ei voi olla vika. Minulla on myös omassa käytössäni nokian 6230i puhelin. Se on ollut käytössäni huomattavasti kauemmin kuin 6670:lla eikä siinä ole koskaan ollut mitään vikaa.

    t: Karkka
     
  12. k00d10rj4

    Liittynyt:
    13/3/06
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Siisti palsta teillä on täällä. Mäkin haluun antaa tänne vähän sisältöä.

    Sain just tänään mun Nokia 3230:an takuuhuollosta, koska kone meni sekaisin ja tarvitsi uudelleen asennuksen ja päivityksen. Korjaus kesti 7 päivää, kun nakkasin sen myyjälle Verkkokaupaan. Korjauksen suoritti Powermill.

    Siistii olla viikko ilman älypuhelinta ja kommunikoida anopin vanhalla saippuarasialla ;)

    Ainoo mikä jäi tökkii on, että siinä sippasi se vakio 32MB RS-MMC muistikortti jo loppusyksystä, mutta sitä ne eivät saaneet vaihdetuksi, koska muistikorteissä on vain 3kk takuu!!! Emmä sitä sano, että tarvitsisin johonkin noin pietä muistikorttia mutta, että iso N myy niin skeidoja tuotteita, että niille voi antaa peräti 3kk takuun. Mun vanhan vessankin perävalot näkyy pidemmälle. Onko toi ihan normaalia vai Verkkokaupan omaa keksintöä? Nehän vissiin itse maahantuo myymänsä tuotteet.
     
  13. karkka

    Liittynyt:
    2/8/02
    Viestit:
    605
    Tykkäykset:
    2
    Niin, kun Nokiankin asenne on mitä on taitaa ainut keino pienen ja mitättömän asiakkaan olla kirjoittaa asiasta netissä ja varmistaa muidenkin tietävän asiasta. Mitähän ulkomaisia foorumeita (englanninkielisiä) löytyy? Ehkä Nokiakin herää kun jenkkimyynti alkaa tippumaan? Tuntuu vähän siltä kun Suomessa asiaa vaan hyssytellään. Onhan täällä varmaan suurimmalla osalla joku tuttu joka omistaa Nokian osakkeita ja eihän Nokiaa saa haukkua kun osakkeen arvo tippuu. Mä luulen, että jenkkien ja keskieurooppalaisten käyttäytymiseen on paljon helpompaa vaikuttaa kuin suomalaisten.

    t: Karkka
     
  14. Paerae

    Paerae Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/12/05
    Viestit:
    2709
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kuuminthottiii+Elisa:)
    hehe ainakin hyvää läppää näyttäs irtoovan :D tervetuloa vaan:)

    tuota noissa muistikorteissa taitaa olla esim nokialla se (myös SE käyttää samaa takuukäytäntöä käsittääkseni), että ne tulee alihankkijalta (muistinvalmistajilta, esim samsung, toshiba, sandisk yms mitä näitä nyt on) ja he ilmeisesti anna myöskään sen kummempaa takuuta korteille, koska kun iso erä jotain pikkukortteja tilataan puhelimien mukana myytäviksi, niin voit ymmärtää asian laidan...:( kuluttajalle tämä on vähän huono juttu todellakin, mutta eipä nuo uudet (pienet) kortit montaa euroa onneksi maksa :)
     
  15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No aika kaukaa haettu selitys.
    Nokia tai SE jos ostaa kortteja niin he sopivat haluamansa "takuun", sopii he mitä tahansa niin he voivat antaa korteille haluamansa takuun.

    On kuitenkin muistettava että takuu on lisäarvo, joten sen on oltava enemmän kuin lakisääteiset kuluttajan oikeudet.
    Niin no, se kortin hinta nyt on varmaan pienin harmi.

    Ymmärtääkseni muistikortin takuukäytönnössä on aivan muusta kyse kuin hinnasta tai valmistajista, ilmeisesti valmistaja tulkitsee sen ns. kuluvaksiosaksi, muutoin esim suomessa 3kk "takuu" olisi yritys välttää lakisääteistä vastuuta.

    Käytännön tosiasia on kuitenkin se että kortit hyvin harvoin hajoavat, seota ne voi, mutta yleensä ulkoisesta syystä (esim puhelin, softa jne.).
     
  16. Paerae

    Paerae Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/12/05
    Viestit:
    2709
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kuuminthottiii+Elisa:)
    juuri näin ;)
     
  17. k00d10rj4

    Liittynyt:
    13/3/06
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    WAS? Siis eihän flashmuistikorttien valmistajatkaan takaa, että yhteen muistisoluun voi kirjoittaa jotain yli 10000 kertaa ja sitten se sippaa. Sitten kun kaltaiseni tuotekehittäjä kiduttaa puhelintaan päivittäin, niin muistikortit ovat hyvinkin kuluvia osia. Osaahan se varmaan merkata muistiblokkeja pahaksi, mutta voin arvata, että jotkut tiedostojärjestelmän osat ovat herkempiä sekoittamaan sen hajotessaan. Mulla hajoo muistikortti vähintään kerran vuodessa.

    Potentiaalisesti, jotka ottavat paljon kuvia hajoittavat korttinsa useimmin, koska kuvat luonnollisesti käyttävät enemmän muistia kuin esim. txt-viestit. Mä en ainakaan ole nähnyt montaa alle 160 tavun kamerakännykkäkuvaa ;)
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin no, flash muistilla on tosiaan rajallinen kirjoitus määrä kerta, mutta aika erikoisen softan saa tehdä että kortit sen takia yleisesti alkaisi hajoamaan.

    Mutta siis olen ymmätänyt että valmistaja tulkitsee kortit kuluviksiosiksi, sovelluskehittäjä toki myös asian ymmärtää ja kuluttajansuoja ei niitä koske muutoinkaan.

    Jotkin laitteet ovat kyllä innokkaita sekoittaan kortteja, mutta aika kova tahti rikkoa kortteja jos vuodessa luurissa saa järjestelmällisesti kortit rikki.
    Aikoinaan allekirjoittanut toteutti yhden ratkaisun jossa MMC korttia käytettiin erittäin rankasti, eikä ne siitä hajonneet, toki voi olla että nykyiset ovat huonompia, vaikka olen luullut että kirjoitus kerrat ovat kasvaneet.

    En varma kuinka hyvin MMC kortit osaavat jakaa kuormaa, mutta joskuvitellaan ettei kovin hyvin, niin jos käyttäjä käyttää MMC korttia viestisäiliönä niin liikenne on vilkasta, niin voisin kuvitella että kirjoitus kertoja tulee paljon enemmän kuin ahkerallakuvaajalla.

    Jos mennään perinteisen puhelinkäytön ulkopuolella ja pysytään kuvissa, niin suhta rankka sovellus voisi olla kameratoteutus jossa otetaan tiheään tahtiin kuvia kortille, ja vanhasta päästä poistetaan.

    Koville kortti voi joutua myös jo jonkinlaisissa tietokanta tai yleensäkkin sovelluksissa joissa kokoajan muutetaan jotain tavua kortilla, tiedä sitten kuin järkevää se on. Mutta ainakin ajemmin ovat yllättävänhyvin kortit kestäneet, 10 000 kirjoitus kertaa tuntuu varovaiselta. Toki laatikosta löytyy laite joka sekoittaa MMC kortin tunnissa, mutta ei sekään hajoita.


    Mutta siis pointti oli se että normaalissa, jopa muistikorttia käyttäessä viestisäiliönä, ei kortit ole hajoilleet, samoin myös fyysisesti rankkoja oloja ovat yllättävän hyvin kestäneet.
     
  19. karkka

    Liittynyt:
    2/8/02
    Viestit:
    605
    Tykkäykset:
    2
    Heh, kyllä valittaminen ja vaatiminen näköjään kannattaa. Olen nyt saanut Nokialta tiedon, että saan noin 100 euroa kulukorvauksia ja täysin uuden puhelimen tilalle (ei takuukorjattua). Toivottavasti se uusi puhelin toimii moitteetta. Kyllä tässä tapauksessa valittaminen kannatti ihan periaattellisesta syystä. Tänään minuun yhteydessä ollut asiakaspalvelun projektipäällikkö oli ensimmäinen Nokialta joka pahoitteli asiaa. Kaikki kun vaatisivat oikeuksiaan todennäköisesti laatukin paranisi. Tulee meinaan Nokialle kalliiksi käsitellä reklamaatioita ja kulukorvauksia.

    t: Karkka
     
  20. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1831
    Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Mitäs pöyristyttävää siinä on? Ei myyjäliike tai mikään muukaan liike ole velvoitettu antamaan lainapuhelinta huollon ajaksi. Monella ei edes ole lainapuhelimia huollon ajaksi. Meillä on muutamia, jotka joskus loppuu, jos on tarpeeksi usean asiakkaan puhelin huollossa. Silloin ne on loppu, eikä ole antaa puhelinta. Uusia ei anneta koskaan ja hyvin hyvin harvoin edes annetaan vaihtopuhelimia lainaan, jos huollon ajaksi annettavat luurit on lainassa. Eli ei siinä mitään pöyritstyttävää ole vaikka hyllyt notkuu uusia luureja täynnä. Tuskin saat läppäriä lainaan, jos oma koneesi on huollossa, tai telkkarisi tjmv. laite. Joten ei siinä mitään ihmeellistä ole.
     

Jaa tämä viestiketju