1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Takuuasiaa

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Juzt, 6/12/03.

  1. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Eli siis jos vien Nokialaiseni huoltoon 15kk sisällä Made merkinnästä, pitäisi takuun toimia vaikka itse kuitin mukainen takuu olisikin jo loppu (eihän puhelin ole voinut lähteä tehtaalta ennen valmistamistaan)?
     
  2. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Juuri näin, valmistuskuukaudesta 15kk:tta eteenpäin. Puhelimellahan on tavallaan kaksi takuuta päällekkäin, tehdas- ja myyjän antama takuu. Myyjäliikkeen antaman takuun lisäarvo on yleensä se, että he hoitavat puolestasi kaikki tehdastakuuseen liittyvät asiat, kuten esim. luurin toimittamisen huoltoon. Mikään ei estä sinua ohittamasta tätä tapaa, ja kiikuttaa suoraan huoltoon. Mielekkäin ratkaisu kannattaa miettiä tapauskohtaisesti.
     
  3. Tanjuzka

    Tanjuzka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/7/02
    Viestit:
    3324
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Mutta jos esimerkiksi nokialainen joudutaan lähettämään huollosta nokialle, niin alkuperänen kuitti tai takuutodistus on oltava.
     
  4. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    No tämä taitaa sitten tarkoittaa sitä, että käytettyä kuititonta Nokialaista ei juurikaan kannata kenekään ostaa.
     
  5. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    TAKUU. Sillä ei yleensä ole mitään merkitystä. Jos kännykkä menee rikki takuuajan umpeuduttua (esim. 15kk) niin vihevastuun perusteella voi kännyn korjauttaa kuluitta vielä 3:kin vuoden kuluttua ostopäivästä.
    Tästä on useita ennakkotapauksia ja jos puhelinta ei korjata on syytä ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
     
  6. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    KUITTIA ei tarvita, eikä sitä voi vaatia kun vie hajonneen kännykän esimerkiksi takuuhuoltoon. Asia voidaan selvittää muulla tavoin. Tästä mainitsee jo kuluttajalaki.
     
  7. Tanjuzka

    Tanjuzka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/7/02
    Viestit:
    3324
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Niin eikä hävittää omaa kuittia.
     
  8. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Tällaisissa tapauksissa korjaaminen riippuu täysin esiintyvästä viasta, valmistusvirheestä johtuvat viat pitää kyllä korjata, en tosin tiedä että onko tuo aika kolmea vuotta, mutta takuuajan jälkeen kuitenkin. Ongelmaa esiintyy siinäkin, että ihmiset yrittävät ujuttaa aivan kaikki korjaukset takuun piiriin.
     
  9. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Jos näin vaaditaan, rikotaan Suomen lakia.
     
  10. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
     
  11. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Ei ole ensimmäinen kerta Nokian ohjeistuksessa ;)
     
  12. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Totta. En väittänytkään, että itseaiheutetut virheet saisi takuun piiriin. Kuluttaja-asiamiehen mukaan esim. kalliimmissa kännyköissä virhevastuu on 4 vuotta. Se ei kuulu muille asiakkaalle, eikä ole ongelma, jos toinen asiakas yrittää ujuttaa jotain muuta joukkoon.
     
  13. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No annoit kyllä tuolla ainakin aikaisemmin tehokkaasti ymmärtää että kauppiasta kannattaisi alkaa uhkailla kuluttaja-asiamiehellä ellei korjaus onnistu poikkeuksetta ilmaiseksi.

    Kyllä se kuuluu muillekin asiakkaille välillisesti, koska käytäntö on muovautunut osittain nykyisenlaiseksi tästäkin syystä. Ajat nyt taas ajatusmallia jonka mukaan liikettä saa kusettaa niin rankasti kun vain pystyy mutta kuluttaja ei siitä saisi kärsiä. Eihän se niin toimi, vaan liikkeen ja muiden asiaan liittyvien tahojen on pakko muovata käytäntöjään sen mukaan että väärinköytöksen mahdollisuuksia pystytään ehkäisemään. Sitten jotkut vinkuvat kun mm. kuittia pitää esittää huoltotapauksissa.

    Riskihän on toki yrittäjällä, liike on velvollinen tuntemaan näitä vehkeitä paljon kuluttajaa paremmin - ja usein tunteekin. Ei se silti tarkoita sitä että kuluttajan "oikeus" on viilata kauppiasta linssiin siinä määrin kun vain ikinä onnistuu. Tällainen on täysin epärehellinen kuluttaja, enkä usko että kusettamassaan liikkeessä enää kovin useita kertoja irtoaa sitä parasta mahdollista palvelua parhailla mahdollisilla eduilla ja alennuksilla... ...Ja taas alkaa uudenlainen itku. ;)
     
  14. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Jos sopii, niin avataan takuuasioille uusi ketju. Asiakkaiden on syytä tietää tarkemmin myyjän vastuusta. Yleensä myyjät eivät edes tiedä kuluttajalainsäädännöstä ja antavat vääriä ja harhaanjohtavia tietoja asiakkaalle.
     
  15. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Noin, jaoin takuuasiat erilleen ketjusta.

    Useimmat alan toimijat tuntevat takuuasioita "pintapuolisesti" ja tuntevat läheisemmin "käytäntöä" kuin sanatarkkaan osaavat toimia lakien, asetusten ja suositusten mukaisesti. Piiruntarkka kuluttaja varmaan tietääkin enemmän näistä jutuista enemmän kuin aktiivi-liittymäkauppias ja varmasti tykkää kun saa päteä tiedoillaan.

    Kuitenkaan se ei muuta mihinkään tosiasiaa, että harvon myyjä itse sitä kuittia kaipailee vaan pyyntö tulee esim. huoltavalta yhtiöltä tai se halutaan liittää puhelimen mukaan kulkemaan huoltoprosessissa eteenpäin - ettei joka paikassa tarvitse kerta toisensa jälkeen kaivella takuuasioita esille. On paljon helpompaa liittää kirjallinen dokumentti matkaan jossa takuuasia selviää nopealla vilkaisulla.

    Lisäksi eroa pitää tehdä kuluttaja-asiamiehen antamille "suosituksille" jotka liike voi äärimmäisessä tapauksessa sivuuttaa olankohautuksella, laki ja asetukset ovat ne joita pitää näissä asioissa seurailla. Pahimmille kuluttaja-asiamiesuhkailijoille olen itsekin valistanut, että kuluttajavirasto ei tietääkseni ole säätänyt vielä yhtään lakia - varsinkaan sellaista joka velvoittaa takuun kattamaan käyttövirheitä tai "normaalia kulumista" vain sen takia että asiakas kieltäytyy (tahallisestikin) ymmärtämästä sitä että vika löytyykin käden toisesta päästä.
     
  16. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Tehtiin jako samaan aikaan. Voiko poistaa aloittamani ketjun ja laittaa siinä olevat tiedot tämän ketjun ensimmäiseksi, eli aloitukseksi?

    Jos myyjä ja huoltava yhtiö ei tiedä asioista, ei syytä voi siirtää asiakkaalle. Myyjän on toimittava lakien ja asetusten mukaan.

    Myyjän ei aina kannata kohauttaa olkiaan kuluttaja-asiamiehen "SUOSITUKSISTA", koska ennakkotapauksia alkaa pikkuhiljaa löytyä entistä enemmän. Melkein aina oikeudenpäätökset puoltavat ja mukautuvat kuluttaja-asiamiehen päätöksiin.

    Eivät kaikki asiakkaat ole mainitsemiasi "kuluttaja-asiamiehellä uhkaavia".
     
  17. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Ei voi, valitettavasti softa ei anna siihen mahdollisuuksia.
    Tottakai, riita-asioissa on perehdyttävä sellaisiin asioihin joita ei itse välttämättä tunne.
    Ei välttämättä aina kannata, mutta voi valita tämän vaihtoehdon. Se, että "Melkein aina oikeudenpäätökset puoltavat ja mukautuvat kuluttaja-asiamiehen päätöksiin" ei pidä paikkaansa, kuluttaja-asiamies saa varmasti paljon perusteettomiakin valituksia.
    Ei ole, ei. Niitä kuitenkin riittää aika paljon ja useimmilla ei ole muuta perustetta vaatimuksilleen kuin oma näkemys asiasta joka usein poikkeaa todellisuudesta jonkin verran.
     
  18. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Tottakai kuluttajaviranomaiset saavat perusteettomia valituksia. Mutta nämä eivät todellakaan mene oikeuteen asti. Ne mitkä menevät, on lähes aina päätetty kuluttajaviranomaisen mukaan.
     
  19. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Koska oikeuden päätökset ovat julkisia tuollaisissa asioissa, niin viitsisitkö täsmentää mitä tarkoitat? Toki tiedän että muutamiin tapauksiin on sopua haettu oikeudesta, mutta pidän niitä jonkin verran erikoistapauksina enkä oikein pääse vetämään niistä mitään "yhtenevää käytäntöä" normaalielämään kännykkätakuiden suhteen? Ellei sitten ole joitakin juttuja jotka eivät ole sitten niin millään päätyneet minun tietooni (totta, sellaistakin sattuu...)?
     
  20. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Jatketaanko tuossa toisessa ketjussa. Eli tuotevastuulaki ja kuluttajansuojalaki eivät erottele onko kysymys kännykästä tai pesukoneesta. lakia ei voida soveltaa sillä tavoin, että päätökset erikseen koskevat televisiota, pesukonetta tai kännykkää
     

Jaa tämä viestiketju