1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Takuu ja puhelin korjausajaksi

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja aspartame, 2/5/08.

  1. aspartame

    Liittynyt:
    23/7/06
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Vein puhelimeni (N80) Elisa Shoppiin softa virheen takia, takuuta oli vielä jäljellä 2kk. He ilmoittivat minulle ettei heillä ole korvaava puhelinta, ja kysyivät eikö ystävälläni tai itselläni ole sellaista, ja ilmoittivat korjaus ajaksi jopa 3 viikoa tai enemmän viasta riippuen, jonka jälkeen he ilmoittavat minulle teksti viestin kautta. Kuinka on, kuuluuko heille antaa korvaava puhelin korjaus ajaksi kun takuukin on voimassa, heiltähän ostin virheellisen tuotteen.

    terveisin,
    puheliton
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei ja kyllä.
    Jos korjaaminen venyy olisi syytä jotain löytyä. Tärkeää kuitenkin että olet sitä pyytänyt, jolloin teoriassa voi kysellä mahdollisia kuluja jos joudut jonkin raadon itsellesi hommaamaan, jos huoltoreissu venyy, eikä lainakonetta saa.

    Takuu sinänsä ei yleensä lainalaitetta lupaa, mutta jos olet kuluttaja ja luuri on kuluttajakäytössä ja virheen korjaamisesta kohtuutonta haittaa syntyy ja homma venyy niin kannattaa sitä lainalaitetta uudestaan kysellä. Varmuuden vuoksi sinun kannattaa kirjata kaikki kulut muistiin.
     
  3. aspartame

    Liittynyt:
    23/7/06
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Tuota vähän pelkäsin, nyt minulla on vanha raato, mutta kalenterit jne. tietenkin menivät, ja iso osa puhelin numeroista. Varmuuskopiota kun ei tähän kalmoon saa siirrettyä.

    .aspartam3
     
  4. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Kohtuullinen aika on 2 viikkoa max. mutta Nokian takia sitä venytellään 3 viikkoon asti. Vaatimalla oon viikkoon saanu kun töistä on kyse. Järjettömiä aikoja jostain softauksestakin.
     
  5. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25630
    Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Eikö tuo kohtuullinen aika ole määrittämätön? Vai onko asiaan saatu muutos? Faktaa mustaa valkoisella kellään?

    Lainapuhelin käytäntö riippuu yrityksestä. Toiset antaa luurin käyttöön, toisilta pitää kysyä ja jotkut veloittavat luurista maksun. Harvoin tilalle saa samanlaista taikka korvaavaa mallia. Lainaluureja kun ei pidetä kuin kukkaa kämmenellä. Itsekkin noista lainaluureista persnettoa saaneena rupesimme lainaamaan karvalakkimalleja nimellistä korvausta vastaan.

    Tässä tapauksessa kun puhutaan softauksesta on tuo aika kyllä käsittämättömän kohtuuton.
     
  6. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    http://www.kuluttajavirasto.fi/Page...age/fce2b9b3-839b-45e7-93c3-bbea15fc6043.aspx

    Siinä on juttua muunmuassa...
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
  8. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25630
    Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Kohtuullinen korjausaika on takuukorjauksissa noin kaksi viikkoa. Jos korjausaika venyy kohtuuttomasti, kuluttajalla on oikeus vaatia vähintäänkin sijaislaitetta korjauksen ajaksi kahden viikon jälkeen.

    Mikä on noin kaksi viikkoa? Neljätoista päivää? Arkipäiviä vai pyhät mukana?

    Korjausaika venyy kohtuuttomasti. Mikä on kohtuuton?

    Vähintään sijaislaitetta. Ei siis mainintaa että laitteen pitäisi olla vastaavanlainen.

    Kahden viikon jälkeen. Ymmärrettävää että laina luuri löytyy, mutta ilmeisesti sitä pitää tarjota vasta tuon kahden viikon (14 vuorokauden?) jälkeen?

    Paljon melua asioista mitä ei ole määritetty tarpeeksi tarkkaan. Kauppiaan puolella siis pysyn vieläkin.

    Lisään nyt itselleni vähän juttua:

    Tämähän pätee juuri silloin kun foorumillakin ihmiset itkee kun puhelimia on kymmeniä eikä se ykköspuhelin toimi vaan parutaan että vastaava pitäisi saada huollon ajaksi käyttöön. Ei niistä muista mihinkään ole. Ja nyt siis tarkoitan että kännykän toimintaanhan voidaan kiteyttää sen vertaa että puhelut ja tekstiviestit kulkee. Jos aletaan SMS- tai sähköpostiviesteistä puhumaan, ircistä ja surffailusta puhumattakaan, niin ne eivät ole perheen ainoa kommunikointi väylä.
     
  9. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25630
    Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Ja tämä on huollon vaiko myyjän velvollisuus? Mielestäni huollon. Myyjähän ei vastaa huoltojonoista vaan huolto itse joka on aivan oma yksikkönsä.
     
  10. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25630
    Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Mielenkiinnosta kysyn, että miten tuo softa vika on diagnisoitu ja miten tilanne meni huoltoon viedessä?
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Eiköhän tuo ole normaaleja kalenteriviikkoja (7pv), en ole kuullut muunlaisista viikoista. Voin kuvitella että jos jouluaattona vie, ja pyhät sattuu viikolle, niin parissa arkipäivässä ei paljon kuitenkin korjailla. Monesti on tuotu ilmi että yksittäistapauksissa useampiviikko ei ole ongelma, silloin toki lainalaitetta pitäisi tarvittaessa löytyä.
    Juu, ei mainita, toimiva sen lainalaitteen pitäisi kuitekin olla, eli puhe ja SMS liikkuu kohtuu ajan yhdellä latauksella.
    Ei tarjota tarvitse, mutta pyydettäessä tarpeeseen sen pitäisi löytyä, tapauksesta riippuen aijemmin tai myöhemmin.

    Jos huolto venyy useisiin viikkoihin ja myyjä lainalaitteen antaa, tarkoittaa se lähinnä sitä että kuluttajan on huono valittaa pitkästä virheen korjausajasta.


    Silläkin on merkitystä mitä on ostettu ja mitä myyty.

    Jos kuluttaja hankkii kytky laajakaista mokkolan kokonaisuutena nettiyhteyseksi, niin ei siinä paljon SMS/puhe luuri lainassa auta, no silloin ei ole kyse kännykästä vaan jostain muusta.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei huolto ole vastuussa myyjän virheestä, eikä asiakas suhteessa myyjän asiakkaaseen. Myyjä voi toki sopia huollon kanssa lainalaite systeemistä. Jos kuluttaja menee suoraan huoltoon (ilman myyjän ohjeita) ja muutaman viikon päästä menee myyjälle valittaan on hän aika tyhjänpäällä valituksineen.

    Jos vedotaan kuluttajasuojaan, niin sitten asioidaan myyjän kanssa, jos vedotaan takuuseen niin sitten asioidaan takuunmyöntäjän kanssa.
     
  13. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    No kyllä se lähes nyrkkisääntö alkaa olla ja ihan kohtuutonta korjailla paria viikkoa pitempään. Koskas sarvikuonojen maassa olisi mitään osattu vaatia... tottakai lainalaite ja korvauksia päälle jos hommat vaan venyy, sehän on vähintä mitä voidaan odottaa kauppiaan tekevän. Asiakaspalvelu on välillä ihan hakusessa. Sitä ei voi muihin maihin edes verrata. Täällä tylysti lyödään firmanovet kiinni asiakkaita vaikka ois 100 oven takana oottamassa ja aukassaan puljut tasan eikä sekuntiakaan aikasemmin, ei sitte vahingossakaan.

    No mutta.... Emmä ainakaan alkaisi odottamaan minkään vehkeen korjailua 2 viikkoa pitempään. Esim. läppäreitä on mulla 2 ja 2 pöytäkonetta työkäytössä vielä. Riippuu mihin tartten ja jos heitän läppärin huoltoon, niin huudan jo viikossa takasin koska tartten sitä. Kännyköissä samahomma vaikka onkin niitä...ei se tarkota, että ei saisi vaatia hoitamaan ajoissa. Suomessa jos et mitään vaadi, niin jäät auttamatta saamatta. Oli se mitä vaan. Mutta sitä kait nykyään kutsuu ihmiset, jotka ei viitsi tai pysty tai osaa vaatia, niin itkemiseksi. Se on se kateellinen tapa välttää tulla huonommaksi jotenkin kuin sellanen joka vaatia osaa, eihän se muusta ole kiinni. Sillätavalla se suomalaisuus toistaa vaan itseään ja sairas yhteiskuntamme välttää tilanteet alistumalla kaikkeen paskaan.
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos kriittisiä käyttökohteita, niin toki kanattaa ostaa tarpeeseen sopivat palvelut, tyyliin korjaus paikanpäällä 48 tunnissa, jos kriittisempää niin sitten tiukempaa sopimusta. Mutta vaatia siis ostaessa.


    Kuluttajasuojan tarkoitus on tarjota KULUTTAJALLE perusturvaa virhetilanteissa.
     
  15. Xaser

    Xaser Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/9/03
    Viestit:
    1267
    Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    1020
    aspartame mistä otit paketin ja minne toimitit huoltoon?

    Ei kannata joo työläppäriä ja puhelinta verrata. Etenkin kun läppäreihin on valmistajasta riippuen mahdollisuus ostaa erinnäisiä korjaus palveluita kuten sovelias jo ilmaisi.
     
  16. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    No tuota... kyllä sen järkikin sanoo, että jos suositusta ei noudateta ja halutaan penätä korvauksia, kuluttajavirasto on mukana aika aktiivisesti ellei totella. Siinä on kaikki isot lafkat hävinneet kiistansa.
     
  17. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Jep jep... se on eri asia toisaalta jos on yrityksen vehkeistä kiinni... mutta yhteen läppäriin mulla se korjaus onkin. Läppäreihin nimenomaa kannattaa, pöytäkoneen kanssa on paljon helpompaa. Toki kuluttajaa potkitaan tuolla asialla aina kun on mahdollista, toivottavaa olisi ymmärtää asiakassuhteiden säilyttäminen. Läppäreissä on se ongelma vielä, ettei se ole oikeen viisasta saada lainalaitetta viikoksi.. helposti menee pari päivää jo asennellessa kaikkea mitä tarvitsee. Puhelin tietty eri juttu.
     
  18. jkaart

    Liittynyt:
    18/5/07
    Viestit:
    207
    Tykkäykset:
    3
    Eiks nuo boldatut sanat ole yks ja sama asia?? :eek: ::smoke
     
  19. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25630
    Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Hupsis MMS-viestejä tarkoitin.
     
  20. jjs

    Liittynyt:
    10/7/06
    Viestit:
    688
    Tykkäykset:
    22
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Jälleenmyyjä ei pysty millään tavalla vaikuttamaan huoltoaikoihin. Voihan sitä myyjä soittaa huollon asiakaspalveluun ja haukkua sen asiakaspalvelijan pystyyn kun asiakas on ensin haukkunut myyjän, mutta silti ne puhelimet korjataan siinä järjestyksessä kun ne on sisään kirjattu. Ja valitettavasti ne huoltoajat on tällä hetkellä lähempänä kahta viikkoa kuin viikkoa.
     

Jaa tämä viestiketju