1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

T68i äänen voim. vaikuttaa mikrofonin voimakkuuteen!

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja artzi, 3/7/02.

1. artzi

Tykkäykset:
    0
    Huomasin yllättäen että lisäämällä äänen voimakkuutta (että kuulee soittajan äänen kovenpana), samalla oman puheen lähettävän mikrofonin voimakkuus kasvaa!

Ei ihme että olen kuullut Ericssonin huonosta äänestä... koska soittajan ääni kuuluu nyt jo "liian kovana", kun vastapuoli kuulee minut hyvin! Olen ainakin itse aina pitänyt ääntä aika pienellä, koska kuuluvuus on minulle päin ollut hyvä.

2. oh2glg

Tykkäykset:
    1
    Tuskin kyse on siitä, vaan että monissa luureissa mikrofonin ääntä johdetaan myös kuulokkeelle, sillä monet ihmiset haluavat että näin tapahtuu. Kokelepa lankapuhelimella: Hieraisepa mikrofonia kädelläsi: Todennäköisesti kuulet kohinan myös kuulokkeesta.

Kyseessä lienee sama juttu kuin se että GSM-verkon puolesta ääneen lisätään "mukavuuskohinaa"..

Se, että oma ääni kuuluu juuri sen verran että sitä ei juuri tiedosta antaa käyttäjälle sellaisen tavallaan luotettavamman kuvan siitä että oma ääni kuuluu vastaanottajalle. Jos tämä ääni poistettaisiin, niin ensimmäinen reaktio on että "kuuluuko mun puhe vastapuolelle?". Tämä lienee niitä kummallisimpia asioita joita on otettu huomioon puhelimen käyttömukavuudessa, mutta erikseen esille nostettuna ominaisuutena se aiheuttaa ennemminkin kummastusta (kuten tämäkin selvennys varmaan tekee..)

Puhelimissa (kuten monissa muissakin käyttötarvikkeissa) on paljon sellaisia omituisuuksia jotka yksittäisinä ominaisuuksina kuulostavat oudoilta ja tarpeettomilta mutta laitteiden käyttäjät kaipaavat niitä syystä tai toisesta, tyypillisesti siksi että käyttäjät ovat tottuneempia vanhan tekniikan "heikkouksiin" ja kaipaavat niitä myös uusiltakin laitteilta.. Outoa ja kummallista kuin se onkin.

Mutta: Jos tuo kovasti häiritsee tai tuntuu eritysen voimakkaalta niin voisithan tuota näyttää lähimmän SonyEricssonin huollon ihmisellekin tai jos se ei ole mahdollista niin verrata toiseen samanlaiseen luuriin.

3. artzi

Tykkäykset:
    0
    Eli tarkoitin että VASTAPUOLI kuulee minut paremmin (sanoi 1 soittaja kun suurensin ääntä). Itse en halua itseäni kuunnella, omat jutut tiedän jo... täytyypä vielä kokeilla toisenkin kerran.

Kokeiltu. Ei toimi. Eka kerralla jokin muu asia sai sen kuulostamaan siltä että soittaja kuulisi minut paremmin.

Jaa tämä viestiketju