1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Tässä vähä infoo akuista

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Sammen, 6/7/04.

  1. Sammen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/12/02
    Viestit:
    2239
    Tykkäykset:
    0
  2. Cloud 9

    Liittynyt:
    13/2/04
    Viestit:
    268
    Tykkäykset:
    0
    Ymmärsinköhän oikein.
    Kannattaa siis ladata usein Litium-ioni akkuja, ja yrittää olla keskeyttämättä latausta. Sitten siinä on joku "kello" joka alkaa tikittäänheti kun se lähtee tehtaalta, jollon se akku alkaa "syöpyy". Joo ihan mielenkiintoinen sivu
     
  3. vtormane

    vtormane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    4439
    Tykkäykset:
    0
    Ostin kerran 3110-malliin uuden tarvike lion-akun halpakorista. Kesti noin yhden vuoden käyttöä sitten yhtäkkiä akun kapasiteetti alkoi pienenemään. Parissa kuukaudessa akusta tuli käyttökelvoton. Olikohan siinä akussa tunnit täynnä?
    Olen aukonut joskus käyttämättömiä banskun(8110) akkuja jotka olivat ainakin 5 vuotta vanhoja ja siis käyttämättömiä. Eivät ottaneet varausta joten päätin kurkata sisälle mitä ne ovat syöneet. Selvästi havaittavaa hapettumista oli metallikuoristen akkukennojen päällä. Joten edellämainittu tarina voi ollakin faktaa...
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Valmistajat ilmoittava latauskerrat jotka akku kestää, akuille ilmoitetaan myös parasta enenpäivä, eli varsinaisessa tuotannossa akku kenno ei saa olla kovin vanha ettei se lennä kierrrätykseen (tarvike valmistajille ??)

    On annettu ymmärtää että oleellista on se kun vaihdetaan virran suuntaa (lataus -> purku -> lataus) heikentää.

    Kaikki akkutyypit vanhenee, ilman käyttöäkin.

    Latauksen terveellisyys on mielestäni myös kovasti kiinni latauselektroniikasta.

    Banaaneissa ja siis myös 3110:ssa isot akut kestivät vuosia käyttöä (pyöreät kennot), ohuet (joissa kantikas kenno) kestivät reilun vuoden.

    Lataus kertoja isoille akuille saattoi syntyä vähemmän, myös tyhjäksi ajamiasia syntyi vähemmän, mutta se ei selitä pelkästään eroa.

    Li-ion akku ei suosi tyhjäksi ajamista.
     

Jaa tämä viestiketju