1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Symbianin yleisestä käytöstä

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja beatfox, 17/2/07.

1. beatfox

Tykkäykset:
    0
    Puhelinta olen tässä hankkimassa ja tällä hetkellä olen kallistumassa nokian e50:n puoleen, mutta heräsi mietteet tuosta symbian-järjestelmästä. Olen pari kertaa kokeillut joitakin nokian puhelimia joissa on ollut s60 alla ja kuva käyttöjärjestelmästä on hiukan sekava. Olen siis ollut erittäin mieltynyt nokian peruspuhelimien käyttöjärjestelmien selvyyteen (mm. 6230(i)).

Tuntuu, että näissä symbianeissa asetuksetkin ovat niin kiven alta löydettävissä. Itselläni on vahva mielikuva, että s60-nokioissa on "6 eri paikkaa, mistä löytää asetukset bluetoothille tai internet-yhteyksille". Onko kyseeessä ihan vain aloittelijan ajatuksia vai onko käyttöjärjestelmä sekava? Jos puhuttaisiin tietokoneista niin vertaisin näitä peruspuhelimia Macintosh-käyttöjärjestelmiin ja s60 Linuxiin (ei tarvitse alkaa keskustelemaan sen enempään tästä vertauskuvasta).

EDIT: sen verran vielä, että tuntuu kuin s60-järjestelmä olisi niin insinööreille suunnattu. kunhan löytyy kaikki - ei väliä kuinka hankalaa on käyttää... (sori huono vertaus insinööreistä)

2. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Eli haluat puhelimen jonka käytettävyys vastaa Nokia 1100 käytön helppoutta valikkojen suhteen kuin mitä uusissa on nyt tarjolla?

3. beatfox

Tykkäykset:
    0
    Joo, kyllä. En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, joille toimintojen määrän liisääminen on suoraan verrainnollista käytettävyyden monimutkaistumiseen.

4. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Rehellisesti sanottuna en minäkään. Kaikkein eniten mua otti päähän 5140 puhelimessa ollut valikkojen selaus ja kaikki. Äärettömän hidasta. Noo... 150e kalliimpikin joku muu malli, niin kyllä huomas eron selkeästi. Ei paljon takkua.

Nokian 1100 on kyllä hauska vaan soitella ja laittaa viestejä... pikkunäppärä peruspuhelin ei paljoa maksa, ei ole huoltoo tarvinu ollenkaan 1,5 vuoteen ja todella nopea käyttää. Luovuin ajatuksesta ostaa kalliimpi ja ravata jatkuvalla syötöllä huollossa. Kyllä noita tossa jonkunverran pyörii, nytkin 2610 näpläsin ja tekstiviestien lähetyskin osattu tehdä järjettömän paljon hankalammaksi näköjään. Perseestä ja syvältä suoraansanoen. Sitten jos erehdyt punasta luuria painamaan, se tallettaa viestin suoraan muistiin ja ota auki edit ja näplää taas. Vahingossa jos painat ja niin voi käydä päivän mittaan useesti, mulla palaa pinna heti. Miksei voi muistaa ja jättää suoraan editoitavaksi. Ja miksi pitää heti etsiä ensin numero kelle lähettää, ehkä en tuohon just ole tottunu, mut silti.

Muita toimintoja varten löytyy läppäri ja kamera erikseen.

5. N.F.E.

Tykkäykset:
    0
    Ei kai se ole kuin opettelusta kiinni.
    Minun mielestä s60 sarjalaiset ovat paljon kätevämpiä käyttää kuin s40 sarjalaiset.

6. beatfox

Tykkäykset:
    0
    Niin toivoin että porukka olisikin tuota edellistä mieltä, sillä todella tarvitsisin uuden puhelimen. Kenties jossain vaiheessa kuitenkin vaihdettava näihin älypuhelimiin. Mutta mitä mieltä ootte yleisesti Symbianin s60-ohjelmistosta?

7. _matson

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N80
    Eiköhän se monen kohdalla ole että aluksi s60 tuntuu hankalalta mutta kun sitä oppii käyttämään ei paluuta enää ole ;)

8. Imperial

Imperial

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Ei Symbianissa mitään hankalaa ole, mutta peruskäyttäjä ei saa sen mukana kuin hitaamman ja epävakaamman käyttöjärjestelmän verrattuna Series40. Ainoa lohtu siinä on, että voi useampaa sovellusta pitää samanaikaisesti päällä, mutta vähäistä itselläni ainakin tuon käyttö oli, plussaa kuitenkin.

9. Traceur_fin

Tykkäykset:
    0
    Juu kyllähän se minullakin kaupassa kokeillessa tuntui sekavalta, mutta kun vähän aikaa käytti itse niin kyllä S60 ihan selkeä on.

10. Bustis

Tykkäykset:
    0
    Setting Wizardilla onnistui ainakin aiemmissa S60-puhelimissa käyttöönotto erittäin helposti, tuossa siis käytetty monipuolisuuden tuomia mahdollisuuksia hyväksi homman yksinkertaistamiseksi. Manuaalista löytyy loput.
    http://europe.nokia.com/A4144889

11. handshake

handshake

Tykkäykset:
    1
    Miten sen nyt ottaa.. Eka symbian puhelin oli 7650 (ok), sitten 6600 (syvältä). Mitä näitä uusi on kokeillut kaupoissa, niin vielä enemmän syvältä! 7650 oli vielä hyvä, kun oli suht nopea. Suurin syy tähän lienee, että 7650:ssa ei ollut "mahdollisuutta" moneen samanaikaiseen sovellukseen. Mielestäni tuo ominaisuus on maailman turhin noissa älypuhelimissa! Okei, onhan se tietty hienoa, mutta rokottaa aivan liikaa laitteen tehoja ja koko softa hidastuu. Itse olen s40 vahva kannattaja ainakin toistaiseksi. Sekin käyttis on nykyään jo varsin monipuolinen ja sovelluksia löytyy siihenkin enemmän ku tarpeeksi.

12. simma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gt
    Saanen sanoa että mielestäni kysymys on mielipiteistä ja asenteista, että viitsiikö kännyn omistaja perehtyä kännyn toimintaan ja logiikkaan. Se että haukutaan, jossain määrin, S60 alusta huonoksi johtuu osittain kielteisistä asenteista nykyajan suuntauksessa; kännyn moninainen käyttö ja ominaisuudet. Näin ainakin osalla vanhemmalla ikäluokalla, jotka haluaa selkeän ja yksinkertaisen ratkaisun. He pysykööt S40ssä tai muussa.

Omalle kohdalle S60-alusta on ehdoton, minulle sinänsä on toisijainen tuo "puheominaisuus" kun ottaa huomioon mihin nykyään käytän kännyä.
    Periaatteessa, vaikka käytän kännyn ominaisuuksia paljon, niin pärjäisin ilmankin ja myös S40-kännyllä. Kaiken sen mitä teen voi myös tietokoneella tehdä.
    Myönnän että se on kiva lelu, mutta hyötyäkin silti on; videokuvaus, s-posti, internet, radio, mp3 ym ym...

Mutta, ei S60-alusta niin vaikea ole käyttää, kunhan jaksaa perehtyä. Osa syy kielteisyyten on varmaankin lisäksi se että ongelmia saattaa olla softan puolella enemmän S60ssä.

13. handshake

handshake

Tykkäykset:
    1
    Ehdottomasti! En missään nimessä tyrmää täysin s60-alustaa, sen näkee jo hankintasuunnitelmastani lähitulevaisuudelle. :) Pointti tässä oli se, että s60:lla on kuitenkin seikkoja (mm. tuo usean softan samanaikainen pyöritys), jotka on hoidettu huomattavasti paremmin s40:lla tinkimättä kuitenkaan laadusta. Ihan heti ei myös tule mieleen, mikä on konkreettinen s60:n valttikortti s40:een verrattuna. Jokin aika sitten vastaus olisi ollut gps, mutta käsitykseni mukaan sekin on saatavilla s40-laitteisiin, korjatkaa jos olen väärässä.

EDIT: ennen kuin joku vastaa, että s60:een saa sen yhden pelin, jota ei saa s40:een, niin en tarkoita tuolla konkreettista etua.

14. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei S40:ssä ole sellaista moniajoa, jota tuossa tarkoitat. Sovelluksen taustalle jättäminen ei tee mitään muuta kuin varaa edelleen tarvitsemansa määrän muistia, ellei sen softan ole sitten tarkoitus tehdä jotain CPU-aikaa kuluttavaa, mikä tietenkin on eri asia. Ja myös aiemmassa viestissä mainitsemassasi 7650:ssä on moniajo kuten kaikissa Symbian-laitteissa.

15. simma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gt
    Mulla on tuollainen kuva S40-kännyistä että ei tue moniajoa. Mutta en voi mennä sanomaan ja väittämään kun en varmuudella tiedä (esmes 6280?).

Moniajo on kanssa mainio ominaisuus, jota tulee myöskin käytettyä.

16. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Soittimen voi jättää taustalle soimaan sekä puhelut, tekstarit ja sen sellaiset tulevat toki "läpi" vaikka jotain muuta tekisikin. Siihen se moniajo suunnilleen S40-laitteissa jää.

17. handshake

handshake

Tykkäykset:
    1
    En väittänyt missään vaiheessa, että s40:ssa olisi moniajo, vaan sen puute on nimenomaan vahvuus, mun mielestä. Taas palataan siihen, että makuasioita kaikki. Itse en olisi valmis tinkimään puhelimen suorituskyvystä sen takia, että voin napin painalluksella vaihdella neljän eri sovelluksen välillä. Mutta näyttää olevan monille sydämenasia, että tuo ominaisuus löytyy.

18. CogNaC

Tykkäykset:
    8
    Kun tarkastelen omaa käyttöprofiiliani, niin tuollainen moniajon puute olisi täysin järjetön laitteessa joka on muutakin kuin puhelin. Kysymys ei ole mistään makuasioista vaan oikeasti tarpeesta edes säälliseen jouhevuuteen. Jos sinä olet tyytyväinen yhteen ominaisuuteen kerrallaan, niin se ei tarkoita että moniajo on hyödytön. Minulle se on sama asia kuin sitoisi kengännauhat yhteen ja yrittäisi juosta.

Älypuhelinta en suosittele kenellekkään joka ei sitä oikeasti tarvitse.

T: 2e/kk puheluihin & tekstareihin.

19. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    SE:n käyttikset on mun mielestä helpompia ja loogisempia kun Noksun peruskäyttikset, ja uusimmissa puhelimissa on tavallaan moniajo (olivatkohan testanneet soittimella + parilla java-ohjelmalla + parilla pelillä).

20. handshake

handshake

Tykkäykset:
    1
    Kun tuota nyt niin henkeen ja vereen puolustat, niin kerropa yksi esimerkki, johon niin välttämättömästi tarvitset tuota moniajoa? Olisi se munkin mielestä ihan jees ominaisuus, jos ei söisi samalla laitteen suorituskykyä, joka on mielestäni huomattavasti oleellisempi. Enkä ole todellakaan ainut, joka on tätä mieltä.

Jaa tämä viestiketju