1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Symbian, series60 ja ohjelmointi?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja temppa200, 5/6/05.

1. temppa200

Tykkäykset:
    0
    Moro vaan kaikki!

Olen tällanen alottelija (vielä :)) ja oon miettinyt muutamia juttuja koskien symbiania ja series60:stä, ja niille ohjelmointia.

Eli pyöriikö ?ohjelmistoalusta? eli esim. series60 Symbian-käyttöjärjestelmän päällä vai Symbian-käyttöjärjestelmä series60:n päällä.
    Ja milläs ohjelmointikielillä niitä ohjelmia voi koodata - eli mitä ohjelmointikieliä symbian-käyttöjärjestelmä tukee? javaa, C++, ja mitä muuta?

eli siinä muutama "ihmeellistä" kysymystä, jotka voisivat selventää vähän tätä ohjelmointitietouttani :D

2. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Series 60 pyörii symbianin päällä, sille voi koodata vain C++:lla (tai jos sulla on varaa tuhlata tonni niin voit ostaa appForge MobileVB:n, jolla saa aika rajoittuneita VB-ohjelmia) ja Javalla. Tosin Pythonkin löytyy.
    Iso osa koodista keskittyy käyttöliittymän rakentamiseen.
    Kannattaa lukea seuraava topic: http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=43789
    Ja vinetystä Symbianin kamaluudesta (ja siitä, kuinka paljon parempi Windows Moible on koodarin kannalta) http://symbiatch.jutut.fi
    Nokian oma koodareille tarkotettu informaatiolähde: http://forum.nokia.com

Toivottavasti auttoi, hieman epäselvästä tekstistä huolimatta.

3. temppa200

Tykkäykset:
    0
    Kiitti informaatiosta.
    Ja ei oo turhia tonneja mulla, ni kyllähän riittää toi C++, java ja python. Ja forum.nokia.com:iin täsä keväällä liityinkin.

Jos nyt hankin tästä jossain vaiheessa symbian-kännyn ni onkohan toi ohjelmoiminen sit niin kauheen vaikeeta ja millä kiekellä kannattais alottaa. Ei mitään kokemuksia java- taikka C++-ohjelmoinnista mut ainahan voi opetella :D

4. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Melkein suosittelin ensimmäiseksi tuota MIDP-Javaa. Se on helpompaa ja nopeempaa tehdä ja toimiipi sitten lisäksi ei-Symbian-puhelimissa.

5. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Niin ja kun on javan oppinut niin on periaatteessa helpompi oppia C++:kin. Basicilla ei kannata alottaa, C++:aa tai muuta kieltö opetellessa pitää päästä eroon basic-tavoista ;) Ite tosin käytän VB.NETiä, koska mun puhelimessa on windows mobile 2003, jolloin sille voi koodata .NET-kielillä .NET Compact Frameworkin ansiosta. Ja ohjelmiakin on helppo testata suoraan kännykällä Visual Studiosta ohjelman käynnistämällä.

Symbianin kehitystyökaluja on ehkä vähän hankala saada toimimaan, varsinkin kun käännöstyökalut on jotain perl-skriptiviritelmiä.

6. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ihan Visual Studiolla tai CodeWarriorilla Symbianiakin emuloidaan. Perliä tarvitaan vain projektitiedoston luontiin.

7. temppa200

Tykkäykset:
    0
    Joo. Eli javasta on varmaan parempi alottaa - ehkä se on vähän rajottuneempaa ku C++, mut ei se nyt viel haittaa ku luulen et java riittää aluks mulle :)

Mä oon ladannu tähän mun tietsikkaan ton Java SDK:n ja J2ME Wireless Toolkitin. Ehkä pitäs viel joku editori hankkia. Suosituksia?

Entäs tää java-ohjelmoinnin opettelu - löytyyköhän jotain hyviä kirjoja.
    Forum nokiasta oon ladannu muutamia javaa käsitteleviä dokumentteja mut kyl suomen kieli kyl kelpais kans, vaikka engelskaa osaankin :D
    No mut mitä mieltä ootte, onks peruskoulun kasiluokkalaisella mitään mahiksia opetella sitä ihan itsenäisesti (matkapuhelinfoorumin avustuksella ;))?

8. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
  9. hkultala

Tykkäykset:
    0
    tuo symbianin käyttämä C++ on sitten aika kaukana "normaalista C++sta",

a) kaikki asiat tehdään symbianin omia kummallisia kirjastoja käyttäen.
    aika paljon opettelemista, mutta tästä vielä selviää kun jaksaa opetella

b) dokumentaatio ei ole kovin hyvää.
    usein annetaan yksi esimerkkikoodi, "katso tuosta" muttei esim. selitetä asioista

c) kun rupeaa käyttämään harvemmin käytetttyjä/matalamman tason APIja, on dokumentaatio ja implementaatio helposti vähän desyncissä keskenään, asiat toimivat eri tavalla kuin väitetään.

eli tosiaankin säästyy monelta harmaalta hiukselta jos saa hommat tehtyä javalla eikä tarvi tuohon suohon ryhtyä rämpimään.

10. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Joo mutta kun piti saada se ohjelma käännettyä .app:iksi niin ei se suostunut kääntymään, kun se perl ei toiminut. Ja kääntäjäkin kuuluu niihin kehitystyökaluihin. Päädyinpä sitten AppForgen MobileVB:n trial-versioon, sillä sain saman homman tehtyä n. 5 minuutissa. Monen tunnin tappelun S60 SDK:n kanssa en saanut sitä ohjelmaa käännettyä. Tosin lähellä oli mutta ei niin ei.

11. temppa200

Tykkäykset:
    0
    Joo tollasta oon kuullu ennenkin, mut entäs sit javan kans?
    Onkos J2ME -ohjelmointi kovinkin erilaista ku "normaali java"?

Kokeilin muuten kääntää http://www.cs.uta.fi/mobo/javademo.php ton HelloMidlet -lähdekoodin KToolbarilla ja it works :D asensin sen sitte vielä 6230:aan ja toimii siinäkin ihan niinku pitääkin

Edit: Pitäiskö mun ensin siis opetella ohjelmoimaan PC:lle J2SE:llä ja sitten vasta puhelimeen J2ME:llä?
    Entäs sitte jos ostan joskus Symbian-kännyn tai Microsoft Smartphonen, ni kannattaisko ensin opetella ohjelmoimaan"normaalia C++" tai VB:tä tietokoneelle ja myöhemmin puhelimeen?

12. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Syntaksi on ihan samanlaista. Toki J2ME:n käyttö on rajoitetumpaa kuin esim. J2SE:n eli normaali PC:n Java-ohjelma ei sellaisenaan toimi kännyköissä vaan ainakin UI täytyy koodata uudestaan.

13. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Jos haluut VB:llä alottaa, niin kannattaa suunnata katse heti MS Smartphonen suuntaan. Tosin kyllä se kieli on hyvä alottaa ekaks tietokoneella.

Joo ja on kans peruskoulun kasiluokkalaisella mahiksia päästä tähän kännykkäkoodailun makuun, iteki oon menossa seiskalle ja on vähän näitä ohjelmia tälle mun motorolalle koodattua. Tosin .NET CF-ohjelmat toimii vaan WM2003:ssa ja uudemmissa, joten sain heittää takuulle hyvästit päivittämällä 2003:n tän vanhan 2002:n tilalle. Tosin en oo katunu, paremmin toimii 2003 ku 2002.

Jaa tämä viestiketju